سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

پاپوش جدید برای حزب الله

يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 575881
یک رسانه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا از افزایش صدور روادید برای مهاجران افغانستانی و سفر آنان از «پناهگاه تروریست‌ها» به آمریکا ابراز نارضایتی کرد.
پاپوش جدید برای حزب الله
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، محافظه کاران آمریکایی که از ابتدا با به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای میان کشورهای ۱+۵ و ایران مخالف بودند از زمان نهایی شدن برجام تا کنون از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به آن فروگذار نکرده اند و تلاش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده برای سوء استفاده از برجام نیز در همین راستا انجام می شود.
علاوه بر آن پیروزی های محور مقاومت در سوریه و عراق، دشمنان آن را تحریک به انجام اقدامات بیشتری برای مهار این جریان ضد تروریستی کرده و از همین رو در ماه های اخیر شاهد انجام اقداماتی علیه مقاومت به ویژه حزب الله لبنان بوده ایم که بارزترین مورد آن فراخواندن «سعد الحریری» به عربستان و وادار کردن وی به استعفا و خواندن بیانیه ای دیکته شده علیه ایران بود.

با وجود این اقدامات اما؛ از روز شنبه دوم دی ماه حرکت جدیدی علیه حزب الله و ایران آغاز و ادعا شده که حزب الله لبنان در قاره آمریکا اقدامات بزهکارانه ای انجام می دهد و دولت باراک اوباما برای آنکه فرآیند رسیدن به توافق هسته ای با ایران را از آسیب در امان نگاه دارد چشم خود را بر روی این اقدامات بسته است.

چندی پیش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرده بود که «تعهد» این کشور تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برای متوقف کردن حزب‌الله لبنان «افزایش» یافته استدستور «سشنز» برای آغاز تحقیقات در این میان «جف سشنز» دادستان کل آمریکا و از محافظه کاران افراطی این کشور که اشتراکات فکری زیادی با ترامپ دارد و حتی زمانی صحبت از رسیدن وی به مقام معاونت رئیس جمهوری آمریکا بود، دستور آغاز تحقیقات در مورد این ادعا را صادر کرده است.

دادستان کل آمریکا، دستور تشکیل کمیسیونی را داده است تا گزارش ادعایی اخیر در یک رسانه آمریکایی را در خصوص نقش احتمالی دولت باراک اوباما در توقف نظارت این کشور بر فعالیت‌های بزهکارانه حزب‌الله لبنان، بررسی کند.
خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت‌های آمریکایی پولیتیکو، نیویورک تایمز و فاکس نیوز شنبه دوم دی، از تشکیل یک کمیسیون بررسی به دستور دادستان آمریکا، برای اطمینان یافتن از نحوه اجرای قانون و اعمال نظارت لازم بر حزب‌الله در دولت پیشین این کشور خبر داده‌ بودند.

جف سشنز در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که دولت اوباما بر سر راه انجام فعالیت‌های اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا «مانع‌تراشی نکرده باشد». دادستان کل آمریکا تأکید کرده که اجرای درست طرح‌های نظارتی بر فعالیت‌های بزهکارانه و گروه‌های خشن، برای امنیت آمریکا نیز اهمیت دارد.

علاوه بر آن اعضای ارشد کمیته نظارت و اصلاحات دولتی وابسته به مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به سشنز خواهان تحقیق در مورد گزارش مربوط به نقش احتمالی دولت پیشین آمریکا در توقف نظارت بر آنچه فعالیت‌های بزهکارانه حزب‌الله خوانده، شده و همچنین از او خواستند تا دو هفته دیگر ـ ۱۸ دی ـ اسناد و مدارک «طرح کاساندرا» و چند عملیات دیگر مرتبط با نظارت آمریکا بر فعالیت‌های حزب‌الله را در اختیار این کمیته بگذارد.
کاساندرا چیست؟

اداره فدرال مبارزه با مواد مخدر آمریکا، موسوم به DEA، از سال ۲۰۰۸، پس از دستیابی به شواهدی ادعایی مبنی بر دخالت حزب‌الله لبنان در اقدامات بزهکارانه بین‌المللی، طرحی را با نام کاساندرا برای نظارت بر فعالیت‌های این گروه در قاچاق مواد مخدر و سلاح، و همچنین پولشویی آغاز کرد!
اما وبسایت آمریکایی پولیتیکو هفته گذشته خبر داد که مقام‌های بلندپایه آمریکایی در دوران باراک اوباما با توصیه‌ها و فعالیت‌های خود عملاً طرح کاساندرا را خشکاندند تا امید دستیابی به توافق اتمی میان آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی با ایران افزایش یابد.

گزارش پولیتیکو همچنین مدعی بود که مقام‌های ارشد وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری و دادگستری آمریکا در دوران اوباما با این امیدواری که حزب‌الله به عنوان همپیمان مهم منطقه‌ای ایران نقشی جدید در خاورمیانه ایفا کند، از تحقیق یا دستگیری و اعمال تحریم علیه افراد مشکوک به فعالیت‌های بزهکاری در باندهای حزب‌الله جلوگیری کردند.
این گزارش ادعا می‌کرد که نه تنها نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله در آمریکای لاتین متوقف ماند، بلکه برخی اقدامات حزب‌الله در خاک آمریکا از مدار رصد خارج شد تا ایران خشمگین نشود و در مسیر مذاکرات اتمی باقی بماند.
«ادوارد پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در زمان اوباما گزارش پولیتیکو را از اساس رد کرده و آن را «داستان‌سرایی» توصیف کردگزارش پولیتیکو مدعی بود که شُل شدن نظارت آمریکا بر فعالیت‌های حزب‌الله موجب شد که این سازمان به یکی از مهمترین قاچاقچیان بزرگ کوکائین در جهان مبدل شود و نیز جنگ‌افزار متعارف به حکومت بشار اسد داد تا در جنگ سوریه استفاده کند.

«دیوید آشر» تحلیلگر اقتصادی ۴۹ ساله وزارت دفاع آمریکا و یکی از طراحان پروژه کاساندرا یکی از منابع گزارش هفته گذشته پولیتیکو بود. آشر گفته بود که او و تیمش از بیروت ضمن همکاری اطلاعاتی با اسرائیل، از جمله می‌خواستند از اقدامات داخلی یک بانک لبنانی که پول‌های حزب‌الله را رد و بدل می‌کرد، آگاه شوند؛ این تیم به ویژه فعالیت‌های «ایمن جمعه» یکی از قاچاقچیان مهم مواد مخدر لبنانی که ادعا شده با حزب‌الله در ارتباط است را رصد می‌کرد؛ ایمن جمعه با کارتل‌های مواد مخدر در کلمبیا در آمریکای لاتین و مکزیک ارتباط گسترده داشت و از راه مکزیک ده‌ها تن کوکائین وارد آمریکا شد!

بر اساس گزارش ادعایی پولیتیکو، حزب‌الله مسیر دیگری نیز برای انتقال کوکائین از آمریکای لاتین به سوی کشورهای غرب آفریقا برقرار کرده بود تا از آنجا به اروپا و خاورمیانه برده شود.
به ادعای آشر، هر چه که دولت اوباما به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک‌تر می‌شد، نظارت بر فعالیت بزهکارانه حزب‌الله هم سخت تر می‌شد و بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای نیز، مجریان طرح کاساندرا به مأموریت‌های دیگری گماشته شدند و طرح یاد شده عملاً خشکانده شد!پولیتیکو در نتیجه گیری گزارش خود مدعی بود که اقدامات دوران اوباما در واقع به حزب‌الله لبنان امکان داد که به یک تهدید امنیتی جهانی مبدل شود!

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ادوارد پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در زمان اوباما گزارش پولیتیکو را از اساس رد کرده و آن را «داستان‌سرایی» توصیف کرده است.مجلس نمایندگان آمریکا در اوائل آبان ماه سه طرح را در مورد حزب‌الله لبنان به اتفاق آرا به تصویب رساند که از جمله از اتحادیه اروپا می‌خواهد این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد.پرایس به این خبرگزاری گفته است که مذاکرات هسته‌ای با ایران صرفاً بر سر برنامه اتمی ایران بود و با عملیات نظارتی آمریکا در زمینه‌های دیگر ارتباطی نداشت.

همچنین «کوین لورینس» مقام پیشین کاخ سفید و کارمند وزارت دادگستری در دولت اوباما تأکید کرده که تصمیمات مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله، فارغ از سیاست گرفته می‌شد.

تعهد برای متوقف کردن حزب الله
چندی پیش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرده بود که «تعهد» این کشور تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برای متوقف کردن حزب‌الله لبنان «افزایش» یافته است.
در این میان مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اوائل آبان ماه سه طرح را در مورد حزب‌الله لبنان به اتفاق آرا به تصویب رساند که از جمله از اتحادیه اروپا می‌خواهد این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد.
دو طرح دیگر مصوب مجلس نمایندگان، یکی مربوط به تحریم کلیه افراد نهادها و شرکت‌هایی که به تامین منابع مالی و همچنین جذب نیرو با حزب‌الله همکاری کنند، و طرح دیگر، این گروه را به همراه ایران به دلیل «استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی» مورد تحریم قرار می‌دهد.

این اقدامات علیه حزب الله و ایران در حالی انجام می شود که آمریکا با همکاری عربستان از مدتی قبل «شوی تبلیغاتی» گسترده ای را در خصوص موشک های شلیک شده از یمن به عربستان سعودی آغاز کرده و مدعی شده اند که موشک های استفاده شده از سوی انصارالله یمن ایرانی بوده اند.فراموش نکنیم که بعد از امتناع کنگره آمریکا برای اظهار نظر در خصوص برجام، سرنوشت این توافق هسته ای بار دیگر به دستان ترامپ افتاده و بعید نیست که وی با کنار قرار دادن این ادعاهای ثابت نشده در تصمیم خود برای از بین بردن برجام جدی تر شود.

کنار هم قرار دادن این موارد نشان می دهد که حرکتی چند سویه علیه ایران و حزب الله در جریان است تا نگرانی های ریاض و همپیمانانش از آنچه که «نفوذ منطقه ای ایران» خوانده می شود کاسته شود و در این میان ترامپ که در آغاز دوره ریاست جمهوری خود به صراحت اعلام کرده بود اعراب خلیج فارس باید هزینه حمایت های آمریکا از آنها را پرداخت کنند با عقد قراردادهای میلیاردی به خواسته خود رسیده و اکنون کاملا بر اساس خواسته اعراب گام بر می دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *