پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کیوسک/ اخبار ویژه روزنامه های امروز 21 آذر

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 572342
وزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌ شود.
کیوسک/ اخبار ویژه روزنامه های امروز 21 آذر
به گزارش جهان نيوز،‌ وزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌ شود.

کیهان
از ادعای صادرات فناوری تا خیز برای صادرات لوازم آرایشی به ایران!
یک شبکه تلویزیونی فرانسه از خیز شرکت‌های تولید لوازم آرایشی این کشور برای ورود به بازار ایران خبر داد.

فرانس 24 در گزارشی گفت: به دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و سفر رئیس‌جمهور این کشور به پاریس، شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی منتظر ورود به بازار پرمصرف ایران هستند.
در این گزارش آمده است: شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی فرانسه بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به بازار بزرگ و پرمصرف این کشور چشم دوخته‌اند.

این شبکه تلویزیونی با اشاره به قراردادهای سنگین تجاری میان تهران و پاریس بعد از توافق هسته‌ای وین، افزود: شرکت‌های تولید و عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی فرانسه، صدور محصولات خود را به ایران در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شرکت تولید لوازم آرایشی «گرین دو پستل» یکی از این شرکت‌هاست که مدیران آن، ایران را بازاری پرسود برای محصولات این شرکت می‌داند. ایران هفتمین بازار بزرگ مصرف کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان محسوب می‌شود.

فرانس 24 افزود: تندروهای ایران که همواره سیاست‌های روحانی درباره توافق هسته‌ای را بارها زیر سؤال برده‌اند، معتقدند که سود اصلی از توافق وین را شرکت‌های خارجی به ویژه فرانسوی‌ها به جیب می‌زنند و از این رو بارها خواستار تغییر سیاست‌های دولت ایران درباره انعقاد قرارداد با شرکت‌های اروپایی شده‌اند.

یادآور می‌شود آقای روحانی 2 سال پیش در پی سفر به پاریس و دیدار با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور وقت فرانسه، از قول مقامات آن کشور گفت که دوران صدور کالاهای مصرفی به ایران تمام شده و هنگام صادرات فناوری و ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است(!) اما اکنون به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در صدد صادرات هر چه افزون‌تر مواد مصرفی و تجملاتی به ایران هستند.

دیپلمات آمریکایی: یمن هم در دامان ایران افتاده است
یک نشریه آمریکایی تأکید کرد ایران با موفقیت و یکی پس از دیگری رقابت‌ها در منطقه را پشت سر می‌گذارد.

نشنال‌اینترست در تفسیری به قلم جنیو عبدو خبرنگار و عضو اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: نقش و اهداف ایران در خاورمیانه، بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد.  در پی کشته شدن «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری پیشین یمن، مقامات بلندپایه سیاسی ایران از این اقدام حمایت می‌کنند که نشانگر وجود حمایت گسترده طیف‌ها و جناح‌های سیاسی این کشور از اهداف منطقه‌ای ایران است.

این اتفاق که احتمالا توسط شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در تاریخ چهارم دسامبر (13 آذرماه) صورت گرفته‌، از دید «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، «محمدعلی جعفری» فرمانده ارشد سپاه پاسداران، و حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان و از روزنامه‌نگاران نزدیک  به رهبر ایران، پسندیده آمده است.

سردار جعفری همچنین مرگ صالح را گامی رو به جلو برای اهداف انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: «متحدان ایران در سوریه، یمن و بحرین از تجربیات انقلاب ایران الهام گرفته‌اند.»

«علی‌اکبر ولایتی»، از شخصیت‌های مورد اعتماد و نزدیک به «آیت‌الله» خامنه‌ای، نیز در این خصوص اظهار داشت: «توطئه عربستان و امارات متحده عربی (پس از ترور صالح) در یمن شکست خورده است و مردم یمن با گذشت دو سال از بمباران‌های وحشیانه عربستان، همچنان مقاومت می‌کنند.» پیش از این روحانی رئیس‌جمهور میانه رو و وزیر امور خارجه ایران، موضع نسبتا متفاوتی نسبت به دیگر جناح‌های سیاسی تندرو داخل این کشور در این‌گونه موارد داشته‌اند، اما طی ماه‌های اخیر روحانی با چرخشی قابل توجه، تلاش دارد تا موضع واحدی با دیگر جناح‌ها نسبت به رویدادهای داخلی و خارجی در پیش گیرد.

تهران دیگر قصد ندارد دست از پشتیبانی از نیروهای شبه نظامی شیعه منطقه بردارد، چرا که این حمایت برای ایران، منافع راهبردی فراوانی به همراه دارد.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که به محاسبات و تغییرات ایران کمک می‌کند؛ نقش مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله که با حضورش در سوریه، به تثبیت قدرت و آینده سیاسی بشار اسد (رئیس‌جمهوری این کشور) کمک شایانی نمود.

لازم به ذکر است پیروزی اسد در سوریه، برگ برنده بزرگی برای ایران به شمار می‌آید و توازن قدرت را در منطقه به نفع ایران تغییر داده است.

روحانی در سخنرانی تلویزیونی در روز پنجم دسامبر (14 آذرماه) گفت: «مردم فداکار یمن، اقدام متجاوزان را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.» از سوی دیگر، ایران در رقابت ژئوپلیتیک منطقه‌ای با عربستان بر سر سوریه، عراق، لبنان و یمن خود را برنده میدان می‌داند.

نقش و اهداف ایران در خاورمیانه، پیچیده‌تر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد.

حضور ایران در برخی کشورها، مانند لبنان و سوریه، پیشگیرانه است، اما مداخله در کشوری مانند یمن، فرصت‌طلبانه به شمار می‌آید.

«رایان کراکر» دیپلمات کارکشته آمریکایی که به صورت مستقیم با مقامات ایرانی در مورد مسائل مربوط به همکاری تهران با عوامل القاعده، مذاکره کرده و پایه‌گذار اصلی سیاست ایالات متحده در عراق و افغانستان به شمار می‌آید، در مصاحبه‌ای در چهارم دسامبر (13 آذرماه) گفت: «یمن و حوثی‌ها همچون هدیه‌ای بودند که در دامان ایرانی‌ها افتادند.»

وی معتقد است ایران همواره تمامی گزینه‌ها را در دسترس نگه می‌دارد. اگر روزی بداند حمایت از گروه‌های سنی هم برایش مزایای راهبردی دارد، قطعا این کار را خواهد کرد.»

ژنرال صهیونیست: یک هلال ایران تبدیل به دو هلال شده است
رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفت ایران از طریق دو هلال شیعی می‌کوشد بر خاورمیانه مسلط شود.

ژنرال گادی آیزنکوت در گفت‌وگو با تارنمای جی‌فروم وابسته به یهودیان فرانسه گفت: «طرح ایران تسلط بر خاورمیانه از طریق دو هلال شیعی است: اولین هلال از ایران آغاز شده، از عراق و سوریه عبور کرده و به لبنان منتهی می‌شود و هلال دوم از بحرین و یمن عبور کرده و به دریای سرخ ختم خواهد شد.»

این ژنرال اسرائیلی افزود: «این چیزی است که ما باید از وقوع آن در خاورمیانه جلوگیری کنیم.»
ادعای ژنرال صهیونیست درباره سلطه‌طلبی ایران در حالی است که از عراق و سوریه و لبنان تا بحرین و یمن، این ملت‌ها هستند که پای کار بیداری و مقاومت اسلامی آمده‌اند.

صهیونیسم مسیحی 7 سال قبل با تحمیل تروریست‌های تکفیری به منطقه سعی کرد به جنگ شیعه و سنی دامن بزند و برای رژیم صهیونیستی حاشیه‌ امنیت بتراشد اما اکنون با  نابودی داعش و حماقت ترامپ بر سر بیت‌المقدس مجدداً فلسطین اشغالی بر مسئله اول مسلمانان منطقه (اعم از شیعه و سنی) تبدیل شده است.

ایندیپندنت: ایران به تجربه آموخته که باید نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش دهد
سفیر اسبق انگلیس در لبنان تأکید کرد: آمریکا نمی‌تواند قدرت روزافزون ایران در منطقه را نادیده بگیرد.
جیمز وات در روزنامه ایندیپندنت نوشت: هدف از اقدامات ایران در منطقه، «دفاع از خود» است، ترامپ اگر به دنبال برقراری صلح در خاورمیانه است، به جای انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس باید به دنبال بهبود روابط خود با ایران باشد.

وی از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و ترور علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری اسبق یمن، به عنوان رویدادهایی که در هفته جاری اوضاع نابسامان منطقه را وخامت بخشیده‌اند، یاد کرد و افزود: قدرت و نفوذ ایران در نتیجه تلاش‌های نظامی مشترک برای مقابله با داعش در عراق و سوریه، در کشورهای عربی افزایش یافته است.

در این تلاش‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران نقش عمده‌ای داشته‌اند و دولت دمشق حیات خود را مدیون این گروه‌ها است. در این میان گروه حزب‌الله نیز به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد.

تجاوز صدام حسین به ایران در سال 1980 میلادی که توسط شورای امنیت سازمان ملل‌ متحد نیز محکوم نشد و تجربه 8 سال جنگ، ایران را متقاعد کرد که تنها با دست و پا کردن متحدان راهبردی چون عراق و سوریه می‌تواند در آینده از خود در برابر تهدیدات محافظت کند.

همچنین تهدیدهای مستمر اسرائیل برای حمله به توان هسته‌ای این کشور، تهران را به راه‌اندازی گروه حزب‌الله به عنوان یک عامل بازدارنده سوق داده است.

باید به عربستان سعودی مشاوره صادقانه‌ای در مورد بهترین راه برای ارتقای امنیت منطقه‌ای داده شود، کشورهای اروپایی باید به تلاش خود برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه دهند و بریتانیا باید در نهایت موضع خود را در مورد اراضی اشغالی فلسطین انتخاب کند.

نقش دولت در شکاف طبقاتی به روایت بانک مرکزی
بر اساس گزارش مرکز آمار، همه شاخص‌های مربوط به برابری توزیع درآمد و شکاف طبقاتی در طول 4 سال دولت یازدهم رو به وخامت گذاشته‌اند.

مشرق در گزارشی نوشت: شاخص سهم 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین جمعیت در کشور در سال 1391 برابر با 10/79 بود. بدین معنا که 10 درصد قشر ثروتمند جامعه در سال مذکور 10/79 برابر 10 درصد فقیرترین قشر، از کیک اقتصاد کشور سهم برده‌اند. اما این فاصله در سال 1395 به 1299 افزایش پیدا کرده استه، یعنی در این سال 10 درصد ثروتمندترین افراد جامعه 12/99 برابر فقیرترین افراد درآمد داشته‌اند که حاکی از بدتر شدن وضعیت توزیع درآمد در دولت یازدهم است.

شاخص دیگری که مرکز آمار محاسبه کرده، سهم 20 درصد ثروتمندترین به 20 درصد فقیرترین جمعیت کشور است. بر اساس این آمار، در پایان سال 1391 سهم 20 درصد ثروتمندترین به 20 درصد فقیرترین جمعیت 6/65 برابر بود که در پایان سال 1395 این فاصله به 7/61 برابر افزایش پیدا کرد.

شاخص سومی که توسط مرکز آمار برای محاسبه وضعیت توزیع درآمد در کشور محاسبه شده است، سهم 40 درصد ثروتمندترین به 40 درصد فقیرترین جمعیت است.

این فاصله در پایان سال 1391 معادل 3/75 برابر بود که در پایان سال 1395 به 4/1 برابر رسید. به عبارت دیگر فاصله پولدارها و فقرا در 4 سال اخیر، بیشتر و بیشتر شده است.

مهم‌ترین شاخص بررسی توزیع درآمد در کشور، ضریب جینی است که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد این شاخص از 365/0 در سال 1391 به 390/0 در سال 1395 افزایش یافته و این شاخص هم تشدید نابرابری‌ها در 4 سال اخیر را تایید می‌کند.

این شاخص نشان می‌دهد که سهم هر یک از دهک‌های درآمدی از کل هزینه ناخالص کشور در طول یک سال چقدر بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، سهم دهک اول(فقیرترین اقشار جامعه) از کل هزینه ناخالص کشور در سال 1391 برابر با 2/68 درصد بود که در سال 1395 به 2/37 درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی سهم فقرا از کیک اقتصاد کشور، در دولت یازدهم کمتر شده است.

در سوی مقابل، سهم دهک دهم(ثروتمندترین اقشار جامعه) از کل هزینه ناخالص کشور در سال 1391 برابر با 28/9 درصد بود که در سال 1395 به 30/8 درصد افزایش پیدا کرد، بنابراین سهم پولدارها از کیک اقتصاد کشور در دولت یازدهم بیشتر شده است.

ناصری: دولت روحانی گفتمانی از خود ندارد
یکی از افراطیون مدعی «رحم‌اجاره‌ای» بودن دولت تهدید کرد که اگر روحانی و تیم وی در حزب اعتدال و توسعه به اصلاح‌طلبان توجه نکند، حذف خواهند شد. ناصری مدعی شد روحانی متعلق به اصلاح‌طلبان است و نه
اعتدال‌گرایی.

عبداله ناصری در کنار اصغرزاده از زمره اصلاح‌طلبانی است که دولت روحانی را «رحم‌اجاره‌ای» خوانده است. وی در روزنامه اعتماد نوشت: برخی تصور می‌کنند، ممکن است هزینه‌های سنگینی که اصلاح‌طلبان پرداخت کرده‌اند، این جریان را وادار به نوعی عقب‌نشینی سیاسی و اجتماعی کرده باشد و ائتلاف با اصولگرایان معتدل را هم از همین رو می‌دانند.

وی افزود: توجه کنید که این «گفتمان» اصلاح‌طلبی بوده که جریانی را به نام هواداران دولت یا اعتدالیون که یک «روش» است، کنار خود گذاشته است. اگر جریان اعتدالی و هواداران دولت که در حزب اعتدال و توسعه تجسم پیدا کرده‌اند و پشت سر آقای روحانی هستند، مصالح‌سنجی نکنند و منافع ملی را در نظر نگیرند، برای همیشه از تاریخ سیاسی ایران حذف خواهند شد.

خراسان
خرید خودرو های پلاک قرمز سخت تر شد
طبق بخشنامه یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران اجرایی در استان های مختلف، تاکید شده با توجه به دستورالعمل هایی که درباره خرید، استفاده یا فروش خودرو های دولتی وجود دارد، مدیران مربوط باید از برگزاری کمیسیون برای موافقت با درخواست دستگاه های اجرایی محلی که از محل اعتبارات ابلاغی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ملی یا موافقت نامه های استانی مبادله شده دارای ردیف بودجه متمرکز، درخواست خرید خودرو دارند، امتناع و موضوع را با دستگاه مربوط در پایتخت هماهنگ کنند.

دستور ویژه دولت برای «ارز آوری» دستگاه ها
طبق دستور جدید دولت به همه وزیران و رئیسان سازمان های دولتی، تاکید شده است دستگاه هایی که قصد استفاده از تسهیلات مالی خارجی را برای اجرای طرح های خود دارند، باید توجه داشته باشند اولویت بررسی و تایید، با طرح هایی است که علاوه بر مشخص بودن توجیهات فنی، اقتصادی و زیست محیطی، دارای «ارز آوری» بیشتری باشند و در عین حال، رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخلی نیز الزامی است.

ایران
العبادی: تحت امر امریکا و ایران نیستیم
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه کشورش توانست روابطش با کشورهای همسایه، منطقه و بیشتر کشورهای جهان را از سر بگیرد، گفت: عراق خواهان آغاز به کار دوباره خط نفتی عراق ـ عربستان و گسترش روابط سیاسی و تجاری با عربستان است و روابط عراق با این کشور هیچ تأثیری بر روابط عراق با ایران نخواهد گذاشت. به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به اینکه عراق یک کشور مستقل است، گفت: عراق به نفع ایران و علیه امریکا یا  به نفع امریکا و علیه ایران نخواهد بود. عراق تابع هیچ کشوری نیست و وارد جنگ نیابتی نخواهد شد. « داگلاس سیلیمن» سفیر امریکا در عراق هم مدعی شد: ایران به طور ساده به حق حاکمیت همسایگانش احترام نمی‌گذارد. ایرانی‌ها تا حدودی به دولت عراق برای مقابله با داعش کمک کردند اما صراحتاً باید بگویم که ایرانی‌ها پول خود را برای کمک‌های بشر دوستانه صرف نکردند.

ترکیه: در روابط با ایران تحریمی نقض نشده است
معاون نخست وزیر ترکیه گفت: «آنکارا در روابط تجاری‌اش با ایران هیچ‌گاه تحریم‌های امریکا را نقض نکرده و پرونده رضا ضراب طرحی علیه ترکیه است.» به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، بکر بوزداغ پرونده مطرح شده علیه رضا ضراب از سوی دادستانی امریکا را طرحی علیه ترکیه دانست و گفت که کشورش به‌طور کامل طبق تصمیمات سازمان ملل درخصوص تحریم‌های ایران عمل کرده است. وی در ادامه تأکید کرد که «دستگاه قضایی امریکا نمی‌تواند درباره روابط تجاری و سیاسی ترکیه با دیگر کشورها تصمیم‌گیری کند.» رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی- ترکیه‌ای است که واشنگتن ادعا می‌کند به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا علیه تهران کمک کرده است. رهبر حزب جنبش ملی ترکیه نیز پیش از این با تأکید بر اینکه آنکارا می‌تواند با ایران تجارت کند، گفت: «ما به عنوان یک کشور دارای حاکمیت خود تصمیم می‌گیریم که با چه کسی روابط تجاری و اقتصادی داشته باشیم یا آن را ایجاد کنیم.»

بهمنی: تحریم‌ها را مدیریت کردیم
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دولت دهم با رد ادعای رضا ضراب مبنی بر دیدار با وی، گفت: زمانی که من رئیس کل بانک مرکزی بودم هفت بار بدترین تحریم‌ها را مدیریت کردم. این کار من بود. حالا اینکه یکی الان به من بگوید که چرا مدیریت کردی حرف بیخودی است این تأکید مقام معظم رهبری بود. در مورد ضراب هم من اصلاً ایشان را ندیدم. وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: ما در آن دوره وظیفه داشتیم که تحریم‌ها را مدیریت کنیم و فکر کنم بهترین مدیریت در طول تاریخ تحریم‌های ایران بوده است. آن هم در شرایطی که گزینه نظامی روی میز بود و ورود پول به کشور ممنوع بود و بانک مرکزی عملاً هیچ فعالیت بین‌المللی‌ای نمی‌توانست داشته باشد. بهمنی درباره بابک زنجانی هم گفت:  آقای زنجانی با ما در بانک مرکزی کاری نداشت. طرف حساب  وزارت نفت بود. نفت ما را کسی نمی‌خرید ایشان برای ما نفت می‌فروخت.

آرمان
ادامه تحریم‌های بانکی علیه ایران
نماینده سابق تهران در مجلس با بیان اینکه تحریم‌ بانک‌های بزرگ علیه ایران ادامه دارد، گفت: تحریم‌ها همچنان برقرار است و غربی‌ها به‌دنبال توسعه سند برجام به حوزه‌های امنیتی و موشکی هستند. علیرضا زاکانی با بیان اینکه برجام پابرجا می‌ماند به‌دلیل اینکه برای طرف‌های غربی سودمند است، اظهار داشت: این توافق از طرف دولت‌های غربی ابطال نمی‌شود و اتفاقات بین آن‌ها بیشتر یک جنگ زرگری است. وی با تأکید بر اینکه یک کار غیرحقوقی در این توافق انجام شد، افزود: آمریکا از گذشته مشخص بود که به این سند یک‌طرفه متعهد نمی‌شود و برجام اشکالات اساسی نیز دارد.

فرودگاه جاسک رسما افتتاح شد
نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس از افتتاح رسمی فرودگاه جاسک خبر داد. سیدمصطفی ذوالقدر گفت: اولین پرواز هما به فرودگاه بندر جاسک دیروز با هدف گسترش شبکه پروازی و توسعه شبکه پروازهای هما به مناطق کم برخوردار و خدمت به مردم عزیز کشور انجام شد. در این مراسم ذوالقدر نماینده تهران، شرفبافی مدیرعامل هما، عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران و امیردریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و هیات همراه حضور داشتند.

روسیه با ایران و ترکیه همکاری می‌کند
رئیس‌جمهور روسیه گفت: مسکو قصد دارد با ایران و ترکیه برای آغاز روند برقراری صلح در سوریه همکاری کند. ولادیمیر پوتین در دیدار با بشار اسد همتای روس خود در دمشق افزد: روسیه آماده است تا با ایران و ترکیه برای آغاز روند برقراری صلح در سوریه همکاری کند. پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد که کار روی گفت‌وگوی ملی در کنگره سوریه آغاز شود و وی در این راستا، در دیدارهای آینده‌اش با روسای جمهور مصر و ترکیه رایزنی خواهد کرد. وی در سفر غیرمنتظره خود به دمشق دستور خروج نیروهای روس از سوریه را نیز صادر کرد.

انتقاد از لغو جلسه
عزت‌ا... ضرغامی با اشاره به لغو جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی در کانال تلگرامی خود نوشت: «بعد از یک ماه، جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به دلیل سفر آقای رئیس‌جمهور بازهم لغو شد! نمی‌دانم چرا آقای روحانی، علیرغم صراحت آئین‌نامه داخلی و رویه‌های گذشته از تشکیل جلسات شورا توسط نائب رئیس جلوگیری می‌کند؟» رئیس‌جمهور سه‌شنبه برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر می‌کند.

زیباکلام:  از پوپولیسم 1400 می‌ترسم
صادق زیباکلام در سخنرانی‌ به مناسبت روز دانشجو گفت: «فکر می‌کنم برای دانشجویان ستاره‌دار و خبرنگاران در حبس و کسانی که در حصر هستند، چه کار کرده‌ام. این‌طور می‌توانم بگویم تا جایی که می‌توانستم هر کاری کردم، اما خود را مخاطب این پرسش می‌دانم که «چه کرده‌ام؟» و چرا امروز وضعیتمان چنین است؟» وی با بیان اینکه هر کاری که می‌توانسته برای رئیس‌جمهورشدن روحانی انجام داده، افزود: «اما امروز هرجا می‌روم ناامیدی می‌بینم و حال باید گفت که آیا باید از روحانی عبور کرد یا در کنار وی ماند؟» وی عملکرد اطرافیان رئیس‌جمهور را قابل نقد دانست و افزود: «به نظرم جهانگیری باید کنار بکشد و خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کند. جهانگیری آمادگی کار اجرائی را دارد. البته ما باید کنار روحانی بمانیم و با او بسوزیم و بسازیم». زیباکلام با انتقاد از وضعیت اقتصادی دولت نیز اظهار داشت: «من از پوپولیسمی می‌ترسم که در سال ۱۴۰۰ ظهور کند و باز هم به مردم بگوید که حق شما را خورده‌اند. حالا یا آقای ضرغامی یا آقای رئیسی جای احمدی‌نژاد را می‌گیرد یا دیگری، اما سخت در اشتباه هستید اگر فکر کنید که لاریجانی جای احمدی‌نژاد را می‌گیرد. من می‌گویم نباید فضا را برای پوپولیسم آماده کرد. پس از روحانی عبور نمی‌کنیم اما به او می‌گوییم تغییر کن و وعده‌هایت را فراموش نکن.»

هنوز به نتیجه انتخابات شورای شهر اعتراض دارم!
مهدی چمران درباره دلیل اعتراض به نتیجه انتخابات گفت: هیچ‌گاه نگفتم و نمی‌گویم که رأی من بیشتر بوده، اما به این شکل که اعلام کردند نیز نبوده و به همین دلیل موضوع را پیگبری کرده و کار به دادگاه نیز کشیده است. وی بیان کرد: ازیک‌طرف افرادی در لیست داوطلبان نهایی شورای شهر تهران وجود داشتند که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده بود، اما مجلس آن‌ها را تأیید کرد و دیگر اینکه اجازه ندادند حتی یک ناظر از طرف من پای صندوق حاضر شود و تخلف رخ داد. چمران اعلام کرد: در 19 صندوق رأی من صفر بود درحالی‌که یکی از آن‌ها محلاتی بود که دوستانم در آنجا حضور داشته و در آنجا ستاد داشتیم و بارها در مسجد آن محل سخنرانی کرده بودم، اما نفر آخر لیست ما 300 رأی در این صندوق آورد و من که سر لیست بودم صفر شدم! چمران با بیان اینکه علاقه به حضور مجدد در شورای شهر تهران را ندارم، تصریح کرد: پیگیری من تنها به دلیل قداست انتخابات و اهمیت رأی مردم بود وگرنه اگر همین ‌الان هم همه‌ چیز مشخص شود، دیگر وارد شورا نمی‌شوم.

ربیعی با امضای ۵۰ نماینده استیضاح می‌شود
نماینده مردم سبزوار در مجلس از تدوین و امضای طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر کار از سوی بیش از ٥٠ نفر از نمایندگان در پارلمان خبر داد. حسین مقصودی با اشاره به این‌که وزیر کار در جلسه رأی اعتماد قول‌ داد تا اوضاع وخیم کارگران در کشور را بهبود دهد، افزود: متاسفانه تاکنون ربیعی وعده‌های خود را عملیاتی نکرده و تمهیداتی هم برای مشکل آن‌ها اندیشیده نشده است. وی تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی هم وضع مناسبی ندارند و بازنشستگان از این موضوع ناراضی هستند. مقصودی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایگاه حساس و رسالت خطیری را برعهده دارد و ادغام چند وزارتخانه و تشکیل وزارتخانه‌ای به نام تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدا هم اشتباه بود. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکید بر این‌که ربیعی نظارت مناسبی بر زیرمجموعه خود ندارد، گفت: شخصی باید سکاندار وزارت کار می‌شد که جوان و فعال‌تر بود و طرح استیضاح وی پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌شان در هفته آینده تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس خواهد شد. وی با بیان این‌که استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی در ٢٦ محور تدوین شده است، افزود: این طرح در روزهای آینده برای اعلام وصول تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس می‌شود.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *