کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر زاکانی در دانشگاه شهید بهشتی:

وادادگی دولت آقای روحانی در شرایط مختلف را شاهد بودیم/ آقایان در کرمانشاه یک غبار روی تنشان نَنشست!/ برداشت هاشمی از انقلاب بسیار سطحی بود/ احمد‌ی‌نژاد شعار عدالت را مطرح کرد ولی دچار سطحی‌نگری شد

14 آذر 1396 ساعت 16:17

نماینده سابق مردم تهران گفت: در مقام الگو هم دولت روحانی به دنبال الگوهای توسعه غربی است و باوری به این که ما خودمان هم بتوانیم کاری انجام دهیم، ندارند.


به گزارش جهان نیوز، دکتر علیرضا زاکانی امروز مراسم گرامی داشت روز دانشجو و اکران مستند قائم مقام که با عنوان بازگشت از نیمه راه برگزار شد گفت: در این مدت 5 سالی که دولت دست روحانی است او در مقام اندیشه درک درستی از اسلام ناب و مکتب امام ندارد هم چنین او در مقام باور هم یک عنصر سلطه پذیر است و اصلا چارچوب ها و پارادایم های جهانی را باور دارند.
 
وی افزود: در مقام الگو هم دولت روحانی به دنبال الگوهای توسعه غربی است و باوری به این که ما خودمان هم بتوانیم کاری انجام دهیم، ندارند. 
 
نماینده مردم سابق تهران در مجلس گفت: در مقام عمل هم در دولت روحانی شاهد یک بی عملی هستیم که این بی عملی را در زلزله کرمانشاه دیدیم. 
 
زاکانی تصریح کرد: در سال 89 هلال احمر بالای 500 هزار چادر و بالای یک میلیون پتو داشت. مجموعه های وابسته به هلال احمر که روز به روز چادر تولید کرده و در انبارها گذاشته اند پس حتما الان باید تعداد چادرها بیش از 500 هزار تخته باشد اما چه طور می شود که کرمانشاه در تقسیمات کشوری پشتیبان استان های کردستان و همدان است با یک زلزله نمی تواند امکانات حداقلی مورد نیاز را تامین کند و دچار مشکل می شود این جا یک بی عملی را مشاهده کردیم.
 
وی بیان کرد: دوستانی که به کرمانشاه رفته بودند می گفتند وقتی جلسه تشکیل شد همه با یک حالت اتو کشیده وارد مجلس شدند. شما مدیران کل و مسئولان هر استان هستید حداقل گردی از این غبار باید روی تنتان بنشیند اما به خاطر بی عملی چنین چیزی را مشاهده نکردیم. 
 
نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان این که یک بی عملی و وادادگی در شرایط مختلف را در دولت روحانی شاهد بوده ایم تصریح کرد: به اعتقاد من همین مسائل هم به استقلال و هم به عدالت به صورت فاحش ضربه و آسیب زدند و آزادی را هم بد معنا کردند البته اصلا به آن هم قائل نیستند از طرفی پیشرفت را نیز در کشور دچار یک رکود ساختند.

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه انحرافات از انقلاب اسلامی در چهار ساحت اندیشه، باور، الگوگیری و عمل اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: برای اینکه دقیق‌تر صحبت کنیم می‌توان چهار عنصر را به این میزان‌ها ارجاع داد و آنها را به محک کشاند که آن چهار عنصر مسئولان کشور، جریانات سیاسی،‌ نخبگان و جنبش دانشجویی است.

وی با اشاره به برخی مکاتب معارض با انقلاب اسلامی تصریح کرد: لیبرال سرمایه‌داری خدا را تماشاگری بیش نمی‌بیند و خود را حاکم بر همه چیز می‌بیند و جامعه را نیز جمع جبری انسان‌های لذت‌جو می‌شمرد و همچنین طبیعت را هم در جنگ خود می‌داند.

*شش گروه از ابتدای انقلاب مقابل حضرت امام بودند
زاکانی با تأکید بر اینکه امکان ندارد که در پارادایم دیگران فکر کنیم ولی در آن پارادایم به انحراف کشیده نشویم، خاطرنشان کرد:‌ شش گروه از ابتدای انقلاب رقیب حضرت امام بودند و همواره سعی کردند که خود را در مقابله با ایشان قرار دهند.

وی با اشاره به سلطنت‌طلب‌ها به عنوان اولین گروه معارض با امام خمینی (ره) گفت: سلطنت‌طلب‌ها امام را مخل چپاولگری خود می‌دیدند و دلیل آن نیز این بود که امام نیاز استقلال‌طلبی از سلطه‌جویی بیگانه و آزادی از سلطه ستم‌شاهی را به جامعه فهماند و به مردم گفت که باید این دو مشخصه استبداد و استکبار را حل کرده و از بین ببریم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس ادامه داد: رقبای دیگر امام متحجرین و انجمنی‌ها، منافقین، ملی‌ مذهبی‌ها، ملیون و مارکسیست‌ها بودند که هر کدام به نحوی به معارضه با اندیشه‌های امام پرداختند.
زاکانی با بیان اینکه دو جریان در داخل انقلاب تاکنون با هم رقابت کرده‌اند که در دهه شصت چپ و راست نامیده می‌شدند، تصریح کرد: چپی‌های آن روز عمق اندیشه امام را فهم نکرده بودند ولی باور امام را در اندیشه جهانی طوطی‌وار تکرار می‌کردند.

*یک پایه از دادن جام زهر به امام چپ‌ها بودند
وی افزود: چپ‌ها در مقام الگو نیز دچار مشکل بودند و در مقام عمل نیز دچار تأخیر زمانی شده بودند و برای مثال می‌بینیم که در حوزه اقتصاد مهندس موسوی علناً می‌گوید که نمی‌توانیم به توصیه‌های امام عمل کنیم، لذا یک پایه از دادن جام زهر به امام همین گروه چپ‌ها بودند.

وی با تأکید بر اینکه جریان راست ریشه و عمق اندیشه داشت ولی این فهم به اندازه فهم حضرت امام از انقلاب نبود، خاطرنشان کرد: فلذا می‌بینیم اگر چپ‌ها فرمایشات امام را طوطی‌وار تکرار می‌کردند جریان راست در جاهایی مانع از کارهای امام می‌شدند فلذا تشرهای امام را به این جریان در مقاطعی شاهد بودیم.

زاکانی با اشاره به مشکلات فکری جریان چپ پس از دهه هفتاد خاطرنشان کرد: بعد از دهه هفتاد جریان سطحی اول انقلاب دچار یک بازگشت شد و کار به جایی رسید که اساس اسلام را به سخره گرفتند و گفتند ما باید جذب جامعه جهانی شویم و مسیری را طی کردند که تجدیدنظرطلبی کف آن بود.

وی با بیان اینکه جریان راست در دهه هفتاد خود را تنظیم کرد ولی نتوانست همپای تراز انقلاب بالا بیاید، گفت: جریان راست که با تغییراتی عنوان اصولگرایی را به خود اختصاص داد آورده‌هایی داشته ولی ما از آن راضی نیستیم چون کافی نیست.

*بهزاد نبوی و امثال او امکانات کافی برای جنگ ندادند
نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه 90 درصد اثرگذاری کشور دست دولت است و همین مسئله را در جریان جنگ شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: پایه خوراندن جام زهر به امام را بدعملی نسبت به تعهدات دولت وقت نسبت به جنگ رقم می‌زند و برای مثال بهزاد نبوی و امثال او امکانات کافی برای جنگ ندادند و مسئولان حاضر نشدند امکانات دولت را به جنگ اختصاص دهند.

زاکانی با اشاره به نگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی به انقلاب اسلامی تصریح کرد: هاشمی باورهای امام را نداشت و برداشت او از انقلاب اسلامی بسیار سطحی و جزیی بود.

وی با اشاره به قدرت کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و اثرگذاری آن خاطرنشان کرد:‌ شاهد بودیم که روسیه در مبارزه با داعش با جمهوری اسلامی همراهی کرد و چند سال پیش نیز حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با رئیس‌جمهور روسیه دیداری داشت. 

زاکانی در همین راستا افزود: حاج قاسم سلیمانی در آن جلسه به پوتین گفته بود که باید در نقطه آغاز با داعش جنگید و این نکته‌ای اساسی و منطقی است که به آن اشاره کرده بود و می‌توان در جواب کسانی که جنگ در سوریه را نفی می‌کنند همین پاسخ را داد.

وی ادامه داد: در سطح دوم می‌توان به اهمیت نقش‌آفرینی ایران در معادلات منطقه اشاره کرد و همچنین در سطح بعدی می‌توان یک نزاع جهانی را مطرح کرد که در این نزاع ایران نمی‌تواند عنصری بی‌تفاوت باشد.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به دولت‌های نهم و دهم و عملکرد آنها تصریح کرد: آقای احمد‌ی‌نژاد شعارهای عدالت را مطرح کرد ولی در مقام اندیشه دچار سطحی‌نگری و اغراق‌گونه شد و این نشان می‌دهد که فهم صحیحی از انقلاب اسلامی نداشتند.

زاکانی با بیان اینکه دولت‌های نهم و دهم در مقام عمل اقداماتی انجام دادند که بر مبنای شعارهای اولیه‌شان بود، خاطرنشان کرد: ولی در نهایت آنچه دوشیده بودند را با یک لگد ریختند و برای مثال اگر شعار عدالت داده بودند برای خود و اطرافیان خود حریم تعریف کردند.


کد مطلب: 570892

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/570892/وادادگی-دولت-آقای-روحانی-شرایط-مختلف-شاهد-بودیم-آقایان-کرمانشاه-یک-غبار-روی-تنشان-ن-نشست-برداشت-هاشمی-انقلاب-بسیار-سطحی-احمد-ی-نژاد-شعار-عدالت-مطرح-ولی-دچار-سطحی-نگری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com