پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۰
منطقه مستعد دیپلماسی فعال ماست

بهار دیپلماسی مقاومت و انتظار از وزارت امور خارجه

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۱۷
کد مطلب: 571303
اکنون که جمهوری اسلامی و متحدان آن، یک پیچ تاریخی مهم را با پیروزی پشت سر گذاشته و دست دشمنان اصلی را رو کرده اند، وقت به میدان آمدن دولت و وزارت خارجه برای گسترش این موج متحد اسلامی علیه دشمن مشترک و تعمیق همکاری میان کشورهای اسلامی است. حداقل کاری که می توان کرد، انتشار بیانیه خطاب به سازمان کنفرانس اسلامی و درخواست تشکیل جلسه اضطراری است.
بهار دیپلماسی مقاومت و انتظار از وزارت امور خارجه
گروه سیاسی جهان نيوزف محمد ایمانی: این روز ها به علل مختلف، بهار دیپلماسی برای جمهوری اسلامی است. حاصل جمع فرصت ها و  چالش های موجود می گوید که دولت و وزارت خارجه می توانند و باید، فعال تر و موفق تر از گذشته در عرصه سیاست مستقل خارجی ظاهر شوند.

همین روز ها، تدارک دولت آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، موجی کم سابقه از خشم و انزجار را در منطقه و جهان بر انگیخته است. تا آنجا که کشورهایی مانند انگلیس و آلمان و فرانسه هم ابراز نگرانی کرده اند و دولت سعودی با همه خوش خدمتی هایش، به محکومیت موضع دولت ترامپ پرداخته است.

پس از چند سال به حاشیه افتادگی مسئله فلسطین -به علت برپا شدن فتنه داعش و جنگ سوریه و عراق-  به نظر می رسد موضوع اشغال قبله اول مسلمین، در حال بازگشت به جایگاه اصلی خود است. کارشناسان، احتمال به راه افتادن انتفاضه چهارم را بسیار قوی می دانند. در شرایطی که عربستان با فشار آمریکا برای تجدید روابط با رژیم اشغالگر قدس آماده می شد، اقدام گستاخانه ترامپ، حتی رژیم سعودی را به انفعال و اعلام محکومیت واداشته است.

رژیم نامشروع اسرائیل اکنون مجددا مسئله اول جهان اسلام شده است. این اتفاق بسیار مهمی است که ریشه در پیروزی های محور مقاومت در جبهه عراق و سوریه دارد. جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران، کار کارستانی را در برابر تروریسم سرطانی داعش کرد که دولت های غربی یا سرمایه گذار آن بودند و یا دست کم، ناتوان در برابر آن. به اعتبار همین پیروزی بزرگ است که سرآسیمگی و اضطراب به اردوگاه صهیونیسم مسیحی باز گشته و آنها را چنان تحت فشار گذاشته که بازی بد و خبط اخیر را درباره قدس شریف مرتکب شده اند.

آمریکا و اسرائیل و انگلیس در برابر موج بیداری اسلامی، خواستند فن بدل بزنند. بنابراین سوریه و عراق را با استخدام تروریست های وارداتی از چهار گوشه جهان به کام  جنگ کشاندند. هدف آنها فتنه مذهبی در عراق و سوریه و لبنان با هدف دوشقه کردن ملت های منطقه، تضعیف محور مقاومت و ایجاد حاشیه امنیت برای اسرائیل بود. پیروزی مقاومت بر تروریسم منفور داعش، به خودی خود بر اعتبار مقاومت می افزود، اما دستپاچگی صهیونیسم مسیحی و بازی بد در فلسطین اشغالی، ضرورت مقاومت متحد امت اسلامی در برابر اسرائیل را دوچندان کرد.

اکنون که جمهوری اسلامی و  متحدان آن، یک پیچ تاریخی مهم را با پیروزی پشت سر گذاشته و دست دشمنان اصلی را رو کرده اند، وقت به میدان آمدن دولت و وزارت خارجه برای گسترش این موج متحد اسلامی علیه دشمن مشترک و تعمیق همکاری میان کشورهای اسلامی است. حداقل کاری که می توان کرد، انتشار بیانیه خطاب به سازمان کنفرانس اسلامی و درخواست تشکیل جلسه اضطراری است. همچنین زمان آن است که هیئت هایی از وزارت خارجه به کشورهای منطقه و اسلامی گسیل شوند و نگذارند مسئله اشغال فلسطین و خباثت جدید و مشترک صهیونیسم مسیحی مشمول مرور زمان شود.

از سوی دیگر ضرورت دارد آقای دکتر ظریف و معاون وی کنفرانس مطبوعاتی ترتیب دهند و از موضع دعوت و مطالبه گری با افکار عمومی و دولت ها سخن بگویند. اگر کشورها همراه شوند که فبها المراد اما حتی اگر همه نیز همراه نشوند، نفس این برجسته سازی و فاصله گذاری میان مقاومت ضد صهیونیستی و سازشکاران، نزد ملت های مسلمان ذی قیمت است. باید روشن شود که جنگ شیعه و سنی ، یک دروغ بزرگ و صرفا فتنه ای دشمن ساخته برای فراموشی مسئله اصلی بوده است. جهان اسلام باید آگاه شود که محور مقاومت پای آرمان فلسطین ایستاده و برخی کشور های مرتجع، هر چند نام عرب و سُنی را یدک می کشند، با دشمنان آنها همراهند.

منطقه مستعد دیپلماسی فعال ماست. همین سه شنبه گذشته خبری مهم از چشم رسانه ها دور ماند. نشست شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار بود، 2 روزه باشد، بر اثر شدت اختلافات سیاسی در یک ربع پایان یافت. به گزارش آسوشیتدپرس، شیخ‌صباح‌الاحمد الصباح پس از نشست 15 دقیقه‌ای شورا در پایتخت کویت، در بیانیه ‌ای غیرمنتظره اعلام کرد این نشست به کار خود پایان داده است! شیخ صباح  و شیخ تمیم‌بن حمد آل‌ثانی همتای قطری او، تنها سران کشورهای عضو شورا بودند که در این جلسه حضور داشتند اما سران عربستان و امارات و بحرین شرکت نکردند. حتی شورای همکاری نیز یکدست نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط بی زحمت آقای روحانی و دولتش هیچکاری نکنند !!! به همون کارهای شخصی خود بپردازند که این هم برای منطقه بهتر است و هم اسلام! ما راضی به زحمت دولتو دیپلماسی اش نیستیم!! میگن خواب ....! نعمته
Iran, Islamic Republic of
دستگاه دیگ‌پلوماستی ما
هنوز در شک شکست برجام است
و در حال تنفس مصنوعی آن با ترتیب دادن سفرهای یاس آور و‌ نمایشی امثال وزیرخارجه انگلیس اسراییل ساز است
آنهم در این ایام خروش علیه صهیونیسم
تاسف
Iran, Islamic Republic of
بابا تمام فکر و ذکر ما شده است احمدی نژاد و ترامپ و اورشلیم و سوریه و یمن و بحرین و لطفا کمی هم به فکر اقتصاد کشور باشید اداره مالیات دارد کمر مردم را خورد میکند ربای بانکی نفس مردم را بریده است اجاره ها مرد افکن شده است
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم وزارت امور خارجه ودیپلماتهای ما از کما خارج شوند ودست به یک تحرکی زده و اقدامی در خصوص قدس شریف انجام دهند.
سقا
Iran, Islamic Republic of
یاری اندر کس نمی بینم دوستداران را چه شد......
دیپلمات های ما کار رو با یه لبخند تموم می کنن
نهایتا یه مصاحبه بالکنی می کنن ومحکوم می کنن.....
اقا ته، تهش برجام منطقه ای کلید میخوره .....
حسین
Netherlands
...زمان آن است که هیئت هایی از وزارت خارجه به کشورهای منطقه و اسلامی گسیل شوند و نگذارند مسئله اشغال فلسطین و خباثت جدید و مشترک صهیونیسم مسیحی مشمول مرور زمان شود.
فرمودید "" مسیحی"" ! پیروان حصرت عیسی(س) بسیار پراکنده هستند. پاپ بالاترین مقام کلیسای کاتولیک بلافاصله در مخالفت با این تصمیم ابراز نگرانی شدید کرد. در ینگه دنیا هم طرفداران کلیسای کوچکی هست که صهیون را یهود و پایه کلیسای خود می دانند. در سرزمینهای اشغالی هم بسیار از مقامات کلیسا های مختلف در تضاد با صهیون ها هستند و صحبتهایشان را در این رابطه ، در صورت علاقه ، می توان پیگیری کرد.
لذا مسیحیان را در یک سبد و موافق صهیون قرار دادن اشتباه کاربردی است و بازتاب منفی هم دارد.
Iran, Islamic Republic of
یکبار شده اعلام کنید که ملت ایران علاوه بر مقاومت یه زندگی راحت وامید به اینده هم میخواهند
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش انچه که در مورد خیلی از کشور های اروپایی شنیدی و یا دیدی ماحصل القا دروغین است دوست عزیز .خود مراکز امار گیری اروپا نشان از کم شدن کیفیت زندگی و امید به اینده را میدهند .البته نبود امید در شما مدیران فاسد و توخالی هستند که در مورد هر ضعفی از خود به شما ادرس غلط میدهند .ایران اگر دورش دیوار بکشند و رابطه را با بقیه قطع کنند بازهم این گونه که میبینید نباید مردم زندگی کنند و این موضوع به خاطر این است که مردم خودشون مقصرند که با شعار زدگی جماعتی که فساد از سر و کولشان و نزدیکانشان بالا میرود باز رای میدهند به همین مفسدان
Iran, Islamic Republic of
مقاومت برای تحقق همین آرمان شما هم هست هر چند تامین این خواسته ی به حق ما مردم به عهده ی دولت هاست .دولت منتخب مردم هم فعلا دولت تدبیر وامیدهست که متاسفانه کارنامه ی ضعیفی تو خدمت رسانی به مردم داره با این کارنامه ی خالی اما جواب این سوا ل همچنان برای من نوعی روشن نشده چرا۲۳میلیون نفر دوباره بهش رای اعتماد دادن ؟؟؟؟؟
حالا هم چون دولت امور مملکت رو به درستی اداره نمی کنه وفشار هر روز روی مردم بیشتر میشه عده ای فکر می کنن به دلیل هزینه کردن برای مقاومت هست که ما مشکل داریم!!!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
مشکل این است که ساعت اینها شش ماه عقب است.