سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۵
۵۱

آقای ظریف! چه دسته‌گلی به آب دادید؟!

پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 573033
سخنان موگرینی اگر در کنار بیانیه مشترک چند روز پیش سه کشور اروپایی مبنی بر لزوم عقب راندن ایران در زمینه های غیرهسته‌ای قرار بگیرد، برای صاحبان تئوری شکاف امریکا و اروپا چیزی جز خجالت باقی نمی‌گذارد. آن‌ها که چند ماهی است بر لزوم پناه اوردن به اروپا مقابل امریکا تاکید دارند چه پاسخی برای سخنان موگرینی خواهند داشت؟
آقای ظریف! چه دسته‌گلی به آب دادید؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین مهدی تبار: موگرینی در آخرین اظهارات خود پیرامون توافق موسوم به برجام از رازهایی پرده‌برداری کرد که تشریح دقیق آن، رونمایی از بخش‌های جدیدی از فضاحت های برجام است. سخنان او نکات مهمی داشت که در سه قسمت به آن‌ها اشاره خواهد شد.

الف- موگرینی علت حمایت اروپا از برجام را به دو عامل مرتبط می‌داند. عامل اول از دید او تعامل گسترده‌ی اقتصادی ایران و اروپا است که به یمن برجام برای اروپا نفع فراوانی به همراه داشته. رشد چندصد درصدی صادرات اروپا به ایران گواه سخنان موگرینی است. اروپا نمی‌خواهد منفعت حاصل از بازار ایران را از دست دهد بنابراین از برجام حمایت می‌کند. نکته دیگری که صراحتا در سخنان موگرینی به‌عنوان علت دوم حمایت اروپا از برجام ذکر شد، جلوگیری برجام از قدرت ‌‌یافتن تندرو هاست.[ انقلابی‌ها ]. موگرینی به طور واضح اعلام می‌کند که تضعیف برجام به‌نفع تندرو ها خواهد بود و اروپا ازین مسئلهبه شدت نگران است.

پرسشی که در اینجا هر ذهن منصفی را به خود درگیر می‌کند این است که چرا موگرینی با این صراحت علیه جریان ارزشی سخن ‌پراکنی میکند و موفقیت جریان اصلاحات را به‌نفع اروپا می‌داند؟ مگر اصلاح‌طلبان برای اروپا چه سودی دارند و انقلابی‌ها مقابل کدام سلطه‌خواهی اروپایی‌ها ایستاده‌اند؟ این حمایت‌های گاه و بی‌گاه اروپایی‌ها و شخص ترامپ از جریان اصلاحات اگر موید برخی اتفاقات پشت پرده نباشد، لااقل گواه خطر اصلاح‌طلبان برای منافع ملی ‌و نفع آن‌ها برای دشمن است.

ب- نماینده اتحادیه‌اروپا در مذاکرات هسته‌ ای در بخش دیگری از سخنان خود، علنا وجود اختلاف آمریکا و اروپا بر سر لزوم عقب‌نشینی ایران در حوزه‌های غیر‌هسته‌ای را انکار می‌کند. او در توضیح تفاوت نگرش آمریکا و اروپا در این زمبنه تشریح میکند که ایالات‌متحده بدنبال الحاق محدودیت موشکی و منطقه‌ای برای ایران در برجام است اما اروپا معتقد است برای این منظور نگارش توافق مجزایی نیاز است! این سخنان به‌خوبی روشن می‌سازد که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تنها بر سر اینکه محدودیت امنیتی بر ایران خارج برجام باشد یا داخل ان اختلاف نظر دارند و نه در اصل موضوع؛ بنا براین ذوق زدگی بعضی سیاسیون از موضع اروپایی ها در حالت خوشبینانه حماقت است ( البته اگر خیانت نباشد! )

موگرینی با همین سخنان ادعای شکاف بین آمریکا و اروپا را رد می‌کند و بر عزم جدی اروپا برای عقب نشاندن ایران در حوزه امنیتی به وسیله تعامل با امریکا تاکید میکند.

سخنان موگرینی اگر در کنار بیانیه مشترک چند روز پیش سه کشور اروپایی مبنی بر لزوم عقب راندن ایران در زمینه های غیرهسته‌ای قرار بگیرد، برای صاحبان تئوری شکاف امریکا و اروپا چیزی جز خجالت باقی نمی‌گذارد. آن‌ها که چند ماهی است بر لزوم پناه اوردن به اروپا مقابل امریکا تاکید دارند چه پاسخی برای سخنان موگرینی خواهند داشت؟ سخنانی که صراحتا بر هم نظر بودن  اروپا و آمریکا بر سر تسلیم ایران در حوزه امنیتی و نظامی تاکید می‌کند.

ج- مهم‌ترین قسمت سخنان موگرینی اما نکته‌ای است که او آن‌را راز مینامد. مسئول سیاست‌خارجه اروپا در ادامه سخنان خود از تلاش هیئت ایرانی برای قرارگیری بندی در برجام سخن می‌گوید که تشریح آن از علل تلاش عجیب و غریب دولت برای تصویب این توافق رمزگشایی می‌کند. اشاره او به بندی از مقدمه برجام است که در کمال تعجب، اجرای کامل برجام را موجب کمک به تامین صلح و امنیت بین المللی می‌داند. تفسیر موگرینی از این بند به گفته خود او این است که برجام زمینه‌ساز شروع گفتگوها بر سر مسائل منطقه‌ای، موشکی و امنیتی خواهد بود. جالب است بدانیم این بند همان بندی است که آمریکای‌ها از آن در جهت اثبات نقض برجام توسط ایراناستفاده می‌کنند. آن‌ها معتقدند از آنجایی که فعالیت موشکی و امنیتی ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است و برجام در مقدممه خود خواستار تامین صلح و امنیت شده پس ایران برجام را نقض کرده است! این نکته به وضوح در سخنتن مقامات آمریکایی تکرار شده است.

جالب تر از آنچه گفته‌شد این است که طبق شهادت موگرینی، طرفی که به اضافه شدن این بند در برجام اصرار داشت هیئت ایرانی بود. اما چرا؟! بر اساس آنچه از شواهد مشخص است دولت برای شروع مذاکرات غیر هسته ای بی رغبت نبوده و ازین جهت در تلاش بود تا با اضافه شدن چنین بندی راه را برای شروع مذاکرات غیر هسته ای با طرف غربی هموار سازد. هرچند عراقچی دیروز در سخنانی تلاش کرد تا سخنان موگرینی را نادرست جلوه دهد اما خود او هم صراحتا از امکان شروع گفتگوهای غیر هسته ای در صورت اجرای کامل برجام آن‌هم به استناد همین نیم بند سخن گفت که همین گفته به طور تلویحی تایید سخنان موگرینی است. تفسیر سخنان عراقچی این است که دولتی‌ها با چنین بندی به دنبال تسهیل مسیر گفتگوهای غیر هسته ای و حفظ کانال دیپلماتیک بودند که با بدعهدی امریکا در اجرای برجام تیرشان به سنگ خورد! این مسئله را البته موگرینی هم در ابتدای سخنان خود تایید می‌کند. او صراحتا از قصد دولت برای استفاره از برجام مقابل جناح رقیب و در جذب افکار عمومی ایران برای تعامل با دنیا [ مذاکرات جدید ] سخن می‌گوید.

با یادآوری سخنان هاشمی در اشاره تلویحی به خلع‌سلاح ( با مثال ژاپن و آلمان ) و یا توجه به سخنان روحانی در مناظرات در مورد امادگی ایران برای مذاکرات غیر هسته ای، همچنین بازخوانی مقاله روزنامه ارمان در جهت لزوم مذاکره امنیتی، سخنان بسیار عجیب موگرینی قابل باور خواهد بود. از طرفی تلاش دولت در جهت تصویب کنوانسیون خطرناک تامین مالی تروریسم هم مزید علت است تا از کنار این اتفاقات به سادگی عبور نکنیم؛ اتفاقاتی که ممکن است کشور را تا مرز خلع سلاح و حمله نظامی پیش ببرد. باید پرسید ظریف با چه حقی و با چه هدفی، از اعتماد نظام به او در جهت پیش‌برد اهداف جناحی استفاده کرده و به دست خود‌به اضافه کردن چنین بندی به برجام، کشور را در لبه پرتگاه مذاکره بر سر امنیت کشور قرار داده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لازم است شق القمری که روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای در توافق برجام و قراردادهای بسته شده با کشور های اروپایی برای مردم و نخبگان متعهد فاش شود و همه در جریان اینگونه قراردادها قرار بگیرند .
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف
شما هلوکاست سیاسی را اجرا کردید
یعنی جبهه مردمی مخالف احزاب اصلاح طلب باید کلا حذف شوند
این چه معنایی دارد؟
Iran, Islamic Republic of
همون قطعنامه ۵۹۸ که هم فکران شما ان را شکست ایران در جنگ قلمداد می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
سخنراني 94/8/10 مقام معظم رهبري چهارماه بعد از امضاء برجام:
"وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظایف خود به‌خوبی فعال است و به‌خصوص در تجربه‌ی اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند... احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. ایشان، تدین را مهمترین نقطه‌ی قوت آقای ظریف خواندند و افزودند: بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم...رهبر انقلاب افزودند: در اجرای برجام نیز باید نکات مهم و مورد نظر را دنبال کنید که تحقق این موارد هم امکان‌پذیر است، همچنان‌که آقای رئیس‌جمهور نیز به بنده گفتند دستیابی به برخی از نتایج ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد."
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
این یعنی اجازه رسمی ظریف برای دخالت!
دستگاه قضایی و مدعی العموم چرا اقدامی نمیکنند؟
سوت بلبلی نمیخواهیم
فقط اقدام موثر و عاجل!
جهانشاهی
Iran, Islamic Republic of
احسنت
جهان و رسانه های ارزشی این را از دادستان مطالبه کنند . یاعلی
Iran, Islamic Republic of
اینایی که بهت منفی دادن داداش از پشت به رهبری هم خنجر میزنن وکاسه داغتر از اش هستن
رهبری در جریان لحظه لحظه مذاکرات بوده و کسی اجازه نداره بدونه اجازه ایشون سندی رو امضا کنه
کلتونو تو برف نکنین بی سوادا
Iran, Islamic Republic of
خود رهبری بارها فرمودند من در جریان ریز مذاکرات نیستم. مشت نمونه خرواره است.چقدر به حرف رهبری در انجام قدم به قدم تعهدات در برجام عمل کردند؟سه سوته هسته ای رو نابود کردند وبعد که دستشون خالی شد،رفتن التماس به 5+1
Iran, Islamic Republic of
ولی روحانی تو انتخابات با صدای بلندگفت تو ریز جریان بودندوکسی هم تکذیب نکرد....
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بیسواد تویی که نفهمیدی وقتی رهبر در کنار حمایت از مذاکره، میگن مذاکرات، نتیجه ای نخواهد داشت و دولت انجام میده یعنی چه؟
یعنی دولت این مذاکرات رو میخواد، نه من. اما من اجازه میدم تا عدم نتیجه گیری این دولت رو، خودتون ببینید.
پس بیسواد احمق افسادطلب؛ بدون که علاوه بر رضایت، میتوان در هنگام عدم رضایت هم، با کاری موافقت نمود، وقتی شکست هم، درس آموزه.
Iran, Islamic Republic of
این سخنان مقام معظم رهبری در آن (تاریخ) صحیح بود زیرا آفتاب تابان برجام هنوز مقدار روشنایی اش مشخص نبود.
الان که آفتاب برجام روشنایی اش بر حقایق زیادی تابیده این مدل نقل قول استفاده (سو استفاده) از سخنان مقام معظم رهبری است.
برجام تجربه فوق العاده گرانقیمت برای ایران اسلامی بود. دعا میکنم برای دنیا هم اثبات شده باشد که آمریکا یک کشور با سیاست های کثیف است و به هیچ عهد و پیمان حتی بین المللی پایبند نیست.
معنی این شعر بیشتر عیان میشود وقتی به برجام نگاه میکنی :
آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما میچکد از چنگ تو
هر شعار سیاسی اگر به عمق و محتوای آن نگاه شود زوایای دقیقی دارد.
Iran, Islamic Republic of
خوب الان که فضاحت کاملا مشخص شده که برجام چه فاجعه ایی بوده وامریکاو کل غرب با هر ترفندی اونو نگه می دارند چرا کسی به خاطر عزت ایرانیان که خسارت محض هم هست آنرا لغو وکن لم یکن نمی کند.تا انقلاب مهدی (عج ) که نمی شود توبرزخ بمانیم وهیچ روزنه ایی برای رکود محض هم پیدا نمی شود..
Iran, Islamic Republic of
چطور حمایت ایشان برای احمدی نژاد الان موضوعیت ندارد ولی بعد از این افشا گری رسوایی موگرینی صحبت های رهبری قابل استناد است !که ظریف وتیمش تازه از حمام آمدندوپاک پاکند؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بياييد از ادبيات مقام معظم رهبري تبعيت كنيم. پيشنهاد مي كنم اين بخش از سخنان مقام معظم رهبري را با دقت (و حتي بارها) مرور كنيم:
"نکته‌ی دوّم، بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم، هم متدیّن میدانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس میگذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان میکردید. من البتّه علاوه‌ی بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش میکنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار میگیرند - که حالا نمیخواهم تعبیرِ متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعاً شایسته‌ی آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان میکنند، دنبال میکنند و تعقیب میکنند.

نکته‌ی سوّم در مورد منتقدین محترم است. بنده با انتقاد مخالف نیستم، عیبی ندارد، انتقاد لازم است و کمک‌کننده است، منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقادکردن آسان‌تر از عمل‌کردن است. عیبهای طرف مقابل را در آن عرصه‌ای که قرار دارد، ما راحت می‌بینیم، درحالی‌که خطرات او، دشواری‌های او، نگرانی‌های او، مشکلات او را انسان نمی‌بیند. مثل این است که شما کنار یک استخری ایستاده‌اید، دارید تماشا میکنید؛ یک‌نفر هم رفته است روی ارتفاع، از ده‌متری میخواهد شیرجه بزند. خب، شیرجه میزند، شما که اینجا کنار استخر ایستاده‌اید، میگویید هان! این پایش خم شد، زانویش خم شد؛ این یک اشکال. بله، این اشکال است امّا شما زحمت بکشید از این دایو بروید بالا، سرِ آن ده‌متری به آب یک نگاهی بکنید، آن‌وقت قضاوت بکنید! انتقادکردن آسان است. [البتّه‌] این حرف من مانع از انتقاد نشود؛ انتقاد بکنید لکن توجّه داشته باشید که انتقادها با لحاظِ این معنا باشد که آن طرف مقابل بعضی از عیوبی را که ما در انتقادمان ذکر میکنیم ممکن است میدانند، [امّا] خب به این نتیجه رسیده‌اند یا ضرورتها آنها را به اینجا کشانده یا به هر دلیل دیگری. البتّه بنده نمیخواهم بگویم اینها معصومند؛ نه، معصوم نیستند؛ ممکن است انسان یک‌جاهایی در تشخیص، در عمل خطا هم بکند، امّا مهم این است که به امانت اینها و به دیانت اینها و به غیرت اینها و به شجاعت اینها ما اعتقاد داریم."
اي خدا، ما "مدعيان صف اول" چقدر از اين ادبيات فاصله داريم.
Iran, Islamic Republic of
من مدعی صف اول که سهله ،مدعی صف آخر هم نیستم ولی ازکسانی که از خصوصیت رهبر عزیزمان(که مانند پدر یک خانواده ،هرگز نمیخواهند فرزندی از این کشور را از دست بدهند وتا لحظه آخر سعی میکنند با لطف وکلمات محبت آمیز انها را مورد خطاب قرار دهند ،) سوء استفاده کرده وبا تقطیع رهنمودهایشان ،سعی در ماهی گرفتن دارند ،بدم میاد.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز، لطفاً خونسرد باشيد. اگر فكر مي كنيد متن بالا تقطيع شده است. شما متن كامل آن را بگذاريد تا همه دوستان استفاده كنند. اگر فكر مي كنيد رهبر معظم در سخنراني ديگري غير از اين سخنرانيها از ظريف بدگويي كرده اند لينك آن سخنراني را بگذاريد تا همه ببينند. اما اگر فكر مي كنيد رهبري در توصيف ظريف در سخنرانيهاي مختلف (امين، غيور، شجاع، متدين، خيرخواه، تلاشگر، دقيق، فعال، وظيفه شناس و ...) مبالغه كرده اند صريحاً عرض مي كنم كه شما سخت در اشتباهيد. مقام معظم رهبري بعد از توصيف ظريف و همكارانش بارها تأكيد مي كنند: "اين را همه بدانند" و صريحاً مي گويند اگر شما آن جزئياتي را كه من ميدانم ميدانستيد اينگونه قضاوت نمي كرديد. ايشان مي فرمايند "شما از محتواي مذاكرات خبر نداريد و اگر خبر مي داشتيد به آنچه من از شجاعت و غيرت و امانتداري و تدين اين افراد توصيف كردم اذعان مي كرديد" من ميدانم كه شما از ذكر اين سخنان يا كسي كه اين جملات را نقل كند بدتان مي آيد (مشكلي نيست چون علت آن را هم ميدانم) اما نيت كرده ام (علي الخصوص در سايت جهان نيوز) به طور مداوم اين كلمات، اين جملات و اين تعابير را متواتراً در پيش چشم شما بگذارم تا خودتان و ما في الضميرتان را با آن بسنجيد و ببينيد آيا در راه هستيد يا در بيراهه. وقتي ايشان چهار ماه بعد از امضاء برجام از تيم مذاكره كننده تعريف مي كنند يعني چه؟ مگر رهبر با كسي تك و تعارف دارند؟ اميرالمؤمنين به اصحاب خودش مي گفت "يا اشباه الرجال و لا رجال" نه به سپاهيان معاويه. تعارف ندارد كه. رهبري حتي در نماز بر پيكر هاشمي حاضر نشدند بگويند "انا لا نعلم منه الا خيراً" حالا شما فكر كرده ايد با ظريف تعارف دارند؟ نخير آقاجان، ناتواني برخي دولتمردان روحاني در پياده سازي اقتصاد مقاومتي را پاي ظريف و تيم مذاكره كننده ننويسيد. آنها كار خود را خوب انجام دادند و البته هيچ كار خوبي بي نقص نيست. كما اينكه رهبري هم فرمودند اينها معصوم نيستند. گاهي اشتباه هم مي كنند. اما شجاع، غيور، امين و متدين هستند.
يا علي
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد عبارت "خسارت محض" رو كي فرموده در مورد همين مذاكرات؟
Iran, Islamic Republic of
من ميدانم كه شما از ذكر اين سخنان يا كسي كه اين جملات را نقل كند بدتان مي آيد .........
اتفاقا من از این سخنان خیلی هم خوشم میاید ،چرا که نشاندهنده وسعت نظر وسعه صدر ونیز عدالت رهبر عزیزم میباشد که همیشه شکر خداوند را برای داشتن ایشان به جای میاورم .از شما هم که هموطن من هستید ،بدم نمیاید وفقط به رسم تضارب آرا نظرم را عنوان میکنم..
اینکه ما در برجام شخص اقای ظریف وتیمشان (4تا جاسوس رو فاکتور میگیرم ) را نقد نمیکنیم،بلکه نقدمان به عملکرد دهشتناکی است که میگوید
""هر توافقی ،بهتر از عدم توافق است ""
یا ""امضای جان کری ،تضمین است ""
یا ""سخن شفافی پرزیدنت اوباما هم قابل قبول است ""
در کنار پنهانکاریهائی که در فکت شیت شد (علیرغم تذکر چندباره رهبرمان برای منتشر کردن رسمی ان ) .نیز پنهان کردن ضمائم برجام (حتی از مجلس ) وعدم انتشار نسخه رسمی ترجمه برجام (حتی برای مجلس ) که منتج به برجامی شد که به قول سیف "دستاورد تقریبا هیــــــچ برای ایران داشت ) وحرفی که حتی خود روحانی همین دوماه قبل گفت :فقط دیوانه ها با امریکا مذاکره میکنند.
چه اشخاص صالحی که بدون داشتن بصیرت ،ضربه هائی به انقلاب زدند که دشمن هم نمیتوانست انطور ضربه بزند.
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز، هم از سایت جالب جهان نیوز و هم از شما تشکر می کنم. در کامنتهای بالا (15:28 ، 15:55) و کامنت پایین تر (13:39) (16:02) و (16:18) نکات خوبی هست که ذیلاً عرض می کنم:
سوالات:
1- چرا رهبری در نوروز 95 از غبارت "خسارت محض" استفاده کردند؟
2- آیا رهبری جملاتی در تأیید برجام هم گفته اند؟
3- رهبری غیر از این جملات دهها بار دیگر هم درباره برجام سخن گفتند. لذا نقل گزینشی سخنان ایشان صحیح نیست.
4- چرا ظریف گفت: "هر توافقی بهتر از عدم توافق است"؟
5- چرا عراقچی گفت "امضاء کری تضمین است"؟
6- چرا گفته شد "سخن شفاهی پرزیدنت اوباما هم قابل قبول است"؟
7- اگر برجام خوب است چرا سیف گفت "دستاورد برجان تقریباً هیچ است"؟
8- اگر مذاکره با آمریکا منطقی بود چرا روحانی گفت "فقط دیوانه ها با آمریکا مذاکره می کنند"؟
پاسخ سوال اول، دوم و سوم در متن سخنرانی مقام معظم رهبري در سخنراني 25 خرداد 95 است. لطفاً با دقت بخوانید: " مسئله‌ی برجام. برجام موافقانی دارد و مخالفانی؛ به نظر من، هم موافقان و هم مخالفان، هر دو در بیان نظرات خودشان مبالغه میکنند؛ اغراق‌گویی میکنند؛ هم موافقانی که از برجام تمجید میکنند سخنانشان اغراق‌گونه است، هم مخالفانی که انتقاد میکنند مبالغه میکنند و گاهی اغراق میکنند. به نظر من هیچ‌کدام جا ندارد. بله، برجام یک نقاط مثبتی دارد، یک نقاط منفی‌ای دارد؛ یک محسّناتی دارد، یک معایبی دارد؛ محسّناتش همان چیزهایی است که ما را وادار کرد و ترغیب کرد که به این مذاکرات رو بیاوریم؛ ... که البتّه همه‌ی آن محسّنات تأمین نشد، یعنی خیلی‌هایش تأمین نشد ... معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار میکردیم و میگفتیم؛ میگفتیم: آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان میزنند، عمل نمیکنند؛ معایب هم اینها است." بدیهی است چیزی که محسناتی دارد نمی تواند "خسارت محض" باشد ولو آن محسنات تمام و کمال حاصل نشده باشد. این سخنرانی سه ماه بعد از آن سخنرانی حرم رضوی است که در آن نتیجه تکیه و اعتماد به آمریکاییها "خسارت محض" دانسته شد و البته مغایرتی هم با آن ندارد. (چون برجام یک معاهده دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست و امضاء آن هم به منزله اعتماد یا تکیه ایران به آمریکا و یا اعتماد آمریکا به ایران نیست. اگر لازم بود، متعاقباً توضیحات بیشتری عرض خواهم کرد)
4- سخن ظریف در مورد اینکه هر توافقی بهتر از عدم توافق است را به نقل از خبرگزاری فارس که این خبر را منتشر نمود عرض می کنم: [ظریف در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا] :اگر آن ها فکر می کنند که توافق با ایران ایده ای بدی است، طبیعی است که از دید آن ها در هر نوع توافقی اطمینان وجود نخواهد داشت زیرا آن ها لزوما مایل به توافق نیستند. وی در مخالفت با اظهارات «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل و برخی دیگر که می گویند عدم توافق بهتر از توافق بد با ایران است، گفت: «من فکر می کنم اگر شما حصول هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید ، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق [با ایران] بسیار بهتر است.» کاملاً روشن است که آقای ظریف این جمله را در خصوص توافق اروپا و آمریکا با ایران می گوید نه بالعکس. یعنی می گوید اکر آنان نگران یک توافق بد با ایران هستند باید بدانند که اکر به هر نحوی و به هر شکلی با ما توافق کنند باز هم برای آنان بهتر است (نه اینکه لزوماً هر توافقی برای ایران بهتر باشد)
5- چرا آقای عراقچی گفت امضاء کری تضمین است. لطفاً به متن سخنان آقای عراقچی مراجعه کنید. مشخص است که ایشان دارد از "تضمین قانونی" صحبت می کند نه "اعتماد شخصی". یعنی می گوید آقای کری به عنوان نماینده تام الاختیار آمریکا در این مذاکرات شرکت کرده و امضاء او امضاء دولت آمریکا است و اساساً در اینگونه مذاکرات هیچ تضمینی غیر از امضاء طرفین وجود ندارد. (البته این به این معنی نیست که هیچکس نمی تواند برخلاف قوانین بین المللی زیر امضاء خود بزند. "عهدشکنی" موضوعی علیحده است. اما قانوناً این امضاء، امضاء کشور آمریکا بود و بلحاظ حقوقی تضمین محسوب می شود و هر گونه تخلفی از آن می تواند موجب ادعای خسارت از طرف ایران در دادگاههای بین المللی گردد)
6- چنین جمله ای گفته نشده است.
7- سیف در یک جلسه مذاکره بین المللی و از موضع طلبکارانه به اروپاییان گفت که آنها اقداماتی که مورد انتظار بوده را به خوبی انجام نداده اند. و کارهایی هم که انجام شده به پشیزی نمی ارزد. دقت کنید در مذاکرات شما باید با قدرت از طرف مقابل طلبکاری کنید و سرش داد بزنید که چرا اقدام مناسبی انجام نشده ولی این نباید در داخل کشور به چماقی علیه همان فرد تبدیل شود. "مطالبه گری" یکی از تکنیکهای مهم مذاکره است و به معنای نفی برجام نیست.
8- سخن رییس جمهور در رابطه با اینکه مذاکره با آمریکا دیوانگی است نیز از همین زاویه باید دیده شود. این هم نوعی "مطالبه گری" است. مضافاً اینکه برجام یک سند جهانی است نه یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا و هدف آن "شکسته شدن «اجماع جهانی» علیه ایران" بود نه "خاتمه دشمنی آمریکا با ملت ایران".
یا علی
هاشمی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز رهبرمعظم در یکی از سخنرانی هایش بعد از اجرای برجام اشاره به تمدید تحریم ها از طرف آمریکا کرده و به دست اندرکاران برجام می فرمایند ((ببینید اینها ناشی از عجله است وقتی عجله داریم که کار رو زود تمام کنیم و به یه نتیجه ای برسونیم از جزئیات غفلت می کنیم گاهی اوقات یک چیز جزئی که ازش غفلت میشه خودش یک رخنه ایجاد می کنه )) و اما چرا مسیولین عجله می کردند و برجام را یکطرفه اجرا کردند در حالی که باید به طرف مقابل می گفتند یک قدم شما به نفع ما بردار تا یک قدم هم ما برداریم(و اتفاقا رهبر قبل از مذاکرات این نکات را گفتند ولی کسی گوش نداد) مثل مبادله اسیران جنگی که در دنیا مرسوم است یک طرف کل اسیران طرف مقابل را آزاد نمی کند و بعد بگوید حالا نوبت شماست که اسیران ما را آزاد کنید اینها اینطور ی عمل کردند اما چرا اینطوری عمل کردند معلوم بود چرا چون انتخابات مجلس نزدیک بود و می خواستند روی برجام تبلیغ کنند و نمایندگان مورد نظر خودشان را به مردم معرفی و مجلس را قبضه کنند حالا جناب روحانی می گوید مگر کره شمالی دیوانه است که با آمریکا مذاکره کند باید پرسید جناب روحانی چرا وقتی رفتید آمریکا و برگشتید گفتید آقای اوباما را شخصی مودب یافتم حالا می گویید مگر کره شمالی دیوانه است که باشما مذاکره کند شما به ما میگویید سخنان رهبر را تقطیع نکنید ولی انتقادات رهبر را از اجرای برجام نمی بینید دوستان
M.sh
Iran, Islamic Republic of
ودقیقا بعد از توافق رهبری فرمودند که از مهترین حسن های برجام ، فهمیدن عده ای از مردم به اینکه امریکا مورد اعتماد نیست!!!!! اینکه بیای تفسیر کنی واسه خودت وامثال خودت راه به جایی نمیبری. چون خود رهبری عزیز در سخنرانی حرم رضوی فرمودند که خود اقای ظریف گفتن از بعضی از خطوط قرمز عبور کردیم!!!! وهمچنین فرمودند: بارها وبارها تذکر دادیم گوشزد کردیم وگفتیم که این امریکاییها وقتی خرشان از پل گذشت برمی گردند به ریش شما میخندند. وهمچنین فرمودند با مذاکره با امریکا مخالفیم!! وهمچنین فرمودند خوشبین نیستند ووقتی که نبود گوش شنوا فرمودند نه تنها خوشبین نیستن بلکه بدبین هم هستن!!! ویک نکته اینکه شما میگی خیانتنامه برجام مذاکره بین امریکا وایران نبود بلکه بین چندتا کشور بود، از شما می پرسم ایا سیاست المان وفرانسه وکلا اروپا سوای از امریکاست!؟ مستقل هستند!؟ همین مکرون وهر کدومشون دائم خواسته ها وسیاستهای امریکارو مطالبه میکنند. این که فکر کنی با این حرفها خودتو گول میزنی یه حرفی، اما بقیه مردم رو خیر. اینکه در مورد امضای کری صحبت میکنی وان را توجیه، یک سوال میپرسم: ایا روحانی وظریف در سال ۸۲ تا ۸۴ ضربه شصت نخورده بودند از امریکا !؟ ایا این اولین بار بود که با انها پای میز مذاکره نشسته بودند که خبر نداشته باشن از بدعهدی امریکا!؟ اصلا این به کنار، ایا اطلاع از ذات شیطانی امریکا نداشتن در طول سالیان انقلاب چه خباثتهایی به کار بردند و زیر توافقهای مختلف زدند من جمله الجزایر!؟ واصلا باز هم این به کنار، رهبری عزیز که از ابتدای مذاکرات مکرر مکرر گوشزد کردند ،راهنمایی کردند، تذکر دادند، توصیه فرمودند، پیشنهاد دادند، نهیب زدند، متذکر شدند ودائم گفتند قدم به قدم پیش برن، چرا گوش ندادند!!!؟ واقعا چرا یک جا تمام تعهدات ایران رو انجام دادند وهیچی نذاشتند برای مطالبه از طرف مقابل. ویک چیز مهمتر اینکه رهبری عزیز《 اجرای》 برجام رو پذیرفتن اون هم منوط به شرطهایی که خودشون ارائه داده بودند نه خود برجام رو! ایا واقعا به شرطهای رهبری عمل شد!!!؟ خودمونو گول نزنیم وواقعا ببینیم از کی داریم دفاع میکنیم، چون فردای قیامت باید پاسخگوی همین هم باشیم.!
هاشمی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
احسن به m.shعزیز درود برشما
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز جناب M.Sh سلام، با اجازه شما پاسخ كامنت بالاتر (آقا يا خانم هاشمي) و نيز ساير كامنتها را ذيل كامنت شما عرض خواهم كرد:
1- در تصويب برجام عجله شد و لذا الان ما رخنه (يا رخنه هايي) در آن مشاهده مي كنيم.
2- امضاء برجام نتيجه اعتماد مسئولين به آمريكا و اساساً اشتباه بود.
3- در عمل به برجام، به شروط رهبري عمل نشد. (از برخي خطوط قرمز عدول شد)
4- فرض كنيم آقاي ظريف همانگونه كه رهبري فرمودند متدين و امين باشد اما به هر حال نتيجه كارش "خيانت" بوده است. ولو خودش خائن نباشد.
در رابطه با موارد 1 و 2 و 3 توضيحات ذيل شايان ذكر است: هيچكس ادعا نمي كند كه برجام يك معاهده ايده آل است و تمام راه هاي دبه كردن را به روي دشمن بسته است. خود آقاي ظريف هم بارها گفته كه اين معاهده از نظر ما ايده آل نيست. در واقع نه ايران و نه آمريكا هيچكدام با برجام به تمام خواسته هاي خود نرسيدند. هر كدام از بخشي از خطوط قرمز خود گذشتند. "پذيرش حق غني سازي"، "ادامه فعاليتهاي هسته اي در مقياس صنعتي"، "آزاد سازي ذخاير ارزي" و بسياري از موارد ديگر از جمله خطوط قرمز آمريكا، قبل از امضاء برجام بود. به قول اوباما آمريكا ترجيح ميداد صنعت اتمي ايران را براي هميشه تعطيل كند و پيچ و مهره هاي آن را هم باز كند اما نتوانست. متقابلاً آقاي ظريف هم در گزارشاتش به مقام معظم رهبري به ايشان خبر ميداد كه مثلاً اينجا ما نتوانستيم خط قرمزمان را حفظ كنيم و روزنه اي در اين قسمت برجام نسبت به آنچه دنبال آن بوديم ايجاد شد. و اما اينكه تصور كنيم چون برجام سندي است كه هم ايران پاي آن را امضاء كرده هم آمريكا پس اين سند نتيجه اعتماد ايران به آمريكا يا اعتماد آمريكا به ايران است، خير، چنين نيست. شما هيچ جمله اي نمي توانيد بياوريد كه روحاني يا ظريف گفته باشند و از آن بوي اعتماد به آمريكا استشمام شود. اما هدف اصلي تيم مذاكره كننده لغو شش قطعنامه سازمان ملل عليه ايران، خروج از مفاد مواد 40 و 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و بالاخره شكستن "اجماع جهاني" عليه ملت مظلوم ايران بود.
4- و اما موضوع آخر: آيا بپذيريم حُسن ظريف فقط تدين وي است اما وي در عمل ناكارآمد بوده است؟ در حاليكه جملاتي از رهبر معظم در مورد وي شنيده ايم كه اثبات مي كند وي نه تنها از نظر شخصيت بلكه از نظر عملكرد نيز في الجمله مورد تأييد است. مقام معظم رهبري بارها در سخنرانيهاي مختلف، آقاي ظريف را به دليل صفات تدين، امين بودن (حفظ امانت سنگين عزت ملي) ، وظيفه شناسي، دفاع از اهداف، غيرتمندي، خيرخواهي، احساس قدرت در مقابل قدرتهاي جهاني، تثبيت حضور و وجود به طرف مقابل و ... مورد تمجيد قرار داده اند. وقتي مقام معظم رهبري مي فرمايند: "در تجربه‌ی اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند..." يعني چه؟ عرضم را خلاصه كنم. يك جمله عرض مي كنم اگر شنونده اي براي كلام حق باشد همين كفايت مي كند. مقام معظم رهبري گفتند كه مكرراً آقاي ظريف و همكارانشان را دعا مي كنند. آقاي ظريف هم گفتند رهبر معظم به من گفتند كه هر روز تو را به اسم دعا مي كنم. خب عزيزان اگر ما فقط همين يك خصلت را از رهبرمان ياد مي گرفتيم و به عشق آقا و به تقليد از ايشان، هر روز جواد ظريف را دعا مي كرديم، همين كار، موجب مي شد كه دلمان از كينه و عداوت نسبت به وي پاك شود. البته اين موضوع مانع انتقاد ما نمي شد اما باعث مي شد كه انتقاداتمان رنگ محبت داشته باشد، مشفقانه و خيرخواهانه باشد به دور از توهين و داوري منفي.
يا علي
Iran, Islamic Republic of
تقطیع فقط به تکه تکه کردن سخنانی که یک جا گفته شده اند ، گفته نمیشود ،بلکه به کل سخنانی که راجع به یک موضوع ،در زمانهای مختلف عنوان شده است وما فقط یک قسمت رو برمیداریم ،هم گفته میشود. مثل این میماند که پیامبر به زبیر لقب سیف الاسلام دادند وما ایستادن زبیر در مقابل امیرالمومنین را از یاد ببریم ونگوئیم.
Iran, Islamic Republic of
خوب شما که اینقدر مستدل کار میکنید ،یک متن چند خطی هم از سخنان رهبری در مورد تائید ایشان از برجام ذکر کنید وخلاص .
Iran, Islamic Republic of
بخصوص زبان انگلیس را را بلد بودند(اشاره به حرف وندی شرمن ) واهل مذاکره هستندوبلد بودند.حالا با افشاگری موگرینی چه می گوئید!
Iran, Islamic Republic of
پيشنهاد مي كنم اين بخش از سخنان مقام معظم رهبري را با دقت (و حتي بارها) مرور کنیم ...........
من هم به شما پیشنهاد میکنم یاد بگیرید که چهارسال از مذاکرات برجام وبعد از امضاش ، میگذرد وامام این مردم دهها سخن دیگر راجع به برجام دارند ،یعنی در مورد نتیجه اقدامات این اقایان ،به جای بارها خواندن یک قسمت از این سخنان ،یکبار همه اینها را با هم بخوانیم وبعد توی آینه توی چشم خودمون نگاه کنیم وفقط به خودمون بگیم که واقعا چی فکر میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
سخنان رهبری روی چشم ماست. سوال بنده از شما این است که یک فرد متدین امین و با غیرت ملی و شجاع اگر اسلحه ای دستش بدهید آیا ممکن نیست اشتباهی یا اتفاقی بزند رفیقش را بکشد. ممکن هست یا نیست؟ قصد کشتن که نداشته آدم خوبی هم هست ولی اشتباهی یا اتفاقی زد یک آدم را کشت. الان یک آدم مرده دیگر تدین و امین بودن و ...این شخص محلی از اعراب ندارد طرف مرده دیگه و الان بحث قتل است و قاتل و مقتول. اینها با برجام زدند (می گوییم غیر عمد) هسته ای و...ما را کشتند. یعنی همان خسارت محض. خیلی هم آدم های خوب و اصلا قصد خیانت هم نداشتند ولی نتیجه عمل چی شد؟ خیانت! نمی خواست که کسی را بکشد ولی نتیجه اش یک نفر کشته شد! مطلب دیگه این که اینها خطوط قرمز حضرت آقا را در مذاکره و امضای قراردادشان اصلا رعایت نکردند. لذا تمام مطالب آقا را ذکر کنید و گزینشی عمل نفرمایید!
Iran, Islamic Republic of
مگه بار اولشه؟ اون موقع که جلو البرادعی همین حرفارو زد و التماس کرد،باید تو دهنی میخورد که نخورد،باید منتظر این روز میبودیم. اون موقع که تو شورای روابط خارجی امریکا شبیه همین حرفا رو زد اگه تو دهنی میخورد اینجوری نمیشد.
Iran, Islamic Republic of
روی میرزا آقا خان نوری را سفید کردی
Iran, Islamic Republic of
اصل نظام تو حذف 30 میلیون یارانه ونارضایتی بوجود آمده وبنزین 1500 تومانی وفیش های آب وگازوبرق مالیات افسار گسیخته هدف قرارگرفته شده است .
Iran, Islamic Republic of
اینکه مطلب تازه ای نیست.ظریف خودش هم پیش جک استراو در مذاکرات منتج به توافق سعداباد که هسته ای رو کلا پلمپ کرد وهم در مذاکرات برجام در نیویورک پیش هاله اسفندیاری ، گفت که اگه با ما توافق نکنید ،رقبای ما به قدرت میرسند.فیلم هر دوش هم در اینترنت هست.به قول عراقچی :""به خدا واگذار میکنیم ""کسانی را که برای دو روز قدرت ،منافع ملی ما را به باد دادند .تا اخرش روحانی بگه ،فقط دیوانه ها با امریکا مذاکره میکنند!
ناظر
Iran, Islamic Republic of
ببخشید همه کارهایش دسته گله
فقط گلهاش بدون گله
اسماعیل
با سلام خدمت دوستان :

ضمن تشکر از نظرات
ابتدا با ید بگوییم خیانت نیست اما دشمن شناسی ندارند و تفکری که در این دولت هست ما را به ناکجا آباد می برد انسان با مطالعه تفکرات اندیشمندان غربی و تجربیات گذشته و شواهد امروز می بیند غربی ها همواره نرم تر اما اثر گذار تر در میدان ظاهر شدند تا اهداف و منافع ما را خراب کنند لذا در برجام خوشبینی بیش از حد/ تفکر غرب گرایی بجهت حضور سالهای متمادی مسئولین ارشد دولت فعلی در آمریکا و اروپا با رفتار روباه گونه غربی ها داره کار دست ما میده .

ببینید دوستان رهبری اول مذاکرات فرمود من به این مذاکرات خوشبین نیستم حالا آقایئن می خواند بروند تجربه ای کسب کنند . یعنی چه یعنی من مصلحت نمی دانم مونده در درجه ولایتمداری مسئولین که چقدر ذوب در ولایت و کلام ایشان هستند که نظر ایشان را مطاع کامل دانسته و نمی رفتند .
Iran, Islamic Republic of
من که فکر نمیکنم فقط خوش بینی عامل برجام باشد ؛نوعی دلدادگی به کدخدا وغرب در رفتار اینا هست.
Iran, Islamic Republic of
چشم اونایی که به حسن روحانی رای دادند روشن
Iran, Islamic Republic of
اگر ظریف نبود . الان یا کشته شده بودیم یا داشتیم از گرسنگی همدیگر را می خوردیم .
اروپا دشمن امریکا دشمن شرق دشمن غرب دشمن شمال دشمن جنوب دشمن . این که با دنیا دشمن کنی و همه بد باشند و فقط ما خوب حرف بیخودی است . برای زیستن در کنار هم باید در تعامل با دیگران باشیم .
دنیا در حال پیشرفته و ما هنوزخواب دشمن می بینیم . اگر اروپا و امریکا بد است پس چرا خیلی ازفرزندان خیلی از مسئولین در انجا زندگی می کنن . پس خواهشا دشمنی را برای مردم نگذارید . خانمی که از دیوار لانه جاسوسب بالا رفتی پسرت کجاست ؟
Iran, Islamic Republic of
قدرت دفاعی و موشکی ما سایه جنگ را از کشور دور کرده است نه لبخند دیپلمات ها !!!
Iran, Islamic Republic of
فرزندان مسئولان غربگرا و سکولار و دو تابعیتی در امریکا و اروپا زندگی می کنند .
Iran, Islamic Republic of
خخخخع توهم هم حدی داره ! امریکائی که در سوریه نتونست غلطی کنه ،در ایران میتونست ،اقدامی کنه؟ در ضمن الان که خود ظریف هم میگه حتی نمیتونیم یه حساب بانکی در انگلیس باز کنیم وهی به اروپائیها التماس میکنه که به امریکا فشار بیارن به تعهداتش در برجام عمل کنه (همون اروپائیهائی که روحانی میگفت دنباله رو کدخدا هستند ،میریم با کدخدا میبندیم ؛راحت تره ! )..........حالا شما خواب میبینی ،خیر باشه!
هاشمی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
کی ما گفتیم همه دنیا بد و ما خوبیم کی گفته همه دشمن هستند این حرفها را از بس گفته اید همه را حفظیم که (همه ی دنیا بد و ما خوب )این تهمت را اگر از شما بگیرند حرف دیگری ندارید برعلیه ما بزنید امام رحمت الله علیه می فرمودند شیطان بزرگ آمریکاست یعنی رژیم آمریکا و همچنین اسرائیل یک رژیم جعلی است ما که با کسی دشمنی نداریم ولی وقتی چهل سال است دارند با ما دشمنی می کنند ما چه کنیم از اول انقلاب شروع به دشمنی کردندپولهایی را که رژیم شاه بابت قرار دادهای نظامی و اقتصادی به آنها داده بود بالا کشیدند در گوشه و کنار کشور درگیری درست کردند در سفارتخانه شان جاسوسی و توطئه کردند جنگ صدام بر علیه ما را راه انداختند و ۸ سال همه جوره از او حمایت کردند بودجه میلیونها دلاری برای مبارزه با جمهوری اسلامی تصویب کردند از منافقین که دستشان به خون ۱۷۰۰۰نفر از مردم ایران آلوده است حمایت کردند و می کنند به افغانستان و عراق حمله کردند (در سال ۸۰)تا از دو طرف ما را محاصره کنند داعش جنایتکار را بوجود آوردند تا اسلام هراسی را رواج دهند و به دنیا بگویند ببینید اسلام یعنی همین جنایاتی که داعش می کند و در خفا از داعش حمایت کردند تا پس از اشغال سوریه و عراق به ایران حمله کنند اینهمه دشمنی را واقعا شما نمی بینید و بعد به ما تهمت می زنید که ما همه ی دنیا را دشمن می دانیم واقعا عجیبه انگهایی که به ما میزنید کهنه و نخ نما شده یا مثلا مشکلات اقتصادی را مطرح می کنید و به ما می گویید شما در جامعه نیستید یا شکمتان سیر است و بعد به کسانی رای می دهید که طرفدار وابستگی ایران به عرب هستند و معتقدند که ایرانی تنها هنرش پختن آبگوشت بزباش و قورمه سبزی است یا وزیر خارجه اش بجای رجز خوانی در برابر دشمنان در حین مذاکرات به ما می گوید آمریکا می تونه با یه بمب اتم کل مملکت ما رو نابود کنه یا رییس جمهورش هنگام شروع مذاکرات می گوید خزانه مملکت خالی است تا به طرف مقابل گرا بدهد که ما شدیدا به مذاکرات نیازمندیم مثل اینکه شما با همسرتان برای خرید به بازار بروید و جنسی را انتخاب کنید شما می خواهید خونسردی نشان داده و روی قیمت با فروشنده چانه بزنید همسرتان جلوی فروشنده به شما بگوید اگر این جنس را مثلا این لباسرا نخری بعداز ظهر پسرمان لباس ندارد که به مدرسه برود و به این شکل فروشنده بفهمد که شما مجبورید این جنس را بخرید دقیمت را بالا ببرد
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ خواب دشمن می بینیم یادم به داستانی که در دبستان در کتاب فارسی می خواندیم افتادم داستان جوجه ی ساده لوح و نادانی که مادش او را نصیحت می کرد که حواست به گربه باشه که او دشمن ماست ولی جوجه نادان با خوشبینی آخرش طعمه گربه شد جوجه گفتا که مادرم ترسوست به خیالش که گربه هم لولوست گربه حیوان خوش خط و خالی است فکر آزار جوجه هرگز نیست شما مثل کدامیک هستید؟
مهدی
Australia
باسلام
وقتی آقای ظریف میگه : هر نوع توافق بهتر از عدم توافق است
آن وقت طرف مقابل جان کری میگه : توافق نکردن با ایران بهتر از یک توافق بد است
دیگه چه انتظاری داریم ازاین آقایان دیپلماتهای به اصطلاح مجرب
برای همین بود دولّت تدبیر امید که میگفتند قضیه توافق محرمانه
است چون می دانستند دارنددچکار میکنند وملّتی را که به آنها رای
دادند محرم نمیدانستند آنوقت جاسوس چند جانبه آقای دوری اصفهانی
وچند جاسوس دیگر . ((آدم بخودش هم شک میکنه میگه نکنه منهم مهره آمریکا باشم))) کنار این آقایان
فعالیت میکردند . ودرپایان نابود کردن هسته ای که باخون وخون جگر
درست شده بود .
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
نویسنده کاملا افراطی است.
درود بر ظریف.
naser
Iran, Islamic Republic of
دیپلماتهایی با چراغ گردان روی سر!
Iran, Islamic Republic of
درود بر محمد جواد ظریف
حرف بدی نزدن گفتن تعامل باید بکنیم
SAABER
Canada
تنها چند روز پس از توهین محمود صادقی به آیت الله مکارم شیرازی:
توهین جدید اصلاح طلبان به مراجع عظام تقلید
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸
توهین اصلاح طلبان به مقدسات دینی و ساحت علمای عظام امر تازه ای نیست و چهره های این جریان سیاسی عموما هنگامی که قواعد شرعی و اخلاقی جامعه را مانع برخی هدف گذاری های سیاسی و اجتماعی خود می بینند، روند حرمت شکنی از مقدسات دینی را بیشتر نمایان می کنند.

///

IN BINAAMOSAAN JAALE KARDE DAR JENDE KHAANE SHEMRAAT SIYAAH MORIYAANE HAAY KHAANEMAANSOZETAAN AST KE TEBGH NAGHSHE HAAY MOAAVEDIN SHYAAD ZAMINE HAAY NAABODI MAMLEKAT IRAAN MOSLMAAN RAA PEY RIZI HAA KARDE AND O MIKONAND O , KHOD HESAAB KAAR KONID KE CHE JARIYAANY MASKOTE IN HEGHAART HAAY JAHANMI HASTAND O ZAR BAALAA NESHIN IN KHEFAT HAAY SHYTAANY CHE KESAANY HASTAND , KE IN MAA HAMGAAAAAAAAAAAAAAAAANESHAAN RAA SHENAASAAEY HAA KARDE AIM O , KAAR KHOD MIKONIM O ZAMAANASH KE RESID BE MAENAAY VAAGHEY GHALE O GHAMESHAAN KHAAHIM NEMOD O BE TAK MOJREM O HAM DAST O MASKOTE HAAY HEGHAART ZADE ZAARE RAHMI NAKHAAHD SHOD O DODMAANY MOAMARAAETY BE NAABODI HAAY MOTELGH MIRESAANIM .....

BERSAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANID KE SAKHT MASOLID ...

===


آقای ظریف! چه دسته‌گلی به آب دادید؟!
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۹
سخنان موگرینی اگر در کنار بیانیه مشترک چند روز پیش سه کشور اروپایی مبنی بر لزوم عقب راندن ایران در زمینه های غیرهسته‌ای قرار بگیرد، برای صاحبان تئوری شکاف امریکا و اروپا چیزی جز خجالت باقی نمی‌گذارد. آن‌ها که چند ماهی است بر لزوم پناه اوردن به اروپا مقابل امریکا تاکید دارند چه پاسخی برای سخنان موگرینی خواهند داشت؟

///

HANOZ MAANDE KE BE DAANID IN JAASOSAAN BINAAMOS O KHOD BARNAAME RIZ O DIKT KONANDEGAAN GHAZAAYAA BAR AJNBIYAAN SHYTAANY RAA KE IN HAME FARIYAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD HAAY VAA MOSIBAT HAA KESHIDE O MIKESHIM KE BIDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR SHAVID KE HAMCHENAAN HAMAANAANASTAND O TARH O NAGHSHE HAAY SHOMESHAAN O HAMINAST KE AJNBIYAAN SHYTAANY RAA BE TARH O NAGHSHE HAAY TEKRAAR ANDAAKHTE AST ZIRAA KE MOHRE HAAEY JAASOS BAHAAEY SAG PEDARAANI SAHIYONIST DAR AMORAAT MAMLEKATY NEZAAM DARBEDAAGHAAN DAARAND KE BAR ANDAAZAAN AEDAAMIYSH RAA BARAAZAARAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN MIKHAAHAND KE HAR ROZ O HAFTE ZAR TITRAAT TAMAAMI RASAANE HAAY PAA ANDAAZ AZ IN JENDE ZAADE HAAY BINAAMOS O HAZARAAT MANGHALIYAAN MOAETAAD AST O , KHOD ZAMINE HAAY AAZAADIY HAAY ZERESHKINSHAAN RAA FARAAHAM O AFKAAR O ZEHN HAAY OMOMI MELAT SHRAAFTMAND AASHORAAEY RAA MONHARF DAR IN CHE NIN MAVAAGHE HAAY HASAAS O , AMSAAL MAA MOMKEN NABODE O NIST KE TAK KALAAM O GHADMI KOTAAH AAMADE BAASHID O SHAVIM KE AZ IN VALDE ZENAA HAAY BINAAMOS DAR GOZARIM , AZ MAHAALAAT GHATEY MIBAASHD O HICH VOJODI NIST KE AZ KHON SHAHIDAAN FARZANDAAN MELAT SHRAAFTMAND AASHORAAEY RAD KOAND , PAS HESAAB KAAR HAAY HEGHAART ZAARETAAN RAA KONID KE AMSAAL MAA BE RAAHATY SHENAASAAEY HAA KARDE O MIKONIM O LIST HAAY AATASHIN AZ KHON ANTEGHAAM HAAY HATMIN DAARIM . KE BAZARAATSH RIKHTE SHODE AST O BE SARVAGHTAAT KHAAS O MOGHARAR GASHTE DAR ZAMAAN HAAY PISH ROYSHAAN KHAAHAND RESID .

HAMIN O IN DOLAT KHAAEN JAASOSAAN MALON O KHOD POSHT TAMAAMI KHIYAANAT HAAY KHONIN O HAMDAST KAD GEDAA ZAARAAN SHEKAST KHORDE TAR AZ KHOD KHODAAN FAAHESHE ZAADESHAAN O AAN JANGLIYAAN SAG PEDAR SAHIYONISTY MIBAAYAD KE BE ZIR KESHIDE GARDAND O PISH AZ HAR CHIZ DOLAT MALON ZAADEGAAN BAHAAEY SAG MAADAR GHAHBE ZAARIDE HAAY SAHIYON VAHABI HAM KISHAAN BAHREMAAN RAA O AAN MAADAR JENDE LAANE KARDE JAASOSAAN NOFOZI DAR SHEMRAAT SIYAAAAAAAAAAAAAAAAAH MANFOR GASHTGAAN JAHANMI RAA BE ZIR O POZE HAAYSHAAN RAA GHAANONI O ANGHELAABI O SOR GHIYAAN AASHORAAEY DAR HAM SHEKANI O BE HOFRE HAAVIYAATESHAAN ANDAAZID O BISH AZ IN KERMAK NAYAANDAAZIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIID KE KHOD MISOZAANID O SHAK NAKONAND O NAKONID KE JOMLEGY MISOZID .....

HAMIIIN O TAMAAAAAAM ...
M.sh
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی این‌چه ادبیاتی هست. چرا فحاشی اون هم از نوع ناموسی!؟ ما هم میدونیم که تو این دولت چه خبره ! هدف کلیشون براندازی نظام هست وبس ودارند پیش میبرند وفعلا تمرکز کردند بر فشار اقتصادی به مردم تا جایی که مردم از چشم نظام ببیند وبر علیه نظام به پا خیزند! اما اینو هم میدونیم که ومکروا ومکراللّه واللّه خیر الماکرین.
United States
ثمرات ننگجام هر روز بیشتر و بیشتر عیان میشود. رهبری چند مرتبه عدم اعتماد به استکبار را گوش زد کردند؟ ایشان چند مرتبه گفتند به نصایح دلسوزان و منتقدین توجه کنید؟ مگر بار ها مسئله Uturn دلار توسط منتقدین تذکر داده نشد؟ لطفا قبیله ای با سخنان رهبری برخورد نکنید. چه کسی حاضر هست منافع خودش و مملکت را بخاطر دفاع از یک گروه که یک حماقت به اسم برجام را به این مردم فروختند دفاع کند. هر جور نگاه کنی بوی تعفن میدهد. مگر نه اینکه این زن داره از این طیف تلویحا حمایت میکنه؟
Iran, Islamic Republic of
سلام ، اين مطلب شما در تناقض آشكار با مطلب ديگر چاپ شده در سايتتان است كه اشاره به پاسخ آقاي روحاني به موگريني ميكند . اين يعني خود شما جهاني ها متوجه شده ايد كه اين مطلب شما از منطق كافي بدور است و جاي تامل بسيار دارد ...
حواستان باشد كه موضوع حساسي را طرح كرده و تنها به قاضي رفته ايد . اين نوع كار رسانه اي كردن بدون تعمق كافي ، آب به آسياب ريختن دشمن است . بهتر است مطلب را از روي سايت خارج بفرماييد و يا اگر مواضع سايتتان با نويسنده زاويه دارد ، در خود مطلب به آن اشاره بفرماييد .
هادی
Iran, Islamic Republic of
آقایان نان ونمک امریکاو اروپا خورده اند یا به عبارتی نمک پرورده و مدیون شان هستند طبیعی است جاده صاف کن آمریکا و اروپا هستند شما فکر میکنید تیم هسته ای که جاسوس تویش جا خوش کرده فکر میکنید این یک چیز اتفاقی است؟یا برنامه ریزی شده و هدایت شده هست ، خداوندا کسانیکه به این مملکت وخون شهدای این کشور خیانت میکنند در هرلباس و مقامی که هستند اگر قابل هدایتند هدایت ، وگرنه رسوا و نابودشان بگردان.( آمین یا رب العالمین)