جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
یادداشت؛

عارف و "امیدی" برای دیگران!

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب: 570914
محمدرضا عارف و فراکسیونی که او در مجلس دهم تشکیل داده بود به فرصتی برای سیاست ورزی مردان سیاست تبدیل شده اند.
عارف و "امیدی" برای دیگران!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مرآت، 7 اسفند 94 موفق شد با یک میلیون و 608 هزار و 926 رای، به عنوان نفر اول پایتخت وارد بهارستان شود. دلگرم از رای بالای خود بر صندلی سبز مجلس تکیه زد و با تاسیس فراکسیونی متشکل از 168 نماینده، خود را مهیای رفتن به «صدر مجلس» کرد. 18 اردیبهشت 95 که این 168 نفر در مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری با وی بیعت می کردند. او در آن مراسم از برنامه های مجلس پیش رو سخن گفت و بر بایدها و نبایدهای مجلس جدید تاکید کرد و امیدوار به لیست امیدش آماده ریاست بر مجلس شد.
 
محمدرضا عارف که پیش از این هیچ گاه ردای نمایندگی مجلس جمهوری اسلامی را بر تن نکرده بود نمی دانست مجلس، مجلس است و «اقتضائات» خودش را دارد، بویژه مجلسی که 8 سال طعم «مدیریت و عقلانیت» علی لاریجانی را چشیده باشد. اولین تردیدهای معاون اول دولت اصلاحات، صبح روز 8 خرداد و در جریان مراسم تحلیف نمایندگان ایجاد شد اما او باز هم «ناامید» نشد و معتقد بود دوستان روزهای انتخاباتش، او را در مصاف با فرزند میرزا هاشم تنها نخواهند گذاشت.

علی لاریجانی اما از آن سو تقریبا از پیروزی خود در رقابت با عارف مطمئن بود و مصمم تر از او پا به میدان گذاشت. لاریجانی که با 191 هزار رای و به عنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه قم وارد مجلس دهم شده بود در انتخاب اعضای هیات رئسه مجلس جدید موفق شد نظر 173 نفر از نمایندگان را به خود جلب کند و با 70 رای بیشتر از محمدرضا عارف پیشی بگیرد. اعلام این نتیجه چون آب سردی بر پیکر معاون اول اصلاحات باعث شد وی از نامزدی در روز انتخاب رئیس مجلس انصراف دهد.

عارف هرچند سعی کرد در این خصوص اظهار نظر نکند اما دلگیری او از چرخش یارانش به سمت علی لاریجانی به مرور آشکار شد. او مدتی بعد ضمن انتقاد از رفتار برخی اعضای لیست امید در ماجرای انتخاب رئیس مجلس، به حمایت اعضای کابینه روحانی از ریاست لاریجانی نیز واکنش نشان داد.

ناکامی عارف به این ماجرا ختم نشد. او که پس از شکست در انتخاب رئیس مجلس، به ریاست بر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فکر می کرد زمانی که از ترکیب اعضای این کمیسیون مطلع شد حتی نامزد ریاست آن هم نشد و ادامه سکوت را بر هر رقابتی در «بهارستان لاریجانی» ترجیح داد.

سکوت عارف در بهارستان خواسته یا ناخواسته دامان فراکسیون متبوعش را نیز گرفته است تا آنجا که فراکسیونی که روزی انتظار می رفت به اصلی ترین فراکسیون مجلس دهم تبدیل شود این روزها به یک دورهمی معمولی تبدیل شده است. فراکسیون امید این روزها در معادلات اساسی مجلس نقش پررنگی ندارد و کنشگری خاصی نیز انجام نمی دهد در حالی که فراکسیون های ولایت و اعتدال که تحت نظر علی لاریجانی و کاظم جلالی اداره می شوند نه تنها بر مناسبات مجلس که بر ارتباطات خارج از مجلس نیز موثرند.

تعهد ما به فهرست امید تا دم در مجلس بود!
غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت که با حضور در لیست امید به مجلس دهم راه یافته بود در پاسخ به عهدشکنی اعضای این لیست می گوید: تعهد ما به لیست امید تا در مجلس بود و بعد از انتخابات، هر نماینده‌ای برای خود مستقل است و می‌تواند مسیر خود را تعیین کند!

فراکسیون امید یا فراکسیون رجال الغیب؟
«رجال الغیب» صفتی است که سعید یاری نماینده‌ اصلاح‌طلب مشکین‌شهر برای نمایندگان لیست امید در مجلس دهم بکار می برد و می گوید: برآورد این‌که اصلاح‌طلبان اکثریت کرسی‌های مجلس دهم را دارند غلط و اشتباه بود. اصلاح‌طلبان برای لیست‌بندی دچار اشتباه شدند و افرادی را در لیست قرار دادند که حتی برای ریاست کمیسیون آموزش نیز به عارف رأی ندادند.

لیست جدید فراکسیون امید را منتشر می کنیم!
محمدرضا عارف این روزها پس از یک دوره طولانی سکوت با برگزاری نشست خبری تلاش کرد خود را به میدان سیاسی و رسانه ای کشور بازگرداند. معاون اول اصلاحات در این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت فراکسیون امید گفت: ما در آینده ای نزدیک اسامی جدید اعضای فراکسیون امید را منتشر خواهیم کرد که لازم است نمایندگان بدون رودربایستی عضویت خود را اعلام کنند. عارف همچنین در خصوص احتمال ائتلاف در انتخابات سال 98 نیز گفت: در انتخابات سال ۹۸ با پرچم اصلاح طلبانه وارد می شویم و ائتلاف نمی کنیم.

آیا عارف در انتخابات 98 نیز به سرنوشت 94 و 92 دچار می شود؟
به نظر می رسد معاون اول دولت اصلاحات که در دو انتخابات اخیر به ناچار از رقابت با «صاحبان نفوذ» انصراف داده است عزم خود را جزم کرده تا یکه و تنها پرچم اصلاحات را به دوش بکشد و وارد کارزار انتخابات مجلس یازدهم شود.
باید منتظر ماند و دید سرلیست امید در انتخابات سال 94 با راهبرد جدید خود خواهد توانست بر لابی های پشت پرده میدان سیاست غلبه کند و یا مغلوب «هتریک سیاستمداران بزرگ » خواهد شد؟ در این میان سرانجام فراکسیون امید در مجلس دهم چه خواهد شد؟ تغییر نام می دهد یا تغییر جهت؟
مسعود تبریزی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیاوی
Iran, Islamic Republic of
یکی لطف کنه به من بادلیل بگه بالاخره این جهان نیوز کدوم طرفیه