پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رپرتاژ/

معرفی فرودگاه های پر تردد کشور

يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 575813
فرودگاه بین‌المللی مشهد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد
فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد قرارگرفته است و پس از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پر رفت‌وآمد کشور به شمار می‌آید. شهر مشهد که دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و یکی از شهرهای مهم مذهبی جهان اسلام به‌حساب می‌آید، مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. این شهر سالانه میزبان بیش از 14 میلیون زائر حرم امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است.
فرودگاه بین‌المللی مشهد در سال ۱۳۳۰ ه.ش تحت عنوان فرودگاه مشهد در محل زائرسرای فعلی احداث شد. قبل از آن در میدان پانزدهم خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجود داشت. در سال ۱۳۴۶ باند جدید فرودگاه و همچنین پایگاه پدافند نیروی هوائی بهره‌برداری شد. با افزایش پروازها در سال ۱۳۵۷ پارکینگ و ترمینال جدید، برج مراقبت پرواز و ساختمان‌های جانبی فرودگاه جدید به‌صورت ناقص افتتاح شد و مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به طول انجامید. اسم فرودگاه مشهد بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تغییر کرد.



در حال حاضر فرودگاه شهید هاشمی نژاد یکی از مهم‌ترین و پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور است که با جابه‌جایی بیش از ۷ میلیون مسافر در سال، رتبه‌ی دوم فرودگاه‌های پر رفت‌وآمد کشور را به خود اختصاص داده است.
آدرس: ایران، مشهد، بلوار جمهوری، بلوار هاشمی نژاد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد
 
معرفی فرودگاه‌های ایران؛ فرودگاه بین‌المللی اصفهان، فرودگاه شهید بهشتی
فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در شمال شرقی شهر اصفهان و در حدود 30 کیلومتری از مرکز شهر واقع‌شده است و یکی از هفت فرودگاه پررفت‌وآمد ایران به شمار می‌آید. اصفهان، شهری تاریخی در مرکز ایران، مرکز استان اصفهان و سومین شهر پهناور و پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر به‌ویژه در دوران حکومت صفویان رونق فراوانی یافت و تا امروز مقدار زیادی از شکوه گذشته‌ی خود را حفظ کرده است. بناهای تاریخی متعددی در کلان‌شهر اصفهان وجود دارد و برخی از آن‌ها مانند میدان نقش‌جهان به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌ است. شهر اصفهان، که در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد، با داشتن جاذبه های گردشگری تاریخی یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است و جایگاه خاصی در سراسر جهان دارد. فرودگاه بین‌المللی اصفهان نیز یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است که در منطقه کویری حصه شهر اصفهان قرارگرفته است و در سال 1361 ه.ش با هدف ارائه‌ی خدمات هوایی، آموزشی و انجام پروازهای مسافری تأسیس شد. در حال حاضر این فرودگاه با مساحت 1041 هکتار و دو باند به طول 4397 متر و عرض 45 متر به‌صورت 24 ساعته پذیرای حدود 2 میلیون مسافر است. از مزیت‌های فرودگاه شهید بهشتی اصفهان فاصله‌ی مناسب آن از مناطق شهری و مسکونی است که ازاین‌جهت آلودگی صوتی فرودگاه باعث مزاحمت ساکنین شهر اصفهان نمی‌شود و بسیاری از مشکلات دیگر فرودگاه‌های کشور را ندارد.



آدرس: ایران، اصفهان، بزرگراه چمران، بزرگراه فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
 
تاریخچه فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه
در راستای سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و رشد و بالندگی اقتصاد کشور عزیزمان ایران اسلامی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال ۱۳۷۷ با هدف بهره برداری از منابع نفت و گاز، جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ، اشتغال زایی در سطح منطقه و فرا منطقه ای و در نهایت رشد و شکوفایی اقتصادی کشور بویژه استانهای جنوبی تاسیس گردید ، که همگام با توسعه فعالیتها در سطح منطقه اقتصادی انرژی پارس و بکارگیری دهها هزار نیروی متخصص و مبتدی از گوشه و کنار کشور و نیز استعداد منطقه در استفاده از سرمایه ها و نیروهای متخصص خارجی ، نیاز به داشتن یک فرودگاه سازگار با استانداردهای بین المللی در منطقه احساس گردید. بر همین اساس عملیات ساخت و تجهیز فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه بعنوان نخستین و یکی از مجهزترین فرودگاه های کشور متعلق به وزارت نفت در خرداد ماه ۱۳۸۲ آغاز و در اسفند ماه ۱۳۸۴ به پایان رسید.


 
این فرودگاه از نظر سخت افزاری با دارا بودن باند پروازی به طول ۴۰۰۰ متر و پهنای ۴۵ متر با دو شانه ۵/۷ متری امکان نشت و برخواست هواپیماهای پهن پیکر را فراهم کرده است.
 
تاریخچه فرودگاه بوشهر
فرودگاه بوشهر، فرودگاه اصلی شهر و استان بوشهر است. فرودگاه بوشهر در سال‌های پیش از انقلاب کانون پروازهای زیادی به ایران بوده‌است و یکی از دو فرودگاه اصلی کشور در دوران خود محسوب می‌شده است. فرودگاه بوشهر نخستین مقصد دو شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلستان و کی‌ال‌ام هلند در ایران بوده است. گفتنی است که نخستین هواپیمایی که در این فرودگاه به زمین نشست، هواپیمای از نوع یونکرز و ساخت کشور آلمان بود.



در سال ۱۳۰۳ و در پی تشکیل نیروی هوایی شاهنشاهی ایران نخستین محمولهٔ هواپیماهای نظامی سفارش داده‌شده در بندر بوشهر تخیله و سپس از این فرودگاه به سایر نقاط ایران اعزام شدند. این فرودگاه هم اکنون مرز هوایی است.
آدرس: بوشهر-اداره کل فرودگاه‌های استان بوشهر صندوق پستی:۷۵۱۳۵۱۳۶۳
فرودگاه بین‌المللی تبریز، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی
فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز بزرگ‌ترین فرودگاه شمال غربی ایران است و به دلیل واقع‌شدن در مرز هوایی ایران و اروپا مهم است. این فرودگاه بین‌المللی در شمال غرب کلان‌شهر تبریز واقع‌شده است و از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری، از جنوب به بلوار شهید بابایی محدود شده است. فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی در زمینی به مساحت ۴۲۰ هکتار در ارتفاع 1494 متری از سطح دریا ساخته‌شده ‌است و دو باند با طول تقریبی 3500 متر و یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند دارد. تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر زیبا، بزرگ‌ترین شهر مناطق آذری‌زبان ایران و یکی از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی در سطح کشور به شمار می‌آید و در دوران معاصر همواره مبدأ بسیاری از تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در ایران بوده است.
فرودگاه بین‌المللی تبریز در سال ۱۳۲۹ ه.ش، تحت نظارت سازمان جهانی هوانوردی، به منظور ارائه خدمات هوائی، آموزشی و نظامی برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری ساخته شد. هرچند برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ ه.ش دفتر بیسیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بیسیم در انتهای خیابان ارتش فعلی افتتاح شد و در سال ۱۳۲۹ ه.ش از بیسیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر کرد و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در سال ۱۳۳۵ ه.ش با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه، ایستگاه هوایی به فرودگاه تبریز تغییر نام داد. این فرودگاه در سال ۱۳۷۰ ه.ش به فرودگاه بین‌المللی تبدیل شد و در سال ۱۳۷۸ ه.ش به‌عنوان یکی از چهار فرودگاه‌های آسمان باز ایران شناخته شد. در حال حاضر نام فرودگاه بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی از فرودگاه بین‌المللی تبریز به فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز تغییر کرده است.


 
آدرس: ایران، آذربایجان شرقی، تبریز، میدان بزرگ آذربایجان، بلوار شهید بابایی، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *