سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - 12 Dec 2017
 
۰
۱

محبت نبوی؛ رکن اصلی مدیریت موفق در حکومت اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۶
جاذبه فوق العاده‌ای بر محور وجود پیامبر(ص) پیدا شد که دورترین افراد را به سوی خود جلب کرد. در هر حال، توصیف پیامبر اسلام(ص) به خُلق عظیم، نشان می‌دهد این ویژگی اخلاقی از والاترین صفات انبیاست.
جهان نيوز - آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی: یکی از واضح‌ترین ویژگی های والی عدل، عطوفت و محبت‌ و نرمش و مداراست، باید دانست پیامبر اکرم(ص) با همین نرمش و محبت، دل‌های رمیده از حق را در گرداگرد خود جمع کرد. بدین ترتیب، ظهور پیامبر(ص) از میان توده‌های جمعیت و مردم مستضعف، دلسوزی فوق العاده، علاقه شدید به سامان بخشیدن به کار مردمی که تحت رهبری او هستند، و سرانجام مهر و محبت‌ فوق ‌العاده، از ویژگی های مهم پیامبر(ص) و از خصوصیات رهبری و مدیریت او و هم از عوامل پیروزی سریع و عمیق او بود.
 
بنابراین، جاذبه فوق العاده‌ای بر محور وجود پیامبر(ص) پیدا شد که دورترین افراد را به سوی خود جلب کرد. در هر حال، توصیف پیامبر اسلام(ص) به خُلق عظیم، نشان می‌دهد این ویژگی اخلاقی از والاترین صفات انبیاست.
 
سیره عملی و رفتار و معاشرت های اجتماعی بزرگان دینی و رهبران و پیشوایان اسلامی، بویژه پیامبر اعظم(ص) مملو از رحمت و عطوفت و محبت با پیروان خویش، بلکه با دشمنان اسلام است! به عنوان نمونه برخورد پیامبر(ص) با دشمنانش پس از فتح مکه یک نمونه از این سیره عملی است.
 
 رسول اکرم(ص) با همه آلام و مصیبت‌ها و نامردمی‌ها و مشکلات و گرفتاری های فراوانی که از سوی سرسخت‌ترین دشمنان در مکه برای آن حضرت ایجاد گردیده بود؛ هنگام فتح مکه توسط سپاه اسلام با یک جمله زیبا همه آن‌ها را مشمول عفو و رحمت اسلامی قرار داد و خطاب به آن‌ها فرمود: «اذهبوا انتم الطلقاء»؛ تمام شما آزادید، به هر کجا مایلید بروید! حتی پس از طرح شعارهای انتقام جویانه از سوی یکی از سربازان اسلام، رسول مهربانی (ص) فرمود: «الیوم یوم المرحمه»؛ امروز روز رحمت و محبت است!
 
همچنین بارها اتفاق افتاد که افرادی با خشونت زیاد با پیامبر(ص) روبه رو شدند، به‌ گونه‌ای که بعضی از اصحاب انتظار داشتند پیغمبر(ص) فرمان قتل آن‌ها را صادر کند. اما آن حضرت با محبت‌ و عطوفت آن مخالفان لجوج و عنود را آرام ساخت. از این رو اگر در روایاتی که در منابع شیعه و اهل سنت وارد شده، این همه تأکید بر محبت‌ آنان می‌بینیم، به خاطر آن است که این محبت، انگیزه‌ای بر پیروی از آنان و پیروی از آنان مایه هدایت می‌گردد.
 
در فرازی دیگر می‌توان روش پیامبر(ص) و سیره ائمه هدی(ع) در امر به معروف و نهی ازمنکر را مورد توجه قرار داد که نشان می‌دهد آن‌ها هنگام اجرای این فریضه، آن را با نهایت لطف و محبت‌ می‌آمیختند و به همین دلیل سرسخت‌ترین افراد مجذوب و خیلی زود به سوی آن‌ها می شتافتند.
 
برای حسن ختام این مطلب شایسته است روایتی از پیامبر اکرم(ص) مورد اشاره قرار گیرد که فرمود؛ «محبوب‌ترین شما نزد خداوند کسانی هستند که در میان مردم الفت و دوستی ایجاد می‌کنند و خودشان نیز محبت‌ و دوستی را پذیرا ‌شوند. » از این رو باید گفت اگر بخواهیم در بین مردم جایگاهی پیدا کنیم، راهی جز حسن خلق و جوشیدن با مردم و اظهار محبت‌ کردن با آن‌ها وجود ندارد، بنابراین مبلغان و اهل علم اگر بخواهند در تعلیم و تربیت موفق و مؤثر باشند، باید پایه اصلی کارشان را روی اصل محبت قرار دهند و با مردم با خوشرویی و مهر و محبت رفتار کنند. همچنین بر ما فرض است به مانند خداوند که از رحمان و رحیم استفاده کرده، قطره‌ای و ذره‌ای از این دو صفت را در وجودمان زنده کنیم و مصداق «تخلقوا باخلاق الله» شویم و برای اصلاح فاسدان حتی‌الامکان از ابراز محبت استفاده کنیم.
 
به راستی پیامبر اسلام چنین بود، جاذبه ‌های اخلاقی او «تواضع، محبت، مهربانی، عفو و گذشت آمیخته با شجاعت و شهامت...»، دل‌ها را به سوی خود جذب و تلاش فوق العاده او در طریق هدایت و اصلاح مردم، چشم‌ها را به او متوجه می‌کرد، حال با این اوصاف باید گفت بی تردید تمام این صفات بر محور محبت‌ می‌چرخد و رمز پیروزی رسول اکر(ص) نیز بر مبنای محبت بود. از این رو باید به پیامبر(ص) تأسی کنیم و پایه تبلیغاتمان را بر همین اساس قرار دهیم.
منبع: روزنامه قدس

 
کد مطلب: 570851
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از این رو باید به پیامبر(ص) تأسی کنیم و پایه تبلیغاتمان را بر همین اساس قرار دهیم.
بله از این بایدها و نبایدها میلیونها مورد گفته شده. ما باید ما نباید ما باید ما نباید ما باید ما نباید ....
اما در عمل نه کسی به این باید و نبایدها اعتقادی دارد و نه به اینها عمل می کند. به قول آقای دانشمند اسلام در دست روحانیون و مداحان گیر افتاده. اسلام در دیدگاه فردی چیزی جز وجدان و انصاف و در دید اجتماعی چیزی جز عدالت نیست و نیازی هم به این همه تبلیغ و هزینه برای مراسم و سخنرانی و همایش ندارد.