چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

زراعت چوب، امری موثر در حفظ جنگل های شمال

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 575412
یک مقام مسوول گفت: با توجه به توسعه صنایع چوب و کاغذ، تقویت فرآیند زراعت چوب در جهت حفظ جنگل های ارزشمند شمال، امری ضروری است.
زراعت چوب، امری موثر در حفظ جنگل های شمال
به گزارش جهان نيوز، ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح راهبردی تنفس جنگل اظهار کرد: از ابتدای برنامه ششم توسعه طرح راهبردی تنفس جنگل و توقف بهره برداری، به منظور حفاظت پایدار از جنگل های ارزشمند شمال اجرا شد.

وی افزود: در هشت ماه نخست سال، طرح های جنگل داری از مجموع 950 هزارهکتار در 600 هزار هکتار خاتمه یافت که به تدریج طرح های حفاظتی نظیر نهال کاری، مرمت جاده و جلوگیری از حریق و آفات و بیماری ها آغاز خواهد شد.

مقدسی ادامه داد: در سه سال نخست، تنها طرح های حفاظتی و اقدامات فنی اجتناب ناپذیر انجام خواهد شد و از سال چهارم برنامه طرح نوین و مدیریت پایدار جنگل مبتنی بر مشارکت مردم و ممنوعیت کامل برداشت چوب اجرا می شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی سهم جنگل های شمال در تامین منابع چوبی و سلولوزی 10 تا 12 درصد است، بیان کرد:  براین اساس بخش عمده چوب مورد نیاز از طریق واردات و زراعت چوب تامین می شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت زراعت چوب در کشور افزود: اکنون 220 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی به زراعت چوب اختصاص دارد که این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به 300 هزار هکتار خواهد رسید.

به گفته این مقام مسوول، با توجه به توسعه صنایع چوب و کاغذ، تقویت فرآیند زراعت چوب امری ضروری است.

مقدسی با بیان اینکه در شرایط کنونی 1.5 میلیون متر مکعب ام دی اف و 1.5 میلیون تن خمیر کاغذ وارد می شود، تصریح کرد: با توجه به آنکه کشورهای شمالی نظیر روسیه دارای منابع عظیم چوب هستند از این رو با تسهیل شرایط واردات و رعایت نکات قرنطینه ای می توان بخش اعظم چوب مورد نیاز صنایع را از این کشور وارد کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *