پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
هدایت:

خانواده درسینمای ایران سیاهی لشکر شده است

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 576524
بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: اگر هنرمندان با اظهار نظر بخواهند جواب همدیگر را دهند شاید به جایگاه بازیگران بر می گردد و به شکل مسابقه غیر سالم در آمده، حالت نمایشی دارد و بیشتر برای دیده شدن است.
خانواده درسینمای ایران سیاهی لشکر شده است
به گزارش جهان نيوز، هرمز هدایت بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما درباره فعالیت های خود در عرصه هنر گفت: در حال حاضر در اثری فعالیت ندارم و این مسئله به دلایل مختلفی از جمله نوع نقش، متن آثار و موضوع مالی بر می‌گردد. بازیگران زیادی که سال ها سابقه فعالیت داشتند اکنون کم کار یا بیکار شده اند و از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

وی افزود: گلایه ها و شرایط بنده بیشتر و بدتر است به این دلیل که من یک سری توقعاتی دارم و متن هایی مد نظرم است که اگر بخواهم خودم بسازم مشکلات عدیده به لحاظ فنی و مالی وجود دارد و اگر بخواهم برای کسی بازی کنم طبیعتاً متنی برایم ارسال می شود که ابتدا متن و پس از آن نقش را بپذیرم که این اتفاق نمی افتد.

هرمز هدایت

این بازیگر درباره نقش فیلمنامه ها در حضور پیشکسوتان در یک اثر اظهار کرد: در فیلمنامه باید نقش مناسب برای این افراد گنجانده شود. 15 سال پیش برای بازی از من دعوت شد و درباره متن اثر و پرداختن به نقشی با سن بالا در متن با کارگردان و نویسنده صحبت کردم و اعتقاد آن ها این بود که مخاطب ما جوانان هستند که من برایم تعجب آور بود چون در هیچ کجای دنیا این گونه نیست. فیلمنامه هایی که در حال حاضر ارائه می شود خوب نیست و در درون آن ها نقشی نیست که مناسب باشد. مسئله مالی نیز وجود دارد که از نظر من اگر نقش پذیرفته شود طبیعتا همراه با آن ممکن است مسائل مالی حل شود اما مهمترین مسئه در هر صورت نقشی است که مناسب حضور یک پیشکسوت باشد به ویژه وقتی سابقه ای پشتش باشد نمی تواند در هر نقشی بازی کند.

کارگردان "زیر گنبد کبود" به خرید نقش ها توسط بازیگران در سینما و تئاتر اشاره کرد و افزود: اگر مسائل روی ضوابط باشد و با کارشناسی پیش رود چنین چیزهایی اتفاق نخواهد افتاد اما متاسفانه در تئاتر مافیا حاکم شده است و در سینما نیز از گذشته وجود داشت. تئاتر شکل تجارت پیدا کرده و وضعیت بدی شکل گرفته است. حضور سوپراستارها با دستمزد بالا از سینما به تئاتر و مسائلی از این دست در فضای سینما و تئاتر باعث می شود آدم از کار دلزده شود. تخصص اصلی من کارگردانی و تئاتر است وقتی بخواهم کاری را کارگردانی کنم اگر بگویند یک سوپراستار برای نقش انتخاب کن و 300 میلیون به او بده و همچنین به خودم هم پیشنهاد بازی دهند و این قدر پول پیشنهاد دهند قطعا نمی پذیرم. من همواره در طول دوره فعالیتم با مسائل غلط در عرصه بازیگری و کارگردانی مقابله کرده ام و حرفم را به کرسی نشانده ام.

هرمز هدایت

وی درباره بنیان خانواده در آثار سینمایی بیان کرد: خانواده شکل سیاهی لشکر در آثار پیدا کرده است. این جمله را گاها می شنوم و شنیده ام که می گویند فلان بازیگر برای نقش پدر مناسب است در حالی که پدر در این صورت و با این تصور تیپ می شود در حالی که پدر باید شخصیت باشد و شناسنامه داشته باشد.

هدایت درباره اظهارنظر هنرمندان درباره مسائل مختلف خاطرنشان کرد: اگر اظهارنظر هنرمند در موضوعات اجتماعی باشد وظیفه اش است که بیان کند اما اگر بخواهد از مسئله ای تخصصی صحبت کند باید علم آن را داشته باشند. اگر با اظهار نظر بخواهند جواب همدیگر را دهند شاید به جایگاه بازیگران بر می‌گردد و به شکل مسابقه ای ناسالم در آمده، حالت نمایشی دارد و بیشتر برای دیده شدن است.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *