جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

رونمایی از مجموعه اشعار شهریار و انقلاب ملت

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 572447
کتاب تاریخی ادبیات انقلاب اسلامی به نام «شهریار و انقلاب ملت» در تالار نیاوران رونمایی شد.
رونمایی از مجموعه اشعار شهریار و انقلاب ملت
به گزارش جهان نيوز، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از کتاب «شهریار و انقلاب ملت» در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: با وجود اینکه سه دهه از درگذشت سید الشعرای انقلاب اسلامی استاد سید محمدحسین شهریار می گذرد، مردم ادب‌ پرور و جامعه ادبی منتظر تدارک، تدوین و انتشار مجموعه اشعار استاد در حول موضوعات و منویات انقلاب اسلامی بود که متأسفانه ظرف این همه مدت مورد غفل و اهمال قرار گرفته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم ادامه داد: استاد شهریار هم از حیث کمی و کیفی بیش‌ تر از دیگر اقران خود نسبت به اکثر موضوعات، واقعه ها و حوادث انقلاب و جمهوری اسلامی آثار و اشعار ارزشمند سرود که هر کدام به ‌مثابه سجل ادبی قابل ارزیابی است.

وی افزود: تجلیل مقام‌ بنیانگذار انقلاب، ایام‌الله، دقاع مقدس و نقش آفرینان آن حماسه بزرگ، شهدا، محراب و سنگر و ترور گرفته تا فاجعه کشتار حجاج و تأسیس نهادهای انقلابی از زمره موضوعات مورد توجه شاعرانه آن شاعر مجاهد بود که این همه را در مدتی کمتر از یک ‌دهه تقارن حیات جسمانی ‌اش با انقلاب و نخستین دهه عمر جمهوری اسلامی آفرید.

آل هاشم با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از اشعار شهریار هنوز حتی چاپ نشده است، گفت: اگر چنین گنجینه ‌ای خلق شده ای میراث دیگر کشورها و انقلاب ‌ها بود، مدیران فرهنگی این خزینه گرانبها را مورد ارج و سزاواری قرار می دادند اما متأسفانه در کشور ما هرگز کمترین توجهی به آن ذخایر ارزشمند معنوی نشد.

وی بیان داشت: بعد از سی سال سکوت و خاموشی اخیرا کلیات آثار انقلابی استاد شهریار طی کتابی نفیس در قطع خشتی همراه با دستخط‌ های شاعر در حجمی حدود 800 صفحه به ‌انضمام فصلی حاوی همه بیانات مقام معظم رهبری از پیام تسلیت تا درگذشت شاعر تاکنون و همچنین درج آثار نادیده و بکر دیگر به ‌مباشرت «بنیاد شهریار» و توسط «انتشارات ایز» منتشر شد.

وی افزود: این اثر مهم و نفیس به اهتمام اصغر فردی شاعر و شاگرد آن استاد زنده‌یاد با تألیف دیباچه مفصل و مستوفایی 200 صفحه ‌ای، شأن صدور اشعار و شرح و تعلیقات لازم تدوین شده است.
از دیگر تازگی‌های این اثر درج عکس دیده نشده از استاد در لباس و کسوت سیادت متعلق به سال 1303 (هفده سالگی شاعر) است.

در این کتاب همچنین نخستین بار نامه ممهمور به سجع و مهر آیه ‌الله مرعشی نجفی در نقل رؤیا و مکاشفه مشهور استاد شهریار است که برای همیشه باب اضافات و تحریفات پرداخته ‌شده حول این واقعه را بست.

به‌ مناسبت انتشار این شاهکار ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران آیینی از سوی «بنیاد شهریار» در فرهنگسرای نیاوران با حضور مسئولان سیاسی و شخصیت ‌های فرهنگی برگزار شد.

همچنین این مراسم با نمایش فیلم مستندی به نام «هم‌راه» ساخته ژورنالیست و مستندساز جوان حامد خسروشاهی همراه بود و اجرای موسیقی با ‌آواز سیدمحمد عبدالحسینی و تار فؤاد فردی در دستگاه ماهور بر روی غزل مناجات استاد شهریار برگزار شد.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *