پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
با هدف انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک؛

تفاهمنامه علمی بین ایران و برزیل به امضا رسید

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 570421
تفاهمنامه همکاریهای علمی مشترک در حوزه علوم و فناوریهای شناختی میان ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل امضاء شد.
تفاهمنامه علمی بین ایران و برزیل به امضا رسید
به گزارش جهان نيوز، کمال خرازی؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این ستاد و سازمان حمایت از تحصیلات تکمیلی برزیل اظهار کرد: امضای این تفاهم‌نامه همکاریهای علمی و فناورانه حوزه علوم و فناوریهای شناختی را بین دو کشور گسترش می‌دهد و فرصتی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین محققان ایران و برزیل در این حوزه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه تبادل دانشجو، استاد و شرکت در کنفرانسهای علمی نیز با امضای این تفاهمنامه بین دو کشور رخ می‌دهد، گفت: در حال حاضر برخی از مراکز دانشگاهی ایران همچون دانشگاه تهران و پژوهشکده علوم شناختی در حوزه علوم شناختی با مراکز تحقیقاتی و فناوری برزیل همکاری می‌کنند و اجرای طرحهای علمی و تحقیقاتی با امضای این  تفاهم‌نامه توسعه می‌یابد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین درباره همکاری با کشور برزیل گفت: برزیل از کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاریهای خوبی در حوزه شناختی انجام داده است که البته در ایران نیز محققان در حال انجام تحقیقات در این حوزه هستند؛ بنابراین دو کشور در حال توسعه شکل مناسبی از همکاری و تبادل علمی را می‌توانند پایه‌ریزی کنند.

وی همچنین بیان کرد: این ستاد در گذشته با بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو برزیل تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کرده که براساس آن پروژه‌های مشترکی تعریف شد و در جریان است اما این تفاهم‌نامه آغاز همکاری ما و سازمان حمایت از تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل است.

تفاهم‌نامه علمی به منظور اجرای پژوهشهای مشترک و تبادل استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت میان کمال خرازی؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و کارلوس توماس؛ نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل (CAPES) امضا شد.

همچنین ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو برزیل (FAPESP) در 26 آبان 1393 نخستین توافقنامه همکاری را با هدف طراحی و اجرای همکاریهای علمی و فناوری بین محققان ایران و برزیل به صورت سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های مشترک امضا کردند که براساس آن تاکنون پنج فراخوان مشترک بین ستاد علوم و فناوری شناختی و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولوی برزیل (FAPESP) در زمینه‌های همکاری در بخشهای نقشه‌برداری مغز، خدمات و ابزارهای ارزیابی و توانبخشی شناختی، توسعه ابزارهای تهاجمی و غیرتهاجمی ارتباط با مغز (نوری، الکتریکی، شیمیایی و ...)، آموزش و مطالعات شناخت مغز و نیز شناخت اجتماعی اعلام عمومی شده است.

در حال حاضر دو درصد از درآمد ناخالص ملی کشور برزیل صرف تحقیقات می‌شود که در سطح ملی و در قالب مؤسسات فدرال و به محققان و گروه‌های تحقیقاتی مایل به انتقال دانش به دانشگاه‌های برزیل پرداخت می‌شود و ایالت سائوپائولو در سال 2013، مبلغ 600 میلیون دلار از درآمد خود را صرف تحقیقات و توسعه زیرساختهای علمی و صنعتی دانش‌بنیان این ایالت کرده است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *