جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۱۶
به بهانه کتک زدن دستفروش بینوا توسط ماموران شهرداری:

کتک اصلی را به دستفروشان چه کسانی می زنند؟/ مسئول واقعی دستفروشی در ایران

يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 573984
در حال حاضر نیز با توجه به بودجه پیشنهادی و تضعیف طبقات متوسط و روبه پایین در پرداخت عوارض و مالیات و حذف یارانه ها، باید شاهد افزایش معضلات اجتماعی و اقتصادی و سقوط آزاد اقشار مختلف به زیر خط فقر باشیم.
کتک اصلی را به دستفروشان چه کسانی می زنند؟/ مسئول واقعی دستفروشی در ایران
گروه سیاسی جهان نيوز، مجتبی غفاری: در روزهای اخیر بار دیگر کلیپی از کتک خوردن یک دستفروش افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و باعث شکل گیری بحث هایی پیرامون برخورد با ماموران خاطی و مسئولان امر شده است، موضوعی که نیازمند ریشه شناسی عمیق است.

به گزارش جهان نيوز، به طور طبیعی هر پدیده ای معلول، عللی است و پدیده دستفروشی نیز از این امر مستنثنا نیست. دستفروشی در کلان شهرهای ایران به شدت در حال افزایش است و نمی توان آن را با برخوردهای ایذایی انکار یا معدوم کرد. متاسفانه بدترین نحوه برخورد با این پدیده، جمع آوری دستفروشان با اقدامات خشنی است که می تواند جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و اصل ماجرای حل و فصل آن را به حاشیه ببرد.

در یک دهه اخیر در شهرهای بزرگ ایران دستفروشی به میزانی رواج پیدا کرده که به نظر می رسد به یک صنف مستقل تبدیل شده است! این پدیده در مکان های پر رفت و آمد بیشتر به چشم می خورد. آمارهای اقتصادی در چند سال اخیر نشان می دهد، اوضاع اقتصادی و معیشتی بهبود چندانی نیافته و افزایش هزینه های زندگی، تعداد مشاغل کاذبی همچون دستفروشی را به نحو چشمگیری افزایش داده است.

بنابراین این مشکل به خاطر وجود بستری ناایمن و بی ثبات در بخش اقتصادی و معیشتی حاصل شده که بسیاری را برای گذارن زندگی به این سو کشانده که به کمترین هزینه برای دست و پا کردن یک کاسبی کوچک نیاز دارند. دولت یازدهم و در حال حاضر دولت دوازدهم علی رغم شعارهایی که در امر افزایش اشتغال و گشایش های اقتصادی و معیشتی دادند، موفق نشدند باعث کاهش بیکاری و بهبود معیشت مردم شوند.

در حال حاضر نیز با توجه به بودجه پیشنهادی و تضعیف طبقات متوسط و روبه پایین در پرداخت عوارض و مالیات و حذف یارانه ها، باید شاهد افزایش معضلات اجتماعی و اقتصادی و سقوط آزاد اقشار مختلف به زیر خط فقر باشیم. امری که به طور مستقیم در افزایش مشاغل کاذب از جمله دستفروشی سهم بسزایی خواهند داشت. اما برای درک بهتر مسئولیت واقعی افزایش دستفروشی در ایران می توان آمارهای اقتصادی سال های اخیر را بررسی کرد.
آمارهای اقتصادی چه می گویند؟

براساس آخرین آمار سرشماری کشور جمعیت ایران در حدود 80 میلیون نفر را می شود که از این تعداد براساس محاسبات مرکز آمار ایران، 44.8 میلیون نفر بین 30 تا 64 سال سن و 25.1 میلیون نفر بین 15 تا 29 سال سن دارند. مابقی جمعیت را کودک و نوجوان و سالمندان تشکیل می دهند. بیشتر جمعیت فعال کشور در دسته میانسالان و جوانان قرار می گیرند. جمعیت شاغل کشور بین 21 تا 22 میلیون نفر برآورد شده که از این تعداد به میزان اندکی دارای امنیت شغلی هستند که اکثرا در استخدام دولت و شرکت های تابعه دولتی به سر می برند. به این ترتیب  با اشتغال 27 درصدی جمعیت ایران، به ازای هر فرد شاغل در ایران بیش از دو نفر فاقد شغل وجود دارند .

این بدان معناست که بار تامین هزینه های 3.5 نفر در ایران - شامل یک فرد شاغل و 2.5 فرد بدون شغل - بر عهده یک نفر است . از جمعیت 79 میلیون نفری ایران 57 میلیون نفر هیچ فعالیت شغلی و اقتصادی در حال حاضر ندارند . فعال نبودن این جمعیت به معنای عدم مشارکت اقتصادی این افراد نیست چرا که بخشی از این جمعیت را بیکاران و کسانی تشکیل می دهند که در جستجوی کار هستند. درحدود 90 درصد از کارگران دارای قراردادهای موقت هستند که این شامل 50 درصد از جمعیت شاغلین کشور می شود.

باتوجه نرخ های پایین دستمزد و حقوق،کشورمان با نرخ بیکاری 10.8 درصدی در سال 1395 بود که این نرخ در سال جدید به 11.8 درصد رسیده است. براساس گزارشی که وزیر کشور دولت تدبیر و امید در خردادماه 1395به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، بیش از 3.5 میلیون نفر در کشور بیکار هستند. در حال حاضر بر اساس تعریف دولت و مرکز آمار ایران؛ هر کس که حداقل 1 ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود. بنابراین بدون در نظر گرفتن چنین تعریفی باید جمعیت بیکار یا کم فعال کشور را بسیار بالا در نظر گرفت. آمار بیکاری یکی از آمارهایی است که به درستی نمی توان عدد دقیقی از آن ارائه داد، چرا که بسیاری از افراد دارای مشاغل فصلی یا کاذب هستند که جزء آمار بیکاری محسوب نمی شوند.
 
منبع مركز آمار ايران
 
در برخی از مناطق کشور آمار بیکاری به شدت بالاست به نحوی که بالای 50 درصد بیکاری در تعدادی از استان های مرزی گزارش شده است. این جمعیت یا به مشاغل کاذب در همان مناطق روی می آورند و یا به کلانشهرها مهاجرت کرده و در این شهرها نیز به کارهایی نظیر دستفروشی کشیده می شوند. وزیر کار آبان 95 اعلام کرده بود که هر دقیقه ۵ نفر وارد بازار کار می‌شوند و سالیانه باید ۸۰۰هزار شغل ایجاد شود تا نیاز بازار کار برای شغل تأمین شود، با احتساب ورود فقط ۵ نفر بیکار در هر دقیقه باید گفت ساعتی ۳۰۰ نفر به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود. آخرین آمار مرکز آمار از نتایج طرح آمارگیری از ویژگی های اشتغال و بیکاری (1376-1383) و طرح آمارگیری(1396-1384) اعلام می کند که نرخ بیکار فصلی جوانان در بازه سنی 15 تا 24 ساله در بهار امسال 28.8 درصد اعلام شد.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در کل کشور به تفکیک فصول مختلف 1381  تا 1396 نشان می‌دهد این نرخ در بهار 96 به بالاترین حد خود رسید به طوری که نرخ بیکار فصلی جوانان در بازه سنی 15 تا 24 ساله در بهار امسال 28.8 درصد اعلام شد.

پیش از این بالاترین نرخ بیکاری فصلی جوانان در فصل بهار، مربوط به سال 1380با نرخ 30.6 درصد بود. در عین حال بررسی نرخ بیکاری فصلی در بین جمعیت جوان15 تا24 ساله حاکی از آن است که عموماً نرخ بیکاری فصلی، هر ساله در فصل زمستان به بالاترین حد خود نسبت به سایر فصول سال می‌رسد

از جذابیت دستفروشی تا ناچاری برای دستفروشی

هرچند افزایش دستفروشی در خیابان ها و معابر کلانشهرها در حال حاضر به عنوان معضل اجتماعی در نظر گرفته می شود ولی این پدیده خود تابع معضلات اجتماعی دیگری است که از مشکلات اقتصادی ریشه می گیرند. این چرخه معیوب اقتصادی – اجتماعی به خاطر رکود اقتصادی و عدم توانایی دولت در بهبود  اوضاع کسب و کار و رفع بیکاری، به سرعت در حال گسترش است.

در تحقیقی که با سفارش وزارت کار و رفاه اجتماعی در سه شهر تهران، رشت و اهواز صورت گرفت، نتایج به دست آمده نشان داد که ۷۶ درصد دستفروشان سرپرست خانوار و ۶۴ درصد آنها متأهل هستند. حدود ۹۰ درصد دستفروشان هیچ شغل دیگری ندارند و تقریباً تمامی آنها یعنی ۹۸ درصدشان غیر از درآمد حاصل از دستفروشی هیچ درآمد دیگری ندارند و نگران کننده تر آنکه حدود ۳۱ درصدشان یارانه هم نمی‌گیرند.

براساس اين نظرسنجي 88.6 درصد دستفروشان دارای مدرک دیپلم یا کمتر از دیپلم هستند. ۳۳.۵ درصد دستفروشان اعلام کرده‌اند که این شغل، اولین شغل آنهاست و ۴۳.۱ درصد به علت اجبار، تعدیل نیرو یا ورشکستگی به این شغل روی آورده‌اند. ۳۶ درصد آنها پیش از روی آوردن به شغل دستفروشی، کارگر ماهر بودند و ۲۱ درصد آنها به عنوان کارگر ساده یا کارگر کارخانه مشغول فعالیت بوده اند. ۶۷ درصد از آنها بیش از ۳ سال است که به این شغل مشغولند و ۸۲ درصد آنها محل ثابتی برای فروش دارند.

بسياري از كارشناسان حوزه اقتصادي و جامعه، فقر اقتصادي و عدم توانايي در پرداخت هزينه هاي كلان زندگي را منشا افزايش دستفروشي مي دانند. پرویز کاظمی (کارشناس اقتصادی) درباره افزایش آمار دستفروشی در شهرهای بزرگ بر این نظر است که: «تا وقتی دولت نتواند در استانها و شهرستانها شغل ایجاد کند معضل دستفروشی ودر کل شغل های کاذب گسترش می یابد. امروز کشور ما بیمار اقتصادی است و درمان این بیماری لغو تحریم ها نیست. زمانی که جوانان شغلی برای انجام دادن و کسب درآمد نداشته باشند طبیعی است که به کلانشهرها مهاجرت می کنند و دست به مشاغل کاذب می زنند.»

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار معتقد است که نابسامانی بازار کار منجر به افزایش پدیده دستفروشی شده، وی در این باره می گوید: «به هر ميزان كه بازار کار رسمی کشور تحت فشار قرار دارد، بازار غیررسمی و واسطه گری در ایران رونق خواهد داشت و افراد از فعالیت در این بخش‌ها سود می برند. متاسفانه بی برنامگی دولت‌ها در حل معضلات بازار کار باعث شده تا بخشی از جویندگان کار کشور ناگزیر به سمت دستفروشی گرایش پیدا کنند و در واقع فضای اقتصادی کشور، رواج پدیده دستفروشی را مهیا می کند.»

سخن آخر
اعداد و ارقام اقتصادي زماني كه با پديده هاي اجتماعي گره مي خورند،‌ مي توانند واقعيت هاي ملموسي را عرضه كنند. اگر افراد جامعه در نتيجه سياست هاي اقتصادي از رفاه نسبي برخوردار شوند و قادر به مديريت هزينه هاي زندگي گردند، پديده هاي اجتماعي مذمومي مانند فقر و طلاق و اعتياد كمتر در سطح جامعه مشاهده نخواهد شد. حال اگر هزينه هاي زندگي از درآمدها سبقت گرفته و دولت توان جذب نيروهاي فعال را در حوزه كسب و كار نداشته باشد، بيكاري افزايش يافته و در نتيجه تبعات اجتماعي نيز خود رابه سرعت در سطح شهرها و روستاها نشان مي دهند. افزايش آمار دستفروشي در كلانشهرهاي ايران بدون ترديد به معضلات اقتصادي نظیر بيكاري مرتبط است؛ به نحوي كه در ميان دستفروشان مي توان افرادي را مشاهده كرد كه با مدارك بالاي دانشگاهي به خاطر نبود شغل، مشغول چنين كاري هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بیش از سه دهه دولت دست اصلاح طلب ها و به قولی میانه روهایی مثل هاشمی و روحانی بوده . مقصر اصلی و متهم اول اوضاع اقتصادی هیمنا هستند. تازه از نجفی ک از 28 سالگی مدیر بوده تو این مملکت دفاع می کنن و شهردار می زارنش تا این فجایع بازهم تکرار بشه. اگر برنامه داشتید دیگه نیاز به آزمون خطا نبود
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری که سیلی مامور فلان شهر را احساس کرده بود آیا درباره این لگد چیزی حس کرده با توجه به اینکه شهردار هم از هم پیاله ای های خودشان هم هست
Iran, Islamic Republic of
این معظل دست فروشی در همه جای دنیا هست ولی دولت ها ان را سامان دهی میکنند متاسفانه تابحال هیچ دولتی نتوانسته انرا سرو سامان دهد و چهار شنبه بازارها و یک شنبه و جمعه بازار ها هم نتوانسته این معظل را حل کنند مشکل بنیادی تر است متاسفانه کارها دست کار دان نیست دست انهایی است که بفکر و سلیقه ما نزدیکتر هستند
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری کجاست که برای سیلی خوردن یک دستفروش در گیلان در مناظرات انتخاباتی دلواپس شده بود حالا چرا نجفی را بازخواست نمی کند ؟!
Iran, Islamic Republic of
لعنتیا ..شلاقشن بزنین
یه چیز بی ربط
Iran, Islamic Republic of
رضا فیاضی گفته سحر قریشی جای هنرمندان بزرگ از جمله آزیتا لاچینی را گرفته؟
آقای رضا فیاضی آیا نقش های سحر قریشی را شما یا آزیتا لاچینی میتوانید بازی کنید؟ این همه عداوت جماعت به اصطلاح هنرمند علیه سحر قریشی عجیب نیست؟
جهان نیوز ببخش تو اون سایت ها سانسور میشم میام اینجا نظرمو به گوششون میرسونم!
حسین
Netherlands
اهمیت حرفتو درک نکردم ، اما نظرتو خیلی خوب گفتی و حتی بسادگی میشه بسطش هم داد.
یا حق
یک چیز با ربط
Iran, Islamic Republic of
خانم قریشی بازیش همچین چیز شاخی نیست!!!
Iran, Islamic Republic of
حرف بازی نیست. حرف این است که آقای فیاضی مرد و آزیتا لاچینی خانم مسنی هستن که نمیتونن نقش دختر جوانی که سحر قریشی بازی کرده را بازی کنن بنابراین سحر قریشی حقشون را نخورده!
شاید منظورتون این است که باید نقش دختران جوان را کلهم بدن به باران کوثری و پگاه آهنگرانی و سحر دولتشاهی که خیلی خیلی بازیهای شاخی دارن؟!
سرباز
Iran, Islamic Republic of
چرا از این افراد برای رانتی ها . چک نجومی ها ... استفاده نمی شود ????
Iran, Islamic Republic of
تکلیف را معلوم کنید سد معبر خلاف قانون اسلامی هست یا نه ! بی عرضگی دولت در ایجاد شغل و رفاه ودرآمد ثابت را مردم پا برهنه هزینه اش را بدهند!
چهارراه جمهوری تهران تا چهارراه انقلاب ولیعصر پرشده از سد معبر که حق الحساب فروش پیاده رو مردم وحق الناس رابه شهرداری می دهند(باج )وکسی کاریشون نداره !دوماه پیش دست فروش با کاسب مغازه دار سر فروش درگیر شدندوهردو با قمه کشته شدند.کاسب می گفت من مالیات می دهم توبفروشی !اون دستفروش هم دلایل خودشو داشت حالا کی جواب این دو خانواده واین نابسامانی اقتصادی را می دهد.
Iran, Islamic Republic of
من فک میکنم یکی از دلایلی که قالیباف اصرار داشت رئیس جمهور بشه این بود که شهردار قدرت مبارزه با این موضوع رو اون هم به صورت ریشه ای نداشت. به همین خاطر دنبال یه جایگاهی بود که بتونه این کار رو بکنه.
Iran, Islamic Republic of
مقصرین اصلی مهندسین انتخابات هستند که با تحمیل مدیران نالایق به مملکت مردم را به روز سیاه نشانده اند و زمینه زوال و اضمحلال خود را نیز فراهم می کنند
Iran, Islamic Republic of
الناس علی دین ملوکهم
Iran, Islamic Republic of
البته اون فرد با لباس مشکی هم مامور نیروی انتظامی است
مامور نیروی انتظامی هم در این موضوع دخیل بوده
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
معمولا تواکثرشهرها ماموران سدمعبرروازهمین تیپ ادما انتخاب میکنن نمیدونم چرا ولی یکباردرشهرما همین برنامه پیش امد منم خودمامورشهرداری روزدم اتفاقا سریعا پابفرارگذاشت ولی درعجبم مردمی که تماشاگراون هستن چرااونو تکه تکه نمیکنن خیلی متاسفم برای ملتمون