پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شکست سعودی‌ها در کودتای نافرجام عبدالله صالح

محمدصادق کوشکی
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب: 571205
وسوسه گری سعودی‌ها و اماراتی‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه در طول چند روز گذشته شاهد بودیم که اماراتی‌ها و سعودی‌ها با علم کردن عبدالله صالح که طرح همکاری مجدد با سعودی‌ها را مطرح می‌کرد و به دنبال حذف کامل انصارالله از صحنه سیاسی یمن بود موجب شد که آخرین تیر ترکش آن‌ها برای به دست آوردن صنعا و شکست دادن انقلابیون که از طریق خیانت عبدالله صالح به ائتلاف انتخاب کرده بودند به سمت خودشان بازگردد.
جهان نيوز - محمد صادق کوشکی: آنچه در چند روزگذشته در یمن اتفاق افتاد انعکاس تحولات این کشور در سال‌های ۲۰۱۲ تاکنون می‌باشد. اگرچه در موج بیداری در کشورهای عربی، مردم یمن نیز به خیزش و خروش آمدند، اما سعودی‌ها با دخالت در امور این کشور با عنوان شورای همکاری خلیج فارس سعی کردند انقلاب مردم یمن را مدیریت و متوقف نمایند و به نوعی با کنار گذاشتن عبدالله صالح و روی کار آوردن منصور هادی درصدد بودند حرکت انقلابی و مردمی یمن را که در واقع به دنبال تغییر ساختارهای فاسد سیاسی این کشور بود، نیمه کاره و ناقص کنند.
به عبارتی، انقلاب مردمی صرفاً با کنار رفتن عبدالله صالح و آمدن منصورهادی پایان پذیرفت و ساختار فاسد سیاسی در این کشور همچنان پابرجا ماند. همین باقی بودن ساختار فاسد موجب شد که منصور هادی در ریاست جمهوری ناکارآمد باشد و با لبریز شدن صبر مردم یمن مجبور شود که استعفا دهد و با فرار از یمن به عربستان پناه ببرد.
از این رو، خلأ قدرت سبب شد که برخی نیروها از جمله جنبش انصارالله تلاش کنند که برای حفظ استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب بناچار وارد صحنه سیاسی شوند و از آنجا که این جنبش نمی‌خواست به صورت یک گروه انحصارطلب مطرح شود در این مسیر حاضر شد با دشمن سابق انقلاب یمن و حزب عبداالله صالح که نفوذ جدی در برخی ساختارهای این کشور داشتند تفاهم کند و در مقابل عبدالله صالح برخی از شرایط جدید را بپذیرد.
اما از تابستان امسال تحرکات سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای جدا کردن عبدالله صالح از ائتلاف با انصارالله شروع شد و با فتنه گری آن‌ها از طریق رسانه‌ها و ارسال واسطه‌ها و نفوذ در پیرامون عبدالله صالح، موجب شدند که عبدالله صالح اقداماتی را برای خیانت به ائتلاف با انصارالله آغاز کند.
اگرچه هوشیاری نیروهای انصارالله موجب شد این حرکت‌ها ناکام بماند و با وجود اینکه عبدالله سعی داشت با استفاده از فضای قبیله‌ای موجود در یمن قبایل حامی خودش را در تقابل با انصارالله بسیج کند و به نوعی قدرت را درست بگیرد و انقلاب مردم یمن را با یک کودتا خاتمه دهد، اما موفق نشد.
از طرفی، وسوسه گری سعودی‌ها و اماراتی‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه در طول چند روز گذشته شاهد بودیم که اماراتی‌ها و سعودی‌ها با علم کردن عبدالله صالح که طرح همکاری مجدد با سعودی‌ها را مطرح می‌کرد و به دنبال حذف کامل انصارالله از صحنه سیاسی یمن بود موجب شد که آخرین تیر ترکش آن‌ها برای به دست آوردن صنعا و شکست دادن انقلابیون که از طریق خیانت عبدالله صالح به ائتلاف انتخاب کرده بودند به سمت خودشان بازگردد.
انصارالله برای اینکه در این فضا پاسخ قاطعی به دخالت امارات در سه سال گذشته و شراکت آن‌ها در جنگ خونینی که سعودی‌ها علیه مردم یمن آغاز کردند، بدهد حمله موشکی جدی به ابوظبی داشتند و نیروگاه هسته‌ای در حال ساخت ابوظبی را هدف قرار دادند.
از طرفی، انصارالله با همکاری کمیته‌های مردمی و بخشی از ارتش یمن موفق شدند خیانت و کودتای درونی عبدالله صالح را ناکام بگذارند. با انجام این فعالیت‌ها در عمل انقلاب یمن یک گام به سوی خالص شدن پیش رفت و سعودی‌ها و اماراتی‌ها یک گام دیگر به سمت شکست قطعی در بحران یمن حرکت کردند و همان طور که حرکت نفوذی آن‌ها در مسئله لبنان و سعد حریری بشدت به زیان خودشان تمام شد تلاش آن‌ها برای تبدیل عبدالله صالح به یک کودتاچی و شکست دادن انصارالله دقیقاً به زیان خودشان شد و با حذف عبدالله صالح در عمل انصارالله به یک قدرت یکه تاز در صحنه سیاسی یمن تبدیل شد.
منبع:قدس

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *