چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

میلیاردرها مالیات پرداخت نمی‌کنند

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب: 571589
بیش از 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که باید برای ساماندهی آن‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود. باید بتوانیم حرکت کالا را از گمرک تا عرضه نهایی رصد کنیم؛ اتفاقی که چندین دهه پیش در کشورهای پیشرفته افتاده و امروز تبدیل به فرهنگ شده است.
میلیاردرها مالیات پرداخت نمی‌کنند
به گزارش جهان نيوز ، کارت بازرگانی به نام پیرمردی روستایی ثبت شده که همه دارایی‌اش چند راس گوسفند است. با این کارت میلیاردها تومان گردش مالی شده و حالا که وقت حسابرسی است نه دارایی‌هایش قابل مصادره‌اند نه ممنوع‌الخروج شدن‌ صاحب کارت، محلی از اعراب دارد.  

پدیده اجاره دادن کارت بازرگانی، پدیده‌ای است که مدت‌هاست محل منازعه شده. رسانه‌ها از زوایای پنهان این پدیده گزارش می‌دهند و مسئولان و بازرگانان نسبت به خلاهای قانونی آن هشدار می‌دهند اما در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد.

مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. در ایران تنها بازرگانانی می‌توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند. لذا، کارت بازرگانی جهت صادرات و واردات کالا برای تاجر ضروری است اما دریافت این کارت کار دشواری نیست و همه می توانند به نوعی صاحب این کارت باشند.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در این باره به پول نیوز گفت: بارها و بارها در مورد این کارت صحبت شده است. در وهله اول باید توجه داشته باشیم قانون شرایطی را فراهم کرده که بر اساس حقوق اجتماعی شهروندان، هر ایرانی می تواند صاحب یک کارت بازرگانی باشد.

او افزود: شرایط دریافت این کارت، ثبت دفتر بازرگانی، ثبت نام در اداره مالیاتی و گواهی عدم سوپیشینه است. قوانین کشور ما بر این اساس است که از کسی سلب اختیار برای انجام فعالیت اقتصادی نشود. 

لاهوتی تاکید کرد: اینکه برخی فکر می کنند مسئول صدور کارت بازرگانی، اتاق بازرگانی است یک تصور غلط است. اتاق بازرگانی مسئول صادر کردن کارت های بازرگانی نیست و صرفا مدارک متقاضیان را دریافت می کند. 

به گفته او وزارت صنعتف معدن و تجارت است که متولی صدور کارت بازرگانی است و اتاق بازرگانی صرفا می تواند کارت عضویت برای دارندگان کارت بازرگانی صادر کند. 
لاهوتی درباره جزییات کارت بازرگانی افزود: برای کسی که دارنده کارت عضویت اتاق است، الزامی جهت اخذ کارت بازرگانی وجود ندارد اما کسی که می‌خواهد کارت بازرگانی دریافت کند باید در ابتدا عضو اتاق بازرگانی شود.

رییس کنفدرسیون صادرات اتاق ایران گفت: کارت بازرگانی هم مانند هر مدرک دیگر مورد سو استفاده قرار گیرد و نمی‌توان منکر این شد که در ارائه این کارت ضعف‌هایی وجود دارد؛ ما در کشور خود از ظرفیت تشکل‌ها برای اهلیت افراد استفاده نمی‌کنیم.

لاهوتی افزود: کسی که می‌خواهد کارت بازرگانی دریافت کند باید در خصوص فعالیت‌های خود، مدرک ارائه دهدو مشکل اینجاست که ما در رصد کردن فعالان اقتصادی خود ضعیفیم. 

او تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که باید برای ساماندهی آن‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود.  باید بتوانیم حرکت کالا را از گمرک تا عرضه نهایی رصد کنیم؛ اتفاقی که چندین دهه پیش در کشورهای پیشرفته افتاده و امروز تبدیل به فرهنگ شده است. 

لاهوتی در پایان افزود: نه صرفا برای رفع مشکل اجاره دادن کارت‌های بازرگانی بلکه برای بهبود سایر مشکلات این حوزه باید زیرساخت‌های مالیاتی فراهم کنیم. امروز بسیارند افرادی که فعالیت‌های پوششی دارند و درحالی که میلیاردها تومان گردش مالی دارند، ریالی مالیت پرداخت نمی‌کنند. 


منبع : پول نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *