جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
اشتباهی دیگر در کتاب‌های درسی و واکنش وزیر

دلایل اشتباهات فاحش کتاب‌های درسی

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 574504
یک کارشناس آموزشی گفت:‌کتاب درسی محل آزمون و خطا نیست و یکی از دلایل بروز اشتباهات فاحش در کتاب‌های درسی، تدوین آنها توسط یک یا دو مؤلف است.
دلایل اشتباهات فاحش کتاب‌های درسی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سید بابک هاشمی نکو با تأکید بر اینکه کتاب درسی جایگاه آزمون و خطا نیست و باید نسبت به اشتباهات فاحش آن حساس بود، اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگ این است که کتاب‌های درسی توسط یک یا دو مؤلف تهیه می‌‌شوند.

وی افزود: در گذشته کتاب‌های درسی حاصل بارش فکری یک گروه کارآمد و متخصص بود اما هم‌اکنون کتاب درسی را یک یا دو نفر تألیف می‌کنند در حالی که باید گروهی از متخصصان کتاب درسی را تهیه کنند و کنار آن متخصصان روانشناسی تربیتی، تعلیم و تربیت و چند نفر از معلمان آن درس حضور داشته باشند.
این کارشناس آموزشی گفت:‌ باید نظارت شود آیا کتاب درسی متناسب سن مخاطب است همچنین تمام حساسیت‌های قومی، جغرافیایی و سیاسی در کتاب درسی لحاظ شود.

هاشمی نکو تأکید کرد: کتاب درسی نباید با آزمون و خطا پیش برود  چرا که تیراژ کتاب‌های درسی میلیونی است و نمی‌توان گفت چون سال اول اجرای آن است پس وجود اشتباهات فاحش علمی پذیرفتنی است، کتاب درسی قبل از چاپ باید چند بار بازخوانی و ویرایش شوند اما مشخص نیست این اقدامات چگونه انجام می‌شود که شاهد اشتباهات فاحش در کتاب‌ها هستیم.

 در ماه‌های اخیر اشتباهات علمی در کتاب‌های درسی خبرساز شده است به‌عنوان مثال اشتباهات کتاب فارسی پایه یازدهم منتشر شد و هم‌اکنون اشتباهی دیگر در کتاب جغرافیای پایه دهم و کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم که طبق اعلام نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی بابل را مرکز استان مازندران معرفی کرده است، موجی از انتقادات را به‌همراه داشته است.

البته در این رابطه نازیلا ملک‌محمودی سرگروه درس جغرافیای دفتر تألیف کتاب‌های درسی می‌گوید:‌ نقشه‌های مربوط به کتاب جغرافی پایه دهم را سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در اختیار آنها قرار داده است و موضوع درس کوه‌های زاگرس و البرز است و موضوع شهرها نیست و در راهنمای نقشه نوشته نقاط شهری و به مراکز استان‌ها اشاره نشده است همچنین در سایر دروس مرکز استان مازندران، ساری معرفی شده است.
در همین رابطه وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای خطاب به مسئولان دفتر تألیف کتاب‌های درسی خواستار توضیح دلایل این ماجرا شده است.

همچنین آموزش‌وپرورش استان مازندران در این رابطه عنوان کرده است که در تغییرات چاپ سال 96 کتاب درسی جغرافیای ایران که نام شهری غیر از مرکز استان (ساری) درج گردیده، تغییرات و اصلاحات مذکور بدون نظرخواهی از کارشناسان مربوطه آموزش و پرورش مازندران صورت پذیرفته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *