پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اولین مهیمان "بهشت زهرا"چه کسی بود؟

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 570732
سرپرست سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به دفن نخستین فرد در گورستان پایتخت، افزود: نخستین دفن در قطعه یک ردیف یک و شماره به نام (زنده یاد محمد تقی خیال) انجام گرفت.
اولین مهیمان "بهشت زهرا"چه کسی بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، عید خال در خصوص تاریخچه بهشت زهرا(س) اظهار کرد: کلنگ احداث بهشت زهرا(س) در سال 45 به زمین خورد به طوری که تملک زمین بهشت زهرا(س) و احداث گورستان در زمان سه شهردار( جواد شهرستانی، تیمسار صفاری و افتتاح زمان نیک پی) اتفاق افتاد.
 
وی با اشاره به اینکه افتتاح بهشت زهرا(س) در زمان نیک پی صورت گرفت، بیان کرد: در 25 تیر سال 1349 گورستان مدرن پایتخت به بهره‌برداری رسید.

سرپرست سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به دفن نخستین فرد در گورستان پایتخت، افزود: نخستین دفن در قطعه یک ردیف یک و شماره به نام (زنده یاد محمد تقی خیال) انجام گرفت.

خال با اشاره به نامگذاری گورستان پایتخت به نام بهشت زهرا(س) گفت: آقای خوانساری این نامگذاری را کردند ضمن اینکه قیمت کفن و دفن در آن زمان 140 تومان تعین شد.

وی گفت: در زمان ابتدایی بهره‌برداری بهشت زهرا تعداد کمی از شهروندان در آنجا دفن می‌شند چرا که در آن مقطع آرامستان‌های شهر تهران فعال بودند و نهایتاً بهشت زهرا زمانی بهشت زهرا شد که نام و قدوم شهدا به اینجا بازشد.

سرپرست سازمان بهشت زهرا (س) افزود: بهشت زهرا به لحاظ ساختاری جزء سازمان‌های است که در سال 1373 مستقل و خودگردان شد و هیچ بودجه‌ای را از شهرداری تهران دریافت نمی‌کند ولی به لحاظ ساختاری زیر مجموعه معاونت خدمات شهرداری تهران اداره می‌شود.

خال گفت: بهشت زهرا(س) را در زمان تأسیس در سال 1349، 314 هکتار بوده و در ابتدا برای 30 سال در نظر گرفته شده بود اما به دلیل وقوع جنگ تحمیلی و حضور شهدا و افزایش نرخ مرگ و میر، دو سال زودتر پر شد به طوری که نخستین توسعه بهشت زهرا(س) در سال 1378 در ناحیه شمال شرقی به مساحت 160 انجام شد و دومین مرحله از توسعه نیز در سال 88 و در مساحت 110 هکتار انجام شد و مجموعه مساحت بهشت زهرا(س) در حال حاضر 584 هکتار بوده که با احتساب حرم حضرت امام خمینی(ره) 750 هکتار می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *