پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

آسیب شناسی اقتصادموسیقی ضروری است

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 572825
پنجمین روز از جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در حالی میزبان مخاطبان بود که مدیرعامل انجمن موسیقی ایران بر ضرورت برگزاری بخشی ویژه پیرامون اقتصاد موسیقی کلاسیک ایرانی تاکید کرد.
آسیب شناسی اقتصادموسیقی ضروری است
به گزارش جهان نيوز، سه شنبه ۲۱ آذر و در پنجمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی تعدادی از هنرمندان فعال موسیقی ایرانی در سه بخش «تکنوازی»، «ساز و آواز» و «گروه‌نوازی» آثار خود را در تالار رودکی روی صحنه بردند.  

حجت فرجیان، دانشجوی رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و نوازندگی موسیقی ایرانیِ دانشگاه تهران و برگزیدۀ سه دوره جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در بخش «تک نوازی» به بداهه‌نوازی در دستگاه نوا پرداخت.



در بخش «ساز و آواز»، علیرضا پوراستاد آواز و حمید خبازی نوازنده تار برنامه‌ای در آواز دشتی اجرا کردند. این برنامه در ابتدا در درآمد دشتی آغاز شد و پس از اجرای چندین گوشه و همچنین اجرای چند ضربی بداهه توسط نوازندۀ تار به آواز بیات اصفهان تغییر مایه داد و پس از اجرای ساز و آوازی در این مُد در نهایت در آواز دشتی پایان یافت.

پس از ۲۰ دقیقه آنتراکت نوبت به بخش «گروه‌نوازی» رسید. در این بخش گروه موسیقی «تآی» متشکل از امیرحسین رئوفی نوازنده سنتور، حمید فروزان  نوازنده سنتور، پدرام جوادزاده نوازنده سنتور، علیرضا برنجیان آواز و ماهان ببری نوازنده سازهای کوبه‌ای) اجرایی در آواز دشتی برای مخاطبان خود برگزار کرد.

«شامگاه سرد» آهنگسازی امیرحسین رئوفی و کلام محمدرضا شفیعی کدکنی، «بازگشت» آهنگسازی امیرحسین رئوفی، «سوت و کور است شب»، آهنگ و تنظیم تریوی تآی با کلام محمدرضا شفیعی کدکنی، «در غبار غم» آهنگسازی حمید فروزان، تصنیف «غم با طبیبان» حسین علیزاده و کلام حافظ، مقدمه و تصنیف «پای در زنجیر» امیرحسین رئوفی و کلام محمدرضا شفیعی کدکنی از جمله قطعات اجرا شده این کنسرت بودند.



فرآیند اجراهای صحنه‌ای در یک سال گذشته بررسی شود
بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در حاشیه برگزاری این جشنواره گفت: جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی یا هر جشنوارۀ دیگری که در سال‌های اول و دوم و سوم حرکت می‌کند بعضاً یک رویکرد پروژه‌ای پیدا کرده نقطۀ شروع و پایانی دارد. امیدوارم که این جشنواره به این سرنوشت دچار نشود. یعنی به بلوغی برسد تا بتواند در درون خودش سازمان خودش را نهادینه کند. این مهم متکی به حضور هنرمندان و استادان برجستۀ موسیقی ایرانی است که ورود کنند و نسل‌های دیگر را هم با این جریان همراه کنند.

وی توضیح داد: امسال جشنواره بخش پژوهش را اضافه کرده است. من معتقدم برای سال آینده بهتر است بخشی هم در رابطه با تحلیل و بررسی فرآیند اجراهای صحنه‌ای یک سال گذشتۀ موسیقی دستگاهی ایران از جمله وضعیت اقتصاد موسیقی و نقش نهادهای دولتی و خصوصی در حل مشکلات این عرصه اضافه شود.



مراسم اختتامیۀ دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی روز جمعه ۲۴ آذر ساعت ۸ شب با حضور علاقمندان و اهالی موسیقی و اجرای گروه‌های مختلف موسیقی در تالار رودکی برگزار می‌شود.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *