پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲
فلسطيني‌ها تصاویر شاهزادگان سعودی را آتش زدند

سنگ انتفاضه به صورت سعودی هم خورد

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۱
کد مطلب: 571973
آتش خشم انتفاضه فلسطین علاوه بر رژیم صهیونیستی و امریکا، دامن آل‌سعود را نیز گرفت.
سنگ انتفاضه به صورت سعودی هم خورد
به گزارش جهان نيوز؛ آتش خشم انتفاضه فلسطین علاوه بر رژیم صهیونیستی و امریکا، دامن آل‌سعود را نیز گرفت. روز گذشته ساکنین سرزمین‌های اشغالی تصاویر شاهزادگان سعودی را آتش زدند تا بدین طریق به همدستی ریاض با واشنگتن و تل‌آویو در توطئه علیه قدس اعتراض کنند. 
 
در چهارمین روز از تظاهرات گسترده در فلسطین و خارج از فلسطین هزاران نفر به خیابان‌‌‌‌ها آمدند و اعتراض خود را به تصمیم ترامپ ابراز کردند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد دهها تن در درگیری‌های شب جمعه در مناطق مختلف کرانه باختری زخمی شدند. درگیری‌‌‌‌‌ها میان دو طرف در کرانه باختری از جمله قدس و حملات هوایی در غزه، طی سه روز اخیر چهار شهید و حدود هزار و 200 زخمی برجای گذاشت.  جبهه خلق برای آزادی فلسطین از حامیان خود خواست سالروز تأسیس‌‌‌‌ این جبهه که در سال جاری با رفتن به خطوط تماس مصادف شده است، را زنده بدارند. در خارج از فلسطین نیز در بسیاری از کشورهای جهان از جمله اندونزی،‌ لبنان و ترکیه تظاهراتی علیه تصمیم ترامپ برگزار شد.
    
آل سعود در سیبل انتفاضه
ویژگی مهم در تظاهرات روز چهار‌‌‌‌شنبه به آتش کشیده شدن تصاویر پادشاهان سعودی بود. در این تظاهرات پرچم‌های امریکا و رژیم صهیونیستی به علاوه آدمک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا آتش زده شد و عکس‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور پاره شد. شرکت‌کنندگان همچنین پلاکارد‌‌‌‌‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «تسقط آل سعود».  از زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد سفارت امریکا را در سرزمین‌های اشغالی به قدس منتقل خواهد کرد تظاهرات گسترده‌ای هم در فلسطین و هم در خارج فلسطین شکل گرفته است؛ مسئله‌ای که ناظران آن را بین‌المللی شدن انتفاضه مردم فلسطینی می‌نامند. خشم فلسطینی‌‌‌‌‌ها از آل‌سعود پس از آن تشدید شده که منابع خبری گزارش دادند ریاض با واشنگتن برای انتقال سفارت امریکا به قدس تبانی کرده است.گفته می‌شود، چند روز قبل از تصمیم امریکا، جراد کوشنر، داماد ترامپ به عربستان سفر می‌کند و مذاکرات فشرده‌ای با محمد بن سلمان داشته است. شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی از ارسال پیام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور امریکا در حمایت از تصمیم دونالد ترامپ علیه قدس اشغالی خبر داد. رویترز هم با انتشار گزارشی از پرداخت کمک ۱۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد. رویترز مدعی شده است که این کمک مالی برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان از سوی ریاض برای پذیرش تصمیم دونالد ترامپ درخصوص انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس صورت گرفته است، موضوعی که البته محمود عباس آن را رد کرده و گفته است که این امر برای کمک به بودجه فلسطین در راستای رویارویی با تحریم‌های شدید رژیم صهیونیستی بوده است.  طرحی که بر اساس آن فلسطینی‌‌‌‌‌ها حق بازگشت خود را به فلسطین از دست خواهند داد و شهرک‌‌‌‌‌ها در کرانه باختری باقی خواهند ماند. رویترز گزارش داد، عربستان فشار‌‌‌‌هایی را بر تشکیلات خودگردان وارد می‌کند تا آن را به سمت تأیید طرح صلحی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا تهیه کرده،‌ سوق دهد. این خبرگزاری به نقل از فلسطینی‌‌‌‌‌ها افزود: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمود عباس ماه گذشته میلادی در نشستی در ریاض جزئیات طرح موسوم به «‌معامله‌قرن‌» را بررسی کردند. 
    
قطعنامه‌های بی‌اثر اتحادیه عرب 
اتحادیه عرب از امریکا خواست تصمیم مناقشه‌برانگیز خود را درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل پس بگیرد. وزیران خارجه این اتحادیه، تصمیم ترامپ را نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند. در قطعنامه پایانی این نشست آمده است که امریکا بایستی تصمیم خود را پس بگیرد و جامعه جهانی نیز همزمان بایستی شرق قدس را به عنوان پایتخت دولت فلسطینی مستقل به رسمیت بشناسد. به رغم این بیانیه ناظران، عملکرد دولت‌های عربی را کم و بی‌اثر می‌دانند. محمد البرادعی، سیاستمدار سرشناس عربی به سران عرب نوشت:« اگر قدس را بخشی از شرافت عربی می‌دانید میلیارد‌‌‌‌ها دلاربه حساب امریکا واریز نکنید، روابط با آن را کاهش دهید اما اگر فقط اقدام ترامپ را محکوم می‌کنید، سکوت شما برای همه بهتراست.»‌ خشم از عربستان تنها محدود به فلسطینی‌‌‌‌‌ها نمی‌شود. طی چند روز گذشته اعتراضات در اردن علیه ریاض افزایش یافته است در حدی که سفیر عربستان مجبور شد از عملکرد کشورش دفاع کند. خالد بن فیصل از حمله گسترده در اردن از جمله از سوی شماری از نمایندگان مجلس اردن به عربستان انتقاد کرد و افزود: این مسئله تأسف‌آور است. دشنام دادن به شخصیت‌های سعودی اقدامی ناپسند است و به هر کسی که حد و مرز خود را نگه ندارد هشدار می‌دهم که به او پاسخ خواهیم داد. همچنین وزیر خارجه عراق ضمن ابراز مخالفت با تصمیم اخذ شده از سوی اتحادیه عرب، واکنش کشورهای عربی به تصمیم اخیر دولت امریکا را ضعیف خوانده و تأسف خود را از رد پیشنهاد عراق ابراز داشت. ابراهیم الجعفری گفت: «با پیشنهاد عراق که شامل اتخاذ اقداماتی دیپلماتیک و اقتصادی گروهی جهت حفظ حقوق مردم فلسطین و پایتختی قدس شریف بود، مخالفت شد.» ‌طبق این بیانیه جعفری از رد پیشنهاد عراق و ضعف تصمیم کشورهای عربی و نبود آن در سطح مطلوب و در حد مقابله با تهدیدی که متوجه قدس شریف شده،‌ ابراز تأسف کرد و کشورهای عربی را به اتخاذ اقدامات سیاسی و اقتصادی برای حمایت از قدس دعوت کرد. 
  
خیانت آل خلیفه 
در بحبوحه تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و شهر قدس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سفر علنی یک هیئت بحرینی به فلسطین اشغالی خبر دادند و از این اقدام و سیاست بحرین تمجید کردند. این رسانه‌‌‌‌‌ها می‌گویند به‌رغم اینکه «خالد بن احمد آل خلیفه‌» وزیر خارجه بحرین به اقدام رئیس‌جمهور امریکا در مورد قدس واکنش نشان داد و حتی آن را محکوم کرد، اما این امر موجب نشد که او از سفر هیئت بحرینی به فلسطین اشغالی جلوگیری کند. رسانه‌های صهیونیستی در مورد این رویداد نوشتند، این اولین سفر علنی یک هیئت بحرینی به اسرائیل است و نشان‌دهنده پیام تسامح و گفت‌وگویی است که پادشاه بحرین خواستار آن شده بود. «حمد بن عیسی آل خلیفه‌» شاه بحرین اواخر شهریورماه، در سخنانی از علاقه خود به تردد آزاد شهروندان بحرینی به سرزمین‌ اشغالی فلسطین با وجود نبود رابطه دیپلماتیک با اسرائیل و مخالفت اکثریت اعراب منطقه خبر داده بود. در همین حال، بخش اطلاع‌رسانی «الاعلا‌م‌الحربی‌» اعلام کرد نگهبانان مسجدالاقصی جلوی ورود هیئت بحرینی به مسجدالاقصی را گرفتند. 
   
نتانیاهو یک گام به عقب
 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موقتاً رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قانون «‌قدس یکپارچه‌‌» را با توجه به موج خشم جهانی از تصمیم ترامپ درباره قدس به تعویق انداخت.  به گزارش شبکه2 اسرائیل، نتانیاهو تصمیم گرفته که پیش‌نویس این قانون را این هفته به رأی نگذارد. این شبکه عبری زبان به نقل از افراد نزدیک به نتانیاهو اعلام کرد که آنها می‌ترسند که این قانون دولت امریکا را به دردسر بیندازد و قانون مذکور روند مذاکرات آتی با فلسطینی‌‌‌‌‌ها را سخت خواهد کرد. طبق گزارش شبکه 2 رژیم صهیونیستی، پیش‌نویس این قطعنامه حداقل تا پایان سفر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا به اراضی اشغالی به تعویق خواهد افتاد. سایت خبری عبری «‌واللا‌» پیش‌تر گزارش داده بود، پارلمان هفته جاری قانون «قدس یکپارچه» را تصویب می‌کند. به موجب متن این قانون، هرگونه تغییر در وضعیت قدس یا انتقال اراضی آن مستلزم رأی موافق اکثریت ۸۰ عضوی کنست خواهد بود که این هرگونه انجام مذاکره با فلسطینی‌‌‌‌‌ها را درباره آینده شهر برای هر نخست‌وزیر اسرائیلی سخت می‌کند. 
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اسرایئل باید از صفحه روزگار محو شود.بزودی زود ان شاالله
Iran, Islamic Republic of
حالا باید مدعیان دفاع از فلسطین، جوانان فلسطینی را مسلح بکنند و پشت آنها جدا از شعار های دهن پر کن و تظاهرات بی نتیجه میلیونی بایستند و حتی لازم شد برای کمک به آنها نیرو بفرستدن.