چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
مدیران کشور "فرصت‌خطرناک" را دریابند

چهار پیشنهاد ملی برای حوادث ملی

يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 570228
رئیس اسبق سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه آنچه که همیشه در وقوع حوادث مورد انتقاد بوده و علی‌رغم تجهیزات، جامعه از آن رنج برده است مدیریت غیراصولی همراه با تاخیر است، به ارائه چهار پیشنهاد ملی برای حوادث بزرگ کشور پرداخت.
چهار پیشنهاد ملی برای حوادث ملی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، محمود مظفر با واکاوی مشکلات پاسخگویی و امدادرسانی حوادث غیرمترقبه در کشور بر لزوم اصلاح ساختار مدیریت بحران کشور تأکید کرد و اظهار داشت: ایران از گذشته دور تا به‌حال به‌دلیل وضعیت جغرافیایی و اقلیمی آبستن حوادث و سوانح بوده و خواهد بود و گریزی از وقوع حوادث نیست مگر با مقابله صحیح و مناسب براساس اصول مدیریتی برگرفته از تجارب و درس‌های آموخته‌های که باید از حوادث گذشته در سطوح ملی و بین المللی فراگرفت.

وی ادامه داد: در واقع این حوادث گرچه خطرناک هستند ولی می‌توان با نگاهی دیگر از آن به عنوان "فرصت خطرناک" یاد کرد، فرصتی که می‌تواند نقاط ضعف شناسایی و اصلاح شود، فرصتی برای همدلی و احسان و نیکوکاری، فرصتی که می‌تواند به نوسازی و آبادانی بیشتر تبدیل شود.

مظفر تصریح کرد: آنچه که همیشه در وقوع حوادث مورد انتقاد بوده و علی رغم وجود امکانات و تجهیزات، جامعه از آن رنج برده است مدیریت غیراصولی همراه با تاخیر است و حقیر با کسب تجارب و درس‌های آموخته از حوادث ملی و بین المللی گذشته وظیفه خود دانستم تا پیشنهادات زیر را برای ارتقاء کیفی مدیریت بحران و امداد و نجات ارائه کنم.

1- انتقال و ارتقاء جایگاه سازمان مدیریت بحران وزارت کشور به حوزه ریاست جمهوری با ابلاغ مستقیم رئیس جمهور.
2- جمعیت هلال احمر مهمترین نهاد غیردولتی امدادی کشور است که در حال حاضر 4 نفر از طرف رئیس جمهور عضو شورای عالی هلال احمر معرفی می‌شوند، در این حالت جدید به‌جای معرفی 4 عضو که اکثراً نیز در جلسات حضور ندارند فقط یک عضو آن هم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت بحران شود.

3- با توجه به اینکه مدیریت در حوادث بیشتر مبتنی بر تجارب و پختگی و ورزیدگی در حوادث است و دو رکن اصلی مدیریت بحران شامل سازمان مدیریت بحران (مدیریت و هماهنگی و نظارت ) و جمعیت هلال احمر (خط اول جستجو و نجات و امداد رسانی) است؛ بهتر است روسای این 2 بخش مهم و تاثیرگذار در نتیجه عملکرد حداقل برای مدت 10 سال انتخاب شوند و تمام وقت و بدون شغل دوم خود را وقف مردم و جامعه کنند.

(تجربه سازمانهای امدادی موفق سایر کشورهای دنیا از جمله روسیه و ژاپن موید این مطلب است) البته انتخاب روسای این 2 بخش می‌بایست با ملاحظاتی همچون تجربه موفق امدادی در حوادث گذشته، عدم موضع گیری و جهت گیری تند سیاسی، روابط عمومی بالا، حسن خلق و شرح صدر بالا، جوان و با انگیزه و علاقه‌مند انتخاب شود)
4 - با توجه به اهمیت موضوع حوادث و بازتاب‌های ملی و بین المللی و نحوه ورود نمایندگان مجلس هم از بُعد نظارتی و هم از بعد قانون گذاری انتخاب رئیس سازمان مدیریت بحران می‌تواند با معرفی دو نفر از افراد واجد الشرایط از طرف رئیس جمهور به مجلس و سپس انتخاب یکی از این 2 نفر با تائید اکثریت نمایندگان و ابلاغ رئیس جمهور صورت پذیرد. (این مدل در کشور آمریکا به‌عنوان کشوری با حوادث متعدد و متنوع اجرا می‌شود).
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *