پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۴۱
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای:

می‌خواهند همان بلای هسته‌ای را بر سر موشکی بیاورند

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 570637
دکتر باقری گفت: غربگرایان می خواهند همان بلایی را که بر سر حقوق و دستاوردهای هسته ای این ملت مظلوم آوردند، بر سر توانمندی موشکی و حضور و نفوذ منطقه ای ایران اسلامی نیز بیاورند.
می‌خواهند همان بلای هسته‌ای را بر سر موشکی بیاورند
به گزارش جهان نيوز، علی باقری معاون، سابق دبیر شورای عالی امنیت امروز به دعوت بسیج دانشجویی در دانشگاه شهد چمران اهواز حضور پیدا کرد.

باقری امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز حاضر شد و گفت: هیچ کس با اصل مذاکره به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی مخالف نیست؛ بلکه آنچه محل اختلاف انقلابی ها با غربگرایان است، این است که اولاً؛ مذاکره تنها ابزار دیپلماسی نیست، ثانیاً دیپلماسی تنها راه تثبیت حقوق ملی و تأمین منافع ملی نیست، ثالثاً هر موضوعی قابل مذاکره نیست و رابعاً هر طرفی قابل مذاکره نیست.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برجام ثابت کرد اگر صرفاً تحت پرچم دیپلماسی و تنها با سلاح مذاکره به مصاف دشمن برویم، نتیجه این می شود که اولاً؛ ملت ایران از بسیاری از حقوق هسته ای تا ابد محروم شده است، ثانیاً؛ محدودیت های متعدد و شدیدی بر فعالیت های هسته ای کشور تحمیل شده است، ثالثاً؛ دستاوردهای متعددی هسته ای کشور نابود شده و یا در آستانه ی نابودی قرار گرفته است و رابعاً؛ به اعتراف مذاکره کنندگان نتیجه ای بهتر از "تقریباً هیچ" عاید ملت ایران نشده است.

وی افزود: اختلاف انقلابی-ها با غربگرایان در این است که برای انقلابی ها حقوق ملت، منافع ملی و امنیت ملی اصل و مبنا است؛ ولی برای غربگرایان دستیابی به توافقی که رضایت بیگانه را تأمین کند، اصالت دارد، هر چند که این توافق موجب تضییع حقوق ملت، خدشه به منافع ملی و حتی نقض امنیت ملی هم گردد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: برجام ثابت کرد که نه "امریکای اوبامای مؤدب" و نه "امریکای ترامپ دیوانه" طرف قابل اعتمادی برای مذاکره نیست؛ ولی غربگرایان می خواهند همان بلایی را که بر سر حقوق و دستاوردهای هسته ای این ملت مظلوم آوردند، بر سر توانمندی موشکی و حضور و نفوذ منطقه ای ایران اسلامی نیز بیاورند.

باقری گفت: غربگرایانی که مذاکره موشکی را تجویز و ترویج می کنند، می خواهند گزینه نظامی علیه ایران را روی میز حکام عیاش عربستان نیز قرار دهند؛ از این رو کسانی که مذاکره موشکی را تئوریزه می کنند، فقط نوکر امریکا بلکه مزدور عربستان هم هستند.

وی اظهار داشت: کسانی که امروز برای مذاکره موشکی با دشمن نسخه می پیچند، دیروز مذاکره با تروریست های داعش در سوریه و قبل از آن مذاکره با تروریست های طالبان در افغانستان را تجویز می کردند. حد و مرز قدرت دفاعی کشور، "و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه" است، لذا روشنفکرنماهایی که برای مذاکره موشکی بسترسازی می کنند، عملاً درصدد اِعمال محدودیت بر روی توان نظامی و دفاعی کشور هستند؛ در حالی که کم و کیف تهدیدهای دشمنان علیه ملت ایران هیچ حد و مرزی ندارد و دشمنان ملت ایران بدون توقف در حال افزایش قدرت تهاجمی خود هستند.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برجام چنان ایران را در نظر دشمنان ضعیف کرده است که آنها به خود جرأت داده اند تا برای کاهش توان دفاعی ایران اسلامی فضولی کنند. پذیرش مذاکره موشکی ذهنیت نادرست دشمنان مبنی بر ضعف ایران را به اثبات خواهد رساند و آنها را نسبت به استمرار و حتی تشدید فشارها علیه ایران ترغیب خواهد نمود.

باقری در پایان تصریح کرد: زیاده خواهی غربی ها در موضوع هسته ای پس از برجام به جایی رسیده است که حتی دانشجوی ایرانی برای این که در یک موضوع پژوهش کند باید از آنها اجازه بگیرد. در شرایطی که دانشجوی ایرانی قبل از برجام برای کارهای علمی باید از استاد خود اجازه می گرفت؛ اما پس از برجام دانشجوی ایرانی برای انجام کارهای علمی به جای استاد باید از امریکا اجازه بگیرد! غربگرایان نمی توانند این ننگ را از خود بزدایند که با برجام ایران را از اوج پیشرفت در قرن بیست و یک به حضیض عقب ماندگی در قرون وسطی فرستادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این جلیلی و دار و دستش ول کن این مملکت نیستن
Iran, Islamic Republic of
میخوای کشور را بدیم دست کدخدا ؟ خجالت بکشید.
منابع هسته ای و از آن بالاتر عزت کشور را به پشیزی فروختید. به قول وزیر محترمتان آدم باید یک جو عقل داشته باشد.
اگر از سر عقل حرف میزدی الان این نظریات روشنگرایانه (افاضات اضافه) نمی فرمودید.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز حرف حق رو از هرکس که باشه ولو با افکارما همسو نباشه باید پذیرفت من طرفدار جلیلی نیستم و موافق توافق هسته ای بودم البته نه به این شکل که ما همکاری کنیم ولی هنوزم بانکهای ایرانی نتونن با بانکهای خارجی کار کنن ولی به هیچ وجه موافق با مذاکره بر سر موشک نیستم موشکهای ما بومیه و ما تحریم تسلیحاتی هستیم پس حق داریم تو منطقه ای که عربستان دشمن شماره یکمون( که از نظر مفتی اعظمش ما مجوسی و بی دین هستیم و با کوچکترین شورش داخلی فتوا علیمون صادر میکنن تا ما هم مثل سوریه و عراق و لیبی بشیم )اینهمه بمب و موشک داره و همینطور اماراتی که طمع به خاکمون داره اینمه موشک و بمب داره فکر کردی اگه ما موشک نداشته باشیم به ایران حمله نظامی نمیشه تا الانم اگه حمله نکردن بخاطر ترس از موشکهای ایران بود که سر شهرهاشون فرود بیاد به هیچ عنوان بر سر موشکها نباید مذاکره بشه
Iran, Islamic Republic of
عزیز هسته ای ما هم بومی بود و از ترس بتن کردیم. ترس و ترس برادر مرگ است و وقتی ترسیدی همه کار می کنی. اون موقعی از جنگ و..می ترسیدی حالا فهمیدی دروغ بوده و هیچ غلطی نمیتونن بکنن و توی سوریه و عراق از ما شکست خوردن و...لذا برای موشکی حواست جمع شده. در ضمن شما ببین نظر ولی فقیه چیه به نظر من و خودت کار نداشته باش چون ماها یکبار تو تاریخ علی را خونه نشین کردیم و کارای دیگر هم کردیم.
Iran, Islamic Republic of
حداقل تو تیم دکتر جلیلی و دار و دسته اش جاسوس نداشتیم .
Iran, Islamic Republic of
نه که شماها ول کن هستین.
Iran, Islamic Republic of
دولت باید توضیح دهد که چرا با وجود افتضاح برجام و ارائه اسناد خط و ربط های مالی کشور در قالبfatf اخیرا لایحه پیوستن به کنوانسیون دروغین مبارزه با کمک مالی(ایران)به تروریزم را برای تایید به مجلس فرستاده است؟! چرا قدم به قدم راه تسلیم کشور در قبال نظام سلطه جهانی را طی می کنیم؟!چرا با تصویب اینگونه لوایح که در واقع ابزار دست نظام سلطه برای کنترل کشورهای انقلابی است دست خود را در کمک به مقاومت منطقه ای و حتی نیروهایی مانند سپاه پاسداران کشورمان می بندیم؟چرا امریکا رسما به تروریست ها کمک مالی می کند و ما دست خود را برای دفاع از منافع ما می بندیم؟! اگر مجلس لایحه ارسالی دولت را بلااشکال اعلام کند در واگذاری موقعیت دیگری به دشمن با دولت همراهی کرده است.امریکا و همراهان اروپایی اش جز به از بین بردن انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی رضایت نمی دهند
Iran, Islamic Republic of
من چند وقتی است به عبارت "عدم کفایت سیاسی" فکر میکنم.
Iran, Islamic Republic of
جان مادرتون فقط حرف زدن اين آقا رو نگاه كنين:
-ملت ایران از بسیاری از حقوق هسته ای تا ابد محروم شده است!!!
- برجام چنان ایران را در نظر دشمنان ضعیف کرده است که آنها به خود جرأت داده اند تا برای کاهش توان دفاعی ایران اسلامی فضولی کنند!!!
- در شرایطی که دانشجوی ایرانی قبل از برجام برای کارهای علمی باید از استاد خود اجازه می گرفت؛ اما پس از برجام دانشجوی ایرانی برای انجام کارهای علمی به جای استاد باید از امریکا اجازه بگیرد!!!
- با برجام ایران را از اوج پیشرفت در قرن بیست و یک به حضیض عقب ماندگی در قرون وسطی فرستادند!!!
خجالت نمي كشي مرد حسابي اينقدر دروغ ميگي؟ حيا نمي كني؟ با يه برجام ما يه دفعه از "اوج پيشرفت در قرن بيست و يكم" به "حضيض عقب ماندگي در قرون وسطي" افتاديم؟؟؟؟؟!!!!!!! تهش اينه كه تموم بساط هسته اي رو جمع كنيم. فردو رو منفجر و نطنز رو خراب كنيم. چه فرقي به حال مردم مي كنه. شما تو اين سخنرانيت اگه تونستي يه جمله نشون بدي كه دغدغه واقعي اين مردم رنجديده باشه اونوقت بيا حرف بزن. مرد حسابي اصلاً فرض كن انقدر تو علم پيشرفت كنيم كه هر روز رأس ساعت هشت صبح يه موشك بفرستيم كره ماه. خوبه؟ راضي شدي؟ حالا شما جواب بده با اين كار آمار طلاق مياد پايين؟ آمار اعتياد كم ميشه؟ آمار بيكاري چي؟ آمار تنبلي و بيعاري چطور؟ آمار اختلاس و رشوه و بخور بخور چي؟ از اون 220 هزار زنداني كسي آزاد ميشه؟ مشكل ريزگردها و بي آبي و محيط زيست و خشكي درياچه اروميه و دروغ و فريب و ريا كاري و شعار زدگي و ... كم ميشه؟ تو اصلاً درد مردمو ميفهمي؟ حالا كره شمالي كه تو صنعت هسته اي صد فرسخ از ما جلوتره خيلي خوشبخت و پيشرفته اس؟ يا نروژ كه يه دونه رآكتور هسته اي هم نداره خيلي بدبخت و عقب مونده اس؟ سال 91 رشد اقتصادي منفي شيش درصد بود. تورم به ادعاي خود دكتر 34.7 درصد بود. نرخ دلار هر روز بالا مي رفت. همه چي هر روز گرون ميشد. كافي بود فقط دو سال همون شيب ادامه پيدا مي كرد، فقط دو سال شايدم كمتر، تا ببينم تو الان اصلاً زنده بودي تا بتوني اين حرفا رو تحويل اين ملت رنج كشيده بدي؟ البته حالا هم وضعمون خوب نيس و هر روزمون بدتر از ديروز اما شنيدن اين حرفاي صدمن يه غاز هم خيلي تحمل ميخواد كه من ندارم.
Iran, Islamic Republic of
سلام
شما متوجه میشی که ماجرا چیه؟ متوجه میشی که سر برجام چقدر اقتصاد را داغون کردن و پروژه های داخلی را به خارجی ها دادن؟
متوجه میشی که ماجرای دلار اصلا ربط چندانی به تحریم نداشت بلکه داخیل بود. بین احمدی نژاد و طیف رفسنجانی؟(جستجو کن داداش روحانی و دختر صفدر حسینی اون زمانا صرافی زدن).
الان چه رشد اقتصادی رخ داده غیر از وارداتی که کمر تولید داخل را بشکنه؟ مردم الان پول تو دستشونه؟ چه فرقی کرده؟
موفق باشید.
احمدی از ایلام
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی؛ سلام علیکم. عرض ادب دارم.
نوشته های جنابعالی ظاهرا بیش تر از باب "درد و دل" است تا بحث علمی، منطقی و راهبردی و بنده نیز به شخصه بنایی بر پاسخگویی به مدعاهای شما ندارم و خیلی هم به صلاح نمی بینم لیکن به خاطر اتهام "دروغگویی" که به ایشان زده اید، صرفا از باب وظیفه و دفاع از مؤمن چند کلامی عرض می کنم.
جهت استحضار شما و بسیاری دیگر از افرادی که اگر هم برجام را مطالعه کرده اند، دقیق مطالعه نکرده اند عرض می کنم که در برجام 38 حق ملت ایران برای "ابد" سلب شده است که در آن 20 حق به طور ابدی و 18 حق بدون هیچ سقف زمانی است. به چند نمونه اشاره می کنم :
- برجام انتهای زمانی مشخصی ندارد (بند "د" از بخش مقدمه برجام. "اجرای موفقیت آمیز برجام" یک ترکیب کاملا تشکیکی و تفسیرپذیر است)
- انصراف از حق طراحی راکتور آب سنگین برای همیشه
- انصراف از حق ساخت راکتور آب سنگین برای همیشه
- انصراف از حق اکتساب راکتور آب سنگین برای همیشه
- انصراف از حق بهره برداری از راکتور آب سنگین برای همیشه
- انصراف از حق نگهداری از سوخت مصرفی هر راکتور هسته ای برق برای همیشه
و ... .
Iran, Islamic Republic of
آقاي احمدي عزيز، بنده همان هستم كه كامنت بالايي رو نوشتم. بحث احساسي و درد و دل در بين نيست. بنده عرض كردم سخن ايشان خلاف واقع است و دلايلش رو هم عرض مي كنم: اينكه بگوييم ما قبل از برجام كشوري بوديم در "اوج پيشرفت قرن بيست و يكم" و با امضاي برجام يهو تبديل شديم به كشوري در "حضيض عقب ماندگي"!!! آنهم از نوع "قرون وسطايي"!!! يك سخن دروغ است. (به "گوينده سخن دروغ" به اختصار مي گويند "دروغگو" اما بنده عمل ايشان را مورد قضاوت قرار دادم نه خود ايشان را) كسي كه معتقد است تا قبل از برجام آمريكا و اروپا و اسراييل و ... در مورد امور دفاعي ما و سلاحهاي دوربرد ما هيچ حرفي نميزدند و فضولي نميكردند اما تا برجام رو امضا كرديم يه دفه از بس ضعيف شديم همه شروع كردن به حرف زدن در اين مورد!! خب اين دروغه عزيزم. وقتي كسي ميگويد براساس برجام يا در نتيجه آن دانشجويان ايراني براي كار علمي لازم نيست از استادشان اجازه بگيرند بلكه بايد از آمريكا اجازه بگيرند خب داداشم دروغ كه شاخ و دم نداره. و اما ميرسيم به موضوع آب سنگين كه چهار بار به آن اشاره كرده ايد، بحثش مفصل است اما تأكيد مي كنم چنين چيزي كه ايشون گفته و گفته كه مردم ما از "بسياري از حقوق هسته اي" خود، آنهم الي الابد، محروم شده اند به عرض ميرسانم كه چنين نيست. اولاً قلب راكتور اراك سيمان ريزي نشده و فقط حفره های کلندریا با سیمان پر شده. بعد هم همين الان گروه طراح ايراني با همكاري يك گروه چيني روي طراحي آب سنگين اراك كار مي كنند. بازطراحي و مدرن سازي اين راكتور هم با همكاري كشورهاي صاحب نام انجام در دست انجام است. البته بازطراحي به گونه اي انجام خواهد شد كه امكان توليد سلاح هسته اي وجود نداشته باشد. اگر انجام اين حرام شرعي (توليد سلاح هسته اي) را از "حقوق هسته اي ملت ايران" ميدانيد خب بحثي نيست و در غير اينصورت عرض مي كنم كه پيشرفت علمي حاصله از اين توافق بيش از آنچيزي است كه قبلاً در اختيارمان بود.
عزت زياد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این واقعیت است که قبل از برجام امریکا و اروپا و اسرائیل هیچ حرفی درباره برنامه موشکی و دفاعی ما نمی زدند و دغدغه اصلی و نگرانی شون برنامه هسته ای ما بود اما بعد از برجام و با عقب نشینی ما در هسته ای دشمن یک قدم به جلو آمد و خواستار مذاکرات موشکی شده اند و حالا اگر در موشکی عقب نشینی کنیم آنها یک قدم جلوتر می آیند و خواستار مذاکره در بحث منطقه و حقوق بشر و غیره می شوند و در واقع برجام این درس بد را به دشمن داد که میتوان به زور از ایران هر چیز را گرفت .
احمدی از ایلام
Iran, Islamic Republic of
سلام مجدد بر شما. مطالب در این خصوص زیاد است لیکن اکنون وقت و امکان تشریح موسع آن ها نیست لیکن چند نکته ای را خدمت شما عرض می کنم.
اولا سخن ایشان خلاف واقع نیست و خلاف واقع دانستن آن سخن از عدم تعمیق جنابعالی نشأت می گیرد و ثانیا در مطلب "اول" شما استدلالی از جانب شما مشاهده نکرده ام که بخواهم وارد بحث عمیق و علمی شوم. اینکه قائل شویم نداشتن صنعت هسته ای برای ما مهم نیست، این دلیل علمی است به نظر شما؟ یا مقایسه صنعت هسته ای ما با کره شمالی دلیل و بحث علمی است؟ اینکه نروژ راکتور ندارد پس ما هم نیاز نیست داشته باشیم این شد بحث علمی؟ چرا آلمان، فرانسه، ژاپن و ... را مثال نمی زنید؟ مگر در آلمان صنعت هسته ای تا دل صنعت تولید لوازم خانگی رسوخ نکرده است و به دلیل همین مزیت نسبی بازارهای دنیا را در چنگ نگرفته است؟ چه کسی مدعی شده با صِرف داشتن صنعت هسته ای تمام مشکلات کشور مانند اعتیاد، بیکاری و بیعاری حل خواهد شد؟! این مدعاهای شماست که متاسفانه آن را به دیگران نسبت دادید. این دلایل علمی است به نظر شما یا ساده سازی مطلب یا مغالطه؟ مانند این است که کسی بگوید ما خانه نیاز داریم و شما در پاسخ به او بفرمایید که مگر داشتن خانه قرار است تمام مشکلات شما را حل کند؟! پس خانه می خواهید چکار؟! لطفا به مقالاتی که در زمینه ی اهمیت راهبردی و کلان صنعت هسته ای برای کشورمان نگاشته شده است مراجعه بفرمایید؛ مطلب روشن خواهد شد برای شما. هر کشوری بنا به شرایط و منابع و چندین مؤلفه ی دیگر آن هم با ضرایب اهمیت متفاوت، صنعتی را به عنوان "محور" (لطفا دقت کنید) پیشرفت کشورش در نظر می گیرد و سایر امور صنایع کشور را حول آن رشد می دهد و صنعت هسته ای این ظرفیت عظیم را دارد.
براستی شما "عقب ماندگی" را چه معنا می کنید و در چه حوزه هایی می بینید؟ ما اصلا برای چه باید پیشرفت کنیم؟ پاسخ این است که علت اهمیت پیشرفت ما در کسب "استقلال" است و کسب استقلال هزینه ی خودش را دارد. پس هر پیشرفتی باید به کسب استقلال ختم شود وگر نه آن پیشرفت واقعی نیست. براستی چه عقب ماندگی ای بالاتر از نبود استقلال یا گرفتن استقلال؟ اینکه شما در توافق ژنو به صراحت قبول کرده اید که استقلالی در صنعت هسته ای ندارید و همه برنامه هسته ای شما باید با تعریف و هماهنگی طرف مقابل (بخوانید غربی ها) باشد، یعنی قبول کرده اید که استقلال نمی خواهیم ( بخش مقدمه توافق ژنو - mutually defined enrichment...). در ضمن به نامه ای که اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاه های کشور برای دانشجویان "هسته ای" نگاشته بودند و به طور تلویحی لزوم راضی کردن طرف غربی در پروژه های دانشگاهی آورده شده است مراجعه بفرمایید. با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دستیابی است. متاسفانه اتهام "دروغ" گفتن به ایشان زده اید و لازم است جبران کنید.
بنده تا پیش از این شک داشتم که جنابعالی به متن برجام مسلط هستید یا خیر لیکن اکنون دیگر یقین کردم که تسلط کافی ندارید وگر نه سلب شدن 38 حق از ملت ایران به صورت "ابدی" را انکار نمی کردید. متن را ملاحظه کنید؛ اولا در برجام اصل بر نداشتن "حق" هسته ای است بلکه صرفا به شما "اجازه" داده اند که برنامه هسته ای داشته باشید آن هم با مختصاتی که طرف غربی تعریف می کند. بخش preface از توافق برجام پاراگراف دوم:
Iran envisions that this JCPOA will "allow" it to move forward...
در ضمن عرض کردم که برجام هیچ سقف زمانی ندارد چون اجرای موفقیت آمیز (successesful implmentation) آن یا عدم موفقیت آمیز آن را آمریکا باید تأیید کند و این یعنی ... .
در خصوص راکتور آب سنگین صحیح فرمودید که بحثش مفصل است لیکن مطالبی که در ذیل آن اشاره کردید صحیح نیست متاسفانه. ما تا ابد نمی توانیم راکتور آب سنگین داشته باشیم جز همان که قرار است طرف مقابل برای مان بسازد که در آن پلوتونیوم کمتری تولید شود و علاوه ی بر این، در متن برجام ایران قبول کرده است که تا ابد با پلوتونیوم و بازفرآوری کاری ندارد. این عقب نشینی محض از متن NPT نیست؟ چه کسی گفته است که پلوتونیم تنها در ساخت سلاح کاربرد دارد؟ جهت استحضار شما عرض می کنم که به علت محدودیت در منابع اورانیوم در دنیا، کشورها در حال حرکت به سمت راکتورهای پلوتونیومی هستند که به برکت برجام کاملا از ما سلب شده است (به عرایض بنده اکتفا نکنید و خودتان برجام را با دقت مطالعه نمایید و لطفا تعمیق کنید. خودتان به ضمیمه A برجام مراجعه کنید و عبارت only light water که یعنی "فقط [راکتور] آب سبک" را با چشم های خود ببینید ؛ شاید با یکدیگر همنظر شدیم).تمام ارزش راکتور آب سنگین به آن است که با اورانیوم طبیعی کار کند که راکتوری که برای ما قرار است ساخته شود (البته اگر ساخته شود!) با اورانیوم غیرطبیعی یعنی اورانیوم غنی شده کار می کند! شما بفرمایید! اگر قرار است که راکتور آب سنگین مان با اورانیوم غیرطبیعی کار کند - ببخشید - مگر مریض یا بیکار هستیم که آب سنگین آن هم با آن هزینه ی بالا تولید کنیم؟ چرا آب سبک استفاده نکنیم؟ پمپ راکتورهایی که عرض شد و نیز راکتورهای آب سبک، با آب سبک و حتی آب لوله کشی هم کار می کند؛ پس آقای باقری آنچنان بیراه هم نگفته اند.
اما عرض آخر : ساخت سلاح با توانایی داشتن در تولید آن دو چیز متفاوت است. ما در آستانه و اراده در ساخت قرار داشتیم و برجام توانست ما را از آستانه دور کند. اشتباه نشود؛ قرار داشتن در موضع اراده به مفهوم انجام اراده نیست. داشتن چاقو به معنای استفاده از آن برای کشتن نیست. اما نفس داشتن چاقو که برای بریدن گوشت است به متجاوز این علامت را می دهد که اگر طرف اراده کند می تواند با آن در مقابل من بایستد. آستانه هم همین است یعنی اگر اراده کنی میتوانی در اندک زمان ممکن مواد هسته ای را به بمب تبدیل کنی اما ما اعلام کرده ایم که این کار را نمی کنیم یعنی انجام و عدم ان به اراده ما بستگی دارد . در حالیکه امروز اگر به فرض اراده هم بخواهیم بکنیم با کلی مشکل مواجه بوده و زمانی حداقل ۲ سال را در بر می گیرد و در این زمان دو ساله دشمن میتواند هر اقدامی که دلش خواست انجام دهد. این است مفهوم "بازدارندگی". درست است که ما قصد ساختن و داشتن سلاح اتمی نداریم لیکن این اعلان برای طرف مقابل که آلوده به دنیا طلبی است و قصد نابودی ما را دارد باور کردنی و اطمینان بخش نبوده و از نظر آنها اطمینان در شرایطی ایجاد می شود که طرف مقابل اراده اش امحاء شده باشد و با چنین منطقی است که می بایست با قرار گرفتن در آستانه با طرفهای مقابل به بازدارندگی رسید و با این منطق با آنها برخورد کرد.
خداحافظ شما
احمدی از ایلام
Iran, Islamic Republic of
تصحیح می کنم :
نامه دانشگاه علم و صنعت به اساتید خود مبنی بر اینکه هر تحقیقاتی که حتی "غیرمستقیم" به مسائل هسته‌ای مرتبط شود، تبدیل به "مشکل" می شود!
https://www.jahannews.com/news/565068
Iran, Islamic Republic of
سلام مجدد بر آقای احمدی، شما مکرراً بنده را به سخن غیر علمی یا عدم تعمیق در سخنان آقای باقری و ... متهم کرده اید و من وقت شما را پاسخگویی به این اتهامات تلف نخواهم کرد. بلکه به خطوط اصلی استدلال شما می پردازم:
موضوع اول: بنده نگفته ام صنعت هسته ای مهم نیست. بلکه عرض کردم اينكه بگوييم ما قبل از برجام كشوري بوديم در "اوج پيشرفت قرن بيست و يكم" و با امضاي برجام يهو تبديل شديم به كشوري در "حضيض عقب ماندگي" آنهم از نوع "قرون وسطايي" يك سخن دروغ است. چون ما میتوانیم بدون این صنعت (اگر امضاء برجام را معادل خداحافظی با صنعت هسته ای بدانیم!) می توانیم کشوری پیشرفته، مرفه و قدرتمند باشیم.(مانند نروژ) و با داشتن آن ممکن است کشوری عقب مانده و تاریک باشیم (مانند کره شمالی)
موضوع دوم: گفته اید در برجام حق استفاده از انرژی هسته ای به رسمیت شناخته نشده چون از واژه Allow استفاده شده، در صورتیکه واژه Allow (معادل Admit) به معنی روا دانستن، تصدیق کردن و مجاز دانستن است و بهیچ وجه نفی حق ایران نیست. کما اینکه در متن قوانین وقتی گفته می شود مردم در برپا کردن تظاهرات با این شرایط یا مطبوعات در نقل مطالب به این نحو مجازند در واقع داریم حق مردم یا مطبوعات را به رسمیت می شناسیم اما با ذکر شروط و شرایطی.
موضوع سوم: آقای باقری فرموده اند براساس برجام يا در نتيجه آن دانشجويان ايراني براي كار علمي لازم نيست از استادشان اجازه بگيرند بلكه بايد از آمريكا اجازه بگيرند! (شما هم تأیید کرده و بنده را به جبران حرف قبلی ام تشویق کرده اید) در حالی که این سخن صددرصد دروغ است. آنچه در برخی سایتها ذکر شده و هنوز توسط مراجع ذیربط تأیید نشده این است که از دانشجویان خواسته شده که برای انجام پژوهش‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای، با "هیات رئیسه دانشگاه" هماهنگ کنند نه با "آمریکا"!!!!! (عرض کردم این خبر هنوز توسط منابع رسمی تأیید نشده اما به هر حال با فرمایش آقای باقری از زمین تا آسمان متفاوت است)
موضوع چهارم: اولاً مستحضر هستید که آب سنگین اراک صرفا برای تولید «رادیو ایزوتوپ» که کاربرد پزشکی دارد و در پزشکی هسته‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرد، طراحی شده بود. این هدف کماکان (بلکه با تکنولوژی به روز تری) انجام خواهد شد اما بدون پلوتونیم 239.
موضوع پنجم: فرموده اید عدم تولید پلوتونیم 239 به معنی عدم تولید بمب اتمی است و بدین ترتیب ما "قدرت بازدارندگی" خود را در مقابل دشمنانی که قصد نابودی ما را دارند از دست میدهیم. اولاً در نظر داشته باشید که رهبر معظم انقلاب هرگز انتقادی به حذف چرخه تولید این ایزوتوپ نداشته اند و فقط انتظار داشتند در مقابل آن تضمینهای محکمتری برای رفع تحریمها گرفته میشد که البته بحث دیگری است. اما موضوع مهمتر سخن شما ست که به عبارتی می فرمایید داشتن سلاح هسته ای مانند داشتن چاقو است که داشتن آن (یا توانایی داشتن آن) می تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد بدون اینکه ما الزاماً اراده استفاده از آن را داشته باشیم. در صورتیکه این قیاس مع الفارق است. چاقو می تواند کارکرد مجاز یا غیر مجاز داشته باشد اما سلاح هسته ای چنین نیست. ما میخواهیم به تمام دنیا بگوییم با سلاح هسته ای مخالفیم چون امکان استفاده از آن، به گونه ای که موجب کشتار انبوه بیگناهان نگردد، وجود ندارد و دین و آیین ما حتی حرکت به سمت ساخت چنین چیزی را مباح نمی شمارد. فرق ما با دنیا طلبان، که میخواهند به هر قیمتی بر دشمنشان غلبه کنند همین است.
یا علی
Iran, Islamic Republic of
انصراف از موشک برای همیشه که نه حتی اگه برای ۱۰ سال بشه همون سال اولش به ایران حمله میکنن اونوقت شما بشین آه و ناله کن که ای وای ما توافق کرده بودیم مکه الان طرف غربی به تعهدش پایبند مونده فقط ایران تبدیل شده به واردکننده کالاهای اروپایی اونم محصولاتی که تولید داخلی درش وجود داره و با اینکار عملا باقیمونده کارخونه هامونم دارن تعطیل میشن
Iran, Islamic Republic of
همه این مشکلاتی که جنابعالی فرمودید قرار بود با آفتاب تابان برجام رفع شود. پس کو ؟
برید یقه اعوان و انصار خودتان را بگیرید. پیشرفت هسته ایی و حتی فضایی کشور را دچار عقب ماندگی خودخواسته و یا احیانا دیگرخواسته (انحصارا کدخدا و دوستانش) کردند که چی بشود ؟
هیچ کشوری پیشرفت و عزت ملی اش را با هیچ چیز تاخت نمیزند الا این حضرات آیات اصلاح طلب.
پیشرفت در زمینه های مختلف علم است . آیا با علم مخالفت میکنی ؟ قرار نیست فناوری هسته ایی مشکل طلاق یا دریاچه ارومیه را حل کند. هر کدام زمینه های خودشان را دارند.
با آفتاب تابان برجام (من میخوانم عهدنامه ترکمانچای عصر حاضر) همه مشکلات حل شد . بروید یقه دوستان خودتان را بگیرید.
رو کاغذ تمام تحریمات رفع شد ، رو کاغذ رشد اقتصادی فلان درصد ، رو کاغذ گفتگو و دیپلماسی خنده ولی آیا مردم هم این ها را باور میکنند یا در زندگی خود احساس میکنند ؟
لطفا به شعور مردم توهین نکنید.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم تو مزدورآمریکا واسرائیلی بدبخت وبیچاره هم خودتی
Iran, Islamic Republic of
حالا فکرمی کنی اگه هرروز درمقابل دشمن یا کدخدا وابدیم حال وروزمون بهترازاین میشه مرگ سرخ بهتراز زندگی ننگین است
Iran, Islamic Republic of
شما به جای فرافکنی، جواب بندهایی رو که خودت نقل کردی رو بصورت مستند بده. و ثابت کن که دروغه و صد من یه غاز
مهدي
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز 20 و سي وچهار
سعي كن قدري جلو تر از دماغت رو هم ببيني
اولا موشك تضمين امنيت ماست اگر نداشته باشيم دشمن ثانيه اي براي حمله به ما درنگ نميكنه اونوقت تو و همفكراي تو بايد دنبال سوراخ موش باشيد كه گيرتونم نمياد. وقتي امنيت نباشه هيچي نيست
ثانيا كي گفته به مردم رسيدگي نشه. اتفاقا افتضاحاتي مثل سبد كالا، يارانه دزدي تورم ركود بيكاري واردات حقوقهاي نجومي قاچاق مقامات دولتي و.... همه از دولتي بيرون اومده كه مدعي تدبير و تنش زداييه
Iran, Islamic Republic of
آقا مهدي سلام، بنده به شما توهين كردم؟ كه شما در پاسخ من را به ديدن جلوتر از نوك دماغم نصيحت مي كني؟ بنده با گسترش موشكي مخالفت كردم؟ اون موشكي كه نوشتم هر روز به سمت كره ماه بره منظورم ماهواره بود نه موشك بالستيك. ضمناً اون يه مثال فرضي بود براي تقريب ذهن به مطلب اصلي. بگذريم. حالا چه كسي با پيشرفت تكنولوژي موشكي مخالفه كه اين آقاي باقري داره هشدار ميده؟ روحاني مخالفت كرده؟ ظريف مخالفت كرده؟ نوبخت؟ بعيدي نژاد؟ عراقچي؟ تخت روانچي؟ صالحي؟ زماني نيا؟ ممتاز؟ رنجبريان؟ (اعضاي تيم مذاكره كننده) كي چنين چيزي گفته؟ شما من را نمي شناسيد. من از جدي ترين منتقدين اين دولت هستم. (يه نفر چند تا كامنت بالاتر نوشته بود كه من هم مزدور آمريكا هستم، هم مزدور اسرائيل، هم بدبخت و هم بيچاره!!) اما از شما سوال مي كنم تورمي كه نوشتيد قبل از اين دولت بيشتر بود يا حالا؟ رشد اقتصادي منفي شش درصد در چه سالي اتفاق افتاد؟ بيكاري توي دوران درآمد سرشار نفتي از 10.4% رسيد به 13.5%، اختلاس مه آفريد و ب.ز. و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و گم شدن دكل نفتي و پرونده سوآپ نفت شمال و ... در زمان كدام دولت انجام شد؟ مصوباتي كه براساس آن حقوقهاي نجومي پرداخت شد مربوط به چه زماني هستند؟ اما بحث بنده در اين مورد نبود. بحث من در مورد افرادي بود كه از آن دوران به ارث رسيده اند. پي در پي براي جلسات سخنراني دعوت مي شوند و هيچ حرفي جز اداي يك سري اتهامات تكراري ندارند. به انواع دروغ، اغراق و سخنان نااميدكننده و غلوآميز تمسك مي جويند تا رقيب را از چشم مردم بيندازند و آنها را از بابت انتخابي كه كرده اند پشيمان كنند به اين اميد رأي مردم در دوره بعدي به سمت جناح آنها بازگردد. از سخنانشان مشخص است كه دغدغه بنده و شما آقا مهدي عزيز را ندارند و نظراتشان فقط در دايره تنگ جناح گرايي دور مي زند.
Iran, Islamic Republic of
جناب 17:37
دکل دزدی نفتی کار اصلاح طلبان بوده و پسر مهاجرانی وزیر دولت اصلاحات در این رابطه دستگیر شده است و به گفته دادستان دیوان محاسبات مجوز پرداخت حقوق های غیر متعارف (نجومی)در سال 93 تصویب شد و نقیب زاده از فعالان اصلاح طلب گفته که باید برای موشک ها مذاکره کنیم! و بدانید بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت یک بیستم خسارت 50 میلیارد دلاری کرسنت هم نیست و رکورد اختلاس هم با رقم 12000 میلیارد تومان در سال 94 در صندوق ذخیره فرهنگیان شکسته شد.
Canada
جناب 14:01 سلام، من پرسیدم دکل دزدی در کدام دولت انجام شد نه توسط چه کسی؟ ضمناً اینکه پسر مهاجرانی در این رابطه متهم باشد با اینکه مقصر باشد فرق می کند. بله وی بازداشت شد اما خیلی سریع آزاد شد. سیدمحمد محسن مهاجرانی بعد از آزادی گفت: "وکلای اینجانب به زودی شکایتی علیه مفتریان در نسبت دادن موضوع دکل نفتی به بنده، به طور خاص وزیر نفت دولت پاکدست سابق تقدیم دستگاه قضایی خواهند کرد...وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ" و اما آقای نقیب زاده، اولاً وی در این دولت هیچکاره و صرفاً یک استاد دانشگاه است. ثانیاً ایشان از منتقدین جدی اصلاح طلبان است. لطفاً به این جملات وی دقت کنید: "«آن‌جاهایی که اینها (اصلاح‌طلبان) بعضی از ارکان نظام را مورد هجمه خودشان قرار می‌دادند، معنایش این بود که قصد کودتا یا واژگونی دارند». نقیب‌زاده همچنین می‌گوید: معتقدم باعث و بانی شکست اصلاح‌طلبان تا حد زیادی خودشان و رفتارهای غیرمنطقی‌شان بود. اقدام رهبری مبنی بر اجازه دادن به روی کار آمدن دولت اصلاحات نشان‌دهنده این است که در نظر رهبری آرای مردم از چه جایگاهی برخوردار است. اما متأسفانه ما دیدیم که اصلاح‌طلبان و دوم‌خردادی‌ها پاسخ اعتماد و حمایت‌های رهبری را چگونه دادند." در مورد حقوقهای نجومی نیز بنده به "مصوبات" مربوطه اشاره کردم نه مجوز پرداخت. و اما از همه مهمتر موضوع کرسنت، فقط دو جمله عرض می کنم:
1- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در زمان انعقاد قرارداد کرسنت، در زمان رأي اعتماد آقاي زنگنه، با رد ادعاي تركمانچاي بودن اين قرارداد اعلام کرد در زمان امضای این قرارداد، جلسات متعددی بین وزارت نفت، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شده و صحت و سلامت این قرارداد توسط كليه مراجع مذكور تأیید شده است.
2- وزير نفت دولت آقاي احمدي نژاد (غلامحسین نوذری) در سال 92 گفت: "شاید نقدهایی بر قرارداد کرسنت وارد باشد اما از آن زمانی که عده‌ای این قرارداد را نقد کردند و برای این قرارداد مشکلاتی به وجود آمد؛ بیش از ۷ سال می‌گذرد و در این مدت سهم گاز ایران در میدان مشترک سلمان با امارات در حال سوختن است!!! عدم استفاده از منابع این میدان گازی و بیهوده سوزانیدن آن در طول ۷ سال کشور را از درآمدی معادل ۳۱ میلیارد دلار محروم کرد که این مبلغ معادل دو سال یارانه کل جمعیت ایران است" بله درست نوشته اید بهاء گاز سوزانده شده تا پایان سال 96 به حدود 50 میلیارد دلار می رسد. (جدا از جریمه دادگاه لاهه)!!!
مهدي
Iran, Islamic Republic of
اگر بي احترامي شد عذرخواهي ميكنم اما دوست عزيز توجه داشته باشيد انچه كه مهمه عمله برادر عمل. والا در حرف جز عده اي معلوم الحال -كه اونهام نميدونم چرا الان در زمان اين دولت بي حيا تر شده اند- همه معتقد به توسعه قدرت موشكي هستند. بنده شاهد هستم پرو‍ژه هاي دفاعي كه دولت مسئول اجراي انهاست بر خلاف ادعاي خودشان همه تضعيف شده اند. در ثاني اگر بنا به مقايسه ميزان گسترش فساد باشه اين دولت روي همه رو سفيد كرد بخدا. چه توقعي داري از رييس دولتي كه زمين مفتي به هيچ و پوچ از بيت المال گرفته( نشون به اون نشون كه از قاليباف هيچ شكايتي نشد) تا معاونش تا صندوق فرهنگيان تا حقوق نجومي و ..... ؟ نخير برادر من معتقدم اگر مجلسمون مجلس بود بايد عدم كفايت اين اقا لااقل بررسي مي شد فقط كه بني صدر نبايد باهاش برخورد بشه.
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به 20:34 قرار بود با برجام مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل شود اما حالا هر روز قیمت دلار و یورو بالا میرود و اوضاع مردم از قبل برجام بدتر شده است و جان کری اخیرا"گفته تحریمهای کره شمالی به قدر تحریمهای ایران شدید نیست و این یعنی امریکا فقط زبان زور را می فهمد و باعقب نشینی گستاخ تر می شود.
Iran, Islamic Republic of
باید زمان بگذرد تا ما قدر امثال جلیلی را بدانیم.از زمان قاجار به بعد تمام معاهدهاو قراردادها به زیان ملت بوده
همسنگر
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این بصیرت.
خداوند یاور دکتر جلیلی و همکارانش باشد ان شالله
Iran, Islamic Republic of
از مذاکراتی که تا کنون توسط مسئولان شیفته غرب انجام شده «در قراردادهای پنهانی و دور از دید و نظر ملت و نخبگان متعهد » جز خیانت و خسارت به مردم و کشور چیزی دیده نشده . کسانیکه امضاهای کذایی در قراردادها وخصوصا در موضوع برجام انجام داد وتعهدی که تحمیل به کشور کردند و آشی که روحانی و تیمش برای ملت و کشور و نسل آینده این کشور پختند و مذاکرات کذایی را که سالها در دامن دشمن انجام دادند را حداکثر در 20 دقیقه توسط لاریجانی در مجلس به امضا رساند. سالها باید در موردش بررسی شود و عمق فاجعه توسط آنان باید بررسی شود . جالب اینکه که خانم مورینیگی مسئول اروپایی بسیار تاسف خورده که چرا موضوع موشکی را در برجام مطرح نکردند؟!!! و از تیم مذاکره کننده امضا نگرفتند ؟!!!تا شق القمر دیگری که روحانی و تیمش از آن می گفتند و به آن افتخار می کردند ، بنام خود در تاریخ ثبت کنند ولی باید نخبگان متعهد و دلسوز باید بررسی کنند ، . و حال باز موضوع موشکی را می خواهند مانند صنعت هسته ای را مذاکره نابود کنند و برگ زرین دیگر به خود اضافه کنند ، ملت و نخبگان متعهد و دلسوز باید هوشیار باشند .
Iran, Islamic Republic of
تا آقا نخواد هیچ اتفاقی نمیوفته
Iran, Islamic Republic of
خسارت محض برجام را هم به آقا تحمیل کردند و باید مراقب موشک ها باشیم که بحث امنیت ملی است و شوخی بردار نیست .
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
دستاورد شما برای کشور چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟
تحریم
مهدي
Iran, Islamic Republic of
يكيش همين 20 درصد بود كه جناب روحاني بگذاره رو طبق و تقديم كدخدا كنه و پز برجام چاي توخالي رو بده دوم عزت مردم بود كه اونم مثل بقيه چيزها به باد دادند رفت.
Iran, Islamic Republic of
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
Iran, Islamic Republic of
حداقل آن زمان هسته ای بودیم و تحریم بودیم الآن هسته ای برباد رفت و مادر تحریمها هم اعمال شد یعنی دو سر سوخت شدیم .
Iran, Islamic Republic of
اين بنده خدا پست دندون گيري نداره مشكلش اينه ...
رفتن بيانيه خوندن و بعد ميگن زمان ما اينطور اونطور ... شما كه اين همه خوب و خفن و كيسينجر بوديد آخر كلاهك ساختيد.؟؟
بابا از كره شمالي ياد بگيريد تو تحريم كلاهك ساخت
شما و گروهتون فقط لب و دهن هستيد و از دور فحش ميديد به آمريكا و دار و دستش
مهدي
Iran, Islamic Republic of
حالا كلاهك پيشكش. من به عنوان يك مطلع عرض مي كنم خدا رو شاهد ميگيرم از زماني كه اقايون اومدند فعاليت هاي صنايع نظامي حداقل در حيطه كاري خودم كم و كم تر شده است. اسم اينكار چيست به نظر شما؟
Iran, Islamic Republic of
فرض کن کلاهک ساخته بودند حالا آقایان اعتدالی در قالب برجام کلاهک ها رو نابود کرده بودند و خلع سلاح اتمی شده بودیم .
Iran, Islamic Republic of
جهان چرا نظر منو در باره اين ژن خوب سانسور كردى ؟! وجداناً دلت مياد ؟! مگه من چى گفته بودم ؟! گفتم اگه روحانى اين ژنهاى خوب رو در گوشه و كنار مشغول كرده بود اينقدر مصيبت نداشتيم ؟! قبول نداريد ؟!
Iran, Islamic Republic of
همان بلا را سر موشکی آورده اند، شما خبر ندارید.