پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

رشد 3 درصدی قیمت کالاهای اساسی در آبان ماه

يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 570197
با وجود تثبیت قیمت لبنیات، برنج، چای و روغن در آبان ماه امسال، قیمت کالاهای اساسی به طور میانگین 3.15 درصد افزایش داشت.
رشد 3 درصدی قیمت کالاهای اساسی در آبان ماه
به گزارش جهان نيوز، در این ماه «سبزی های تازه» با ثبت رشد 17.8 درصدی بیشترین میزان افزایش را به خود اختصاص دادند و در مقابل «میوه های تازه» 1.9 درصد کاهش را پشت سر گذاشتند.

در آبان ماه قیمت تخم مرغ 1.6 درصد، حبوب 0.4 درصد، گوشت قرمز 0.3 درصد و گوشت مرغ 2.5 درصد افزایش و نرخ قند و شکر 0.4 درصد کاهش داشت.

همچنین نگاهی به تغییر قیمت خرده فروشی 11 گروه کالای خوراکی در سطح شهر تهران در یکسال منتهی به 3 آذر ماه نشان می دهد که در این مدت قیمت لبنیات 5.5 درصد، تخم مرغ 29.1 درصد، برنج 2.6 درصد، حبوب 6.3 درصد، میوه های تازه 23.4 درصد، سبزی های تازه 4.6 درصد، گوشت قرمز 15.4 درصد، گوشت مرغ 8.2 درصد، قند و شکر 13.2 درصد، چای 18.3 درصد و روغن 2.2 درصد افزایش داشته است.

*تغییر قیمت ها در هفته پایانی آبان ماه
بر اساس بررسی های بانک مرکزی، در هفته پایانی آبان ماه قیمت ها در چهار گروه لبنیات، حبوب، چای و روغن تغییری نداشته و حتی در گروه تخم مرغ 0.6 درصد، برنج 0.1 درصد و گوشت قرمز 0.1 درصد عقبگرد داشته است اما در بازه هفتگی قیمت میوه های تازه 1.9 درصد، سبزی های تازه 1.1 درصد، گوشت مرغ 2 درصد و قند و شکر 0.1 درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت کالاهایی چون سبزی و میوه های تازه، تخم مرغ و مرغ در نیمه دوم سال بویژه فصل پاییز، ارتباط مستقیمی با تولید محصولات کشاورزی دارد و همه ساله بازار مصرف در این بازه زمانی با افزایش نسبی این کالاها رو به رو می شود.

*لبنیات و تخم مرغ
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت همه اقلام نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود؛ بهای تخم مرغ 0.6 درصد کاهش داشت و شانه ای 118 هزار تا 142 هزار ریال به فروش می رفت.

* برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه دو معادل 0.5 درصد کاهش داشت؛ قیمت سایر اقلام ثابت بود؛ در گروه حبوب قیمت اقلام بدون تغییر بود.

* میوه ها و سبزی های تازه
در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری انگور عرضه کمی داشت؛ سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی های شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای سیب زرد معادل 1.9 درصد، پرتقال درجه یک 1.5 درصد، لیمو شیرین 0.8 درصد، کیوی 8.5 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.5 درصد تا 9.1 درصد افزایش یافت.

در گروه سبزی های تازه بهای سبزی های برگی ثابت بود. قیمت لوبیاسبز معادل 1.7 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.4 درصد تا 3.8 درصد افزایش داشت.

* گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش بهای گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت گوسفند معادل 0.2 درصد کاهش ولی بهای گوشت مرغ 2 درصد کاهش یافت.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته بهای شکر معادل 0.3 درصد افزایش داشت و بهای قند، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *