پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کنتورهای هوشمند راهکاری برای بحران کم‌آبی

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 576120
یک مقام مسوول گفت: با اجرای قانون افزایش بهره‌وری مصرف آب نظیر نصب کنتورهای هوشمند، بحران کم آبی مرتفع خواهد شد.
کنتورهای هوشمند راهکاری برای بحران کم‌آبی
به گزارش جهان نيوز، محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از مصرف بالای آب در بخش کشاورزی نسبت به متوسط جهانی، اظهار کرد: کاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب نسبت به متوسط جهانی موجب شده که کشور با تشدید بحران آب روبه‌رو شود.

وی افزود: مسوولان وزارت نیرو وظیفه حفظ، نگهداری و نظارت بر  میزان مصرف آب را دارند که اگر به درستی به وظایف خود عمل نکنند، بحران کم آبی کشور تشدید خواهد شد.

شفیع ملک‌زاده با بیان اینکه بیش از 4 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی از طریق  تولید محصولات مختلف امرار معاش می‌کنند، گفت: بخش صنعت به مصرف بالای آب نیاز دارد که با الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته باید راهکارهای مناسبی جهت بهبود مشکل کم آبی و خروج از بحران فعلی به کار گیریم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در دهه‌های قبل، برخی کشورها که با مشکل بحران آب روبه‌رو بودند، با بکارگیری برخی راهکارها به جایی رسیدند که دیگر در صورت نبود بارندگی در حد مطلوب با مشکل کم آبی روبه‌رو نیستند.
وی با اشاره به ضرورت اجرای قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، بیان کرد: با اجرای قانون افزایش بهره‌وری مصرف آب نظیر نصب کنتورهای هوشمند و نظارت دقیق مسوولان ، بحران کم آبی مرتفع خواهد شد.

این مقام مسوول با انتقاد از سیاست سازمان آب مبنی بر آب فروشی، گفت: نصب کنتورهای هوشمند بدان معناست که کشاورزان در حد مجاز نسبت به مصرف آب اقدام کنند در حالیکه سازمان آب در صورتی که کشاورزان با مشکل کم آبی روبه‌رو می‌شوند با دریافت پول‌های هنگفت به میزان دلخواه مجددا میزان آب مصرفی آنها را شارژ می‌کند که این امر ظلم به کشور است، چرا که با این روش خبری از مصرف بهینه آب نیست.

وی با اشاره به اینکه توسعه آبیاری‌های تحت فشار بهبود مصرف آب را به همراه دارد، بیان کرد: ترویج آبیاری‌های نوین به جای آبیاری سنتی و غرقابی تأثیر بسزایی در کاهش مصرف و خروج از بحران فعلی آب دارد.

شفیع ملک‌زاده در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه بحث ذخیره آب از طریق نزولات جوی امری مهم به شمار می‌رود، تصریح کرد: سالانه در برخی مناطق میلیاردها متر مکعب آب حاصل از بارندگی به دریاها و مناطقی که مورد استفاده نیست، سرازیر می‌شود در حالیکه اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری در جلوگیری از خشکی دریاچه‌ها و سدها و رفع مشکل کم آبی تأثیر بسزایی دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *