جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رئیس جشنواره موسیقی فجر: مافیایی وجود ندارد

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 570630
حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره موسیقی فجر صبح امروز طی یک نشست خبری جزئیات برگزاری سی‌وسومین دوره این رویداد را تشریح کرد.
رئیس جشنواره موسیقی فجر: مافیایی وجود ندارد
به گزارش جهان نيوز، نشست خبری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز با حضور حمیدرضا نوربخش رییس جشنواره و اصحاب رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

حذف سالن میلاد نمایشگاه از جشنواره

نوربخش در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره این رویداد در تهران گفت: جشنواره امسال 20 تا 30 دی سال جاری در شش سالن برگزار می شود. امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل ما راحت تر و روان تر امور را پیش بردیم.

وی افزود: بیش از نود اجرا در جشنواره خواهیم داشت. موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین الملل بخش های جشنواره هستند. تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و مرکز همایش های ایرانیان؛ سالن هایی هستند که امسال در اختیار جشنواره هستند.

یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره

رییس جشنواره در باره اضافه شدن بخش نواحی نیز گفت: امسال 12 اجرای موسیقی نواحی داریم. از سال گذشته این موسیقی را به طور پررنگ وارد جشنواره کردیم. سعی ما بر این بود که از همه ی اقوام اجراهایی داشته باشیم. هم جوانان و هم پیشکسوتان در جشنواره و در بخش موسیقی نواحی روی صحنه می روند. دو گروه موسیقی نواحی در بخش بانوان اجرا خواهند داشت. در مجموع 85 گروه در جشنواره داریم که به علت تکرار برخی از اجراها، 90 اجرا خواهیم داشت.

وی در خصوص جشنواره امسال نیز گفت: بودجه جشنواره مشابه سال گذشته است. هر روز هم پیام هایی می آید که ممکن است کمتر از سال گذشته هم بودجه داشته باشیم. یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره است. جدول جشنواره را از شهریور آماده کردیم و زمانی برای استعلام ها لازم داشتیم. دوستان ما در بخش مارکتینگ و تبلیغات نظرشان این بود که بلیت فروشی را یک ماه قبل از جشنواره آغاز کنیم و به همین علت جشنواره را در شهریور منتشر نکردیم.

۶ اجرا ویژه موسیقی انقلاب

مدیر عانل خانه موسیقی در ادامه ۶ اجرا ویژه موسیقی انقلاب خبر داد و گفت: در بخش موسیقی انقلاب اسلامی 6 اجرا داریم. این گروه ها موسیقی نوستالژیک دوره انقلاب را اجرا می کنند. امسال برای نخستین بار بخش کُرال موسیقی انقلاب را داریم که سرودهای خاطره انگیز دوره پیروزی انقلاب را اجرا می کنیم. در این بخش سه گروه کُر حضور دارند.

وی درباره بخش پژوهش جشنواره نیز گفت: بخش پژوهش را مانند سال گذشته داریم و با رویکرد بین المللی به آن می پردازیم. بخش پژوهش ما فراخوانی نیست. تعدادی از پژوهشگران درباره ی موضوعاتی صحبت می کنند که در حوزه موسیقی کلاسیک و موسیقی جَز از آلمان و اتریش به ایران می آیند. گروه های پاپ و تلفیقی هم امسال در جشنواره حضور دارند. این بخش مخاطب زیادی دارد و در چیدمان و گزینش گروه ها، پُرمخاطبان را با حفظ تنوع انتخاب کرده ایم. امسال گروه هایی با تجربه های نو در بخش تلفیقی حضور دارند.

باید بخش بین الملل را جدی تر بگیریم

نوربخش در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب «واژه تلفیقی» برای این بخش جشنواره درست بوده، گفت: اسمی جز «تلفیقی» برای این بخش پیدا نکرده ایم. در بحث انتخاب دو موضوع در انتخاب گروه ها وجود دارد؛ نخست نظر کارشناسانی که در این باره نظر می دهند و دوم پذیرش خودِ گروه ها. ممکن است نظر ما حضور فلان گروه باشد اما ممکن است آن گروه نخواهد که در جشنواره اجرایی داشته باشد و برای خودشان هم دلایلی دارند. انتخاب هایی که در جشنواره می شود، در حوزه مقدورات است نه ایده آل ها. این مسئله مهمی است که ما باید لحاظ کنیم. من به عنوان رئیس جشنواره سلیقه خودم را دارم و همکارانم هم سلیقه خودشان را دارند. ممکن است کس دیگری بیاید و سلیقه دیگری داشته باشد.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه به بخش بین‌الملل جشنواره اشاره کرد و گفت: نگاه من در دوره های گذشته اینگونه بوده که باید بخش بین الملل را جدی تر بگیریم. اگر بخواهیم این فستیوال در ردیف فستیوال های جهانی قرار گیرد باید بخش بین الملل قدرتمندی داشته باشد. به همین علت با آژانس هایی که در این عرصه کار می کنند، ارتباط گرفته ایم. امسال تماس های زیادی از سوی این آژانس ها داشتیم که به معرفی هنرمندانی می پرداختند که علاقه مند به حضور در جشنواره موسیقی فجر بودند.

معرفی هنرمندان بین‌الملل جشنواره

وی ادامه داد: در بخش بین الملل هم معرفی موسیقی ملل و هم تنوع را لحاظ کرده ایم. امسال رویکردِ تکیه بر ایران فرهنگی را داریم و در همین راستا گروه خوبی از موسیقی مغولستان داریم. گروه هایی از سبک های مدرن موسیقی را داریم. فرانچسکو کافیفو نوازنده ساکسیفون و مانو کچه نوازنده درامز از فرانسه را دعوت کرده ایم. سال گذشته شهید پرویزخان از هند را دعوت کردیم. متاسفانه این نوازنده سال گذشته به علت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی زمانش تغییر کرد و اجرایش به خوبی دیده نشد. امسال ایشان هم به جشنواره دوباره می آیند.

نوربخش افزودو: فرناندو ریبرو از موسیقی فالو در جشنواره اجرا دارد. گروه آی سو را از اتریش داریم. کوارتت کلیک از آلمان به ایران می آید. تریو شوسون از فرانسه می آید. گروه های دیگری از اسلوونی، ژاپن، سنگال و چین هم در جشنواره امسال حضور دارند. نتیجه گیری که ما از بررسی کنسرتها داشتیم این بود که تعدادی از کنسرتها را نمی توانیم داوری کنیم. برخی از اجراها در شهرستان ها برگزار می شوند و در کل باید بگویم که برای داوری کنسرت ها به مشکلاتی برخورده ایم. امسال تا قبل از محرم و صفر تمام اجراها را بررسی کردیم.

برای زدودنِ ابهام‌ها تمام هزینه‌ها را بیان کردم

نوربخش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که چرا برخلاف دوره سی‌ویکم در دوره گذشته ریز هزینه‌کرده جشنواره منتشر نشده است گفت: منش و روش من اتاق شیشه ای است. هر جا هم باشم همین روند را دارم. دو سال پیش هجمه ی زیادی درباره هزینه های جشنواره مطرح شد و ابهاماتی مطرح شد که روا نبود. البته بخشی از این ابهام ها طبیعی بود چرا که روند برگزاری جشنواره تغییر کرده بود و تحولاتی ایجاد شده بود. اما برای زدودنِ ابهام ها آمدم و تمام هزینه ها را بیان کردم. در حال حاضر هم اگر شما درخواستی داشته باشید، ریز هزینه‌کرد دوره قبل را هم منتشر می‌کند.

در ادامه خبرنگار فارس در خواست خود را مبنی بر ارایه هزینه‌کرد جشنواره دوره گذشته ارایه کرد که با قول مساعد رییس جشنواره قرار شد تا طی روزهای آینده اطلاعات مالی جشنواره دوره گذشته در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

کارشناسان جشنواره را بشناسید!

رییس جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر این که انتخاب گروه‌ها را کدام یک از کارشناسان بر عهده دارد، گفت: مهدی وجدانی در بخش اطلاع‌رسانی، امیر عباس ستایگر در بخش موسیقی دستگاهی، خانم حسین زاده دربخش‌ تبلیغات و خانم‌ها کروبی و یوسفیان در بخش بین‌الملل کارشناسان جشنواره هستند. انتخاب گروه ها را خود من انجام میدهم و کارشناسان پیشنهاد می دهند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا لیست کار بخش پاپ جشنواره را محسن رجب‌پور انجام می‌دهد یا خثر نیز گفت: ملاک من در انتخاب گروه های موسیقی پاپ، پُرمخاطب بودن گروه هاست. آقای رجب پور مدیر صنف تهیه کنندگان هستند و من هم از مشورت ایشان و دیگر تهیه کنندگان بهره برده ام.

به همه سایت ها نامه داده ایم

نوربخش درباره بلیت‌فروشی جشنواره نیزگفت: در سال های گذشته هم سایت های رقیب بوده اما هیچ کدام را راه نمی داده اند. ما در ایران چند سایت بلیت فروشی مطرح داریم. من آمده ام و درِ مذاکره را باز کرده ام. به همه سایت ها نامه داده ایم و سه موضوع از آنها خواسته ام. یک تضمین فروش، دوم اسپانسر و سوم خدمات و درصد کارمزد. این سه موضوع را درخواست کرده ایم و در دو سال گذشته هم با حالت مناقصه انتخاب کرده ایم. اگر هم سایتی نیامده است خودش شرایط ما را قبول نکرده است. من دوست دارم که حداکثر مشارکت در امر بلیت فروشی را داشته باشیم. درصد کارمزد بلیت فروشی ما خیلی بالا نیست. سایت هایی هم که الان بلیت فروشی می کنند به اندازه خودشان اعتبار و مخاطب دارند.

وی افزود: ما فکر فروش بلیت های جشنواره هستیم. برای من اگر سایت های بیشتری در جشنواره مشارکت داشته باشند، راحت تر است. متاسفانه برخی ها در پیِ جوسازی و بحران سازی هستند. کارمزد بلیت فروشی جشنواره ما حدود 70 یا 80 میلیون تومان می شود و رقم چندان زیادی نیست. ما با سایتی قرارداد می بندیم که کل بلیت هایمان را پیش خرید کند. بنیاد رودکی از همکاران ما هستند و همه در یک مجموعه کار می کنیم. تا کنون هم هیچ مسئله و مشکلی در همکاری را این بنیاد نداشته ایم.

در جریان اساسنامه نیستم

رییس جشنواره درباره جایزه باربد نیز گفت: این جایزه نقطه عطف موسیقی ماست. هرچقدر این جشنواره را پررنگ تر کنیم و بیشتر به آن بها دهیم منشاء تحول و خیر برای موسیقی ما خواهد بود. امروز در سینما همه چیز حول جشنواره سینماست. هر کاری در شروع نقطه ضعف هایی هم دارد. نگاهمان در سال اول این بود که داوری را گسترده کنیم و مدلمان را از مدل های مشابه خارجی گرفته بودیم. فکر کردیم که همه فعالان عرصه موسیقی بیایند و نظر بدهند. به همین دلیل تعداد داورانمان در سال اول زیاد بود. تبصره ای هم داشتیم و گفتیم که رای این داوران برای اثر خودشان اعمال نباشد. سال گذشته براساس نقدهایی که شد، تعداد داوران را محدود کردیم. امسال حدود 200 اثر باید داوری شود. یک جایزه ویژه است که 60 سکه است و دیگر جوایز هم در حدود 10 و 20 سکه است.

نوربخش درباره اساس‌نامه جشنواره گفت: من در جریان اساسنامه نیستم و باید از دوستان دیگر پیگیری کنید. تا جایی که من می دانم جشنواره باید آیین نامه داشته باشد که ساز و کار جشنواره را تعیین کند. من نمی فهمم منظور از اساسنامه نیست. من صاحب و سیاست گذار جشنواره نیستم و این وظیفه برعهده وزارت ارشاد است.

برای انتخاب رهبر ارکسترها لابی صورت نگرفته است

وی در پاسخ به سوالی درباره تقدیر محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: تقدیر از استاد شجریان وظیفه همه نهادهاست. منتها سال پیش هم گفتم که این موضوع تقدیر بخشی از آن مربوط به ما و بخشی هم مربوط به خود ایشان است. در سال های گذشته هم ده ها بار از سوی نهادهای مختلف پیشنهادهایی برای تقدیر از استاد شجریان مطرح شده است اما خود ایشان هیچ وقت این مسئله را نپذیرفته است. حتی دکترای افتخاری دانشگاه تهران را نپذیرفتند. تقدیر هم به همین شکل است. ما وظیفه داریم که یاد و نام شجریان را همیشه گرامی بداریم.

نوربخش در پایان نشست از اجرای ارکسترهای سمفونیک و ملی در جشنواره امسال اجرا خبر داد و در ادامه با این سوال خبرنگاران مواجه شد که آیا لابی برای انتهاب رهبر ارکستر صورت گرفته یا خیر نیز گفت: خیر لابی صورت نگرفته است و ارکستره با رهبران ثابتشان حضور خواهند داشت.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *