پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آتش نیزارهای حاشیه تالاب زریوار هم مهار شد

يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب: 575917
رئیس اداره محیط‌زیست مریوان معتقد است: دلیل آتش‌سوزی این تالاب دلسوزی مردم است، چراکه برخی از مردم گمان می‌کنند که گسترش نیزارها به زیان زریوار است و گاهی به تخریب یا آتش زدن آن اقدام می‌کنند.
آتش نیزارهای حاشیه تالاب زریوار هم مهار شد
به گزارش جهان نيوز ، پس از مهار حریق گسترده‌ای که دو روز پیش قسمتی از تالاب میقان اراک را در سوزاند این بار آتش‌به‌جان تالاب زیوار افتاد و به گفته رییس اداره محیط‌زیست مریوان با حضور محیط‌بانان این اداره در محل و با استفاده از تراکتور و روت فایر بعد از 4 ساعت آتش‌سوزی را مهار کردند.

رئیس اداره محیط زیست مریوان با اعلام این خبر گفت: محدوده وسیعی از نیزارهای  پناهگاه حیات‌وحش تالاب زریوار در حاشیه روستای کانی سانان طعمه حریق شد.

صباح پناهی گفت: پس از اطلاع از وقوع آتش‌سوزی، محیط‌بانان این اداره در اسرع وقت در محل حضور یافته و با استفاده از تراکتور و روت فایر،  آتش‌سوزی را مهار کردند ولی به دلیل باتلاقی بودن بخشی از نیزارها، ورود به محل آتش‌سوزی با دشواری روبرو بود و با تلاش به‌موقع و سخت‌کوشی همکاران محیط‌بان از پخش و سرایت آتش‌سوزی به سایر مناطق زریبار جلوگیری به عمل آمد  و خوشبختانه آتش‌سوزی بعد از چهار ساعت مهارشد.

وی در خصوص وسعت محدوده آتش‌سوزی گفت: به دلیل تاریکی هوا وسعت محدوده آسیب‌دیده براثر آتش‌سوزی و همچنین علت اصلی آن مشخص نیست.

رئیس اداره محیط زیست مریوان با اشاره به مشکل آتش‌سوزی نیزارهای دریاچه زریبار اظهار کرد: متأسفانه این چندمین بار در مدت اخیر است که نیزارهای پناهگاه حیات‌وحش زریوار آتش زده می‌شود و این مشکل از چند سال قبل در این فصل در نیزارها وجود دارد و محیط زیست مریوان با راه‌اندازی پاسگاه محیط‌بانی «برده رشه» محدوده تالاب را به‌طور شبانه‌روزی پایش و کنترل می‌کند.

وی گفت: 2 نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های قبلی در نیزارها شناسایی و دستگیرشده که پرونده آن‌ها به مقامات قضایی ارجاع می‌شود.

پناهی در خصوص اهمیت نیزارها برای زریبار افزود: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه‌های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقراری توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: این نیزارها درواقع پناهگاه بسیار خوبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب هستند و گسترش آن‌ها واکنش طبیعی دریاچه به سموم کشاورزی و فاضلاب‌های روستاهای اطراف این دریاچه است.

به گفته وی، برخی از مردم گمان می‌کنند که گسترش این نیزارها به زیان زریوار است و گاهی به تخریب یا آتش زدن آن اقدام می‌کنند!

پناهی تأکید کرد: این نیزارها به مکان بسیار امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی حاشیه این تالاب تبدیل‌شده و سالیانه هزاران قطعه پرنده بومی و مهاجر داخل این نیزارها لانه‌سازی و جوجه آوری می‌کند.

تالاب زریوار به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری ازجمله پرندگان آبزی و کنار آبزی است که نیزارها نیز نقش مهمی در زادآوری پرندگان و حیات تالاب دارد.


منبع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *