پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کشاورزان نسبت به خرید تضمینی گندم، نگرانند

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 572392
ایمانی گفت: قبل از تغییر در سیاست خرید باید تمامی زوایا مورد بررسی قرار گیرد چراکه در غیر این صورت کشاورزان تنها از چاله به چاه می افتند.
کشاورزان نسبت به خرید تضمینی گندم، نگرانند
به گزارش جهان نيوز، علیقلی ایمانی، رییس بنیاد توانمند سازی گندم کاران، با اشاره به دغدغه و نگرانی های کشاورزان نسبت به عرضه گندم در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به آنکه در بحث خرید تضمینی گندم تنها دغدغه و نگرانی مبنی بر عدم پرداخت به موقع مطالبات وجود دارد اما ممکن است با تغییر مکانیزم خرید به این نگرانی ها افزوده شود.
 
 وی افزود: دولت مردان در جهت کاهش دغدغه های کشاورزان با به کار گیری برنامه ریزی های دقیق و ایجاد زیرساخت های لازم در بورس کالا باید این اطمینیان را به کشاورزان بدهند که برای عرضه محصولات خود در بورس کالا با مشکلاتی رو به رو نخواهند شد.

 ایمانی، با اشاره به تغییر سیاست خرید تضمینی گندم به قمیت تضمینی گفت: با توجه به حجم بالای تولید گندم در صورت نبود زیر ساخت های لازم در بورس کالا مطمعنا در سال های عاطی این امر در کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول تاثیر گذار خواهد بود چرا که اکثر کشاورزان خورده مالک هستند و توان انبار داری محصولات را ندارند از این رو واسطه ها و مباشرانی نظیر سازمان تعاون روستایی و بازرگانی دولتی باید اقدام به جمع آوری گندم کشاورزان، نگهداری در انبارها و سپس عرضه در بورس کالا کنند.

 این مقام مسوول، با اشاره به مزیت های عرضه محصولات در بورس کالا تصریح کرد: عرضه محصولات کشاروزی مزیت هایی همچون تصریح در واریز مبلغ حاصل از فروش به حساب تولید کنندگان و کاهش بار مالی دولت در بحث خرید تضمینی را به همراه دارد و همواره این امکان را به دولت می دهد که مابه التفاوت خرید تضمینی با قیمت تضمینی را در اسرع وقت به حساب کشاورزان واریز کنند.

 انتقاد رییس بنیاد توانمند سازی گندم کاران از عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت جو به کشاورزان
 رییس بنیاد توانمند سازی گندم کاران در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از این مسئله که دولت هنوز مابه التفاوت قیمت محصول جو را که در بورس کالا به فروش رفته به کشاورزان پرداخت نکرده است بیان کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو 1050 تومان بوده در حالیکه این محصول در بورس کالا با نرخ 800 تا 900 تومان به فروش رفته که مابه التفاوت آن هنوز از سوی دولت به کشاورزان واریز نشده است.

 وی با اشاره به آنکه میزان تولید جو با گندم قابل قیاس نیست، اذعان کرد: میزان جوی تولیدی بسیار کم است چراکه در این زمینه اکثر نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، از این رو در صورت نبود برنامه ریزی دقیق برای عرضه گندم در بورس کالا کشاورزان با چالش های متعددی رو به رو خواهند شد.

 این مقام مسوول در ادامه یادآور شد: با تغییر سیاست خرید محصولات کشاورزی، نباید کاری انجام دهیم که کشاورزان از چاله به چاه بیفتند از این رو قبل از تغییر در سیاست خرید باید تمامی زوایا مورد بررسی قرار گیرد.
 ایمانی، با اشاره به آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی 96_97 اذعان کرد: با وجود گذشت 3 ماه از فصل کشت اما هنوز نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اعلام نشده که این امر با انتقاد شدید گندم کاران رو به رو است.

 وی، با اشاره به اینکه برخی کارشناسان نسبت به افزایش نرخ خرید تضمینی خرید گندم برای سال زراعی جدید معترض هستند، اضافه کرد: مافیای واردات با بهانه جویی های مختلف نظیر پایین بودن قیمت جهانی گندم نسبت به داخل و آب بر بودن تولید این محصول به دنبال رایزنی هایی برای واردات هستند در حالیکه بر اساس قانون خرید تضمینی دولت همه ساله مکلف است که طبق تورم، نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش دهد چرا که افزایش جزیی خرید محصولات کشاورزی جوابگوی هزینه های تولید نخواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *