کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازی تازه کوتوله هاشمی با فلسطین

21 آذر 1396 ساعت 7:52

پادشاه اردن با توجه به تضعیف موقعیت مصر و سعودی در جهان عرب و در حالی که هر دو کشور بزرگ عربی مزبور فاقد مشروعیت لازم برای رهبری جهان عرب در بحران اخیر قدس هستند، زیرکانه به دنبال آن است با مطرح کردن خود به عنوان یک رهبر عربی از این نمد برای خود کلاهی ببافد.


گروه بین الملل جهان نیوز: اردن هاشمی که نیمی از جمعیتش را مهاجران فلسطینی تشکیل می‌دهند با وجود روابط نزدیک پادشاهش با مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی در روزهای اخیر صحنه تظاهرات گسترده علیه این سه قطب متجاوز و خائن به قدس بوده است.

همچنین پارلمان و سیاسیون اردن با حمایت از نامه  12 نخست‌وزیر پیشین این کشور کوچک عربی به عبدالله دوم، پادشاه هاشمی که خود را متولی قدس می‌داند، بر سر طرح بازبینی توافقات اردن با رژیم صهیونیستی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن، نمایندگان پارلمان این کشور ظاهرا در اعتراض به تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر فلسطین، روز یکشنبه بر سر پیشنهاد تعیین کمیته قانونی در مجلس جهت بازبینی کلی در توافقات امان با تل‌آویو به توافق رسیدند.

مهم‌ترین این توافقات، پیمان صلح میان اردن هاشمی و رژیم صهیونیستی موسوم به «وادی عربه» است. وادی عربه در سال 1994 در دوران پادشاهی حسین، پدر عبدالله دوم با حمایت و ضمانت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده منعقد شد و علاوه بر حل و فصل موقت اختلافات مرزی 2 طرف، سهم آب از رود اردن و تبادل گازی با اسرائیل، در حقیقت سندی بود که به‌واسطه آن آمریکا و رژیم صهیونیستی تولیت پادشاه وقت هاشمی بر اماکن مقدس قدس را که قبلا توسط استعمار پیر بریتانیا تایید شده بود به رسمیت می‌شناختند.

اما در صورت رسمیت یافتن طرح آمریکایی- اسرائیلی مبنی بر انتقال پایتخت رژیم غاصب از تل‌آویو به قدس، دومین شهر مقدس مسلمانان و اعراب از فلسطینی‌ها گرفته خواهد شد و عبدالله دوم نیز موقعیت ساختگی‌اش را به عنوان حامی حقوق فلسطین از دست خواهد داد.

رائد الخزاعله، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اردن تاکید کرده تصمیم ترامپ توافق‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و امجد مجالی، عضو پارلمان و وزیر سابق اردن در مقاله‌ای نوشته است دولت امان باید سفارت خود را در تل‌آویو موقتا تعطیل کرده و در روند عادی‌سازی روابط و توافقنامه گاز بازنگری کند اما اینها در حقیقت نگران نقش پادشاهی انگلیسی‌تبار اردن در مساله فلسطین هستند و البته می‌دانند موجودیت کشور مصنوعی و استعمارنهادی مثل اردن نیز به دنبال یکسره شدن کار قدس به خطر خواهد افتاد و رژیم صهیونیستی و عربستان قطعا برای بلیعدن آن گام بعدی را برخواهند داشت.

بر پایه گزارش وطن امروز، پس در حقیقت تکاپویی که این روزها در اردن علیه تصمیم ترامپ درباره قدس و همچنین توافقنامه‌های قبلی اردن با اسرائیل شاهد هستیم چیزی جز یک بازی جدید از سوی عبدالله دوم برای تعریف نقش جدیدی برای اردن هاشمی در مکانیزم سرکوب و کنترل فلسطینی‌ها به نفع اسرائیل نیست.

یعنی ادامه همان نقش خائنانه‌ای که پدربزرگ و پدر او طی 7 دهه اخیر در تقدیم تدریجی سرزمین‌های عربی به صهیونیست‌ها برعهده داشتند. در عین حال پادشاه اردن با توجه به تضعیف موقعیت مصر و سعودی در جهان عرب و در حالی که هر دو کشور بزرگ عربی مزبور فاقد مشروعیت لازم برای رهبری جهان عرب در بحران اخیر قدس هستند، زیرکانه به دنبال آن است با مطرح کردن خود به عنوان یک رهبر عربی از این نمد برای خود کلاهی ببافد.

خصوصا که با تصمیم اخیر مشروعیت تشکیلات خودگردان نزد خود فلسطینی‌ها نیز سقوط کرده و  آمریکا و شرکای غربی‌اش به همراه اسرائیل ترجیح می‌دهند رهبری جریان مخالف انحصار قدس به دست صهیونیست‌ها را کوتوله هاشمی و مزدور امتحان پس داده خودشان برعهده بگیرد تا سر بزنگاه امتیازات بزرگ دیگری از اعراب بگیرند.

در همین راستا عبدالله دوم  امروز به ریاض می‌رود تا نه‌تنها سهم دلالی خود را در معامله پشت‌پرده ترامپ و بن‌سلمان برای واگذاری قدس به اسرائیلی‌ها‌ طلب کند، بلکه میزان تزلزل موقعیت ولیعهد همه‌کاره سعودی را پس از افشای خیانتش به فلسطینی‌ها بسنجد تا در بازگشت به امان، وارد مذاکراتی تازه با اسرائیلی‌ها برای عقد قراردادی جدید با آنها شود تا موقعیتش را به عنوان نماینده استعمار غربی در منطقه و قیم آنچه از فلسطین باقی مانده است تحکیم کند.


کد مطلب: 572322

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/572322/بازی-تازه-کوتوله-هاشمی-فلسطین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com