پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
یادداشت/

نجات از بحران‌ها با عمل به راهکار‌های قرآنی

پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 575178
عبدالحمید قدیریان گفت: دولت و خواصی که تلاش برای برون­‌رفت از مشکلات موجود دارند، باید به آیه «وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ» توجه کنند.
نجات از بحران‌ها با عمل به راهکار‌های قرآنی
به گزارش جهان نيوز، «عبدالحمید قدیریان»؛ مدیر دفتر مطالعات راهبردی حوزه هنری در یادداشتی با عنوان «بیایید به نسخه‌های قرآنی اعتماد کنیم» نوشت:

 بعد از سفر اربعین تصمیم گرفتم تا مدت‌ها در حال و هوای آن سفر باشم و از فضای آن بهره ببرم. هر چه می‌گذرد، آیه بودن آن برایم بیشتر جلب توجه می­‌کند و اینکه خداوند اربعین را برای رشد انسان‌ها و حرکت دادن آنان در مسیر به سوی جلو و بالا، ایجاد کرده است.

یقین دارم که بهترین رفتار در قبال این نعمت و آیه الهی که به فرموده مقام معظم رهبری «پدیده‌ای عجیب است که خداوند در این سال‌های اخیر آن را برای ما خلق کرده»، این است که درباره آن تفکر و تعمق کنیم و با بودن در فضای آن، فرهنگ اهل‌بیتی را درک کرده و از آن بهره ببریم.

اما متأسفانه شرایط کنونی جامعه از لحاظ فرهنگی و اقتصادی، ذهن را درگیر کرده و استفاده از این فرصت و نعمت را سخت کرده است. این روزها در عموم محافل مردمی مباحث اقتصادی مطرح است و هرکس و در هر حدی که هست، در این رابطه نظرها و گلایه‌هایی مطرح می‌­کند که بعضی مبتنی بر حقیقت و بعضی افراطی است، اما چیزی که بین همه مشترک است تعجب از چرایی پیش آمدن وضع موجود است، به عبارت دیگر، سوال عموم مردم این است که با بودن دولت خدمتگزار و دلسوز، چگونه این سیر نزولی در اقتصاد، علم و ... پیش می‌­آید؟
بسیاری از اوقات چنین سوالاتی ذهنم را از بهشت اربعین دور می‌کند و برای یافتن جواب این سوالات ساعت‌ها به فکر فرو می‌روم. به لطف خدا مطلبی را به یاد آوردم که پای یکی از منابر شنیده بودم. یادم آمد که آن مرد خدا با دلسوزی مطلبی را مطرح کرد که از به یاد آوردنش، دلم به درد آمد.

به یاد دارم آن عالم، بر فراز منبر درباره ولایت علی‌بن ابی‌طالب (ع) سخن می‌گفت، آن روز ایشان در بحث خود درباره آیه 66 سوره مائده توضیحاتی را مطرح و این آیه را چنین ترجمه کرد:

«و اگر آنان تورات و انجیل و آنچه را که از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده‏، اقامه می‏‌کردند، قطعاً از بالای سرشان [برکات آسمانی‏] و از زیر پاهایشان [برکات زمینی‏] برخوردار میشدند. از میان آنان گروهی میانه‏‌رو هستند و بسیاری از ایشان بد رفتار می‏کنند».

او گفت: در این آیه، منظور از «وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ» یعنی «آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده»، کتاب الهی نیست، چرا که خداوند قبل از این عبارت، تورات و انجیل را ذکر کرده است. پس چه چیزی است که خداوند آن را هم‌وزن کتب الهی آورده و خدا به خاطر اقامه آن‌ در کنار تورات و انجیل، از بالای سر و زیر پاها برکت جاری می­‌کند؟

* بیایید به نسخه‌های قرآنی اعتماد کنیم
چرا ما از این راهی که خداوند در عالم قرار داده، بهره نمی‌بریم؟! ما که دنبال بهره بردن از برکات الهی روی زمین هستیم، چرا رفتاری نمی‌کنیم که خداوند علاوه بر بهره‌مندی از برکات زمینی، ما را از نعمات و برکات آسمانی نیز بهره‌مندمان کند!؟ ما همه به قرآن ایمان داریم و تلاش داریم که به آن عمل کنیم، اما آن چیزی که هم‌وزن کتاب الهی است و به خاطر آن خداوند برکاتش را نازل می‌کند چیست؟ جالب این است که در آیه 67 سوره مائده، ما با عبارت دیرآشنای «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» مواجه می‌شویم که از کودکی در ذهنمان نقش بسته و یادآور روز غدیر است، اما حقیقتاً منظور از «ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» چیست، که اعتنا کردن و بها دادن به آن، به این میزان دارای اهمیت است و علاوه بر دین اسلام، در دین مسیحیت و یهود نیز مورد تاکید بوده است؟

این از سوالاتی است که در انتظار جواب متفکران است. بزرگان فکری و علمای ما باید جواب این سؤال را بیان کنند و با تشریح کاربردی آن، آن را تبدیل به فرهنگ کنند تا این فرهنگ به رفتار کشیده شود و مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند. شکر خدا ما مردم بسیار خوبی داریم که در حیطه اعتقادات بسیار تلاش می‌کنند تا خود را با ولایت همراه کنند و هیچ گارد و مانعی نیز برای رشد به سوی ارزش‌ها و صفات الهی ندارند. هر چند که متأسفانه در خواص این مطلب به گونه دیگری است، آن‌ها علم زیادی دارند و همین امر برایشان حجابی قطور ایجاد کرده که گذر از آن، دشوار به نظر می‌­آید.

بر طبق این آیات، گویا حداقل یکی از راه‌های برون رفت ما از وضعیت اقتصادی فعلی، اقامه «وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ» است، اما اینها چه چیز یا چیزهایی است که خداوند ما را دعوت به اقامه آن می‌­کند؟ به نظر می‌رسد دولت و خواصی که تلاش برای برون­‌رفت از مشکلات موجود دارند و این باور را دارند که خداوند زنده است و می­‌توان از برکات کلام او بهره برد، باید به این آیه توجه کنند و آن را کشف کرده و به کار گیرند.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *