جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۹

توجیه‌نامه مدیر آپارات به افتضاح «ترویج همخوابگی»

يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 571907
به تازگی «کاربرمحور» بودن یا «سرویس دهنده میزبانی» به توجیهی برای انتشار محتواهای خلاف اخلاق و عفت عمومی و مغایر با فرهنگ اسلامی-ایرانی شده است.
توجیه‌نامه مدیر آپارات به افتضاح «ترویج همخوابگی»
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، چندی قبل در مطلبی با عنوان "ترویج «همخوابگی یک شبه» در یک سایت ایرانی" نسبت به انتشار برخی محتواهای ناهمخوان با فرهنگ اسلامی-ایرانی در سایت اشتراک ویدئو آپارات، بویژه ویدئوی اخیر آن درباره پدیده موسوم به «وان نایت استند» (همان همخوابگی یک شبه) پرداختیم که از قضا، محتوای مورد نظر گزارش فوق، با بازتاب‌ بسیاری در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

اما مدیر سایت آپارات پس از شدت گرفتن انتقادات به عملکرد این شبکه، متنی را به عنوان جوابیه ارسال و در وبلاگشان نیز منتشر کردند که در ادامه، ابتدا این جوابیه و سپس درباره آن از نظرتان می‌گذرد.

متن کامل جوابیه مدیر آپارات به شرح زیر است:
«آپارات مرزهای بی عفتی را درنوردید !!
دو روزی میشود که از کانالهای مختلف تلگرامی یا سایتهای خبری  مقالاتی با طول تفصیل در خصوص یک محتوی بارگذاری شده با عنوان " One night stand " در بستر آپارات می شنوید.
لازم دیدم چند خطی برای دوستانی که با عناوینی  مانند " آپارات مرزهای بی عفتی را درنوردید " و یا موارد نظیر آن مطلب میزنند بنویسم.

اول آنکه برای صدمین بار باید توضیح دهیم آپارات یک سرویس دهنده میزبانی ویدیوی  و یا در اصطلاحات قانونی جدید،  شبکه اجتماعی پیام رسان محتوی صوتی و تصویری است ، مطابق با نص صریح قانون جرایم رایانه ای ماده ۷۵۱ ارائه دهندگان خدمات میزبانی موظفند به محض دریافت دستور کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق مذکور در مادة فوق یا مقام قضائی رسیدگی کننده به پرونده مبنی بر وجود محتوای مجرمانه در سامانه های رایانه ای خود از ادامة دسترسی به آن ممانعت به عمل آورند  و یا نص صریح ابلاغیه شورای عالی فضای مجازی ، به عنوان عالی ترین مقام این حوزه، مسولیت محتوی مجرمانه بر عهده بارگذاری کننده آن است.

پس اینکه آپارات را به عنوان یک پلتفرم مورد شماتت قرار می دهند و مخاطب مقاله می شویم، یا به دلیل جهل در خصوص قوانین است و یا عدم شناخت سرویس های خدمات‌رسانی مانند آپارات.
دو فرض بالا از نظر شخص بنده مردود است چرا که همه نویسندگان این مقالات متنوع با جزییات این امور آشنا هستند و البته دلیل عمیق تری دارم که در ذیل خواهید خواند.

این ویدیو در کمتر از ۱۰ ساعت پس از انتشار آن بوسیله گزارشاتی که به دست تیم پشتیانی ما رسید از روی سایت حذف گردید ولی در دو روز گذشته دوستان عزیزی با خبرپراکنی های مختلف و البته الصاق ویدیو مذکور، تشییع فاحشه کردند و هر آنکس نمی دانست و نمی دید را به دیدن آن محتوی دعوت نمودند.

مگر می شود روزانه در سرویسی بیش از ۱۲ هزار ویدیو بارگذاری شود و موارد نامناسبی وجود نداشته باشد ؟ این حجم غرض ورزی ، خرسندی و فرح قلبی که شامل این دوستان پس از یافتن این محتوی و انتشار چند ده باره ایشان به همراه ویدیو فاسد و مورد شماتتشان شد سابقه قبلی هم دارد و دلیل موجهی بر رد فرضیه جهل است.
برادران عزیز، شما باید یک بار برای همیشه تکلیفتان را با سرویس های کاربر محور روشن کنید و بدانید با این مقالات و جو سازی ها بجز اشاعه فحشای مورد اشاره تان اندوخته دیگری ندارد و اگر غرض ورزی کمتری داشتید حتما خداوند  فرمایش مولایمان و مولایتان را از ذهنتان پاک نمی کرد که : الباطل یموت به ترک ذکره.
والسلام
محمدجواد شکوری مقدم»

توضیحات مشرق درباره ادعاهای مدیر سایت آپارات:

 اشاره جوابیه فوق به قانون جرایم رایانه ای در واقع فرار به جلو مدیریت سایت برای عدم پاسخگویی درباره محتوای منتشر شده بر روی خروجی آپارات است؛ واضح است که طبق قانون مجازات اسلامی، دستورات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه لازم الاجراست و اجرای آن و حذف محتوای مبتذل مورد اشاره پس ۱۰ ساعت، نه از سر لطف و دلسوزی آپارات و تشخیص ضدفرهنگی بودن ویدئو، بلکه بدلیل ترس از عواقب قانونی آن بوده است.

 به تازگی «کاربرمحور» بودن یا «سرویس دهنده میزبانی» به توجیهی برای انتشار محتواهای خلاف اخلاق و عفت عمومی و مغایر با فرهنگ اسلامی-ایرانی شده است؛ چه اینکه برخی وبسایت های دیگر نیز با همین توجیه، مطالب بسیاری را علیه اسلام، نظام و مقامات کشور منتشر می‌کردند که در گزارش های قبلی به آنها پرداخته شد. نیاز به توضیح ندارد که سرویس های کاربر محور، می بایست متناسب با حجم فعالیت‌های خود، نظارت محتوایی را نیز اعمال کنند.

وقتی از «عدم نظارت بر محتوا در آپارات» حرف می‌زنیم، دقیقا منظور چیست؟
 متاسفانه داستان سایت آپارات غم انگیزتر یک ویدئو یا محتوای مبتذل مورد اشاره در مطلب «همخوابگی یک شبه» است. این سایت اشتراک ویدئو که با استفاده از خلأ ناشی از فیلترینگ یوتیوب و روابط دیگر توانست در این عرصه غیررقابتی، فعالیت خود را گسترش دهد، مدتهاست در قالب میزبانی، محتواهای مغایر با عفت و فرهنگ عمومی جامعه را (در حالت خوش بینانه) بدون نظارت دقیق منتشر می‌کند. نبود نظارت در این سرویس را به دو بخش می توان تقسیم کرد: قسمت اول، نبود نظارت بر بیشتر محتواهای ارسالی است که تا مقامات ذیصلاح قانونی مشاهده و اخطار قانونی ندهند، ناظران سایت نسبت به مواردی از قبیل «همخوابگی یک شبه» اطلاع پیدا نمی کنند.

 ویژه برنامه های گفتگومحور منتشرشده در آپارات دقیقا سبک زندگی جوانان ایرانی را هدف گرفته و الگوهایی را برای نسل جدید این کشور ارائه می‌کند که فراتر از یک سهل انگاری یا عدم نظارت را به ذهن متبادر می‌کند. در واقع آنچه به عنوان سال های متمادی با نام «تهاجم فرهنگی غرب» علیه فرهنگ کشورمان مطرح بود، حالا در تاروپود برخی شبکه‌های داخلی رفته است. آیا با وجود چنین «بسترهای» بدون نظارتی در داخل، باید نگران شبکه های ماهواره‌ای خارجی و تبلیغات بیگانگان بود؟

«بستر» آپارات مروج چنین مدل‌های ولنگار و مبتذلی است که به عنوان یک الگوی موفق! به نوجوان ایرانی معرفی می‌شوند
این ولنگاری و تلاش برای تغییر در سبک زندگی بواسطه «بستر» آپارات را در ابعاد دیگری نیز می‌توان جستجو کرد. با یک سرچ ساده در این وبسایت میتوان دریافت که متاسفانه برای خانواده های ایرانی هم نسخه های جالبی در این «بستر اشتراک ویدئو» تجویز می‌شود. «فرهنگ هولاکویی» را که پیش از این در برخی شبکه های زرد ماهواره ای در حال مشاوره دادن به خانواده ها در زمینه های مختلف (از ازدواج و طلاق تا روابط جنسی داخل و خارج از چارچوب خانواده) بود، اکنون آپارات به مرجع انتشار ویدئوهای این فرد تبدیل شده است که نسخه های عجیب و غریبی را برای خانواده ها و جوانان تجویز می کند. سرچ نام این فرد در آپارات، با هزاران جستجو مواجه خواهد شد. تنها در یک مورد از میان هزاران (با عرض پوزش) هولاکویی «خودارضایی» را برای جوانان تجویز می‌کند!

نکته قابل توجه درباره فرد مورد نظر اینکه وی، بهایی بوده نام وی در لیست اعضای مرکز بهاییان سانتامونیکا نیز ذکر شده است. حال باید از مسوولان آپارات پرسید چگونه نظارتی در این سایت در جریان است که اجازه می‌دهد هزاران ویدئو از یک فرد بهایی در این بستر منتشر شود و به خانواده ها و جوانان ایرانی مشاوره بدهد؟ و در مقابل، منتقدین را به دلیل اندکی نقد و تذکر بابت روندهای قابل تأمل موجود در این سایت، به تشییع فاحشه، غرض ورزی و موارد دیگری متهم کند، از مسوولیت انتشار و وظیفه ذاتی برای کنترل خروجی سایت، شانه خالی می‌کند.

درباره نبود حداقل های نظارتی در آپارات همین بس که چندی قبل نیز ویدئویی در مدح تروریست های سازمان منافقین در این سایت منتشر شد و البته بعد از مدتی (احتمالا با اعلام کمیته فیلترینگ) از خروجی حذف شد. و از این دست سهل انگاری ها در آپارات بسیار بوده و هست که جای تأمل، نقد و جریان شناسی بیشتری دارد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سايت هاي اشتراك محتوا در ايران، هيچ نظارتي بر محتواهاي منتشر شده ندارند.
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که 2 تا مسئول را به خاطر عدم کفایت و خیانت در این کشور اعدام نکنند این ... میتازند
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی
Iran, Islamic Republic of
سلام
یک نظارت مناسبی را خیلی راحت میشه داشت. اگر بلد نیستید بگید براتون پیاده کنم.
با هوش مصنوعی خیلی راحت در میاد. صدا تبدیل به متن میشه. در متن بطور خودکار جستجو میشه. گروه کلمات مشکوک در میاد برای ناظر فرستاده میشه.
متخصصاش الان کلی تو دانشگاهها تحصیل کردن. بیارید براتون انجام بدن.
قرار نیست تک تکشون را یک نفر بشینه بفهمه. کامپیوتر اینجا کمک می تونه بکنه.
موفق باشید.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
به نظرم آپارات یک سوپاپ اطمینان برای فضای مجازی هست. به نظر میرسه مسئولین برای این که یوتیوب(که خیلی وضعش خراب تر و زشت تر هست) بسته بمونه به اپارات تن در دادن و خیلی نظارت کاملی رو برای آن پیاده نمی کنن. آپارات که دیگه از اینستاگرام بدتر نیست. در کل از این سایت توقعی نداشته باشید، آن ها طبعا به دنبال مشترک و ویدیو و سود بیشتر هستن. این دستگاه های نظارتی هستن که باید سخت گیرانه تر عمل کنن
حسین
Iran, Islamic Republic of
نظرت تاحدودی درست
ولی فراموش نکن که مطالب ضد فرهنگی این سایت کم نیست

بچه های فرهنگی بایستی بیان تو این مسیر و یه کانال مثل آپارات و...بزنن
من من
Iran, Islamic Republic of
حب دقیقا با توضیحاتی که مشرق داده معلوم میشه هم جهل داره هم غقصد و نیت بد نسبت به این مجموعه :)
الان شما چیزی که 10 ساعت بعد حذف شده رو برداشتی همه جا پخش کردی که بگی اهای ملت یکی با استفاده اپارات واسه چند ساعت این فیلمو پخش کرده :| ...

بعد ادعا داری که کاربر محور بودن بهونه هست :| مگه فکر کردی مثل تایید نظرات هست که چهار نفرو بزاری و برای هر فیلم اپلودی کلش مررو بشه.. اون دوستیم که پایین ادعا کرده با تبدیل صوت به متن و ماینینگ کلمات میشه فیلتر کرد تو عمرش یک کار اجرایی نرم افزاری انجام نداده... این حجم از ویدیو همه تبدیل بشه بررسی بشه و بعد ماینیگ کلمات بشه... بعد هم دوباره مجددا نیاز به بررسی در صورت درخواست کاربر ...

درمورد فردی که گفتید که دیگه نشون میده کلا مشکل دارید :| اون ادم هرچقدرم چرند بگه تا وقتی که حرفاش توهین یا نقض قوانین کشور نباشه ممنوعیتی برای انتشار نداره... بهایی بودن چه ربطی داره؟
Iran, Islamic Republic of
سايتي كه ميليوني درآمد داره، بايد مدرست خرج زيرساختهاش كنه و هوش مصنوعي را اجرايي كنه.
اين حرفا همش توجيهه.
Iran, Islamic Republic of
بنده زمانی تلویزیون را باز کردم فیلم سینمایی پخش می کرد که در وسط های فیلم بود و بنده تا آخرش را دیدم و بعد آمدم از آپارات دانلودش کردم که بخشی که ندیدم را ببینم. در بخشی از فیلم شخصی که در جنگ اسیر شده بود را لخت کردند تا لباس زندان بپوشانند و با کمال تاسف ... وی را کاملا نشان داد. این آپارات اصلا هیچ کنترل و نظارتی ندارد و مسائل و موضوعات مستهجنی را نشان می دهد که باورکردنی نیست. چطور وی چنین اجازه ای دارد؟
Canada
...
Iran, Islamic Republic of
جناب شکوری مقداری را صحیح عرض کردند و مقداری را هم فرار رو به جلو. جناب آقای شکوری حتما میدانند که تنها راه کنترل دیدن و کنترل تک تک فیلمها نیست. برای مثال کلمات کلیدی راهکار و شروع خوبی است.
ضمن اینکه اگر آپارات از ابتدا به ساکن شروع به خود فیلترینگ محتوای نامناسب میکرد اوضاع به تولید کنندگان محترم (تفهیم) میشد و به کلی دور آپارات را برای ارسال محتویات نامناسب خط میکشیدند.
بعد از 10 ساعت رسیدگی به یک محتوا فاجعه بار است. صدالبته رسیدگی به هزاران محتوا کار بسیار سخت و دقیقی است ولی گاها مثل اینکه بعضی از محتویات بصورت سریالی و هدفمند آپلود میشود .
Iran, Islamic Republic of
شما به مجری همون برنامه که عکسشم زدید نگاه کنید ببینید چطور با عشق داره نگاه میکنه جوابها به سوال فضاحت بارش و بقیه اش و خودتون برید مجری برنامه ای کل از نواب صفوی سوال میکرد در مورد میگن خودت و میگیری رو هم نگاه کنید هر و کرهاش و بقیه اش با خودتون آپارات انگار عمدا دنبال این برنامه هاست حالا جدای از اون تبدیل شده به سایتی برای عقده گشاییهای قومی ببینید بعضی از افرادی که میرن توش فیلم میذارن چه فحاشیهایی میکنن
Iran, Islamic Republic of
توجیه مسخره و مزخرفی بود.
کی به شما اجازه داده هر فیلمی را، بارگذاری کنید؟ شرع، اخلاق، یا بی شرمی شما و مسؤولین؟!
وانگهی، حذف فیلم پخش شده، چه فایده ای به حال کسانیکه فیلم را دیده اند دارد؟
ثالثا، آمدیم و به کمیته فیلترینگ، شکایتی نرسید و ایشان هم، گزارش ندادند؟ تکلیف چیست؟
شما، مروج فساد و مفسد فی الارض هستید. یک کلام.
Iran, Islamic Republic of
آپارات با این کارش مفتضح شد ، الان مدیر آپارات آرزو می کنه دوباره زمان برگرده به عقب و جوابیه نده !
United States
من خودم مخالف انتشار این گونه مطالب هستم. ولی اگه انتظار دارید که مثلا آپارات یک مرجع تقلید و یک کارشناس خبره مسائل امنیتی و اطلاعاتی و ... استخدام کنه که همه فیلهای آپلود شده رو ببینن و بررس کنن.
راستش نمی دونم در مورد شما چی بگم به هر حال خسته نباشید.
Iran, Islamic Republic of
معلمومه شما چيزي از هوش مصنوعي نمي دانيد.
الان يوتيوب فيلترينگ محتوا را با استفاده از آن انجام مي دهد
Iran, Islamic Republic of
خط قرمزهای محتواهای دیجیتال کاملا مشخص است. هر کسی که مقداری سواد دیجیتال و اینترنت داشته باشد میتواند تشخیص دهد محتوا مناسب هست یا نیست. راه کنترل محتوا فقط دیدن تک به تک نیست. روشهای دیگری هم وجود دارد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا این که گفته میشه اکثریت کاربران اینترنت سواد رسانه ندارند، خب راسته!
این دیگه چه جور نظریه؟ :|
Iran, Islamic Republic of
حال شما خوبه؟!
موارد نادرست، در قانون، مشخص شده. مرجع تقلید و کارشناس امنیتی، این موارد رو قبلا گفتند. کافیه این ها اجراش کنند.
در کل، چه نظر بدی دادی.