کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر سومین جشنواره فیلم «پرواز» مطرح کرد؛

بی‌توجهی مسئولان به جشنواره معلولان!

11 آذر 1396 ساعت 14:46

دبیر جشنواره فیلم پرواز گفت: متاسفانه مسئولان کشور به جشنواره‌ای که درباره معلولان است توجهی ندارند و حمایتی نمی‌کنند.


به گزارش جهان نیوز، نشست رسانه ای سومین جشنواره بین المللی فیلم پرواز صبح امروز شنبه 11 آذرماه در فرهنگسرای  اندیشه برگزار شد.

فاطمه امیری دبیر سومین جشنواره فیلم پرواز در این نشست گفت: جشنواره فیلم پرواز ویژه آثاری است که درباره معلولان تولید شده است. یکی از اهداف ما در این جشنواره این است که بتوانیم امید را به افراد معلول بازگردانیم و توانایی های آنها را نشان دهیم. من حدود 30 سال در این زمینه فعالیت می کنم و با بسیاری از مشکلات معلولان آشنا هستم. با تمام مشکلاتی که پیش روی ما قرار داشت امسال سومین جشنواره فیلم پرواز را برگزار کردیم. امسال خوشبختانه حمایت خوبی از سمت هنرمندانی داشتیم که دغدغه این موضوع را داشتند.

وی ادامه داد: یکی از ضعف های جشنواره ما در سال گذشته روابط عمومی جشنواره و بحث پوشش اخبار جشنواره بود که امسال خوشبختانه این نقصان برطرف شد. حدود 300 فیلم از کشورهای مختلف برای ما از کشورهای مختلف به دست ما رسیده است که داوران این بخش افرادی از جمله افسانه پاکرو و ویشکا آسایش حضور دارند.

دبیر سومین جشنواره فیلم پرواز بیان کرد: امسال تمام تلاشمان را به کار گرفتیم و توانستیم داوران برجسته ای برای جشنواره انتخاب کنیم. برخی از آثاری که به دست دبیرخانه جشنواره رسیده است به خاطر کیفیت بالایی که دارند، انتخاب را برای هیئت داوران سخت کرده بودند. در اختتامیه ما جوایزی از جمله بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم اهدا خواهیم کرد.

علی علایی مشاور دبیر جشنواره فیلم پرواز در این نشست اظهار کرد: حضور در جشنواره فیلم پرواز یکی از سخت ترین جشنواره هایی بود که در سالهای فعالیتم در آن حضور داشتم. برگزاری جشنواره ای مردمی مشکلات بسیاری دارد. فیلمهایی که در این دوره از جشنواره حضور داشته است بسیار قابل توجه هستند و از فرم و محتوای مناسبی برخوردارند. من در فیلمهای افراد به ظاهر معلولی را دیدم که از برخی افراد سالم هنرمندتر بودند.

وی ادامه داد: با توجه به این که من در هیئت داوران نیز حضور دارم باید این را بگویم که انتخاب آثار با آن که بسیار سخت بود، بسیار دقیق انجام شد. فیلم های بسیار خوبی در این جشنواره دیدم و با امید به خدا تا فردا آثار مطرح را به صورت قطعی مشخص خواهیم کرد. ما روز گذشته نیز جلسه ای برای انتخاب آثار برگزیده داشتیم؛ اما بخاطر عدم حضور برخی از اعضای هیئت داوران مجبور شدیم تا فردا نیز جلسه ای برای انتخاب قطعی آثار داشته باشیم. متاسفانه ما معلولان کشورمان را در سطح جامعه نمی بنیم، این ندیدن به معنای بینایی بصری نیست، به معنای عدم توجه به افراد معلول است. سینما بهترین وسیله است که این عزیزان را در کانون توجه مردم قرار دهد.

در ادامه این نشست امیری دبیر جشنواره اظهار کرد: یکی از ویژگی های جشنواره فیلم پرواز ورکشاپ هایی است که درباره موضوعات مختلف برگزار می شود. در کنار ورکشاپ ها چند پنل علمی قرار داده ایم که با راجع به مشکلات معلولان سخنرانی خواند کرد. ما سال گذشته از شهاب حسینی قدردانی کردیم به عنوان کسی که بیشتر وقت را برای معلولان گذاشته بودند. امسال قرار است که از دکتر گرساشبی قدردانی داشته باشیم. تمام تلاش ما این است که جشنواره در زمینه های مختلف اثرگذار باشد. بازتاب جشنواره فیلم پرواز در بخش بین الملل بسیار بیشتر از بخش ملی بوده است. ما سال گذشته یک جایزه اینترنشنال دریافت کرده ایم. متاسفانه سازمان بهزیستی، وزارت کار.تعاون و رفاه اجتماعی که اصلی ترین نهادهای مربوطه در باره معلولان هستند هیچگونه کمی به ما نکردند. از آقای مسجد جامعی و سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران تشکر می کنیم که فرهنگسرای اندیشه را در اختیار ما قرار دادند. ما در ابتدایی که این جشنواره را راه اندازی کردیم تصور می کردیم توسط نهادهای مربوط حمایت شویم؛ اما هیچگونه کمکی در این زمینه نشد.

وی افزود: تلاش ما این است که بگوییم بسیار از معلولان کشور ما می تواند بدون مشکل درون اجتماع زندگی کند. بسیار از معلولان کشورمان به علت معلویتشان فرصت حضور در دانشگاه ها را پیدا نمی کنند. ما به داورانی که از خارج از کشور آمدند گفتیم که نمی توانیم هیچگونه هزینه ای بابت حضورشان در این جشنواره به آنها پرداخت کنیم؛ با این حال داوران ما قبول کردند که با هزینه خودشان در جشنواره فیلم پرواز حضور پیدا کنند.  مراسم اختتامیه ما فردا ساعت 19 برگزار می شود، قرآن ما توسط یک قاری نابینا قرائت می شود. سرود اختتامیه را معلولان می خوانند. در اختتامیه از کودکان معلول استفاده خواهیم کرده تا جوایز را اهدا کنند. مکان اختتامیه نیز فرهنگسرای اندیشه خواهد بود.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 569967

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/569967/بی-توجهی-مسئولان-جشنواره-معلولان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com