کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهان یک صدا اقدام یک‌ جانبه ترامپ را محکوم کرد

16 آذر 1396 ساعت 10:53

اقدام یک جانبه و خودسرانه دونالد ترامپ، در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقال پایتخت آمریکا به این شهر موجی از محکومیت‌ها و اعتراضات در جهان عرب و اروپا را به دنبال داشت .


به گزارش جهان نیوز به نقل ازایسنا ، عربستان سعودی امروز (پنج‌شنبه) تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و این اقدام را غیرقابل توجیه و غیرمسئولانه خواند.
 عربستان همچنین  از دولت آمریکا خواسته است که در موضع خود درباره قدس و انتقال سفارتش به این شهر تجدید نظر کند.

ریاض همچنین اعلام کرد این اقدام آمریکا بر پیچیدگی‌های موجود در خصوص فرایند صلح خواهد افزود.
دفتر پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت: پادشاهی عربستان تاسف خود را نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز می‌کند. این تصمیم برخلاف حقوق تاریخی مردم فلسطین است.

پادشاهی عربستان در حال حاضر هشدار داده که چنین اقدام غیرقابل توجیه و غیرمسئولانه‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت. این اقدام آمریکا بیانگر کاهش چشمگیر تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح است و نقض موضع بی‌طرفانه تاریخی آمریکا نسبت به قدس محسوب می‌شود.
اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد.
اتحادیه اروپا از اقدام ترامپ درباره قدس شدیدا ابراز نگرانی و آن را رد کرد. اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد مواضع این اتحادیه در قبال قدس تغییر نخواهد کرد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نگرانی جدی خود را درباره تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس اعلام کرد.

فرانسه ضمن رد این اقدام یکجانبه خواستار آرامش در این منطقه شد.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تصمیم همتای آمریکایی خود پیرامون به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تأسف‌بار خواند.
رئیس‌جمهوری فرانسه افزود، وضعیت قدس را اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق مذاکرات مشخص می‌کنند.

انگلیس نیز گفت: این اقدام هیچ کمکی به تلاش‌های صلح‌آمیز نمی‌کند و قدس باید توسط اسرائیلی‌ها و مردم فلسطین به اشتراک گذاشته شود.
ترزا می، نخست وزیر انگلیس گفت که کشورش با تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس موافق نیست.وی تاکید کرد: بعید است که این تصمیم به برقراری صلح در منطقه کمکی کند.

آلمان نیز گفت: وضعیت قدس تنها بر مبنای یک راه‌حل دو کشوری قابل حل است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز مخالفت خود را با این تصمیم ترامپ اعلام کرده است.
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان از اینکه تصمیم دونالد ترامپ به  تشدید مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان منجر شود، ابراز نگرانی کرد.
گابریل گفت: این تصمیم احتمالا ریختن نفت بر آتش خواهد بود. ما امیدواریم نگرانی‌هایمان فروکش کند. اما این تصمیم یک مشکل بزرگ است.

کانادا اعلام کرد اوضاع شهر قدس را نمی‌توان جز در چارچوب یک راه حل فراگیر برای درگیری‌های فلسطینی- اسرائیلی سامان داد.وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد وضعیت شهر قدس فقط باید در چارچوب راه حل و توافق کلی برای پایان مناقشه فلسطین و اسرائیل حل شود .

دبیرکل سازمان ملل متحد در پی اقدام یک‌جانبه رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که راهکار تشکیل دو کشور برای حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین هیچ جایگزینی ندارد.

عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و اعلام جابجایی سفارت آمریکا باردیگر بی توجهی فاحش خود به نظم بین‌المللی را نشان داد.
سازمان عفو بین‌المللی تصمیم رئیس جمهور آمریکا را درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شتاب‌زده خواند و آن را بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی دانست.این سازمان در توییتر خود نوشت: به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تصمیمی عجولانه است که بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی و حقوق ملت فلسطین محسوب می‌شود.

مصر نیز ضمن ابراز عصبانیت خود از این تصمیم ترامپ، گفت: این تصمیم وضعیت قانونی قدس را تغییر نخواهد داد.
دولت مصر با اعلام مخالفت باتصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، نسبت به پیامدهای حاصل از آن هشدار داد.

وزارت امور خارجه مصر  در بیانیه‌ای اعلام کرد: قاهره تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می‌کند و هر گونه پیامدهای احتمالی این تصمیم را مردود می‌داند.وزارت خارجه مصر همچنین اعلام کرد: با تصمیم ترامپ مخالف هستیم و هیچ گونه ارزشی برای این اقدام قائل نیستیم.عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر همچنین در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیامدهای تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره شهر قدس و مغایرت آن با قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با وضعیت حقوقی و قانونی این شهر را به رایزنی گذاشت.

شیخ الازهر در مورد پیامدهای خطرناک اقدام ترامپ هشدار داد و گفت: دونالد ترامپ با این اقدام احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان را نادیده گرفت.

اردن نیز گفت: این اقدام ترامپ از نظر قانونی تهی و پوچ است چرا که این اقدام اشغال اسرائیل بر قدس شرقی را تحکیم می‌بخشد.اردنی‌ها در اعتراض به تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در خیابان های امان راهپیمایی کردند.در کمپ آوارگان البقعة در حومه امان صدها تن از معترضان به خیابان‌ها آمده و ضمن محکوم کردن ترامپ از اردن خواستند تا معاهده صلح‌اش مربوط به تاریخ ۱۹۹۴ با اسرائیل را لغو کند. آنها شعار مرگ بر آمریکا و آمریکا مادر ترور است سر دادند.

رییس‌جمهور لبنان نیز گفت: تصمیم ترامپ در رابطه با قدس بسیار خطرناک است و اعتبار آمریکا به عنوان یکی از میانجیگران صلح خاورمیانه را تهدید می‌کند. کشورهای عربی باید یک موضع واحد برای بازگرداندن هویت عربی به قدس و منع تغییر اوضاع آن اتخاذ کنند.
وی افزود: این اقدام روند صلح چندین ساله را تضعیف می‌کند و ثبات منطقه‌ای و شاید ثبات جهانی را نیز تهدید کند.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان ، ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین ، تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کرد.
وزرات خارجه لبنان نیز تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد.

سوریه تاکید کرد که شهر قدس پایتخت کشور فلسطین باقی خواهد ماند .
دربیانیه  دفتر بشار اسد، روئیس‌جمهور سوریه آمده است: مسئله فلسطین در وجدان ملت‌های عرب زنده و جاودان باقی خواهد ماند تا کشور مستقل فلسطین با مرکزیت شهر قدس تشکیل شود . هیچ کشور و یا رئیس جمهوری نمی‌تواند سرنوشت و آینده شهر قدس را رقم بزند بلکه تاریخ و عزم و اراده وفاداران به آرمان فلسطین سرنوشت این شهر را تعیین خواهند کرد . آرمان فلسطین همچنان در وجدان ملت‌های عرب و ملت‌های منطقه زنده است تا اینکه کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف برپا شود.
عراق بر مواضع خود در حمایت از آرمان فلسطین و حق مردم فلسطین در برپایی یک کشور مستقل به پایتختی قدس تأکید کرد.
وزارت خارجه عراق اعلام کرد: اقدام ترامپ را که منطقه و جهان را در لبه پرتگاهی نامشخص قرار داده، محکوم می‌کنیم.

قطر نیز تصمیم ترامپ را یک تنش خطرناک برای منطقه دانست،شیخ محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر گفت: این اقدام ترامپ حکم اعدام برای تمامی افرادی است که به دنبال صلح هستند و این تصمیم تنها باعث تشدید خطرناک تنش‌ها می‌شود.

مغرب سفیر آمریکا را در این کشور پس از اقدام ترامپ در مورد قدس فرا خواند.وزارت خارجه تونس اعلام کرد: اقدام ترامپ احساسات مسلمانان را تحریک می‌کند.

الجزایر نیز به شدت نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرد و گفت: این اقدام نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت است.وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه‌ای گفت: الجزایر نسبت به این تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بسیار نگران است.

ترکیه نیز این اقدام ترامپ را غیرمسئولانه دانست.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که این اقدام آمریکا کاملا مردود است و این مساله منطقه را در حلقه ای از آتش قرار می دهد.وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای گفت: ما از دولت آمریکا می‌خواهیم تا در خصوص این تصمیم خود که منجر به پیامدهای بسیار منفی می‌شود تجدیدنظر کند و از اقدامات حساب نشده که به هویت چند فرهنگی و وضعیت تاریخی قدس لطمه خواهد زد اجتناب کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تصمیم ترامپ را محکوم کرد و در  یادداشتی در توییتر خود اعلام کرد: تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل مایه نگرانی است و آن را محکوم می‌کنیم.
چاووش اوغلو در این پیام با عنوان اینکه تصمیم فوق نقض آشکار حقوق بین‌الملل و مغایر با مصوبات سازمان ملل است از حکومت آمریکا خواست تا ضمن بازنگری در تصمیم خود از اقدامات بی حساب و کتاب اجتناب نماید .
در همین حال چندصد معترض نیز در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول گرد هم آمدند. این اعتراض عمدتا صلح‌آمیز بود و معترضان سکه و دیگر اشیا را به طرف ساختمان کنسولگری آمریکا پرتاب می‌کردند.

اندونزی نیز این تصمیم آمریکا را محکوم کرد.
جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی در کنفرانسی خبری گفت: اندونزی به شدت این تصمیم آمریکا را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم می‌کند و از آمریکا می‌خواهد در خصوص این تصمیم تجدیدنظر کند. این اقدام می‌تواند سنگی در راه امنیت و ثبات جهانی باشد.

مالزی از تمامی مسلمانان جهان خواست تا با شدت با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کنند.نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی گفت: من از تمامی مسلمانان جهان می‌خواهم تا اجازه دهند صدایشان شنیده شود. صریحا اعلام کنید که ما با هرگونه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به طور کلی مخالف هستیم.

پاکستان نیز مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: دولت پاکستان با تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت می‌کند. این اقدام نقض آشکار حقوق بین‌الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به ویژه قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۰ بوده و همچنین از اجماع جهانی در مورد این مهم جلوگیری می‌کند.

براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه پاکستان، این اقدام ترامپ، صلح و امنیت منطقه را تضعیف کرده و چشم انداز صلح پایدار در خاورمیانه را در ابهام قرار می دهد. پاکستان از ایالات متحده می‌خواهد از هر اقدامی که وضعیت قانونی و تاریخی قدس را تغییر می‌دهد جلوگیری کرده و بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل به ویژه شورای امنیت اقدام کند.

     


کد مطلب: 571079

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/571079/جهان-یک-صدا-اقدام-یک-جانبه-ترامپ-محکوم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com