سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۱۶
تحلیل پرویز امینی از جلسه اژه‌ای با دانشجویان

همین رادیکالیسم، خاتمی و احمدی‌نژاد را از حضور در دانشگاه منصرف کرد

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 572513
جلسه دیروز دانشجویان دانشگاه شریف با سخنگوی قوه قضائیه می‌توانست جلوه تحسین برانگیزی از آزادی و گفتگو و نقد و پاسخگویی بین حاکمان و مردم در جمهوری اسلامی را نشان دهد.
همین رادیکالیسم، خاتمی و احمدی‌نژاد را از حضور در دانشگاه منصرف کرد
به گزارش جهان نيوز، پرویز امینی جامعه شناس سیاسی طی مطلبی در کانال تلگرامی خود درباره جلسه روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه با دانشجویان، نوشت: جلسه دیروز دانشجویان دانشگاه شریف با اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه می‌توانست جلوه تحسین برانگیزی از آزادی و گفتگو و نقد و پاسخگویی بین حاکمان و مردم در جمهوری اسلامی را نشان دهد و فضا را به نفع این مناسبات، نهادینه و متداوم سازد. دغدغه و مطالبه‌ای که طولانی مدت به آن دامن زده‌ام و هر جا توانسته‌ام آن را به پیش برده‌ام. اما در برخی گفتارهای انجام شده در دانشگاه شریف، تمسخر و تحقیر، جایگزین نقد شده بود. این مسئله فرصت آزادی را به تهدیدی علیه آن و ایضاً تهدید گفتگو و پاسخگویی تبدیل کرد.

آزادی و نقد و ایضاً پرسشگری و گفتگو مثل هر چیز خوب دیگر، آدابی دارد که اگر به آن بی‌توجهی شود، به ضد خود تبدیل می‌شود. آزادی با تمسخر و تحقیر طرف گفتگو، هرکس که می‌خواهد باشد، هیچ مناسبتی ندارد.

استفاده از امکان آزادی به شکلی که هزینه آزادی و گفتگو را برای دیگران بالا ببرد و افراد احساس کنند در قبال امتیاز گفتگو، باید تاوان سنگینی مثل تحقیر و تمسخر را بپردازند، یا بازی گفتگو به بازی با حاصل جمع جبری صفر تبدیل شود و یک طرف گفتگو مثل یک دوئل احساس بازنده کامل را پیدا کند، باب آزادی و پرسشگری و پاسخگویی را مسدود می‌کند.

دیرور هیچ کس با هر عملکردی و هر کارنامه‌ای نمی‌خواست و بعدا هم نخواهد خواست به جای اژه‌ای باشد. همین رادیکالیسم، سالها پیش خاتمی و احمدی‌نژاد را از حضور در دانشگاه منصرف کرد و در دوره روحانی نیز با کانالیزگی و سانسور قبل و بعد از برنامه، مواجه کرده است.

دیروز در دانشگاه شریف قوه قضائیه به قول معروف "ناک اوت" شد و ایضا آزادی نیز به دست رادیکالیسم "ناک اوت" شد. در شریف، آزادی در خدمت آزادی بیشتر و تقویت گفتگو و پاسخگویی نبود بلکه آزادی علیه آزادی به کار گرفته شد و از رادیکالیسم سر بر آورد. نتیجه رادیکالیسم و استفاده از آزادی علیه آزادی این است که زین پس خصوصا مسئولین که به حد کافی از پاسخگویی فراری‌اند، برای گفتگوی آزاد و پاسخگویی خطر نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر چهره مردمی قوه قضاییه تا دیگر امثال احمدی نژاد ادعای مردمی بودن نکنند.
انشا... این رویه تداوم یابد،
آقای اژه ای از صمیم قلب دوستت داریم.
Canada
سوت
بلبلی ... بلی ... بلی ...
صادق ذوالفقاری شاهینشهر
Iran, Islamic Republic of
چهره مردمی کجااااا؟؟؟😂 خب اگه نبودکسی مثه محنود جان ک الان این آقا مجبور نمیشد بیاد... از روی عصبانیت نفهمید چ کنه سوت بلبلی زد؟؟؟ این امینی تحلیلاشو از کجا در میاره؟؟؟ پس چشاش ندید ک محمود جان رو بااینکه عکسشو جلوی خودش آتیش زدن تو دانشگاه خم به ابرو نیاورد؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نفهمیدیم بالاخره جلسه ی آقا اژه ای با دانجویان خوب بود یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
آقای امینی نویسنده مطالب فوق ، این حضور رو حرکتی مثبت قلمداد کرده به شرطی که فضای جلسه توسط رادیکالها مسموم و خراب نمیشد. از نظر ایشون در کل این نشستها در این سطوح میتونه خوب و مفید باشه ... البته اگر افتضاح طلبان اجازه بدهند ...
Iran, Islamic Republic of
حضور در دانشگاه بدون ايجاد مقدمات لازم، نتيجه اي عكس خواهد داد
Iran, Islamic Republic of
اقای امینی از روی شکم سیری حرف میزنه
اصولگرایان هم همینطور
به این جماعت دزد، و خائن اصلاحات هر چقدر با استفاده از یک قوه قضائیه اجازه ظهور و بروز داده بشه نتیجه ای جز فاجعه های بیشتر نخواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه شرکت نکردنهای مسئولین در دانشگاه هاست که اگر زودتر اقدام میشد تا امروز فرهنگ سازی شده بود
هومن
Iran, Islamic Republic of
کامنت تو هم نشان می دهد که هنوز فرهنگ سازی کامنت گذاری انجام نشده است و باید زودتر اقدام شود تا هر بی سروپایی به اسم فرهنگ سازی نشدن، در کامنت هایش عمل بی ریشه های دیگر را توجیه نکند.
حسین
Netherlands
در مورد عزیزی که آقا هومن پاسخشو داده عرض می کنم
اما آقا هومن این حقیر بی سر و پا نیستم ، از اینهم بد تر ، ننگ روزگارم ، اما ما فرهنگ رانندگی داریم؟؟؟ معجزه معلم ما اخلاق بود ، داریم ؟؟؟ نصیحت امام ما توجه به محتوای حرف حق است ، نه کسی که آنرا می گوید ، نصیحت پذیریم ؟؟؟
در تهجه الفصاحه از حقوق پدر و مادر و معلم و همسایه بگیر تا حقوق حیوانات ( تازه بعد از هزارو سیصد سال غربی ها متوجه حقوق حیوانات شده اند آنهم با درک ناقص خودشان) ، این کتاب عظیم را درک کردیم؟؟؟
خسته ات نکنم خودت نتیجه گیری کن. اگر جسارتی شد ببخشید ، نیت آن نبود.
یا حق و فقط حق
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه عدم حضور نیست بلکه تجسمی از نهان عملکرد و رفتار غلط مسئولین است که توقع دارند چون صدا وسیما بیایند ، گریم شوند، گزارش بدهند و لبخند بزنند و بدون مناظره بروند!
اما دانشجوی انقلابی و عدالتخواه ،کارمند آن مسئول نیست با تملق و چابلوسی او را علیه السلام بداند و هر چه گفت ، وحی منزل دانسته و بپذیرد چرا که دانشجویان از جمله دوستان عزیز شریفی از برترین های علمی ایران با درک و تحلیل بالایند و عوام ناس نیستند با دیدن کت شلورا اتو کشیده یا عمامه طرف، خود را در موضع عنبری و چاکری ببینند.
لذا راه غلط رفته، عملکرد پر اشتباه وپرهزینه و بی توجهی به افکار عمومی، حتما فریاد اعتراض نخبگان در مواجه با ان مسئولین را در پی دارد!
به نظرم دیگر این جماعت هرگز پا به دانشگاه نمی گذارند چون اسلامشان( بخوانید منافعشان) بخطر می افتد لذا کانالیزه کردن دانشگاهها برای حضور یادعوت کانالیزه شده از تشکلها به دفترشان در دستورکار قرار میگیرد!
کاش لاریجانی جرات کند سری هم به دانشگاه ما -صنعتی امیرکبیر/پلی تکنیک تهران- بزند!
می زند؟!
حاشالله
هرگز
never
هیچگاه
مگر دانشجویان نباشند!
:)
Iran, Islamic Republic of
اللهم عجل لولیک الفرج
خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
به حق امام غریب، امام رضا
به حق اهلبیت پاک پیامبر
ما را از دست این اصلاح طلبان خائن، اعتدالیون ظالم، اصولگرایان بی دردو بی هنر، و احمدی نژاد دیکتاتور خود رأی
نجات بده
نجات بده
نجات بده
بگو آمین
شفا
Iran, Islamic Republic of
خدا هم به شما دید تشخیص حق و باطل و شفا بده تا اینجور همه رو یکجور نبینی!
Iran, Islamic Republic of
برای خودمون متاسفم. اینم از نخبه های ما....
سرور
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد و خاتمی به دانشگاه تهران و امیرکبیر رفتند و فحش خوردند و داد هم زدند رفتند اما رییس دولت فعلی رفت دانشگاه زاهدان و در فضای امنیتی شده آنجا مونولوگ ارایه داد و برگشت.
آقای نویسنده درست می گوید رادیکالیسم بد است و مانع توسعه سیاسی است اما نباید از کنار هم گذاشتن مقدمات درست نتیجه نادرست خودخواسته گرفت.
Iran, Islamic Republic of
نکنه انتظار دارین دانشجوها هم مثل یه مشت کارمند و مدیر چاکرم مخلصم تحویل آقایون بدن؟ خوب دانشجوها اومدن نقد کنن اعتراض کنن مگه دروغ بود حرفهاشون؟ چرا بعضی ها دو روزه محاکمه میشن بعضی ها خودشون اعتراف کنن بازم محاکمه نمیشن؟