سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

پروژه داعش‌سازی امریکا در افغانستان

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 576328
در حالی‌که تنش‌های سیاسی پیرامون برکناری «عطامحمد نور» استاندار مقتدر بلخ در افغانستان ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.
پروژه داعش‌سازی امریکا در افغانستان
به گزارش جهان نيوز ، «سیدعباس حسینی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

در حالی‌که تنش‌های سیاسی پیرامون برکناری «عطامحمد نور» استاندار مقتدر بلخ در افغانستان ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد، حمله انتحاری روز دوشنبه(۴ دی) در کابل، چندان خودنمایی نکرد؛ گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. البته باید گفت که وقوع حملات انتحاری در افغانستان و به خصوص در کابل به یک امر عادی برای شهروندان این کشور مبدل شده، به خصوص حملاتی از نوع حمله روز دوشنبه که تلفات چندانی به دنبال نداشت. در حمله انتحاری صبح روز دوشنبه در کابل، چهار غیرنظامی و دو سرباز امنیتی جان باختند و سه تن دیگر زخمی شدند.

این حمله در یک منطقه به شدت محافظت شده امنیتی رخ داد و عامل آن یک پسر نوجوان بود که در حالت پیاده، مواد انفجاری جاسازی شده در بدنش را منفجر کرد. به دنبال این حمله و طبق معمول، گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

با شروع زودهنگام زمستان در افغانستان از ماه گذشته به این ‌سو، شاهد کاهش حملات رویاروی و جبهه‌ای طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی چون داعش هستیم. بررسی رویدادهای امنیتی در دو ماه گذشته نشان می‌دهد که طالبان دست به تحرکات گسترده کمتری نسبت به سال‌های گذشته زده و اوضاع عمومی امنیتی افغانستان، آرام‌تر به نظر می‌رسد، اما حملات انتحاری به خصوص در کابل همچنان ادامه دارد.

البته باید گفت که آرامش کنونی جبهه‌های جنگی در افغانستان و کاهش رویارویی طالبان با نیروهای امنیتی این کشور، به معنی یک تغییر جدی در مناطق تحت حاکمیت دولت نیست، بلکه هنوز هیچ تغییر چشمگیری در مناطق زیرکنترل طالبان و دیگر گروه‌های شورشی و تروریستی به میان نیامده است و دهها شهرستان‌ و صدها روستا همچنان در تصرف طالبان قرار دارد. 

برخلاف کاهش فعالیت‌های طالبان، تحرکات گروه داعش به صورت چشمگیری در حال گسترش است. از یک‌ طرف، درگیری‌های شدیدی میان داعش و طالبان در شرق افغانستان و در استان ننگرهار جریان دارد؛ حملات انتحاری داعش در کابل همچنان ادامه دارد و از همه مهم‌تر، نقل و انتقال نیروهای داعش در شمال افغانستان و در نزدیکی مرزهای کشورهای آسیای مرکزی و تحرکات پیدا و پنهان آنها ادامه دارد.

در این بین، به‌رغم برخی عملیات‌ها علیه داعش و طالبان در شرق افغانستان، هیچ تحرک جدی در برابر داعش در شمال و به خصوص در شهرستان‌های درزاب و قوش‌تپه در استان جوزجان دیده نمی‌شود. در تازه‌ترین واکنش‌ها به تحرکات گروه داعش در شمال افغانستان، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که تعداد نیروهای داعش در افغانستان به ۱۰ هزار تن می‌رسد، اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، تعداد این نیروها را صدها تن عنوان کرد. با توجه به این تحرکات، به نظر می‌رسد با پایان زمستان و گرم‌ شدن آب و هوا، شاهد تحرکات وسیع و گسترده‌تر داعش در شمال افغانستان باشیم. 

اما در حالی‌که رویدادهای تروریستی چون حملات انتحاری، فضای افغانستان را در این سرمای زمستان، همچنان گرم نگه داشته، این کشور شاهد تنش‌های جدی سیاسی است که رهبری و بدنه دولت تا احزاب و گروه‌های سیاسی و مردم افغانستان را درگیر ساخته است. در حالی که ریاست جمهوری افغانستان در گذشته نیز تلاش کرده بود عطامحمد نور، استاندار مقتدر بلخ را که بیش از ۱۰ سال بر کرسی استانداری بلخ تکیه زده و از مؤتلفین و شرکای حکومت کنونی به حساب می‌رود، کنار بزند، این‌بار به گونه‌ای دیگر او را برکنار کرد.

ریاست جمهوری در ماه‌های گذشته، از اختلاف‌ها میان عطامحمد نور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت سوءاستفاده کرده و با وعده دادن چندین وزارتخانه و سفارت به عطامحمد نور، برگه استعفای او را دریافت کرد، ولی بعد از آن، به وعده‌های خود عمل نکرد و پس از گذشت چهار ماه، استعفای استاندار بلخ را تأیید و اجرایی نمود.

اما آقای نور که در عین حال رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان پس از ترور برهان‌الدین ربانی است، این برکناری را نپذیرفته و ریاست جمهوری را فاقد صلاحیت می‌داند. در این بین، حزب جمعیت اسلامی هشدار داده که اگر حکم برکناری آقای نور لغو نشود، دست به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده در سراسر افغانستان خواهد زد. 
اما آنچه درگرماگرم این تنش‌های سیاسی مهم است، اشاره عطامحمد نور به مداخلات سفارت‌های خارجی در کابل در ایجاد این تنش و رابطه آنها با پروژه داعش‌سازی در شمال افغانستان است. اشاره مستقیم آقای نور به سفارت امریکاست که در دو سال اخیر در پشت پرده بسیاری از بازی‌ها و تنش‌های سیاسی در افغانستان قرار داشته است.

پس از تبعید ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر مقتدر ازبک‌تباران در شمال افغانستان، امریکا برای به موفقیت رساندن پروژه داعش‌سازی در این منطقه، در تلاش برای کنار زدن عطامحمد نور، تنها عامل ثبات و امنیت در شمال افغانستان است. اما عطامحمد نور در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرده در صورتی که ریاست جمهوری خواسته‌های حزب جمعیت اسلامی را قبول نکند، همچنان استاندار بلخ باقی خواهد ماند تا پروژه‌های داعش‌سازی را ناکام کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *