جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

قاسمی: برای سفر ماکرون به تهران شرطی نداریم!

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 576189
قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید که مقامات فرانسوی تحت تأثیر اطلاعات و القائات نادرست قرار دارند.
قاسمی: برای سفر ماکرون به تهران شرطی نداریم!
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست خبری امروز خود، شهادت محمدیان که دیپلمات جانباز شیمیایی بود را به خانواده وی تسلیت گفت.قاسمی در ادامه همچنین فرارسیدن ایام کریسمس و میلاد مسیح را به مردم دنیا و مسیحیان ایران را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در سال جدید دنیا شاهد وضعیت بهتری باشد و در صلح و صفای بیشتری باشد.

برای سفر ماکرون به تهران هیچ شروطی مطرح نشده است
وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر ماکرون به ایران گفت: سفر وی در دستور کار است، تاریخی برای ان لحاظ نشده و هیچ شروطی در تبادل هیئت‌ها و مذاکرات ما وجود ندارد. روابط ما مثبت است و این تعاملات ادامه خواهد یافت و بحث
شرط موضوعی انحرافی است که کسانی‌که آن را مطرح می‌کنند با نیات خاصی آن را دنبال می‌کنند.

مقابله ایران با تروریسم را به فرانسوی‌ها یادآوری خواهیم کرد
سخنگو ادامه داد: طی هفته‌های اخیر برخی سخنان نابجا از سوی مقامات فرانسه اعلام شده که ما به هنگام پاسخ داده‌ایم. ما در بسیاری از مواضع نظرات مشترکی داریم ولی در برخی زمینه‌ها نداریم که بر این اساس از گفتگوها استقبال می‌کنیم. علاوه بر مسایل مالی درباره مسایل منطقه‌ای صحبت‌های زیادی است که باید انجام شود زیرا آنها با اطلاعات نادرست و تحت تاثیر القائات صحبت می‌کنند. یک هوشیاری بسیار زیاد در این خصوص لازم است. به آن‌ها یادآوری خواهیم کرد که چگونه ایران توانسته چگونه با تروریسم مقابله کرده و به آن‌ها یادآوری خواهیم کرد که اگر نقش ایران نبود آن‌ها امروز در چه وضعیتی می‌توانستند قرار بگیرند.

ایران و پاکستان روابط حسنه‌ای دارند
وی در پاسخ به سوالی درباره نشست ضد تروریسم در پاکستان گفت: ما روابط حسنه‌ای با دولت پاکستان داریم و از فرصتی برای بیان دیدگاه خودمان برای کمک به صلح و ثبات استفاده می‌کنیم.
سیاست نادرست ترامپ به افزایش تنش و ترور در جهان منجر شده است
قاسمی در خصوص محکومیت کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: امیدواریم مسایل شبه‌جزیره کره در یک فضای آرام و بدون خشونت پیش برود و ما شاهد افزایش تنش در این منطقه نباشیم. داشتن روابط سیاسی و سفارتخانه به منزله تایید همه سیاست‌ها نیست، اما سیاست ترامپ در دنیا غلط است که منجر به افزایش تنش و ترور در جهان شده است.

رأی مجمع عمومی نشان‌دهنده انزوای آمریکا است
وی درباره رأی‌گیری سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ در ماجرای قدس گفت: این حرکت در ادامه صحبت‌های پیشین است که جهان با یک تحول جدی روبروست و آمریکا هم آمریکای دیروز نیست که ائتلاف ایجاد کند. اتفاقی که در سازمان ملل رخ داد نشان‌گر انزوا و تنهایی آمریکا درباره قدس شریف است و دولتمردان آمریکایی باید بدانند که با این شیوه نمی‌توانند منویات خود را دنبال کرده و حرف خود را به کرسی بنشانند.
فرانسوی‌ها برای خوشامد دیگران موضع‌گیری می‌کند
سخنگو در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع ماکرون درباره ایران گفت: هر دولتی ویژگی‌های خود را دارد و اولاند ویژگی‌هایی داشت و ماکرون ویژگیهایی (دیگر. بیانات وی علیه ایران پاسخ‌های خود را دریافت کرده است. ما دور چهارم مذاکرات با فرانسه را در پاریس داشتیم و به آن‌ها یاداوری کردیم که باید با واقعیتهای منطقه بیشتر آشنا شوند و پذیرنده برخی القائات نباشند و عملکرد ایران را در منطقه درک کنند و از شتاب‌زدگی در مواضع و برای خوشامد دیگران موضع گرفتن نشوند.

ادعای همسر زاغری را از خود وی پیگیری کنید
قاسمی در خصوص آزادی پیش از موعد زاغری گفت: اگر همسر وی ادعاهایی کرده باید از خود وی پرسید. سخنگوی قوه قضاییه اظهراتی در این خصوص داشته که شما را به آن مراجعه می‌دهم.
ظریف، فروردین عازم باکو می‌شود
وی دریاره سفر ظریف به باکو گفت: این سفر به همراه یکی دو کشور آسیای میانه مطرح است که در ابتدای سال جدید شمسی انجام خواهد گرفت.

بازگشایی تمامی نقاط مرزی ایران با اقلیم به زودی به سرانجام می‌رسد
سخنگو در خصوص موافقت با بازگشایی مرز پرویزخان با اقلیم گفت: یکی دو مرز باز هستند، مصوبه این است که مجموعه مرزها باید باز شود و اگر هنوز مرزی بسته است احتمالا به دلایل خاصی است که احتمالا به زودی بازگشایی شود.
مسئله لغو روادید با عمان مطرح نیست
وی در خصوص لغو روادید بین ایران و عمان گفت چنین اتفاقی نیفتاده و بحثی وجود ندارد.

با شیوه‌های متعارف در برابر اقدام نامتعارف ترامپ عمل می‌کنیم
وی درباره قدس نیز گفت: مواضع ما در خصوص آرمان فلسطین مشخص است و ما از شیوه‌های متعارف و دیپلماتیک سعی داریم کمک کنیم به ملت فلسطین و در مقابل اقدام نامتعارف ترامپ اقدام خواهیم کرد.
ایران، روسیه و ترکیه توافقی برای حضور کشوری دیگر در مذاکرات سوریه نداشته‌اند
سخنگو درباره نشست سوری-سوری در سوچی گفت: اینکه آمریکا حضور خواهد یافت یا نه خبر ندارم. کشورهای زیادی برای عضویت ناظر تقاضا داشته‌اند و تاکنون بین سه کشور توافقی برای پذیرش عضو جدیدی به عنوان ناظر نداشته‌ایم.

درباره فلسطین اشتراک نظری جهانی وجود دارد
قاسمی در خصوص واکنش تند جهانی علیه تصمیم ترامپ در ماجرای قدس و نقش ایران گفت: مواضع قدس درباره آرمان‌های فلسطین روشن است. با توجه به واقعیت فلسطین یک اشتراک نظر جهانی وجود دارد و اگر آمریکا بخواهد به همین شیوه ادامه دهد با همین پاسخ روبرو خواهد شد. مواصع ما درباره فلسطین روشن است و در اجلاس استانبول هم در مواردی که تحفظ داشتیم و همسو نبودیم تحفظ خود را ثبت کردیم و سخن از اینکه سستی وجود داشته سخن به حقی نیست. اگر بندی در موازات ایده‌های ما نباشد ما اجلاس را ترک نمی‌کنیم بلکه تحفظ خود را اعلام می‌کنیم.
امیدواریم مسئله بدهی انگلیس به ایران با حسن‌نیت لندن حل‌وفصل شود
وی در خصوص بدهی انگلیس به ایران گفت: این بحث طلب از موضوعات اساسی و جدی مورد مذاکره در سفر جانسون به تهران بود. دو طرف تا حدود زیادی گام‌هایی را به سمت حل و فصل موضوع بردارند اما طرف انگلیسی گفت برخی مسایل فنی است که باید به لندن برگردد تا از طریق خزانه‌داری آن را حل کند و امیدواریم با حسن‌نیت لندن این موضوع حل‌وفصل شود.

سخن اعضای کنگره آمریکا را نباید جدی گرفت/ کنگره قاضی برجام نیست
سخنگو در خصوص اتهام تخلف ایران از برجام از سوی نمایدگان آمریکا گفت: این حرف‌ها را نباید جدی گرفت. سنا یا اعضای کنگره را قاضی نمی‌دانیم، بحث برجام یک قاضی بیشتر مدارد که اژانس است و آنها بر اساس نرم بین‌المللی رفتار می‌کنند و حرف آنها ملاک است. از این افراد انتظار نداریم که سخن راست و درستی درباره جمهوری اسلامی بشنویم.

اروپا نباید فریب آمریکا را بخورد/ آمریکا نمی‌تواند بین کشورها اجماعی درست کند
فاسمی در خصوص تلاش آمریکا برای اجماع بین‌المللی علیه ایران گفت: آمریکا به‌دلیل ناراحتی از برجام به انحای مختلف تلاش کرد با کارشکنی مانع استفاده ایران از برجام شود و با توجه به استحکام برجام و مواضع سایر اعضا و اجرای دقیق تعهدات ایران و نداشتن بهانه دیگر، آمریکا و ترامپ تلاش دارند از روش‌های دیگر علیه برجام اقدام کنند و این تلاشهای مذبوحانه از آن جمله است که بحث‌های دیگر همچون موشکی را دنبال می‌کنند. اروپا با توجه به ایستادگی در برجام باید هوشیار باشد تا فریب آمریکا را نخورد زیرا آمریکا به دنبال طرح موضوعات بی‌ربط و جدید، کشورها را به سمت اجماع پیش ببرد، هر چند موضوع قدس نشان از ناتوانی و ناکارآمدی آن‌ها دارد اما هوشمندی اروپا در این مقطع لازم است تا با این بهانه که موضوع موشکی با قطعنامه 2231 مغایرت دارد، آن‌ها را در مسیر خود نکشد.

در آستانه-8، جلسه موفق و تفاهمات خوبی داشتیم
قاسمی در خصوص نشست آستانه-8 نیز گفت: ما نسبتا جلسه موفقی داشتیم و سه کشور تقاهمات خوبی داشتند به‌خصوص درباره آماده‌کردن سند تبادل زندانیان و ربوده‌شدگان که تسهیلاتی باید توسط سه کشور و دولت سوریه انجام شود. موضوع کنگره ملی در سوچی نیز مورد تفاهم قرار گرفت. اعضای آستانه در 20 ژانویه در سوچی گردهم می‌آیند تا درباره نشست گفتگوی ملی مذاکره کنند. در نشست کنگره ملی نیز نمایندگانی از سه کشور حضور خواهند داشت.

سخنان وزیر خارجه عربستان جز سرشکستگی برای وی و دولت ناآگاه سعودی ندارد
وی در خصوص اتهامات ضد ایرانی وزیر خارجه عربستان گفت: اظهارات وی نیازی به پاسخ ندارد. وی هر بامداد که بیدار می‌شود لغلغه زبانش است که سخنان بی ربطی علیه ایران بگوید. همگان از اقدامات ایران علیه تروریسم اگاهی دارند. وی باید یاد بگیرد که خرید برخی کالاها و اقدامت با دلار در برخی موارد کارساز است و در طول زمان جز سرشکستکی برای وی و دولت نا آگاه وی چیزی نخواهد داشت.

ترامپ از شکست تروریست‌ها در منطقه عصبانی است
سخنگو در خصوص استراتژی جدید امریکا و تهدید قلمداد کردن ایران گفت: ما در این خصوص موضع‌گیری کرده‌ایم. همانطور که از شخصیت ترامپ می‌شد فهیمد و مقایسه این راهبرد با راهبردهای قبلی آمریکا، این خصومت آشکار مشهود بود. ترامپ به خاطر شکست‌های مکرری که تروریست‌ها در منطقه داشته‌اند تا حدی عصبانی است. اگر در محیطی خردمندانه به این راهبرد نگاه کنیم، خالی از محتوا، غیر متعارف و از درون تهی است که قابل اعتنا نیست و نمی‌تواند اثری در سیاست‌های دقیق و منطقی جمخوری اسلامی ایران در منطقه و جهان داشته باشد.
وی در خصوص مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در 4 ماه گذشته گفت: آمد و شدها، کمک به تعامل اقتصادی و مسایل منطقه و موضوعات دیگری است که قابل مطرح کردن است.

پیشنهاد لاوروف را برای تشکیل مثلث تهران، مسکو و آنکارا به صورت رسمی دریافت نکرده‌ایم
سخنگو در خصوص پیشنهاد لاورف برای تشکیل مثلث ایران، روسیه و ترکیه در خصوص مسایل منطقه گفت: ما روابط مشخص و روشنی با دو کشور دیگر داریم و در بحث آستانه و سوریه دنبال می‌کنیم که این همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت اما من چنین شنیده‌ای به صورت رسمی و دقیق در این خصوص ندارم. امیدواریم تا آخر ژانویه گام‌های بیشتری برداریم و به صلح کمک کنیم.
تا اشغالگری است، مقاومت هم هست
قاسمی در پاسخ به سوالی دریاره اقدامات یکجانبه آمریکا درباره قدس گفت: تا تجاوز و اشغالگری هست نهضت و مقاومت هم هست و این تلاش‌های مذبوحانه به جایی نخواهد رسید.

امیداری به آزادی سریعتر مادر ایرانی محبوس در استرالیا
‌وی در خصوص دادگاه خانم قدس‌کنی گفت: وی فرزندش را در زندان به دنیا آورد. با تلاش‌های سفارت توانستیم وسایل پزشکی و بهداشتی برای وی فراهم شد اما وی وضعیت خوبی ندارد. امیدواریم دولت استرالیا برای حل و فصل موضوع خانم کنی که به درازا کشیده کمک کند که این پرونده هرچه زودتر مختومه شود و وی آزاد شود.

سخنان ضدایرانی نتانیاهو برای توجیه اقدامات رژیم صهیونیستی است
سخنگو در خصوص اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو گفت: این حرف جدیدی نیست و آن‌ها این اظهارات را مرتبا دارند تا اقدامات خود را توجیه کنند.

تغییر ساختار وزارت امور خارجه به ابتکار ظریف بود
قاسمی در خصوص تغییر ساختار در وزارت خارجه گفت: این یک ابتکار از جانب ظریف بود، جلسات متعددی در درون و بیرون وزارت خارجه برگزار شد. انجام ساختار جدید آغاز شده و چند هفته‌ای است که مقدمات آن فراهم شده، تغییرات چیدمانی یا مکانی دنبال می‌شود و همینطور در بحث فناوری و استفاده از ابزار نوین مطرح است که دنبال می‌شود. اساس طرح، کاستن از لایه‌های ساختاری وزارت خارجه بود که بین وزیر و کارشناس بود. معاونان میدانی و معاونان مدیرکل‌ها حذف شدند و به جای آنها معاونت سیاسی و اقتصادی خواهد بود و ادارات کل زیر نظر شخص وزیر دنبال می‌شود که هدف آن چابک‌سازی در وزارت خارجه است. در زیر مجموعه دیپلماسی اقتصادی، 3 دفتر است که در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت خواهد داشت. یافتن بازار جدید برای سرمایه‌گذاری، بازارهای غیرنفتی و یافتن بازار کار از اقدامات این معاونت خواهد بود. طرح اجرا شده و بخشی تا 15 دی و بخشی تا پایان دی ماه به سرانجام می‌رسد و ما در اول بهمن ماه ساختار جدید و مسئولان جدید را خواهیم داشت.

جهان اسلام و کشورهای عربی به جای مسائل حاشیه‌ای به آرمان فلسطین توجه کنند
قاسمی در خصوص اجلاس استانبول و بیانیه پایانی آن که می‌توانست محکمتر باشد گفت: امیدوارم جهان اسلام و عرب به جای پرداختن به مسایل حاشیه‌ای و مشغولیت به خود به آرمان فلسطین بپردازند.
کشورهای همراه آمریکا در ماجرای قدس را به سختی می‌توان روی نقشه یافت
وی در خصوص رأی‌گیری سازمان ملل درباره قدس و اظهارات نیکی هیلی علیه کشورهای حامی قدس گفت: این اقدام مضحکی بود که نشانگر اشتباهات راهبردی آمریکا و منزوی شدن این کشور است. کسانیکه به (همراه) آمریکا رای دادند را اگر در نقشه پیدا کنید خواهید دانست این کشور چه وضعیتی دارد و امیدورام خردگرایی بر برخی از سیاستمداران جهان حاکم شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...