سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

"صدامک" در مخمصه افتاده است

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 572652
رژیم سعودی و ولیعهد آن، محمد بن‌سلمان، در چندین جبهه داخلی و خارجی به بن‌بست رسیده‌اند.
"صدامک" در مخمصه افتاده است
به گزارش جهان نيوز؛ بن‌سلمان پیش‌بینی می‌کرد جنگی برق‌آسا علیه یمن به راه می‌اندازد و طی چند ماه کار را یکسره می‌کند اما پس از سپری شدن بیش از ۳۰ ماه تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، حمله موشکی نیروهای یمن به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در حومه ریاض همانند باری بود که کمر شتر را شکست و عربستان را روانی کرد.
 
این موضوع سبب شد ریاض محاصره یمن را سخت‌تر و همه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را روی یمن ببندد. این حمله موشکی که بازتاب‌دهنده توانمندی‌های بی‌نظیر نظامی و راهبردی ارتش یمن است، سران سعودی را در تنگنا قرار داد و با طرح این ادعا که این موشک ساخت ایران است، یمن را از زمین، دریا و هوا محاصره کردند اما واقعیت امر چیزی دیگری است که ریاض توان رویارویی با آن را ندارد؛ انصارالله یمن به قدرتی شکست‌ناپذیر در منطقه تبدیل شده و موشک‌های آن، همان‌گونه که هشدار داده‌اند تا عمق کشورهای ائتلاف متجاوز را هدف قرار می‌دهد.

موضوعی که روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان آمریکایی متخصص در امور نظامی و همچنین کارشناسان سازمان ملل آن را تایید کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز اخیرا در گزارشی به نقل از کارشناسان نظامی آمریکایی در امور مربوط به موشک نوشت: موشک بالستیکی که نیروهای یمنی در سوم نوامبر به سمت فرودگاه ملک خالد واقع در شمال ریاض پرتاب کردند به هدف خود اصابت کرده است و گزارش‌های رسمی منتشر شده در عربستان مبنی بر ساقط شدن این موشک درست نیست. روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود تحت عنوان «آیا سامانه دفاع موشکی آمریکا در عربستان شکست خورده است؟» به نقل از تعدادی از کارشناسان آمریکایی درباره موشک پرتاب شده به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض نوشت: موشک پرتاب شده توسط انصارالله به اطراف فرودگاه اصابت کرده و سامانه دفاع هوایی عربستان نتوانست آن را ساقط کند.

تحلیل‌ها و سخنان کارشناسان بیانگر آن است که توانمندی و قدرت نیروهای انصارالله به اندازه‌ای افزایش یافته که می‌تواند اماکن مهمی را در عربستان مورد هدف قرار دهد و این مساله معادله قدرت در جنگی که چند سال به طول انجامیده را تغییر می‌دهد. در این گزارش آمده است: بر اساس اعلام رسمی در عربستان، پدافند هوایی این کشور توانسته یک موشک بالستیک را که حوثی‌ها طی ماه گذشته به سمت ریاض پرتاب کردند ساقط کند. این مساله اگر درست باشد به مثابه پیروزی سعودی‌ها و همچنین آمریکا به شمار می‌آید، چرا که سامانه دفاع موشکی پاتریوت توسط آمریکا به عربستان فروخته شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز بعد از این واقعه عنوان داشت: چیزی که ما می‌سازیم دیگران نمی‌توانند بسازند و ما این سامانه را به تمام جهان می‌فروشیم اما تحلیل تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد این اعلام رسمی می‌تواند نادرست باشد. تحلیل‌های کارشناسانه نشان‌دهنده آن است که سر جنگی این موشک بدون هیچ مانعی بر فراز پدافند هوایی عربستان به پرواز درآمده و تقریباً به هدف مورد نظر خود اصابت کرده به طوری که این سر جنگی در نزدیکی فرودگاه منفجر شده و باعث ترس و وحشت مسافران شده بود. بنا به نوشته این روزنامه، مسؤولان آمریکایی معتقدند سر و بدنه موشک ممکن است از یکدیگر جدا شده باشد و این مساله به دلیل قدرت این موشک و سرعت بسیار زیاد آن بوده است.

همزمان، دبیرکل سازمان ملل، دوشنبه در بخشی از گزارش خود به شورای امنیت، به موضوع اتهامات عربستان علیه ایران درباره موشک‌های پرتاب‌شده انصارالله به سمت فرودگاه ریاض اشاره و تأکید کرده است کارشناسان این سازمان هیچ شواهدی پیدا نکرده‌اند که مشارکت ایران را در این حمله تایید کند، اگر چه وی متعهد می‌شود «تحلیل اطلاعات به دست آمده در این باره و ارائه گزارش به شورای امنیت در زمان‌های مقرر» ادامه داشته باشد.

ولید بن طلال به پسر عموی جاه‌طلبش باج نمی‌دهد
در شرایطی که نیروهای یمنی، عربستان سعودی را به تداوم حملات تهدید کرده‌اند، اوضاع داخلی این کشور پادشاهی نیز در نتیجه بازداشت شماری از شاهزادگان به اتهام فساد مالی، بشدت بحرانی است و اگر بن‌سلمان که با هدف تقویت جایگاه خود در مسند قدرت، دست به این بازداشت‌های خودسرانه زد، با کمترین هزینه این موضوع را حل و فصل نکند، وقوع توطئه‌ها و سناریوهایی خطرناک در داخل علیه وی پیش‌بینی‌ می‌شود. 

  ولید بن طلال، سرمایه‌دار سرشناس سعودی که به‌رغم داشتن تابعیت انگلیسی و آمریکایی و در میان سکوت لندن و واشنگتن توسط پسرعموی جاه‌طلبش بازداشت و حصر خانگی شده است، یک تنه در مقابل نقشه کودتای سلمان و پسرش ایستاده و حاضر به  باج دادن به آنها نیست. رای‌الیوم با افشای این موضوع از ورطه‌ای سیاسی که محمد بن سلمان موسوم به صدامک بر اثر سخت‌سری پسرعموی مشهورش بدان گرفتار شده، پرده برداشته است. این روزنامه مجازی فرامنطقه‌ای به نقل از منابع عالیرتبه در پاریس نوشته که فرستاده ویژه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به همراه سفیر این کشور در عربستان با گروهی از شاهزادگان بازداشت شده در هتل ریتزکارلتون ریاض دیدار کرده و ولید بن طلال تنها شاهزاده بازداشتی بوده که هرگونه تفاهم را با رژیم سعودی رد کرده و خواستار محاکمه علنی خود شده است.

البته این میلیاردر سعودی که صاحب هلدینگ بزرگ کینگدام و سهامدار توئیتر است همانند متعب بن عبدالله، پسر پادشاه قبلی و رئیس سابق گارد ملی عربستان نتوانسته با نماینده ویژه مکرون مستقیم دیدار کند، چرا که بن سلمان چنین اجازه‌ای نداده است. تعداد شاهزاده‌های سعودی و امرا و وزرای سابقی که در کودتای ۲ ماه پیش بن سلمان بازداشت شده‌اند به بیش از ۱۰۰ نفر و مدیران و نظامیان سابق و سرمایه‌داران به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسد؛ در حالی که مجموعا بیش از ۳ هزار چهره شاخص در این تسویه حساب سیاسی- اقتصادی ولیعهد گرفتار شده و اغلب آنان در حصر انفرادی به سر برده و شکنجه شده‌اند.

اما به نوشته رای‌الیوم، مهم‌ترین شخصیت‌های تحت حصر به رهبری ولید بن طلال، در مقابل فشارهای بن سلمان مقاومت کرده‌اند و حاضر به تفاهم و دادن بخشی از دارایی‌های خود به رژیم سعودی نشده‌اند. گفته می‌شود حتی ولید با علم به اینکه نام و سلامتی‌اش مهم‌ترین نقطه ضعف بن سلمان است، اقدام به خودکشی کرده و با اصرار بر محاکمه علنی خود به سبب اتهامات وارده، خواستار احضار بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های جهانی به عنوان شاهد درباره نحوه افزایش ثروت انبوه ۲۰ میلیاردی‌اش در بازارها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی شده است.
ولیعهد جاه‌طلب اما کوته‌فکر نه می‌تواند او و دیگر شاهزاده‌ها را به طور علنی محاکمه کند و نه نمی‌تواند آنها را بدون پرداخت بخشی از دارایی‌های‌شان آزاد کند، زیرا آزاد کردن‌شان مساوی با تبرئه آنهاست.

از طرف دیگر اگر آنها آزاد شوند قطعا جناحی بزرگ را در خاندان حاکم و بیرون آن برای سرنگون کردن حاکمان فعلی ریاض پدید می‌آورند. بن سلمان در عین حال نمی‌تواند این همه شاهزاده و شخصیت تراز اول را برای مدت طولانی در بازداشت نگه دارد زیرا این روند خاندان سعودی را منفجر می‌کند.  در نتیجه با گذشت بیش از یک  ماه از بازداشت‌های فله‌ای، آخرین موج کودتای بن سلمان برای رسیدن به تاج‌وتخت همانند توطئه‌های خارجی‌اش در لبنان، یمن، قطر و قدس نیز عقیم مانده است.

اگر چه پدر تاجدار نیمه‌افلیج او دوره افتاده تا در دیدار با برادران کهنسالش و زعمای آل‌سعودی، توافقات آنها را برای جانشینی پسرش جلب کند اما بعید است بن سلمان بتواند به این زودی از تنگناهای داخلی و خارجی که خود را به ورطه آنها انداخته، بیرون آید. به عبارت دیگر طبق آن مثل مشهور عربی، او در مخمصه اسیران خود افتاده است.

منبع: روزنامه وطن امروز
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *