جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دوربرگردان به سمت قدس

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 571319
​در این شرایط تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به نظر می تواند شرایط را دگرگون کند و اجرایی شدن قانونی که نزدیک به 22 سال اجرای آن برای 44 بار توسط سه رئیس جمهور قبلی آمریکا به تعویق افتاده بود، شاید نقطه عطفی برای جهان اسلام باشد.
دوربرگردان به سمت قدس
به گزارش جهان نيوز به نقل از خراسان، پروژه خاورمیانه جدید که با حملات 11 سپتامبر آغاز شد عملا در تلاش بود مسئله فلسطین را از بنیان در جهان اسلام دگرگون کند؛ اما جنگ های 33 روزه لبنان و 22 روزه و هشت روزه غزه عملا معادلات را تغییر داد. به گونه ای که همچنان فلسطین مسئله اول جهان اسلام ماند و مبارزان علیه رژیم صهیونیستی همچون سید حسن نصرا... چهره محبوب جهان اسلام و دنیای عرب بودند. این شرایط با همه فراز و فرودها تا آغاز بهار عربی در سال 2010 ادامه داشت، اما بهار عربی ، بروز جنگ های داخلی و ظهور داعش عملا مسئله فلسطین را نزدیک به هفت سال از ذهن امت اسلام دور کرد و مسئله اصلی جهان اسلام از فلسطین به درگیری های داخلی معطوف شد و عملا اسرائیل به عنوان دشمن نخست در افکار امت اسلامی  کم رنگ شد.

حساسیت ها به گونه ای درباره اسرائیل در افکار عمومی جهان اسلام چنان پایین آمد که این امکان را به حکام کشورهای اسلامی سازشگر همچون عربستان داد که با هزینه کم عملا فرایند عادی سازی روابط شاه با رژیم صهیونیستی را به یک رویه معمول تبدیل کنند.

اگر قبلا ارتباط با اسرائیل یک تابو بود اما جنگ های داخلی و بحران های پس از بهار عربی در سوریه، عراق، لیبی، مصر، بحرین،تونس و تند روی های حاصل از اسلام خشن داعشی چنان ذهن ها و دل های  توده مسلمانان را به خود مشغول کرد که عملا طی هفت سال گذشته مسئله فلسطین از اولویت جهان اسلام و افکار عمومی جهان اسلام خارج شده بود. کاهش ضریب حساسیتی که برنده آن تنها و تنها  رژیم اشغالگر قدس بود و دستاوردهایی برای این رژیم فراهم کرد که سال ها برای تحقق آن زمان نیاز بود؛ از تغییرات در آرمان حماس تا توسعه شهرک سازی ها و...

در این شرایط تصمیم  ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به نظر می تواند شرایط را دگرگون کند و اجرایی شدن قانونی که نزدیک به 22 سال اجرای آن برای 44 بار توسط سه رئیس جمهور قبلی آمریکا به تعویق افتاده بود، شاید نقطه عطفی برای جهان اسلام باشد.

ترامپ نشان داده که رئیس جمهوری تاجر مسلک است و اصولا دیوانه وار به مرگ می گیرد تا مخاطبانش به تب راضی شوند اگر چه او حتما رایزنی ها و بده بستان های منطقه ای اش رابا  همپیمانان منطقه ای اش همچون عربستان و اردن انجام داده است. اما « مکروا  و مکر ا... وا... خیر الماکرین.»

اینک در آستانه سال 2018 میلادی دولت خلافت اسلامی موسوم به داعش دیگر از مرزهای جغرافیایی بی بهره است و عملا خلافت سرزمینی داعش پایان یافته؛ گرچه تبعات هفت سال ظهور این تفکر تکفیری عملا بر روح و جان جهان اسلام باقی است، اما  انتحار  ترامپ این ظرفیت را دارد که در توده جهان اسلام حرکتی نو را آغاز کند. حرکتی بر حول قبله اول مسلمانان. گرچه رسانه های بین المللی احتمالا طی یکی دو هفته آینده به تدریج به کم رنگ کردن و کنترل افکار عمومی جهان اسلام خواهند پرداخت، اما غیرت جهان اسلام به قدس شریف این ظرفیت را دارد که پس از پایان سرزمینی خلافت داعش ، مسئله فلسطین بار دیگر به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شود. در این بین توجه نخبگان و متفکران جهان اسلام بر وحدت امت اسلامی بر حول مسئله فلسطین و دشمن مشترک صهیونیستی و ترمیم آسیب های تفکر تکفیری داعش می تواند در این مسیر بسیار موثر باشد.

آری به ظاهر مسئله فلسطین در بدترین شرایط خود قرار داشت ؛ به گونه ای که اسرائیل بی پرده و علنا ارتباط با عربستان سعودی را اعلان عمومی کرد و جهان اسلام عملا به آن واکنشی نشان نداد و حکام برخی دولت های اسلامی از روابط علنی با اسرائیل دیگر  ترسی ندارند  اما دیروز «روز خشم» بود روزی که مسلمانان جهان باردیگر متوجه قدس شریف شدند. آمریکا و اسرائیل طبعا تمهیدات خود را برای این تصمیم اندیشیده اند، اما آن چه روی زمین محقق می شود بی شک نتیجه مقاومت مردم فلسطین و امت اسلام خواهد بود که «مکروا و مکر ا... وا... خیر الماکرین».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *