جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سیر تا پیاز حذف کنکور

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 572460
سیر تا پیاز حذف کنکور
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که شخصا با حذف کنکور موافق است به شرط اینکه معیارهای جایگزین برای آن کاملا علمی، شفاف و قابل اعتماد باشد و از سوی دیگر از دشواری های این مسیر دشوار سخن گفت.
 

ابراهیم خدایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: کنکور یک مساله اجتماعی است و به طور طبیعی مورد توجه مردم و سیاستمداران قرار می گیرد و ساماندهی هر چه بیشتر آن به نفع کشور است و وزارت علوم و سازمان سنجش هم از آن استقبال می کنند.

وی بیان داشت: در زمینه ورود به دانشگاه، وضعیت کشور ما با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست و به خاطر بالا بودن سطح تقاضا، حساسیت های اجتماعی و نگاه خانواده ها با وضعیت خاصی رو به رو هستیم که باید برای حل آن، آسیب شناسی اجتماعی و فرهنگی صورت گیرد.
خدایی افزود: براساس نظرسنجی از داوطلبان و بازخوردهایی که از مردم داشته ایم سازمان سنجش به عنوان یک دستگاه اجرایی، از اعتماد عمومی و اجتماعی خوبی برخوردار است

**شرط و شروط حذف کنکور
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره شرایط حذف کنکور گفت: معتقدیم معیارهایی که برای ورود داوطلبان به دانشگاه ها تعیین می شود باید چند محور داشته باشد؛ اول اینکه عدالت محور و براساس عدالت آموزشی باشد به این معنا که داوطلبان، احساس ظلم و تبعیض نکنند.

وی ادامه داد: دوم اینکه ضوابط و معیارهای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید روشن، شفاف و قابل پاسخگویی باشد و از مهم تر اینکه یک روش جایگزین قابل اعتماد پیدا کرده و به داوطلبان معرفی کنیم.
خدایی تاکید کرد: این جایگزین باید از چند سال قبل به دانش آموزان و خانواده ها اعلام شود تا از زمان ورود به مقطع متوسطه بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند و بر مبنای آن تصمیم بگیرند.

وی درعین حال از تعدد قوانین در رابطه با آموزش عالی گلایه کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا نمی بینیم که اینهمه قوانین متعدد برای ورود به دانشگاه در بالاترین رئوس تصمیم گیری کشور داشته باشند بلکه با توجه به میزان تقاضا تصمیم می گیرند که از چه مدلی برای پذیرش دانشجو استفاده کنند.

**زمزمه حذف کنکور از چه زمانی آغاز شد
رئیس سازمان سنجش به سابقه قانون حذف کنکور اشاره کرد و گفت: در آبان ماه 1386 مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را تصویب و تکالیفی برای سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تعیین کرد که تا پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور (حدود سال 91) کنکور را حذف کنند.
وی یادآور شد: در روش جایگزینی که معرفی شده بود، قرار شد نمرات امتحانات نهایی سراسری در سه سال دوره متوسطه و یک سال پیش دانشگاهی که به صورت سراسری برگزار می شود به عنوان ملاک پذیرش داوطلبان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قرار گیرد.
خدایی خاطرنشان کرد: البته قانونگذار در همان زمان هم می دانست که با توجه به تنوع سیستم آموزشی در مدارس و نظام آموزش و پرورش، این نمرات نمی توانست معیار خوبی برای ورود به دانشگاه باشد.
وی ادامه داد: در همان زمان، وزارت آموزش و پرورش به عنوان مسئول تهیه و اعلام نمرات و سوابق تحصیلی داوطلبان معرفی شد ولی این هدفگذاری تا سال 91 که ما مشغول تدارک برگزاری کنکور 92 بودیم، محقق نشد بنابراین مجلس وارد عمل شده و قانون حذف کنکور را اصلاح کرد.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: البته در این اصلاحیه به حذف کنکور هیچ اشاره ای نشده و قرار شد طی 5 سال، 85 درصد کل ظرفیت پذیرش آموزش عالی براساس سوابق تحصیلی باشد که با این حساب، سال 97 پنجمین سال اجرای این قانون خواهد بود.

وی درباره وضعیت فعلی اعمال سوابق تحصیلی در کنکور گفت: در کنکور امسال (سال 96) سهم سوابق تحصیلی از کل ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را به بالای 83 درصد رساندیم و در کنکور پیش رو نیز حتما از 85 درصد عبور خواهیم کرد.

به گفته خدایی، یکی دیگر از تکالیفی که قانونگذار در اصلاحیه قانون حذف کنکور در سال 91 تعیین کرد این بود که وزارت آموزش و پرورش، مسئول ارائه سوابق تحصیلی از طریق آزمون های نهایی و سراسری استاندارد، مطابق اصول سنجش و اندازه گیری باشد.

وی افزود: تکلیف دیگری که در این قانون ایجاد شد این بود که تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور از 25 درصد شروع شود و به صورت صعودی افزایش یابد و انتظار می رفت که مثلا بعد از چهار سال، این پوشش به 100 درصد برسد.
خدایی اظهار کرد: از آنجا که هیچ پیشرفتی در نحوه تهیه سوابق تحصیلی از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفت مجلس در سال 95 یک اصلاحیه دیگر بر قانون قبلی اعمال کرد به این ترتیب که شرط «تاثیر قطعی» سوابق تحصیلی را به «تاثیر مثبت» تغییر داد و اعلام کرد که میزان 25 درصد، به شرط تحت پوشش قرار گرفتن سوابق تحصیلی، قابل افزایش خواهد بود.

وی توضیح داد: با این اوصاف، سوابق تحصیلی داوطلبان که در رتبه کنکور سالهای 93 و 94 دارای تاثیر قطعی بود از سال 95 به صورت تاثیر مثبت اعمال شد.
رئیس سازمان سنجش بیان داشت: مطابق قانون، سوابق تحصیلی داوطلبان باید شامل نمرات 10 درس از سه سال آخر دوره متوسطه و 5 درس از مقطع پیش دانشگاهی باشد که امتحانات آنها به صورت سراسری و نهایی برگزار شده است اما تاکنون فقط نمرات 5 درس دوره پیش دانشگاهی از طرف آموزش و پرورش به سازمان سنجش اعلام شده و می شود.
وی گفت: سازمان سنجش نیز به ناچار معدل همین نمرات اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش را ملاک سوابق تحصیلی قرار می دهد.

خدایی اعلام کرد: امسال حدود 13 درصد رشته های روزانه و حدود 30 درصد رشته های دوره های شبانه را برای پذیرش داوطلبان، به صورت بدون آزمون اعلام کردیم.

**آیا با 27 هزار داوطلب با معدل بالای 19.75 در گروه علوم تجربی می توان کنکور را حذف کرد؟
رئیس سازمان سنجش معتقد است با شرایط فعلی و با توجه به تراکم نمره و انباشت نمره های مساوی داوطلبان، حذف کامل کنکور برای رشته ها و دانشگاه های پر متقاضی، امکانپذیر نیست.
وی اعلام کرد: به عنوان مثال، در گروه آزمایشی علوم تجربی، 593 هزار داوطلب داریم که 27 هزار نفر آنها معدل بالای 19.75 دارند درحالیکه کل ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه ها به هشت هزار نفر هم نمی رسد، بنابراین اگر بخواهیم سوابق تحصیلی و معدل را ملاک پذیرش قرار دهیم با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد و وقتی نمره مساوی است باید معیار تعریف کنیم.

**علوم تجربی، کل برنامه ریزی آموزش عالی کشور را به هم ریخته است
خدایی تصریح کرد: شخصا به عنوان رئیس سازمان سنجش با حذف کنکور موافقم ولی معتقدم باید معیار جایگزین داشته باشیم در غیراینصورت چگونه می توانیم داوطلب را برای ورود به رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف یا پزشکی دانشگاه تهران معرفی کنیم درحالیکه با تعداد زیادی نمره مساوی مواجه هستیم.
وی گفت: در رشته های علوم انسانی یا ریاضی و فنی به اندازه علوم تجربی مشکل نداریم زیرا 63 درصد متقاضیان کنکور را داوطلبان علوم تجربی تشکیل می دهند و این علوم تجربی است که کل برنامه ریزی آموزش عالی کشور را به هم ریخته است.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: وضعیت به گونه ای شده که حتی دانشجوی سال سوم مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف از ادامه تحصیل انصراف می دهد تا در کنکور پزشکی شرکت کند یا افرادی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد گرفته اند دوباره در کنکور علوم تجربی برای قبولی در رشته های پزشکی شرکت می کنند.
وی تاکید کرد: این موضوع باید آسیب شناسی شود که چرا به این جا رسیده ایم و مطمئنا این وضعیت در خارج از سازمان سنجش ایجاد شده است.

خدایی خاطرنشان کرد: با اینکه 80 درصد داوطلبان، کنکور را به سایر روش های پیشنهادی برای ورود به دانشگاه ترجیح می دهند و اعتماد بیشتری به آن دارند اما وزارت علوم و سازمان سنجش، موافق حذف کنکور هستند البته به شرط اینکه روش جایگزین، کاملا علمی و عملیاتی و شفاف باشد و به اعتماد مردم لطمه وارد نکند و از همه مهمتر، از چند سال قبل به داوطلبان اعلام شود نه اینکه امروز برای فردا تصمیم بگیریم و بخواهیم تغییرات را اجرا کنیم.
بحث اجرایی شدن حذف کامل کنکور که هر از چند گاهی رسانه ای می شود، طی چند روز اخیر از سوی مقامات مختلفی همچون رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره بر سر زبانها افتاده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *