چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
دبیر پنجمین جشنواره نوشتار سینمایی:

«سلبریتی سالاری»منتقدان سینما رابه حاشیه برد

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 576412
اصغر نعیمی دبیر پنجمین جشنواره نوشتار سینمایی در اختتامیه این رویداد گفت: «عارضه بدخیم سلبریتی سالاری» باعث به حاشیه رفتن منتقدان سینما شده است. متأسفانه در دوران احتضار نویسندگان و رسانه‌های مستقل قرار داریم.
«سلبریتی سالاری»منتقدان سینما رابه حاشیه برد
به گزارش جهان نيوز، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره به همت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی شب گذشته (دوشنبه 4 دی) در هتل انقلاب برگزار شد.

اصغر نعیمی، دبیر این رویداد در سخنانی گفت: پنجمین جشن نوشتار سینمایی را در شرایطی برگزار می‌کنیم که ارائه هر گزارشی از وضعیت نوشتار و نویسنده کاممان را تلخ و شبمان را آغشته به اندوه می‌کند. کیست که نداند سرانه مطالعه در جامعه به شکل نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است؟

وی افزود: «تسلط فضای مجازی» از یک سو و «عارضه بدخیم سلبریتی‌سالاری» از سوی دیگر از جمله عواملی است که باعث به حاشیه رفتن منتقدان و اهل قلم شده و متأسفانه در مسئولان و مدیران عزم جدی برای ساما‌ن‌دادن به این موضوع دیده نمی‌شود.

این کارگردان سینما اظهار داشت: بزرگی به کنایه می‌گفت در عصر احتضار رسانه‌های نوشتاری به سر می‌بریم و من گزاره او را چنین تکمیل می‌کنم که در عصر احتضار رسانه‌های مستقل و نویسنده مستقل قرار داریم.

نعیمی تأکید کرد: سیاست‌ها عموماً در راستای حذف یا نادیده‌گرفتن رسانه‌ها و نویسندگان مستقل طراحی می‌شوند. نویسندگان و خبرنگارانی را می‌شناسیم که در گیر و دارد تأمین حداقل‌های معیشت به این نتیجه رسیده‌اند که از راه قلم نمی‌توان نان خورد و باید به سفارش‌هایی تن دهند که با اصولشان تعارض دارد.

دبیر پنجمین جشنواره «نوشتار سینمایی» ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، اظهار امیدواری کرد دامن مطبوعات و رسانه‌های سینمایی، خبرنگار و منتقد سینما از هر گونه شائبه و اتهام عدم استقلال، پاک باشد.

وی هشدار داد: در غیاب حمایت‌های سالم و عادلانه فرهنگی چنین آرزویی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

نعیمی خاطرنشان کرد: وقتی در این زمانه دشوار،‌ نویسنده و رسانه مستقل را بی‌حمایت وا می‌نهمی و از سوی دیگر ورود بی‌ضابطه سرمایه‌های مشکوک و پول‌های فاسد به عرصه سینما را سد نمی‌کنیم، نتیجه اجتناب‌ناپذیرش صید رسانه و نویسنده توسط ارباب سرمایه و قدرت می‌شود.
دبیر پنجمین جشنواره «نوشتار سینمایی» در پایان گفت: با این وجود، چه توقعی داریم که رسانه‌ها مستقل بمانند و نویسندگان به مهره‌های تبلیغاتی فیلم‌ها و فیلمسازان وابسته نشوند؟ همچنین ملاک و معیارها برای نقد درست و اصولی جوری به هم نریزد که تشخیص سره از ناسره غیرممکن شود!

* برگزیدگان پنجمین جشنواره نوشتار سینمایی
در ادامه این مراسم، «عبدالله تربیت» مترجم پیشکسوت آثار سینمایی به پاس یک عمر تلاش صادقانه با حضور هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی تجلیل شد. مسعود مهرابی روزنامه‌نگار و نویسنده هم دیگر تقدیری این مراسم بود که با حضور کیومرث پوراحمد و آیدین آغداشلو انجام شد.
همچنین در بخش جنبی، جایزه بهترین برنامه تلویزیونی توسط علیرضا رئیسیان به حمیدرضا مدقق برای برنامه «شهر فرنگ» اهدا شد. همچنین در بخش نقد، یادداشت، گفتگو و گزارش تلویزیونی، هیچ اثری جایزه‌ای از هیئت داوران دریافت نکرد.

جوایز بخش اصلی
جایزه اول بهترین نقد سینمایی و تندیس این جشن به یاشار نورایی برای نقد فیلم «آرایش غلیظ» اهدا شد. جایزه دوم هم به پوریا ذوالفقاری برای نقد فیلم «فروشنده» تعلق گرفت.
بهترین گفت‌وگوی سینمایی به نیما حسنی‌نسب برای «گفت‌وگو با مسعود ده‌نمکی» اهدا شد.
جایزه اول بهترین گزارش سینمایی به مینا اکبری، جایزه دوم به زهرا عزیزمحمدی و جایزه سوم به مهرداد فراهانی اهدا شد.تعلق گرفت.

هیئت داوران برای بهترین سرمقاله و یادداشت سینمایی اثری را مناسب تقدیر ندانست.
جایزه اول بهترین ترجمه سینمایی به ارغوان اشتری و جایزه دوم به بابک کریمی و سعیده طاهری تقدیم شد.

جایزه اول بهترین مقاله تحلیلی - سینمایی به شاپور شهبازی اهدا شد. امیرحسین سیادت جایزه دوم و نیوشا صدر جایزه سوم را دریافت کرد.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *