جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بخش خصوصی حاضر به ریسک پذیری نیست

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 572822
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با تکیه بر نسل جوان و اقتصاد مقاومتی امکان مقابله با تحریم ها فراهم می شود.
بخش خصوصی حاضر به ریسک پذیری نیست
به گزارش جهان نيوز، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ در نخستین همایش اقتصاد مقاومتی مدیریت نااطمینانی و ضربه پذیری که در سالن همایش بین المللی الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از محورهای اصلی سخنان مقام معظم رهبری و همچنین یکی از مهمترین نیازهای مردم است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی پاسخ به یکی از رویدادهای سیاسی، اقتصادی است و به دلیل بسترهای آسیب پذیر جنگ میان ایران و دیگر کشورها از عرصه های مختلف به عرصه اقتصاد کشیده شده است.

رضایی تصریح کرد: آسیب پذیری اقتصاد باعث شده است تا جنگ از بُعد نظامی به ابعاد اقتصادی و بروز تحریم ها شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ترامپ که بر سر کار آمد توافق های برجام که یک توافقی بین المللی بود را نادیده گرفت، در حالیکه برجام نه کل تحریم ها را بلکه قصد داشت گوشه ای از آن را که با عنوان تحریم های ثانویه یاد می شود، کنار بگذارد.

وی ادامه داد: پاسخ ترامپ به نادیده گرفتن برجام با جمله ای با این مضمون  "اوباما عجله کرد و اگر چند سال دیگر مقاومت می کردیم، کار ایران تمام شده بود" به طور کامل  مشهود است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امروزه عرصه اقتصادی ایران به دلیل سیاست آمریکا تبدیل به یک عرصه کارزار شده که در این عرصه؛ خبری از انسجام و بمباران نیست و هر کسی که بتواند چاره ای برای مقابله با نیت پلید آمریکا بیاندیشد، به نوعی جهاد کرده است.

رضایی بیان کرد: اکنون ایران با جنگ اقتصادی مواجه است و در می یابیم که این نوعی جنگ نرم است که تنها با نظر به پتانسیل های داخلی می توان با آن مقابله کرد.

وی تشریح کرد: جنگ ها در دنیا در چند غالب شکل می‌گیرند؛  یک مدل محاسبه بنادر، شیوه ای قدیمی از جنگ ها است که در جنگ جهانی دوم دیده شد و نوع دیگر مربوط به تحریم ها است که به طور آشکار با استفاده از ابزار های اقتصادی و روابط بین المللی سوءاستفاده می کنند و کشوری را بدون منطق صحیحی وادار به پذیرش خواسته های خود می کنند .

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا قدرت اقتصادی جهان را در دست دارد، افزود: آمریکا شیوه دوم جنگ ها که تحریم های اقتصادی است را علیه ایران، کره و روسیه پیش گرفته است.

رضایی ادامه داد: البته نوعی دیگر از جنگ ها هم با استفاده از ابتکار به دسته جنگ ها اضافه شده است که نمونه آن را در اقتصاد چین می توان   یافت، چراکه چین با کاهش ارزش پول کشورش، کالاهای  خود را در بازار آمریکا گسترش داده است، به طوریکه حتی مسئولان آمریکایی هم از این ابتکار به عنوان جنگ یاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه این جنگ پنهان بر یک فرضیه اقتصادی استوار است، مطرح کرد: حدود 10 الی 15 سال پیش جنگی با عنوان تحریم های پنهان از سوی خزانه داری آمریکا آغاز شد و اکنون با حدود 200 کارمند، سیاست هایی را علیه ایران و چند کشور دیگر پیش گرفته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بخش خصوصی حاضر به ریسک پذیری نیست و همین موضوع دلیلی شده تا جنگ پنهان آمریکا علیه ایران در اقتصاد شکل بگیرد و آنها با تحریک بخش خصوصی ریسک همکاری با ایران را افزایش داده اند.

رضایی با اشاره به اینکه سرمایه هر بخش خصوصی همانند جسمی ظریف در یک ظرف شیشه ای است، بیان کرد: بخش خصوصی حاضر به همکاری با نهادهای امنیتی نیستند، زیرا به اعتبار آنها صدمه وارد می شود، بنابراین در خزانه داری آمریکا تصمیم به ایجاد نهادی برای مقابله با ایران گرفته و با استفاده از این نهاد دامنه تحریم ها گسترده تر از قبل شد.

به گفته وی؛  جنگ اقتصادی میان ایران و آمریکا به طور جدی شکل گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: استوارت لوی رییس نهاد خزانه داری آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما  توانست بانک دلتا را که با کره شمالی مراودات داشته را ورشکسته کند. وی در قرن 21 از این اقدام به عنوان یک موشک مالی یاد کرده و اکنون چنین اندیشه هایی را برای ایران در سر دارد.

رضایی ادامه داد: پس از برجام استوارت لوی به پایتخت اکثرکشورهای جهان سفر کرد تا با مذاکره با بانک ها و شرکت ها،  آنها را قانع به پذیرش هزینه زیاد و ریسک ارتباط با ایران کند.

وی افزود: پس از برجام یک خبر در تمام رسانه ها مبنی بر عدم گشایش کارگزاری و روابط بانکی با بانک های بزرگ دنیا انتشار یافت . این موضوع نشان داد که متأسفانه تیم مذاکره کننده به مسائل اقتصادی توجه کافی نداشته اند تا بندی را برای شفاف سازی اقدام های خزانه داری آمریکا تنظیم کنند تا اکنون با جنگ اقتصادی پنهان در سایه برجام روبه رو نشویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران با آمریکا وارد جنگ تمام عیار اقتصادی شده است و تا زمانیکه مردم و دانشگاهی ها تفکری برای خروج از این جنگ  نداشته باشند، حل معمای تحریم ممکن نخواهد بود.

رضایی با اشاره به ورود فناوری به ایران از دهه 50 به جوابگو بودن آن در تمامی عرصه ها پرداخت و گفت: کشور ما با استفاده از یک نهضت اجتماعی – سیاسی به فرمان امام خمینی (ره) در برابر تمام زورگویی ها ایستادگی کرد. بنابراین امروز هم در بابر جنگ پنهان اقتصای و تحریم های آمریکا نیازمند شکل گیری یک اجتماعی، اقتصادی  هستیم.

وی در پایان  گفت: ایستادگی به تنها کفایت نمی کند و باید به شکوفایی اقتصادی رسید. علاوه بر افزایش تولید ملی، تصحیح قوانین بانکداری و ...؛ نهضت اجتماعی باید پیشگام در اقتصاد شود و نسل جوان نیز امید خود را از سراب کمک های غیبی به بهره برداری از پتانسیل درونی خود تغییر جهت دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *