جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آلمان؛ راه دشوار مرکل تا ائتلاف

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 576432
وزیر دارایی موقت آلمان معتقد است قانون اساسی کشورش پیچیده است و اگر قرار باشد یک "ائتلاف بزرگ" میان محافظه‌کاران مرکل و سوسیال دموکرات‌ها مجددا ایجاد شود، این حزب چپ‌میانه تلاش دارد آن را به رای بگذارد؛ اقدامی که زمانبر خواهد بود.
آلمان؛ راه دشوار مرکل تا ائتلاف
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، اظهارات پیتر آلتمایر، وزیر دارایی موقت آلمان در واکنش به تلاش‌های حزب محافظه‌کار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای تشکیل ائتلاف پس از انتخابات پارلمانی 24 سپتامبر مطرح شد. با توجه به حضور دولتی معلق، آلمان وجهه سیاسی مناسب خود در اروپا را به خطر انداخته است. این کشور همواره معیاری کامل از دموکراسی قلمداد می‌شد؛ با یک سیستم پارلمانی که عملکردش معتبر است.   

پس از انتخابات سپتامبر تمام توجهات فورا به نحوه تشکیل ائتلاف متمرکز شد. احزابی مانند دموکرات‌های آزاد دوستدار تجارت و سوسیال دموکرات‌های چپ‌میانه هر دو تجربه حضور در ائتلاف‌های دولت آلمان را دارند اما این بار تمایلی به ائتلاف با محافظه‌کاران مرکل ندارند و بسیاری در خارج از بعد جدیدی به این کشور می‌نگرند؛ اینکه آلمان‌ها حتی قادر به تشکیل یک دولت ائتلافی نیستند. کابینه موقتی که از اکتبر روی کار است، با حداقل کارایی انجام وظیفه می‌کند.

با تداوم این خلاء، معایب آن بیشتر آشکار می‌شود. تصمیمات مهم به تعویق می‌افتد، اعتبار آلمان در اروپا و جهان دچار اضمحلال می‌شود و شاید از همه مهمتر، بن‌بست در برلین منجر به تقویت انتقاد پوپولیست‌ها از سیستم پارلمانی و ادعاهای آنها مبنی بر اینکه نخبگان سیاسی تنها به فکر احزاب خودشان هستند و نه صلاح مملکت، کمک می‌کند.
پیتر آلتمایر معتقد است حتی اگر ائتلافی میان محافظه‌کاران مرکل و سوسیال دموکرات‌ها مجددا ایجاد شود، این حزب چپ‌میانه تلاش دارد تا آن را به رای بگذارد و اقدام زمانبر خواهد بود.

براساس نظرسنجی‌ها، آلمانی‌ها پس از شکست دور اول مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی معتقدند کشورشان در شرایط دشواری است. نتایج موسسه آلتنزباخ نشان می‌دهد، آلمانی‌ها از نمایش چنین عدم وحدتی در عرصه بین‌الملل احساس خجالت می‌کنند. حس آلمانی‌ها ممکن است به‌زودی با شروع مذاکرات اصلی میان محافظه‌کاران و سوسیال دموکرات‌ها بیشتر تقویت شود زیرا بعید است نتیجه موفقیت‌آمیزی حاصل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *