چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
۲۳

چرا روس‌ها به اسلام شیعی روی آوردند؟ +عکس

پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب: 571199
روسیه می داند تعامل با انقلاب اسلامی ایران و فهمی که از جانب انقلاب اسلامی صادر می شود، برای فدراسیون روسیه به عنوان کشوری که تعداد جمعیت مسلمان آن بسیار قابل توجه است و اسلام دومین دین رسمی در این کشور است بسیار حائز اهمیت است.
چرا روس‌ها به اسلام شیعی روی آوردند؟ +عکس
به گزارش جهان نيوز؛ فرهاد کلینی کارشناس مسائل استراتژیک به موضوع نحوه تعامل غرب خصوصا اروپا با ایران اشاره کرد و گفت: پیرامون چگونگی نحوه تعامل با ایران شاهد این هستیم که رقابت ها فشرده تر شده است، حتی اروپا سعی می کند فاصله خود و همکاری جدیدش را با محور ایران و روسیه دست کم در ادبیات رسمی خود مورد آزمایش قرار هد و اینکه همزمان با موضوع نحوه جدید تعامل ایران با روسیه و همزمان با شدت گرفتن دیالوگ های منطقه ای ایران و اروپا شاهد نامه دوم رهبری به جوانان اروپایی هستیم این ادرس بسیار قابل توجهی است.

کلینی افزود: اهمیت موضوع از این منظر است که روسیه می داند تعامل با انقلاب اسلامی ایران و فهمی که از جانب انقلاب اسلامی صادر می شود، برای فدراسیون روسیه به عنوان کشوری که تعداد جمعیت مسلمان آن بسیار قابل توجه است و اسلام دومین دین رسمی در این کشور است بسیار حائز اهمیت است.

به گفته فرهاد کلینی روسیه به هیچ عنوان علاقمند نیست این جمعیت مسلمان به سمت آموزه های وهابی و مدل اسلامی که از سوی عربستان سعودی ارائه می شود سوق پیدا کند چه اینکه اگر این آموزه های وهابی بسط پیدا کند طبیعتا استاتوس و حاکمیت روسیه را زیر سوال می برد.
 
از طرف دیگر اروپا نیز درست با شرایط روسیه دست به گریبان است و برای آنها نیز این نگرانی مصداق دارد یعنی از یک سو هم اینک اسلام دومین مذهب این قاره محسوب می شود و از سوی دیگر موج جدیدی از مهاجرات مسلمانان خاورمیانه و شمال افریقا به حوزه اروپا نیز در حال وقوع است. به همین دلیل برای اروپا چگونگی الگوی سبک زندگی این مسلمانان و ذهنیتی که با خود در درون اتحادیه و در پیرامون شهروندان جدید و حتی نسل جدید مسلمانان در اتحادیه اروپا شکل می گیرد اهمیت زیادی دارد.

بر پایه گزارش جام نیوز، کلینی با ارجاع به نامه مقام معظم رهبری گفت: در اینجا است که ارزش این نامه و زمان بندی دقیق آن رخ می نماید و نشان می دهد که مقام معظم رهبری این نگرانی و خلاء پیش آمده برای روسیه و اتحادیه اروپا را به درستی تشخیص داده است.

به گفته کلینی نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی نشان دهنده این است که اولا جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظریه در این فقره و ثانیا بعنوان یک مدل بسیار مناسب سبک زندگی می تواند در نظر گرفته شود و ثبات و امنیت اجتماعی در اروپا را تقویت کند. لذا از این منظر ارسال نامه دوم رهبری به جوانان غرب و خصوصا اروپایی یک ادرس بسیار راهبردی است.
 
 
* اسلام؛ دومین دین محبوب در روسیه
بر اساس آخرین نظرسنجی ها، دین اسلام پس از مسیحیت ارتدوکس، بیشترین پیروان را در روسیه دارد.
 
در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در روسیه، ۴۲ درصد از پرسش شوندگان خود را پیرو دین مسیحیت پرواسلاو( شاخه ای از ارتودکس) معرفی کرده‌اند و بیش از ۳۰ درصد سوال شوندگان اعلام کردند که مسلمان هستند.
 
همچنین ۱۸ درصد از شهروندان روسیه اعلام کردند که به هیچ دین و مذهبی تعلق ندارند، سه درصد خود را مسیحی کاتالویک و یک درصد نیز بودایی می‌دانند.
 
براین اساس، اکثریت جمعیت مسلمان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می‌کنند اما سایر مسلمانان در سراسر روسیه پراکنده هستند.
 
اسلام در روسیه دومین دین محبوب به شمار می‌رود که بیشترین تعداد مسلمانان به ترتیب در شهرهای کازان(۷۲%)، کراسنادار(۴۳%)، وارونیژ(۳۱%)، یکاترینبورگ(۲۹%)، کراسنایارسک(۲۸%) و مسکو (۲۶%) سکونت دارند.
 
بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری روسیه مسلمان هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی. امیدوارم شیعیان پیروی امام خامنه ای، برای تبلیغ در این کشور پهناور، قوی، و پر امکانات، آماده کنند، برنامه داشته باشند، و دستگاه و نهادهای مرتبط نیز، طرحی برای مراوده با دولت روسیه و تبلیغ دین برحق اسلام، تهیه و ارایه کنند.
Iran, Islamic Republic of
حالا به فرض که چنین هم بشود و دین برحق اسلام را در روسیه تبلیغ کنید و همه روسها از جمله جناب پوتین هم مسلمان بشوند آخرش روسیه هم میشه یک چیزی مثل ایران آیا غیر از این خواهد بود؟ ایرانی که بی عدالتی و تبعیض در آن بیداد می کند.
شما اول اسلام را درست بفهمید و بعد مملکت خودتان را درست کنید این بالاترین تبلیغ برای دین و اسلام است.
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
از کدخدا جونتون تبعیت کنیم چطوره؟ خوبه؟
شما ها اگه تو کامنتاتون از آیه های قرآن هم مثل اسلافتون استفاده کنید باز هم دم خروستون بیرون میزنه چون الان دیگه زمان معاویه نیست که با نماد قرآن به جنگ با اصل قرآن بروید!
امروز کسی که نتواند حقانیت کلیت نظام انقلاب اسلامی را با وجود تمام خیانتها، مشکلات و مسائل داخلیش تشخیص دهد و باطل بودن تیم خونریز کدخدا و اتحاد غربی، عربی و عبری اش را تشخیص دهد یا احمق است یا خائن...
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب یعنی همین
Iran, Islamic Republic of
نظردهنده 8:55؛
همین که دین بر حق اسلام و مذهب بر حق تشیع، شناخته و پیاده شود و مردم بفهمند اصل، خدا است، نه اون اوضاعی که شما تشریح کردی، کافیه. اصلا هدف از آفرینش، فهم مردم است. همینکه شما نفهمیدی.
اداره جامعه، موضوع بعدی است که ان شاء الله، آن هم درست میشود. اما از اصل فهم حقیقت، بالاتر نیست.
1400 سال است که اسلام برای شما آمده، اما هنوز هم نفهمیده اید و فکر میکنید نفهمی هنر است.
Iran, Islamic Republic of
روسيه فقط 6.6 درصد مسلمان دارد. اين هم لينكش:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia Religion
همين درصد كم هم يكي از بزرگترين پشتيبانهاي داعش در سوريه است. بنا به قول مشهور، بيرحم ترين داعشي ها چچني هستن. اين نويسنده هم ظاهراً آرزوهاي خودشو بجاي واقعيت بهمون قالب كرده.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برعکس، روسیه، ضد داعش است و چچن، ربطی به دولت روسیه ندارد که خودتم میدونی، ولی جیره خوار صهیونیسمی. عنصر اینترنتی.
Iran, Islamic Republic of
بله، حق با شما است. معلوم نيس نويسنده محترم مقاله، بيش از 30 درصد مسلمان رو از كجا آورده!
United States
روسیه تو کدوم کشور خوشبختی اورده ؟ مرگ بر غرب درود بر شرق !!! ولی من تا یادم هست شعار انقلاب ما نه شرقی نه غربی بوده !،،،،
Iran, Islamic Republic of
ماهیت مهم است. امروز روسیه شوروی سابق و حتی روسیه سابق نیست. پوتین مسائل را خوب فهمیده و به سمت ایران روی آورده است.
Iran, Islamic Republic of
منظور از نه شرقی و نه غربی از حیث نه ایدئولوژیک کمونیسم و سوسیالیسم و نه لبرالیسم و کپیتالیسم است دوست عزیز.البته متاسفانه کشور ما بشدت در حال حاضر لیبرالی و سرمایه محور اداره میشه و این خود تناقض داره با اصل و اساس قانون اساسی ایران
Iran, Islamic Republic of
عمو جان شوروی کومونیست با روسیه مسیحی ارتودوکس یه خورده فرق میکنه

امان از بی سوادی و تحجر
Iran, Islamic Republic of
وای به حال ملتی که چشم امیدش به بیگانه باشه، شرقی و غربی‌ش هم فرقی نداره. اینجا صحبت از درک جدید قدرت‌های جهانی نسبت به تعامل با ترجمه‌های مختلف اسلام هست.
از اینکه بگذریم همه میدونیم نه پوتین و نه دولتمردان هیچ کشور غیر اسلامی ذره‌ای علاقه به گسترش اسلام در بین ملت‌هاشون دارن
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
کسی چشم امید نداره مغلطه نکنید اما به کسی که تو این مدت حمایت کرده لگد پرانی صحیح نیست
اگه غرب یا اروپا ده درصد اینو حمایت داشتن برخی خودشونو جر جر میدادن از نوکری
Iran, Islamic Republic of
جناب نظردهنده 10:37؛
ما دیدیم معمولا کسانیکه از روسیه گلایه میکنند و شعار نه شرقی نه غربی را، مطرح میکنند، خودشان در بغل آمریکا تشریف دارند، منتهی برای کوبیدن رابطه درست با روسیه، یاد شعار انقلاب می افتند! امیدوارم شما از آن گروه، نباشید.
اما پاسخ شما. شما اول معنای نه شرقی نه غربی را بفهم، بعد ایراد سخن کن. معنای این جمله، نه شرقی نه غربی در ارتباطات نبوده و نیست. در زمان شاه خبیث ملعون، بعضی ها، طرفدار لیبرال دموکراسی غربی بودند و نظریات مثلا مردم سالارانه غرب. بعضیا هم، طرفدار نظام های کمونیستی شرق. بعد این دو گروه اقلیت، به توده های مردم میگفتند شما که اعتراض دارید، طرفدار کدامیک از این دو گروهید؟! گویی برایشان جا نیفتاده بود که لازم نیست مقلد محض باشی! لذا شعار نه شرقی نه غربی، اشاره به سبک زندگی و حکومت داری مورد نظر اسلام و مسلمین است که نه شرقی(کمونیستی) است، نه غربی(لیبرال).
در نگاه دیگر، برای حرکت رو به جلو، در گذشته، یا باید نوکر غرب از جمله آمریکا یا انگلیس میشدند، یا نوکر شوروی و شرق.
باز هم توده های انقلابی مردم، بیان میکردند که قرار نیست ما نوکر یک طرف باشیم! اینقدر فرهنگ وابستگی، جا افتاده بود که باور استقلال فکری و عملی، سخت بود و این شعار، معنایش همان استقلال است. خیلی ساده.
حالا هر کدام از احتمالات بالا درست باشد یا هردویشان، این شعار، معنایش دشمنی با کسانیکه هدف و اصول مشترکی داریم اما در برخی موارد، اختلاف هم داریم نیست.
مسلمان، برای پیشبرد دین و در چارچوب دین، با دیگران همکاری میکند. به شرط اینکه باعث تسلط کفار نشود. مثل روابط ایران با سوریه، روسیه، عراق، کره شمالی، آمریکای جنوبی، و شرق اروپا. این بد است یا خوب؟
وانگهی، سخن این بود که این درصدهای بالای جمعیت مسلمان در روسیه، فرصت بسیار خوبیست.
فرصت برای تبلیغ شیعه
فرصت برای وحدت مسلمین
فرصت برای همکاری راهبردی با روسیه
فرصت برای خرد کردن دهان آمریکا و سگ هارش رژیم صهیونیستی
فرصت برای تحریم اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی توسط جمعیت مسلمان
فرصت برای تولید و فروش محصولات حلال در روسیه
فرصت برای تبادل فرهنگی
و...
این همه فرصت برای کار. آیا باید با یک شعار بدون تحلیل، زد زیر کاسه و کوزه؟ یا بشینیم و اجازه دهیم وهابی ها و سلفی های آل سعود و چچن، با تبلیغات فریبننده، روسیه را نیز، از آن خود کنند و این فرصت را به تهدید تبدیل کنند؟!
امیدوارم، مسؤولین، مثل شما فکر نکنند و از فرصت ها، به نیکی و با تدبیر و عطوفت، استفاده کنند، نه اینکه فرصت ها را دودستی، تقدیم آل سعود و ترکیه کنند.
Iran, Islamic Republic of
فردا اسمش میشه شعیه انگلیسی یا میگن اسلام امریکایی
Iran, Islamic Republic of
نه غربی نه شرقی مال زمان شوروی بود الان روسیه تا حالا نشون داده حمایتدخوبی از ایران داره چه اگر روسیه نبود تا حالا قطعا یا با مریکا درگیر بودیم در حد جنگ و یا تسلیم
Iran, Islamic Republic of
بله اولین رییس‌جمهور ی که با پایتخت شدن اورشلیم موافقت کرد جناب پوتین بود حتی زودتر از ترامپ
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکش، استاتوس یعنی چه؟ یعنی کشور با سابقه 7000 سال حکومت واژه ایی با مفهوم استاتوس در قاموس حکومتی خود نداشته؟ و لنگ این واژه غریبه بوده؟ یا اینکه از سنخ روشنفکرهایی هستی که با زور کلمات خارجی سعی دارد بی سوادی اش را پنهان کند. واقعا که قباحت دارد. چقدر اوضاع ما خراب است که کسی مثل شما باید حلاج مسائل سیاسی شود.
سخن کز سوز دل ابی ندارد چکد گر اب از او ابی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
کم چرند بگید بابا ! روسیه شیعه اش کجا بوده آخه ؟!
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسه بعضی از دوستان در تحلیل مسائل عمیق نیستن چه اونایی که مخالف ارتباط بیشتر با روسیه هستن و چه اونایی که موافقن، جمهوری اسلامی سیاست خارجی اش براساس احترام متقابل و تآمین منافع دنیای اسلام تاحد امکان است، روسیه تا زمانی که مواضعش در راستای منافع جمهوری اسلامی باشه کشورمون باهاش همراهه، خلاصه اینکه قرار نیست همه چیز سفید سفید یا سیاه سیاه باشد
HAMO🇮🇷
Iran, Islamic Republic of
بنظر من اگه اونجا هم اسلام رواج پیدا کنه عالی میشه اونوقت میشه گفت که یک کشور عالیه.