جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

علت مرگ «آرزو» مشخص شد +عکس

يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 575678
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه لاشه آرزو تحت بررسی و کالبد شکافی دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش قرار گرفت گفت: نتیجه بررسی‌ها حاکی از درگیری این حیوان با یک پلنگ دیگر است.
علت مرگ «آرزو» مشخص شد +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، قربانعلی محمدپور با اشاره به کشف لاشه پلنگ معروف سجیدان با نام "آرز"در جنگل‌های منطقه سیاهکلرود اظهار داشت: این قلاده پلنگ، دو ماه گذشته پس از مدتی نگهداری در جنگل‌های مذکور رهاسازی شده بود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه لاشه این پلنگ تحت بررسی و کالبد شکافی دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان قرار گرفت تصریح کرد: نتیجه بررسی‌های این سازمان حاکی از درگیری این حیوان با یک پلنگ دیگر است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها از سوی کارشناسان مشخص شد که "آرزو" بر سر لاشه یک طعمه با پلنگی دیگر درگیر شده است خاطرنشان کرد: متاسفانه در این درگیری "آرزو" که دو ماه پیش توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان رهاسازی شده بود کشته شد.

 محمدپور تاکید کرد: بررسیهای میدانی از محل درگیری دو حیوان و کالبد شکافی لاشه "آرزو" بیانگر آن است که درگیری این دو حیوان بر سر لاشه شکار شده یک "تشی" بوده و این دو پلنگ به‌منظور تصاحب لاشه "تشی" با یکدیگر درگیر شدند.

وی وجود موهای پلنگ در دهان آرزو را از مهم‌ترین دلایل گمانه‌زنی کارشناسان در خصوص درگیری دو حیوان با یکدیگر عنوان کرد و گفت: وجود دو حفره به فاصله پنج سانتی‌متر در جمجمه این حیوان بیانگر این است که این فاصله می‌تواند جای دو دندان نیش یک پلنگ بالغ باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با اشاره به اینکه شکستگی قسمتی از کتف و پارگی عضلات این ناحیه و چندین حفره در ناحیه پشتی حیوان اثر گازگرفتگی پلنگ بر لاشه است افزود: شواهد مذکور بیانگر این است که پلنگ آرزو در درگیری با یک پلنگ قوی شکست خورده است.  

محمدپور با اشاره به اینکه در قسمت قدامی بدن پلنگ آرزو  چند حفره کوچک و سطحی توسط تیغ تشی ایجاد و باعث سوراخ شدن پوست و جراحت سطحی حیوان مشاهده می‌شود افزود: نمونه‌برداری‌های لازم از قسمت‌های مختلف این پلنگ جهت آزمایشات تکمیلی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه پوست پلنگ "آرزو" به‌منظور تاکسیدرمی و جهت استفاده در موزه تنوع زیستی جدا شده است تاکید کرد: این پلنگ ماده معروف به "آرزو"  در دی ماه سال گذشته بر اثر گیر کردن در تله سیمی جانوران به‌شدت آسیب دیده بود.

وی با اشاره به اینکه این حیوان پس از یک عمل جراحی پیچیده و بیش از 10 ماه مراقبت‌های ویژه و بازیابی کامل سلامتی آبان ماه گذشته با نصب ردیاب ماهواره‌ای در ارتفاعات جنگلی رودسر رهاسازی شده بود گفت: آرزو پس از گذشت دوماه از رهاسازی با وقوع این درگیری کشته شد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *