جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

هدر رفت میلیاردها دلار سرمایه ملی در ترافیک

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 576454
شهردار تهران گفت: بد قوارگی شهر تهران در موضوع معماری، هدر رفتن ساعت‌ها عمر مفید مردم و میلیارد ها دلار سرمایه ملی در ترافیک، شدت مصرف انرژی، مسایل اجتماعی و فرهنگی و ... از جمله موضوعاتی است که مستلزم پیدا کردن راه حل های فوری است.
هدر رفت میلیاردها دلار سرمایه ملی در ترافیک
به گزارش جهان نيوز، محمد علی نجفی، شهردار تهران در سومین کنفرانس ملی شهر سایبری گفت:‌برای نخستین بار که یک دستگاه IBM وارد دانشگاه تهران شد، خیلی مهم بود که یک دستگاه با سرعت می تواند محاسبات را انجام دهد. بعدا در دانشگاه صنعتی شریف یک دستگاه CTC آوردند اما همین دستگاه ها بعدا انقدر گرفتاری ها و اختلالات داشتند که یک استاد در دانشگاه شریف می گفت IBM یعنی “it’s better manual” اما امروز به اینجا رسیده ایم که همه زندگی انسان تحت تاثیر سیستم های سایبر و فضاهای هوشمند قرار گرفته است.

وی ادامه داد:در بعد اقتصادی کاربرد فناوری اطلاعات مفهوم جدیدی تحت عنوان اقتصاد اطلاعاتی را در دنیا مطرح کرده است، همچنانکه امروز دیگر منبع اصلی تولید ثروت در دنیا خلق دانش جدید و کاربست آن در همه عرصه ها است.

نجفی گفت: از اینجا است که واژه شهر هوشمند مطرح شده است که به عنوان یک برنامه فراگیر و هدف قابل دسترس در بسیاری از شهرهای دنیا مطرح می شود، شهری که به اتکای زیر ساخت های گسترده فناوری اطلاعات بتواند خدمات مدیریتی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کند.

شهردار تهران گفت:‌شهر هوشمند به عنوان یک راه حل عمومی برای مدیریت شهری مطرح شده و این امیدواری را ایجاد کرده است که بتواند موضوع پایداری شهرها و دستیابی به شهر پایدار را محقق کند.

نجفی اظهار داشت: باور امروز مدیریت شهر تهران آن است که دستیابی به شهر هوشمند از کلیدی ترین فعالیت های مدیریت شهری تلقی می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با ساختار مدیریتی به غایت پیچیده و تو در تو در شهرداری روبرو هستیم که هم‌پوشانی های زیادی دارد. از این رو یک سیستم اداری بروکراتیک و بسیار کندی در شهرداری حاکم است که همین سیستم به مزمن شدن فساد در شهرداری کمک کرده و گردش و شفافیت اطلاعات را بسیار دشوار می کند.

شهردار تهران یادآور شد: ضوابط عجیب و غریب دیوان سالارانه ای وجود دارد که مدیران و شهرنودان را دچار مشکل کرده است.

نجفی گفت:‌امیدواریم در دو فاز شش ماهه و یک ساله ساختار شهرداری را متناسب با شرایط امروز به روز رسانی کنیم؛ البته تعبیر ساختار ناصر الدین شاهی برای شهرداری غلو است اما باید عنوان کرد که ساختار کهنه، فرسوده و غیر متناسب با شرایط امروز فناوری و علم در شهرداری تهران حاکم است.

شهردار تهران با بیان به اینکه با مسایل و مشکلات عدیده ای درباره موضوعات زیست محیطی، ایمنی و تاب آوری در شهر روبرو هستیم؛  گفت:نمونه آن را نیز در هفته قبل شاهد بود یم که مردم و مسئولان چه حجمی از اضطراب را به دلیل عدم تاب آوری شهر تحمل کردند.

نجفی گفت: بد قوارگی و بی قوارگی شهر تهران در موضوع معماری و شهرسازی، هدر رفتن ساعت ها عمر مفید مردم و میلیارد ها دلار سرمایه ملی در ترافیک، شدت مصرف انرژی، بد مصرف کردن منابع حیات شهر، مسایل اجتماعی و فرهنگی و ... از جمله موضوعاتی است که مستلزم پیدا کردن راه حل های فوری خواهد بود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: شهرداری با حجم بزرگی از نیروی انسانی مواجه است به نحوی که حدود ۶۸ هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل قرادادی، پیمانی و رسمی در شهرداری تهران هستند که این مجموعه منابع انسانی با کارایی بسیار پائین، کاملا به شهرداری وابسته اند؛ این در حالی است که در مقایسه با شهرهای دیگر دنیا شاهد هستیم که آمار نیروی انسانی شهرداری تهران بسیار بالا است.

نجفی گفت: یکی از تصمیمات ساختاری برای پیگیری برنامه های شهر هوشمند، تشکیل دبیرخانه یا ستادی در این رابطه است؛ هم اکنون دستورالعمل این موضوع تنظیم شده و به دنبال آن هستیم که نقش هماهنگی یا اجرایی این ستاد یا دبیرخانه را تعیین کنیم تا طی یکی – دو هفته آینده، ترکیب اعضا و نوع فعالیت مشخص شود.

نجفی گفت: به سازمان مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری تهران ابلاغ شده است که تامین مالی پروژه های شهر هوشمند را در اولویت کاری قرار دهند؛ در این زمینه جلسات و مذاکرات متعددی با سرمایه گذران خارجی انجام داده ایم و امیدواریم طی دو - سه ماه آینده یک همایش بین المللی برای معرفی ۱۰۰ پروژه، تحت عنوان فرصت های سرمایه گذاری در شهر تهران را برگزار کنیم که بخش زیادی از این پروژه ها در زمینه شهر هوشمند خواهد بود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *