جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ابر چالشی که دستیار روحانی آن را نمی‌بیند

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 576142
دستیار ارشد روحانی در حالی از ابرچالش‌های اقتصادی می‌گوید که بدهی‌های کلان دولت عقلا را نمی‌بیند.
ابر چالشی که دستیار روحانی آن را نمی‌بیند
به گزارش جهان نيوز، روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محمدکاظم انبارلویی نوشت: روحانی دولت را از احمدی‌نژاد با ۲۰۰ هزار میلیارد بدهی تحویل گرفت. امروز گفته می‌شود این بدهی تا پایان دی ماه ۹۵ بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.

پیمانکاران بخش خصوصی می‌گویند ۵۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند؛ وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و نفت جزء بدهکارترین وزارتخانه‌ها به پیمانکاران هستند. سپاه هم ۲۳ هزار میلیارد تومان از بابت اجرای ۲۵۰۰ پروژه عمرانی اعم از نفت و گاز و آب و نیروگاه و بنادر و سازه‌های ساحلی و فراساحلی از دولت طلب دارد.

وزیر نیرو اسفند سال گذشته گفته بود فقط ما به پیمانکاران در بخش برق ۲۴ هزار میلیارد تومان بدهی داریم. مدیرعامل شرکت ملی نفت اردیبهشت همین سال رقم بدهی شرکت ملی نفت را ۱۶۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد! شهرداری تهران مدعی است دولت به آن‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
بانک مرکزی هم مدعی است آخرین بدهی دولت به سیستم بانکی ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است. وزارت بهداشت هم معتقد است دولت از بابت اجرای طرح تحول سلامت ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است.

مسئولان سازمان تأمین اجتماعی هر از چندی از بدهی دولت به این سازمان سخن می‌گویند و آخرین رقم بدهی دولت به سازمان را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرده‌اند. دولت با این بدهی‌ها چه می‌خواهد بکند؟ در حالی که بودجه عمومی دولت در سال ۹۷ کمی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. با بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی چطور می‌خواهد چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند؟ آیا با این بدهی می‌توان امیدوار بود اصلاً چرخی خواهد چرخید؟

دولت در اولین گام باید تکلیف رقم دقیق این بدهی‌ها را مشخص کند. چون هر نهادی یک رقمی را می‌گوید که با ارقام دیگر تفاوت زیادی دارد. سازمان حسابرسی باید دقیقاً مشخص کند رقم دقیق بدهی دولت چقدر است و تقویم درست آن براساس اسناد مثبته چیست؟

در مجلس، دیوان محاسبات باید به کمک دولت بیاید، رقم دقیق بدهی‌ها را به عنوان بازرس مستقل تعیین و تقویم نماید. برخی از این ادعا‌ها درست به نظر نمی‌رسد بویژه آنکه جریمه دیرکرد هم جزء ادعاهای آنان است.

دومین کنفرانس اقتصاد ایران به همت آقای دکتر مسعود نیلی، مشاور اعظم و ویژه رئیس جمهور برگزار شد. مسئولان و اقتصاددانان بزرگ کشور در مورد ابرچالش‌های بزرگ اقتصادی کشور سخن گفتند، اما کسی نگفت در مورد این بدهی‌های کمرشکن چه باید کرد و راه برون رفت از بحران بدهی‌های دولت چیست؟ نیلی همواره از ابرچالش‌های اقتصاد ایران سخن می‌گوید، اما بدهی‌های دولت در فهرست ابرچالش‌های ایشان دیده نمی‌شود! واقعاً موضوع بدهی‌های دولت یک چالش جدی اقتصاد نیست؟

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *