پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رقابتی منحوس برای ترویج سیاه‌نمایی اجتماعی

يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 575912
نادر طالب‌زاده ضمن اشاره به رقابتی منحوس برای ترویج سیاه‌نمایی اجتماعی در سینمای ایران گفت: یکی از سینماگران معروف به ما می‌گفت که بازیگران را برای بازی در فیلم علیه داعش تهدید کرده‌اند.
رقابتی منحوس برای ترویج سیاه‌نمایی اجتماعی
به گزارش جهان نيوز ، دومین نشست خبری هشتمین جشنواره دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور وحید جلیلی، نادر طالب‌زاده و اهالی رسانه عصر امروز در منزل شهیدان تیموری برگزار شد. در ابتدای این مراسم برادرزاده شهیدان تیموری آیاتی از قرآن را تلاوت کرد و در ادامه سیدرسول منفرد دبیر اجرایی این جشنواره صحبت کرد.

وی گفت: در جشنواره امسال بیش از 3 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که بیش از 1600 اثر در بخش حرفه‌ای فیلم شامل: مستند، داستانی، پویانمایی و... بوده‌اند. خوشبختانه در بخش داستانی رشد بسیار خوبی داشتیم و بدنه فیملسازان جشنواره که با ساختن آثار مستند تجربه خوبی را کسب کرده بودند کم‌کم به سمت کارهای داستانی میل پیدا کردند.

منفرد ادامه داد: اکنون جلسات داوری جشنواره در حال برگزاری است و برگزیدگاه بخشهایی نیز در رسانه‌ها اعلام شده است. تنوع آثار رسیده به جشنواره بسیار خوب بوده است. از آنجا که از روستاهای مختلف در سراسر کشور مستند به دست ما رسیده است. علاوه بر این به لحاظ موضوعی نیز تنوع خوبی را شاهد هستیم از آنجا که برای اقشار مختلف جامعه و از هر جغرافیا کارهای خوب و قابل ارائه‌ای به جشنواره رسیده است. اتفاق خوب جشنواره هشتم حضور تعداد زیادی از کارگردانان دهه 80 است.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار درباره اکرانهای مردمی این جشنواره گفت: اکران‌های مردمی بخش اصلی برنامه است در یکسال اخیر، استان فارس برترین اکران کننده مردمی جشنواره بوده است. در بین شهرستانها نیز شهرستانهای آباده و باغملک بیشترین اکران را به خود اختصاص دادند. همزمان با برگزاری جشنواره در تهران در شهرستانها نیز اکران مردمی خواهیم داشت. امسال همچون سالهای گذشته 148 فیلم در قالب 20 دی‌وی‌دی و 15 موضوع به شهرستانها ارسال کرده‌ایم. این فیلمها با دسته‌بندی‌های موضوعی مختلف در شهرستانها اکران خواهند شد. باید به این نکته اشاره کنم که بازخوردهای بسیار خوبی برای فیلمسازان ارسال شده است و ما سعی می‌کنیم این بازخوردها را به دست آنان برسانیم.

در بخش دیگر این نشست خبری نادر طالب‌زاده صحبت کرد و گفت: از کیفیت کارها بسیار خوشحالم چند روز پیش تعدادی از این آثار را در بخش داستانی دیدم و کیفیت بالای این آثار، پختگی در دکوپاژ و... آن توجه مرا به خود جلب کرد. قبلا فیلمسازان ما باید چندین فیلم می‌ساختند تا یاد بگیرند چگونه اصول فیلمسازی را رعایت کنند اما اکنون شاهد فیلمهای بسیار ارزشمندی هستیم. در حقیقت سکوی پرتاب خوبی را در بخش داستانی می‌بینیم. گویا باید توجه داشت که فیلمسازی عرصه آزمون و خطا نیست و باید با کلاس و تمرین به آثار خوب برسیم. امیدوارم که فیلمهای ما بتواند استاندارهای جهانی را پیدا کند.

وی ادامه داد: آثار خوب در جشنواره عمار اکران می‌شود زمینه‌ساز این موضوع می‌شود که در تلویزیون نیز حضور داشته باشند. فیلمسازانی که جو زمان را می‌دانند و در فیلمسازی به دنبال بساز بفروشی نیستند. این فیلمسازان انقلاب را دنبال می‌کنند و توانایی فنی بالایی نیز دارند.

در ادامه مراسم وحید جلیلی صحبت کرد و گفت: رسانه ما و سینمای ما نیازمند این است که به مردم نزدیک بشود نزدیکی به مردم توامان است بدین معنی که رسانه ما باید حماسه‌ها، قهرمانی‌ها، کرامتها و داشته‌های عظیم معرفتی و هویتی مردم را روایت کند و در کنار آن خلاء‌ها، نیازها و آفت‌ها را نیز به درستی رصد کند تا بتوانیم نداشته‌هایمان را به داشته‌ها تبدیل کنیم.

وی ضمن اشاره به آثاری از سینمای ایران که سیاهی و بدبختی ملت را نشان می‌دهند گفت: متاسفانه امروز باید اقرار کنیم که یک مسابقه منحوس بین طیف‌های مختلف از بعضی حزب‌اللهی‌نماها تا سلطنت‌طلبها در ترویج سیاه‌نمایی اجتماعی شکل گرفته است. گروهی که وظیفه هنر و رسانه انکار داشته‌های ملت، حماسه‌های او و الغای بن‌بست سیاسی است مطمئنا در تاریخ نسبت به این موضعگیری‌های رسانه‌ای و هنری نخبگان ما علامت سوالها و تعجب‌های بسیاری شکل خواهد گرفت. جشنواره فیلم مردمی عمار تلاش دارد تا طرح مسئله کند. این جریان در برابر جریان القای بن‌بست و سیاهی قرار دارد. جریان القای بن‌بست تلاش می‌کند تا بگوید مردم ایران هیچ داشته‌ای ندارند و از این طریق کشور را به تسلیم در برابر سلطه‌گرایان وادارد در حالی که مقابل آن یک جریان پرنور و فعال طرح مسئله وجود دارد طرح مسئله یعنی معلومات و مجهولات، داشته‌ها و نداشته‌ها و... را در کنار هم نشان بدهیم.

در جشنواره امسال شاهد صریح‌ترین فیلم‌های انتقادی در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهیم بود اما در کنار آن داشته‌های ملت و قهرمانی‌های آن نیز به تصویر کشیده می‌شود. چنین هنری هنر مردمی است هنری که داشته‌های مردم را به رخ بکشد و در کنار آن آسیبها را نیز نمایش بدهد.

جلیلی درباره بخشهای گوناگون جشنواره امسال گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای جشنواره عمار رفتن به سمت عدالت رسانه‌ای و عدالت فرهنگی در معنای کامل آن است. متاسفانه بسیاری از پوشه‌ها وجود دارد که سانسور می‌شود برای مثال جریان روشنفکرنما تلاش می‌کند تا از ساخت فیلم علیه داعش جلوگیری کند. یکی از سینماگران معروف به ما می‌گفت که بازیگران را برای بازی در فیلم علیه داعش تهدید کرده‌اند امروز به برکت انقلاب اسلامی سینمای کثیف زمان محمدرضاشاه به تراز بسیار بالایی رسیده است. در حالی که خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا آنچه که مردم ایران کسب کرده‌اند علیه سلطه‌گردان به کار برده نشود و این موضوع باعث تاسف است.

جشنواره عمار در ویترین خود رنگین‌کمانی جذاب و شوق‌انگیز از فیلمهایی خواهد بود علی‌رغم میل جریان غربزده و سرسپرده به آمریکا ساخته شده است. هزاران اکران کننده در سراسر کشور این فیلم‌ها را برای مردم معرفی و اکران می‌کنند. در همین بخش باید گفت که فیلم‌ها موضوعات مختلفی دارند بسیاری از موضوعاتی که خط قرمز برای جریان روشنفکری است، توسط جریان انقلابی به تصویر کشیده شده و از این خط قرمزها عبور کرده است. باید اذعان داشت که روند رو به رشد و رویش سینمای انقلاب اسلامی کاملا واضح است و نسبت به سال گذشته شاهد رشدی منطقی هستیم.

در بخش دیگر نشست پدر شهیدان تیموری به نقل خاطره‌ای از فرزند شهید بزرگ خود پرداخت و در ادامه وحید جلیلی صحبت کرد.

او درباره بودجه جشنواره امسال گفت: مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای را برای این جشنواره تصویب کرده است اما تاکنون حتی یک ریال نیز تخصیص پیدا نکرده است البته جشنواره عمار خودش را معطل بودجه‌های دولتی نمی‌کند و در این 7 سال نیز اگر بودجه دولتی نبوده است هیچ خللی در عزم دوستان برای معرفی آثار ایجاد نشده است. اکنون دوستان به دنبال سالن اکران، تجهیزات اکران و... هستند و سعی می‌کنند نبا کمک مردم این موارد را تامین کنند.

وحید جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به زمان برگزاری افتتاحیه جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: افتتاحیه شهر تهران روز چهارشنبه 6 دی‌ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد. در جشنواره امسال شاهد دو مراسم تجلیل نیز خواهیم بود. یکی از آن تجلیل از کارگران و شهدای این حوزه است و دیگری تجلیل از یک چهره مردمی بسیار موثر، سید عیسی طباطبایی می‌باشد. مراسم تجلیل ایشان با ارسال پیامی از سوی سیدحسن نصرالله رئیس حزب‌الله لبنان صورت خواهد گرفت. همچنین در بخش سینمایی نیز تجلیل از یک فیلمساز مردمی، امرالله احمدجو، را خواهیم داشت. ایشان از جمله فیلمسازان متعهد کشور است.

سخنران پایانی این مراسم نادر طالب‌زاده درباره گفتمان جشنواره امسال در شرایط کنونی گفت: اولین موضوع طرح مسئله است و دومین موضوع شجاعت در بیان مطالبی است که گروه‌های دیگر وارد آن نمی‌شوند. باید نوعی فیلمسازی و مستندسازی داشته باشیم که به کشور کمک کند تا متعهد به آن باشد. در هر زمانه چالشهایی پیش می‌آید و البته فیلمسازان عمار مطمئنا موضوعات به روز را مطرح می‌کنند. در این بخش باید بگویم که ما تشویق به نقد درون گفتمانی داریم برای مثال در یکی از این فیلم‌ها فیلم «داد» بود که به من کمک کرد تا موضوع حق اعتراض را در برنامه خود باز کنم. که البته بعدا هم دیدیم که در جریانات اعتراض مردمی به یکی از موسسات مالی و اعتباری واکنش‌های بسیار خوبی از سوی مسئولین داده شد باید دقت کنیم که مردم حق اعتراض دارند.


منبع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *