شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱۸
رئيس كل بحران ايران در واكنش به زلزله تهران:

تهرانی‌ها خانه‌ پدري‌شان‌ را در شهرستان حفظ كنند!

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب: 575949
اسماعيل نجار در اظهارنظري عجيب پس از وقوع زلزله 2/5 ريشتري در تهران گفت: جاي خاصي براي اسكان اضطراري پيش‌بيني نشده و مردم هرجا فضاهاي وسيعي بود، مي‌توانند مستقر شوند...
تهرانی‌ها خانه‌ پدري‌شان‌ را در شهرستان حفظ كنند!
به گزارش جهان نيوز؛ مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران تنها ديروز وقوع بيش از30 زلزله را در ايران به ثبت رسانده است. ثبت اين زمين لرزه‌ها كار روزانه اين مؤسسه است و هر روز زلزله‌هايي كوچك گوشه‌اي از كشور را بدون آسيب جدي مي‌لرزاند، اما اين زلزله‌ها هر روز هم كوچك نيستند و گاهي بحران‌هاي بزرگ براي كشور ايجاد مي‌كنند؛ بحران‌هايي كه تجربه نشان داده است به راحتي مديريت بحران كشور را غافلگير مي‌كنند. 
 
سازمان مديريت بحران كشور زير نظر وزارت كشور فعاليت مي‌كند. اين نهاد در سال 87 به منظور آمادگي و پيشگيري از بحران‌ها، ساماندهي و بازسازي مناطق آسيب‌ديده با استفاده از همه امكانات دولتي، عمومي، نظامي و انتظامي تأسيس شد. بزرگ‌ترين زمين لرزه‌اي كه روز گذشته مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران ثبت كرد، مربوط به شهرفارياب كرمان با شدت 4/3 ريشتر بود. آيا با وقوع زلزله‌اي شديدتر در شهرهايي بزرگ‌تر، اين سازمان باز هم غافلگير خواهد شد؟ 
 
رئيس سازمان مديريت بحران مي‌گويد: ما توصيه مي‌كنيم كه مردم خانه‌هاي پدري‌شان در شهرستان را حفظ كنند تا وقتي زلزله آمد به آنجا بروند. اسماعيل نجار در پاسخ به اينكه چه راهكارهايي پس از وقوع زلزله پيشنهاد مي‌كند، افزود: اول اينكه آرامش خودشان را حفظ كنند. خبر‌هاي درست را با هم در ميان بگذارند و از هم‌اكنون به فكر ايمن‌سازي منازل باشند و در نهايت بايد با مردم شفاف بود. اگر در تهران زندگي مي‌كنند بايد جاي دومي را براي خود داشته باشند. 
  
خودتان از خودتان مراقبت كنيد
وب‌سايت مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، روز دوم دي‌ماه هم وقوع بيش از ۴۰ زلزله در ايران را به ثبت رسانده است. اين زلزله‌ها در ابعادي از 1/6 تا 3/6 ريشتر به وقوع پيوسته‌اند. 
اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در اظهارنظري عجيب پس از وقوع زلزله 5/2 ريشتري در تهران گفت: جاي خاصي براي اسكان اضطراري پيش‌بيني نشده و مردم هرجا فضاهاي وسيعي بود مي‌توانند مستقر شوند. واقعاً فردي در جايگاه اسماعيل نجار، لحظه‌اي به اين موضوع نينديشيده مردمي كه هراسان از زلزله به خيابان‌ها ريخته‌اند، با شنيدن اين جمله او بايد چه واكنشي نشان دهند؟ آن هم در شرايطي كه همه راه‌هاي «فرار» از عوارض زلزله روي آنها بسته شده بود.  چنين سخناني نه‌تنها هيچ جاي توجيهي ندارد، بلكه اوج بي‌تدبيري يك مسئول را نشان مي‌دهد. مگر سازمان مديريت بحران براي همين مواقع تشكيل نشده؟ 
جالب اينجاست كه سوءتدبير سازمان مديريت بحران به يكي دو مورد خلاصه نمي‌شود. در جريان زلزله اخير در كرمانشاه، همين مسئول بعد از نيمه شب روي خط شبكه خبر آمد و از اينكه خود او نيز از زلزله شوكه شده خبر داد!
  
مدير بحران در سياحت كانادا
ماه گذشته هم پس از وقوع زلزله 6/1 ريشتري كرمان با وجود خسارت‌هايي مالي‌اش اعلام شد كه اتفاق مهمي رخ نداده و جالب اينكه مدير بحران استان در زمان وقوع زلزله نه‌تنها در استان كه در كشورمان هم نبود! نجار در پاسخ به برخي ادعاهاي مطرح شده در رسانه‌هاي محلي در خصوص مرخصي طولاني‌مدت مدير‌كل ستاد بحران استانداري كرمان گفت: قرار نيست زلزله با مديريت بحران هماهنگ كند، اما معاونان مدير بحران استان كرمان مي‌توانند پاسخگو باشند! خانواده مديركل در خارج از كشور سكونت دارند و محل زندگي آنها ايران نيست كه همين امر باعث سفر مدير بحران استان به خارج از كشور شده است.  بدين ترتيب مشخص شد كه مديركل بحران استان كه بايد به اقتضاي شغلش 24ساعت هر روز در تمامي سال در دسترس باشد و به محض وقوع اتفاقاتي از قبيل زلزله به ياري مردم بشتابد، در كشور كانادا به سر مي‌برد!
 
به طور طبيعي همه مردم از اتفاقات غيرمترقبه و بلاياي طبيعي شوكه مي‌شوند، پس فرق فردي مانند اسماعيل نجار كه بر‌اساس مسئوليت خود قرار است از چنين اتفاقاتي شوكه نشود و آنها را مديريت كند با بقيه چيست؟ احتمالاً پاسخ در روستاي سرخه است! محل تولد نجار و روحاني و نزديك به روستاي آرادان (محل تولد احمدي‌نژاد) و به دليل هم محلي بودن، در يك دهه اخير بالاترين پست‌هاي مديريتي‌اش را تجربه كرده است. 
 
مديريت شهري از مخفيگاه
محمدعلي نجفي، شهردار تهران نيز پس از پايان جلسه سوم مديريت بحران با اعلام وضعيت زرد در تهران گفت: دستگاه‌ها آمادگي خود را تا زمان سفيد شدن وضعيت ادامه خواهند داد. 
وي زلزله ملارد را يك مانور واقعي براي شهر تهران خواند و گفت كه اين زلزله باعث شده تا عملكرد مردم و مسئولان را رصد كنيم! اين در حالي است كه با وجود اضطراري بودن وضعيت تهران، اما خبري از محمدعلي نجفي، شهردار اصلاح‌طلب پايتخت نبود. با اينكه مسئولان شهري و خدماتي تهران بارها در صدا و سيما حضور پيدا كردند، ولي شهردار تهران حتي يك پيام ساده براي مردم شهر نداشت.
 
نجفي در نهايت عكسي در صفحه اينستاگرام خود منتشر كرد و نوشت كه شب را در سوله‌هاي مديريت بحران تهران در كنار شهروندان و مديران بحران بوده و به طور مرتب از زمان وقوع حادثه پيگيري‌هاي لازم را انجام داده است.  وي نوشته كه «حجم انبوه كارها مانع از آن شد كه در تلگرام يا اينستاگرام اعلام حضور كنم؛ چراكه رسيدگي به وضعيت پيش آمده را مهم‌تر و حياتي‌تر مي‌دانستم!» فارغ از دغدغه‌هايي كه در مورد كم‌كاري‌هاي پرشمار پيرامون موضوع آمادگي اساسي براي زلزله وجود دارد، به نظر مي‌رسد دست‌كم براي مديريت بحران‌هاي اينچنيني با همين امكانات موجود، هم كشور با مشكل جدي و اساسي روبه‌روست و چه بسا بخش بزرگي از بحران را بايد در خود سازمان مديريت بحران جست‌وجو كرد.
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
خوبه همه از مدير بحران كرمان ياد بگيرند و براى روزهاى بحرانى از الان به فكر باشند و كانادا را انتخاب كنند
افرين . خوشمان امد از انتخابش
Iran, Islamic Republic of
طرف خونوادش کانادا هستند دوستانش بهش گفتند بیا یک کار سبک تو ایران بهت میدیم حقوق و اضافه کار و پاداش بگیر هر وقت خواستی هم برو کانادا. تو ایران هم خرج نداری خونه و ماشین و... همه سازمنیه
آخه آدمی که خونوادش کانادا هستند چه جوری مدیرکل شده؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
امور روي هوا است
Iran, Islamic Republic of
جالبه یک مدیر خانواده اش توی کانادا هستند؟ اگه توی استان دیگه ای بود جای سوال بود. چه مملکتی شده
Iran, Islamic Republic of
ایا بهتر نیست ما بجای چنین مدیران نوکر اجنبی که داشته باشیم ! همان اجنبی را مدیر خود کنیم تا هم با ما ستیزه نکنند ! وهم برای اسقرار مدیریتش چون کی روش ! اگر مزدی گرفت شاید برای مردم له شده کاری کند !!!
Iran, Islamic Republic of
بسازی و بندازی اینبار در شهرستانها فعالتر میشه !!!
Iran, Islamic Republic of
طرف عضو پژاک علیه ایران اسلحه دست گرفته یه سالم زندانی بوده حالا برای کار اومده تهران همه جا هم که گواهی سوءپشینه نمیخوان اینجوری یه عده ریختن تهران حالا جمعیت شده ۱۷/۵ میلیون جمعیت تهران نزدیک ۱۸ میلیونه متاسفانه خیلیا اینجوری بودن و اومدن تهران اگه از اول نظارت بود که هر جانی و خلافکاری نیاد تهران هم اینهمه آمار جرم و جنایت بالا نبود تو تهران هم کلا جمعیت انقدر زیاد نمیشد
Iran, Islamic Republic of
من یک شهرستانی هستم و به شما تهرانیها که خود را سر همه ایرلنها می دانید تبریک می گویم
برای چی
برای اینکه همیشه دنبال نکته های انحرافی هستید و اصل موضوع برای شما در هاشیه می باشد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا منم یه شهرستانی ام موقتا در تهران هستم خونه و زندگیمم تو شهرستان . من تو تهران ندیدم خود تهرانیها خودشون سرتر بدونن بیشتر شهرستانیهای تازه به دوران رسیده ای که تو تهران هستنن که خودشون و سرتر میدونن امثال مرعشی دایی فائزه هاشمی و ... شمایی که حتی حاشیه رو هاشیه مینویسی متاسفانه اطلاعاتتم در مورد تهران مثل نگارشت کمه .
حسین
Netherlands
هفتاد سال پیش تهران دویست و پنجاه هزار سکنه داشت و مرز شمالی دروازه شمیران بود. اتوبوس یکبار در روز می رفت یافت آباد و آن بک سفر بود. ماشین دودی شهر ری هم که ...
حالا بفرمائید از کجا می شود تشحیص داد که فرزندان اون تهرانی ها کیاهستند تا ببینیم خودشونو برتر می دونن؟
تفرقه نکیم
Iran, Islamic Republic of
کافیست برای اثبات قدیمی هی تهران یه سر به قبرستان های قدیمی شهر سر بزنید .من تو تمام خدمتم چون شهرستانی تهران نشین نبودم تو هیچ باند اداری شهرستانی نه راه داشتم نه کارمان را راه می انداختند چون نه لهچه داشتیم ونه دنباله فامیلی و....تا یادمون هست 99 درصد پست هارا هم شهرستانی ها که با یک صوت همه فک وفامیل را به تهران فراخوان می دهند فقط امیدمون به روز قیامت است که حرق حقمون ثابت بشه کی اصیل تهران است وکیا اومدند شهر را شلوغ کردندوهمه زمین های اونرا خانه ساختند برای خودشون زلزله بیاد ما کدام شهرستان برویم که غریب کشی نکنند.....دیدیم که می گیم !بازنشسته 52 ساله که پدر85 ساله ام وپدراونیز همه اهل ری (اصیل ترین مردم تهران )همینطور قوم مادری .....اما ما با شهرستانی ها (حداقل خودم وخانواده ام )رفتاری فرا استانی داریم وهمه را به یه چشم می بینیم .
امیر
Iran, Islamic Republic of
جا داره آدم از این ننگ بمیره:
«خانواده مديركل در خارج از كشور سكونت دارند و محل زندگي آنها ايران نيست كه همين امر باعث سفر مدير بحران استان به خارج از كشور شده است. بدين ترتيب مشخص شد كه مديركل بحران استان كه بايد به اقتضاي شغلش 24ساعت هر روز در تمامي سال در دسترس باشد و به محض وقوع اتفاقاتي از قبيل زلزله به ياري مردم بشتابد، در كشور كانادا به سر مي‌برد!»
کی به این جماعت بی سر و پای گریزان از ایران و ایرانی مسئولیت میده؟ برن همون کانادا پیش خانواده غرب پرست عیاششان. نوابغ ما معطلند و رها و آن وقت یک عده مسئولیت ناپذیر منگل اینجوری با مناصب رفتار می کنند.
Iran, Islamic Republic of
دلیل اصلی بروز زلزله وجود اورانیوم و رادیواکتیو موجود توی بعضی از جنازه ها می باشد .مثلا در تهران توی جنازه اکبر اورانیومش بعداز 1سال فعال شده . در کرمان هم که مرتب زلزله میاد بخاطر اورانیوم موجود توی جنازه خاندان اکبر ( پدر و پدر بزرگش و.....) است .
Iran, Islamic Republic of
ما حتی زمان احمدی نژاد هم اینقدر از آینده نا امید نبودیم که الان هستیم مردم فکر می کنند کشور رها شده و کنترل از دست مسئولین خارج شده است و هر کی به هرکی و شیر توشیر است تو کشور . خدا به داد مردم برسد اینقدر که الان مسئولین به فکر باند بازی و حزََب بازی هستند قبلا اینطور نبوده است
Iran, Islamic Republic of
با این اظهار نظرهای کودکانه عمه من در سن نود سالگی با عشر حقوق ایشون بهتر حرف میزنه
Iran, Islamic Republic of
اقای نجار خواهرزاده روحانی تشریف دارند راست میگن خواهر زاده به خالوش میره
Iran, Islamic Republic of
هزارفامیل پهلوی شدند صد هزارفامیل وهزاردستان ...
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
در این دولتی خواهرزاده ها و برادرزاده ها مدیر شده اند انتظار از آنها که مدیریت بر اساس تخصص و لیاقت باشد بیهوده است.
آفرین بر انتخاب خوب شما مردم قهرمان خود کرده را تدبیر {تدبیر} نیست!!