پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مشقات اجرای اپرا در ایران

يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 575818
«اپرای پردیس و پریسا» ساخته لوریس چکناوریان طی یک شب توسط گروه اپرای آیو به رهبری پیمان منصوری اجرا می‌شود.
مشقات اجرای اپرا در ایران
به گزارش جهان نيوز،‌ نشست خبری  اثر لوریس چکناوریان صبح امروز با حضور دست‌اندکاران این پروژه و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

اجرای «اپرای پردیس و پریسا» چکناوریان در تالار وحدت 
پیمان منصوری رهبر ارکستر گروه اپرای آیو در ابتدای این نشست ضمن اعلام اینکه «اپرای پردیس و پریسا» تنها یک اجرا خواهد داشت، گفت: برای روی صحنه بردن این اپرا یک اجرا در نظر گرفته‌ایم. چون اجرا در یک شب هست، نتوانستیم با طراحی لباس و دکور اجرا را روی صحنه ببریم چون هزینه‌های بسیاری در بردارد.

وی افزود: اجرای قبلی ما با تمام جزئیات یک اپرا بود. نام این کار از نظر موسیقایی اپرا است. اما این اجرای ما به صورت کنسرت برگزار می شود. در اپرا بیشتر متن و موسیقی اهمیت دارد. در این اجرا هم متن و هم موسیقی را داریم. هیچ حمایتی از ما نشده تنها بنیاد رودکی برای تهیه جای تمرین به ما کمک کردند. اما هیچ ارگان دولتی به ما کمک نکردند.

این هنرمند ادامه داد: لوریس چکناواریان در تمرین های ما شرکت داشتند و در اجرای اصلی هم قرار است حضور داشته باشند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی برنامه های خودشان را دارند به همین دلیل شرایط برای همکاری با این دو ارکستر فراهم نشد. پیمان منصوری رهبر خوب و با تجربه ای است. گروه اُپرای آیو از زمانی که شکل گرفته از نوازندگان ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک شکل گرفته است. درگیر شدن با ارگان های دولتی بروکراسیِ جدی و طولانی دارد و آدم را از کار هنری باز می دارد. ما در ایران اُپراهای زیادی نداریم. اگر پیشنهادی از سوی گروه ها و ارکسترهای دیگر بشود، حتما قبول می کنیم.

اپرا می‌تواند هنرهای مختلف را به هم پیوند دهد

دانیال جورابچی کنسرت مایستر ارکستر نیز در این نشست گفت:  اولین همکاری جدی من با پیمان منصوری اپرای فلوت سحرآمیز بود. وجود اپرای در مملکت ما لازم است. در اپرا موزیک داریم و در عین حال خواننده نقش خودش را دارد که در عین خواندن بازی هم می کند. برای من حضور در این اپرا یک چالش است. اپرا می تواند هنرهای مختلف را به هم پیوند دهد. کسانی که برای اولین بار با موسیقی جدی آشنا شده اند از راه شنیدن و دیدن اپرا بوده است.

وی افزود: روی صحنه بردن اپرایی اینچنینی کاری دشوار است. تنها سالنی که امکان برگزاری چنین اپرایی را دارد، تالار وحدت است. داشتن مکانی برای تمرین کردن هم از دیگر مشکلات است. امیدوارم که چنین پروژه هایی از سوی مخاطبان حمایت شود و زمینه ای برای تداوم چنین فعالیت هایی فراهم شود.

آهنگسازان براساس داستان‌های ایرانی آثار بیشتری بسازند
آناهیتا حسین زاده که نقش ملکه کبوتر را در این اپرا ایفا خواهد کرد نیز در این نشست گفت: آهنگسازان کشورمان براساس داستان ها و فرهنگ ایرانی آثاری ساخته اند که دیدن و شنیدنشان برای مخاطبان ایرانی جذاب است. وقتی چنین آثاری به صورت اپرا اجرا شود، مخاطبان بسیاری خواهد شد. اپرا کامل ترین هنر است؛ موسیقی، تئاتر، دکور و لباس در این هنر وجود دارد. امیدوارم آهنگسازان ایرانی وقتشان را بگذارند و براساس داستان های ایرانی آثار بیشتری بسازند.

یاشار احمدی خواننده تنور ارکستر که در نقش پردیس در این اجرا حضور خواهد داشت نیز گفت: 

داستان پردیس و پریسا، داستانی بومی است. بومی سازی هنر اپرا در تمام کشورها یک انگیزه برای مدیران هنری در کشورهای مختلف است. در کشور ترکیه برای بومی کردن اپرا بودجه های بسیااری صرف می کنند. هنر جدی همیشه نیاز به حمایت های دولتی دارد.

وی افزود: در عصر ارتباطات تمام کشورها سعی می‌کنند حرف خودشان را بزنند و بومی سازی آثار اپرایی از مهمترین کارهاست. آقای حاجی بیاف از آهنگسازان کشور آذربایجان، حدود 100 سال پیش براساس داستانی ایرانی یک اپرا می نویسد. در کشور ما هم هنرمندان بزرگی دست این کار زده اند.

به گزارش فارس، اپرای پردیس و پریسا با آهنگسازی لوریس چکناواریان جمعه 15 دی ساعت 21:30 توسط گروه اپرای آیو به رهبری پیمان منصوری اجرا می‌شود. 

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *