جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ضربه‌ای دیگر به پیکر نحیف فرهنگ

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 572904
حذف ردیف بودجه نهادهای فرهنگی و اختصاص‌ دادن آن به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از پیش سبب‌ ساز تقویت روند سقوط اخلاق در جامعه خواهد شد.
ضربه‌ای دیگر به پیکر نحیف فرهنگ
به گزارش جهان نيوز، حقیقتِ فاصله‌گرفتن جامعه از اخلاق و ارزش‌ها را همین نهادهای فرهنگی است که گوشزد می‌کنند و حذف بودجه آنها نشان‌دهنده اهتمام مسئولان بر امور غیرارزشی و غیرفرهنگی است.

اگر نهادهای فرهنگی موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار کاستی‌هایی در عملکردشان هستند، باید آسیب‌شناسی و کاستی‌زدایی شوند نه این‌که بودجه‌شان از لایحه پیشنهادی دولت حذف شود. این، پاک‌کردن صورت مساله است.

ما خودمان منتقد سویه‌های مختلف و مناسبات برقرار بر امور فرهنگی کشور هستیم، اما می‌دانیم که باید کار را درست کرد نه این‌که یکباره آن را به کناری نهاد.

بسیار بدیهی است که برای بازگرداندن آرمان‌ها و ارزش‌ها به متن جامعه، باید نهادهای فرهنگی تقویت شوند و اتفاقا چون همواره با کمبود اعتبارها دست به گریبان بوده‌اند، باید بودجه‌ای متناسب با اهدافشان در اختیارشان قرار بگیرد نه این‌که همان بودجه اندک پیشین نیز در اختیار وزارت ارشاد قرار بگیرد.

از سوی دیگر گفته می‌شود که حذف ردیف بودجه نهادهای فرهنگی موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه را ملزم به پاسخگویی در رابطه با عملکرد همه نهادهایی می‌کند که حالا قرار است بودجه‌شان را خودش بدهد.

من گمان نمی‌کنم چنین نتیجه‌ای از این فرآیند حاصل شود، چرا که شالوده مجموعه‌های فرهنگی ما، گرفتار اسناد فرادستی است؛ یا این اسناد فرسوده شده‌اند و نیاز به بازنگری دارند یا به آنها‌ توجهی نمی‌شود.

حذف ردیف بودجه از نهادهای فرهنگی، ارتباطی به شانه‌خالی‌کردن یا نکردن ارشاد ندارد. این لطمه که به پیکره فرهنگ خواهد خورد، فراتر از اینهاست.

ما در سال‌های گذشته هم صدمه دیده‌ایم و همچنان بسیاری از پروژه‌های فرهنگی‌مان نیمه‌کاره مانده است. دولت باید بداند که ما در امور فرهنگی در حال هم‌افزایی با آن هستیم ونه در حال موازی‌کاری.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *