جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
آخرین خبرها از پرداخت «پژوهانه»؛

دانشجویان دکتری در آستانه تحقق یکی از مطالبات

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 576470
این مصوبه از همان سال 88 اجرایی و تا سال 92 ادامه داشت ولی پس از آن، پژوهانه دانشجویان دکتری پرداخت نشد. این موضوع در سال‌های 92 تا 96 همواره یکی از موضوعات مورد بحث دانشجویان دکتری بوده است و آنها در تمام محافل دانشگاهی آن را با مسئولان وزارت علوم درمیان گذاشته‌اند.
دانشجویان دکتری در آستانه تحقق یکی از مطالبات
به گزارش جهان نيوز، یکی از درخواست‌های مهم دانشجویان مقطع دکتری در سال‌های اخیر اختصاص بودجه برای اعطای پژوهانه بوده است و در این راستا، این دانشجویان برای رسیدن به مطالبه خود، کمپینی تحت عنوان «کمپین مطالبات دکتری» تشکیل داده‌اند و در این کمپین یکی از مهمترین درخواست‌های خود از وزارت علوم و مشخصا صندوق رفاه دانشجویان را پرداخت پژوهانه اعلام کرده‌اند.

* پرداخت پژوهانه از آغاز تا امروز
اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری در سال 88 تصویب شده و با  هدف حمایت از رساله­‌های دکتری در جهت انجام پژوهش‌­های مفید و موثر علمی در زمینه­‌های بنیادی، کاربردی و توسعه­‌ای متناسب با نیازهای آینده جامعه بشریت، افزایش تولید علم در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گسترش نهضت تولید علم و توسعه فناوری با هدف حل مشکلات کشور و تولید سرمایه و توسعه روش‌­ها و فرایندهای پژوهشی و فناوری به منظور حل نیازهای اساسی کشور اجرایی گردید. این مصوبه که با استقبال جامعه دانشگاهی و علی‌الخصوص دانشجویان مقطع دکتری مواجه شده بود، از همان سال 88 اجرایی و تا سال 92 ادامه داشت ولی پس از آن، پژوهانه دانشجویان دکتری پرداخت نشد. این موضوع در سال‌های 92 تا 96 همواره یکی از موضوعات مورد بحث دانشجویان دکتری بوده است و آنها در تمام محافل دانشگاهی آن را با مسئولان وزارت علوم درمیان گذاشته‌اند.
 
 
* چرا پرداخت پژوهانه ضروری است؟
مریم راه چمنی سخنگوی کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم در این باره معتقد است که با توجه به اینکه دانشجویان دکتری شاغل محسوب شده و شغل آنها پژوهش است و در ضمن متعهد به حضور تمام وقت در دانشگاه محل تحصیل هستند، لذا ضرورت پرداخت پژوهانه به این دانشجویان بیش از پیش احساس می­‌شود. وی همچنین گفته است: با توجه به این ضرورت کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم یکی از مطالبات خود را به پژوهانه اختصاص داده و اقداماتی را در این راستا انجام داده است.

* آخرین وضعیت پرداخت پژوهانه
ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم روز گذشته(دوشنبه) طی گفت‌وگویی از پیشنهاد ارائه وام پژوهانه دکتری از طریق بودجه 97 بعد از 5 سال خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این بودجه تامین شود. وی افزود: موضوع وام پژوهانه دکتری یک موضوع فرا دستگاهی بود که در مکاتبات و نشست‌هایی که دانشجویان و نمایندگان دانشجویان با نمایندگان مجلس داشتند موضوع ارائه دوباره وام پژوهانه دکتری از طریق بودجه 97 مطرح شد.
 
 
 
ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان
رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: این پیشنهاد به دولت ارائه و در جلسه یکشنبه گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد که در صورت تأیید به کمیسیون تلفیق می‌رود و سپس در صحن مجلس مطرح می‌شود که در صورت تأیید این وام دوباره به دانشجویان داده خواهد شد.
در ادامه اظهارات رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره پرداخت پژوهانه دکتری آمده است:

اظهارات یزدان‌مهر درباره پرداخت پژوهانه

* مبلغ پژوهانه دانشجویان چقدر است؟
طبق اعلام ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در صورتی که بودجه موردنظر برای پرداخت پژوهانه دانشجویان دکتری تامین شود، اعتباری در حدود 150 میلیارد در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت و با توجه به ضوابط و شرایط دریافت این وام، به حدود 30 هزار نفر از دانشجویان دکتری که حائز شرایط باشند، می‌توان هرساله 5 میلیون تومان وام پژوهانه اعطا کرد.

باتوجه به اظهارات مسئولین وزارت علوم، حالا می‌توان گفت دانشجویان مقطع دکتری در یک قدمی رسیدن به یکی از مهمترین مطالبات خود هستند و پرداخت پژوهانه آنها تنها در گرو یک شرط است و آن شرط موافقت مجلس شورای اسلامی و تصویب مبلغ پیشنهادی دولت است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا نمایندگان مجلس که تاکنون قدم قابل‌توجهی برای مطالبات دانشجویی برنداشته‌اند، در این آزمون چگونه عمل می‌کنند.

منبع:خبرنامه دانشجویان ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *