جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

خروجی‌ حوزه‌‌ باید حل‌کننده مشکلات جامعه باشد

پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 573239
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خروجی‌های دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید حل‌کننده مشکلات جامعه باشد.
خروجی‌ حوزه‌‌ باید حل‌کننده مشکلات جامعه باشد
به گزارش جهان نيوز ، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در آیین نکوداشت وحدت حوزه و دانشگاه در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی، با اشاره به سیاست‌های غربی برای انهدام حوزه‌های علمیه و قطع روابط علوم جدید و قدیم اظهار داشت: نوع دیگری از تقسیم‌بندی مطرح است که آن‌هم تقسیم‌بندی دینی و غیردینی است.

وی با بیان اینکه تمدن سازی جدید جزء مسئولیت‌های حوزه و دانشگاه بوده که باید اسلامی بودن و هویت ایرانی را مدنظر قرار دهد، افزود: این وحدت و تعامل آثار و برکات ارزشمندی تاکنون به همراه داشته است که امروزه باید اهداف دیگری را این وحدت دنبال کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی که ایرانی بودن را در مقابل اسلام‌گرایی تعریف می‌کنند یا تاریخ نمی‌دانند با اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، چراکه برخی افراد فکر می‌کنند زمانی که می‌گوییم ایران اسلامی یعنی ایران عربی، در صورتی که ما به‌واسطه بزرگی و منش ائم(ع)ه به آن‌ها گرایش پیداکرده‌ایم به‌جای گرایش عربی آنان.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی محصول وحدت میان حوزه و دانشگاه بود، اظهار داشت: تقوی و عمل صالح تنها عامل برتری انسان‌ها از یکدیگر است، و برتری یک نژاد بر نژاد دیگر هیچ معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه تمدن سازی ایرانی اسلامی به معنای بازگشت به گذشته نیست، ادامه داد: گرایش ایرانیان به دین مبین اسلام مدت‌زمان زیادی کشید و با وجود گرویدن به دین اسلام بازهم ادیان دیگر می‌توانستند با آرامش و امنیت در ایران زندگی کنند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ملی‌گرایی به معنی باستان‌گرایی است، ابراز کرد: نژادگرایی مغایر با ارزش‌های اسلامی و دینی و هویتی جامعه ما است، چراکه  ملت هویت دار دارای تاریخ است و در صورتی که ایرانی گری به معنای هویت و خودباوری باشد خوب است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه بی‌مسئولیتی و نداشتن برنامه در طول سالیان گذشته، و بی‌سوادی  دلیل اصلی تحقق نیافتن وحدت حوزه و دانشگاه در طول سال‌های گذشته بوده است، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میان حوزه و دانشگاه شکاف عمیقی وجود داشت، و برگزاری مراسمات مذهبی مختلف از سوی حکومت ممنوع بود.

وی با تأکید بر اینکه خروجی‌های دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید حل‌کننده مشکلات جامعه باشد، گفت: نباید درس‌هایی که در حوزه‌های علمیه ارائه می‌شود عمر جوانان را هدر داده و تنها مدرک‌گرایی ارزش محسوب  شود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) در رابطه با اهمیت علم‌آموزی و پرهیز از مدرک‌گرایی در دو نهاد حوزه و دانشگاه گفت: امام راحل تأکید بر این داشتند که تنها علم‌آموزی برای خدا و در راه دین خدا باشد.

رحیم‌پور ازغدی ارتقای حوزه و دانشگاه را در گرو خودسازی بیان و خاطرنشان کرد: خطر دانشگاه و حوزه علمیه‌ای که مهذب نباشد حتی از بمب خوشه‌ای نیز بیشتر است، و باید این دو نهاد مهم به سمت هویت اسلامی و نه تمدن سازی حرکت کنند.

وی گفت: باید پرسید رشد کلیسای خانگی در دنیای امروز به سبب کم‌کاری کدام نهاد دینی و علمی کشور است؟ همچنین وجود مشکلات عدیده در کشور و مواجه بودن با کاستی‌ها و مسائل مختلف به دلیل کم‌کاری چه نهادی در کشور است؟


منبع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *